Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door sdz1976
Vandaag om 16:53:07
Molenbaan (werktitel) door sdz1976
Vandaag om 16:50:55
Goede wensen voor 2026 door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:40:20
Rondom Charlois door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:36:46
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 16:24:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:20:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 16:11:25
herrmann door grossraumwagen
Vandaag om 16:04:36
Kerstwensen 2025 door Keska
Vandaag om 15:59:13
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 15:49:01
Anyrail 7; aansluiten draaischijf door Gerrit H
Vandaag om 15:30:22
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 15:24:43
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Zoedelaar
Vandaag om 14:42:30
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 14:38:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:09:47
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 13:41:55
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door willyTEE
Vandaag om 13:40:16
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door R.C.Grootveld
Vandaag om 13:28:46
US diorama in H0 door william_2
Vandaag om 13:06:36
Pfarrerwinkel bahn door william_2
Vandaag om 13:03:17
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 12:39:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:20:40
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 12:17:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:02:05
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:39:40
Roco smeerolie door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:17:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:44:10
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door ikbener
Vandaag om 10:21:12
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 10:03:46
HO wisselnietjes gezocht..... door astrantia
Vandaag om 09:47:29
  

Auteur Topic: Tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation  (gelezen 68929 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11620
    • nulpunt
Re: Tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #270 Gepost op: 09 August 2014, 21:23:31 »
Nee, geen enkel probleem.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Online Online
  • Berichten: 1686
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #271 Gepost op: 10 August 2014, 00:49:53 »
Dat zou ik dan zelf weer niet doen, wegens de dikte van het materiaal: er gaan enorme stromen lopen.

Hoe maak je het aluminiumfolie daarnaast betrouwbaar vast aan een draad?


Omdat het 1 groot oppervlak is , geeft de grote stroom dus geen probleem.
Boutje en moerje en een grote carrosserie ring die het geheel aandrukt .
« Laatst bewerkt op: 10 August 2014, 00:51:25 door ronald1956 »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3469
    • Mijn van-alles website
Re: Tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #272 Gepost op: 13 April 2015, 20:32:25 »
Ik weet het, al heel lang geen nieuw bericht meer hier, maar ergens half februari heb ik mijn zelfbouw-WSA eindelijk gecompleteerd.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/_dsc6029.jpg

En ik moet zeggen: op deze manier solderen is wat verslavender dan 'gewoon' solderen, ik denk dat dat komt omdat de soldeerlas zo goed als geen nabewerking vergt. Er zijn geen tinklodders en tijdens het solderen zijn de delen nog 'bij te sturen' door de krokodilklemmen die je in je hand hebt.

Wel 1 dingetje: mijn kabels zijn echt te dun. Het is een laagspanningskabel uit de modelbouw van (ik dacht) 1,5 mm2, die met siliconen-isolatie en een speciale, zeer fijne koperdraad samenstelling, erg flexibel is, maar de warmte-ontwikkeling in de draden is fors, erg fors.

Ik dan ook van plan om minstens 4mm2 aan te schaffen.

ArjanM

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #273 Gepost op: 16 August 2015, 17:29:19 »
Met de tips en tricks uit dit draadje heb ik een jaar geleden een WSA gebouwd.
Bevalt prima.
Echter, de dimmer die ik heb gebruikt, heeft na een half jaar de geest gegeven. Vervangen door één van hetzelfde type en ook die heeft het vandaag opgegeven.

Ik gebruik een 6V trafo van 13A. Da's 78W. De dimmer schakelt tussen de 50 en 300W, zou moeten passen, maar blijkbaar heeft ie er toch teveel moeite mee.

Het lijkt me verstandig een andere dimmer erin te zetten. Kan iemand me adviseren? Ik heb hier niet echt verstand van. Dimmers die met fase-aansnijding werken zijn niet geschikt toch?
Gr.
Arjan

Roco-line en Tillig, Intellibox, Loconet, TrainController 8

ArjanM

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #274 Gepost op: 16 August 2015, 17:53:16 »
Mooi, weer wat wijzer geworden. Besefte opeens dat naast de zekering die ik zelf in het circuit heb ingebouwd, er mogelijk ook in de dimmer en zekering zit.
Ja hoor, zekering vervangen en alles doet het weer  (y)
Gr.
Arjan

Roco-line en Tillig, Intellibox, Loconet, TrainController 8

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3469
    • Mijn van-alles website
Re: Tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #275 Gepost op: 29 October 2015, 21:44:41 »
Even wat stof van het draadje blazen. Ik heb inmiddels 2 kabels van 50 centimeter lang 4mm2 met krokodilklemmen in gebruik, wederom soepel siliconenspul uit de modelbouwzaak. De warmte-ontwikkeling is nu zo goed als verleden tijd. De krokodilklemmen zijn helaas wel wat fors.
Ik gebruik een 6V trafo van 13A. Da's 78W. De dimmer schakelt tussen de 50 en 300W, zou moeten passen, maar blijkbaar heeft ie er toch teveel moeite mee.
[...]
Dimmers die met fase-aansnijding werken zijn niet geschikt toch?
Dat is 78VA bij normaal gebruik ja. Vergeet niet dat wij de boel kortsluiten. Dan gaan er secundair (en dus ook primair) veel grotere stromen lopen en zal de last zich ook anders gedragen dan een normale inductieve belasting.
Daarnaast schakelen we kortgesloten in. De inschakelstroom van een transformator kan behoorlijk fors zijn (zeker als de transformator een ringkern is) en ook dat kan een dimmer op den duur nekken (de zekering krijgt steeds een beetje op z'n donder, trekt dat 40 keer en bij de 41ste keer inschakelen bezwijkt 'ie alsnog)

Beste kans dat geen enkele dimmer echt geschikt is voor wat wij er mee doen. Vooral de robuustheid deden mij dan ook besluiten om voor een kleine variac te gaan. Die is wel duurder en (vooral) veel zwaarder, maar je moet er bijzonder gekke dingen mee doen wil die kapot gaan.