Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen door Seinhuis
Vandaag om 22:19:57
Tickets Modelspoordagen 2026 door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 22:09:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby? door hervé
Vandaag om 21:42:28
PB Models, ICR-rijtuigen door Hans Kl
Vandaag om 21:37:07
Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 21:28:02
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:27:01
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:25:37
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:32:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 19:48:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
Vandaag om 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
Vandaag om 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:13
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 17:15:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
  

Auteur Topic: probleem in baanplan met keerlussen (lokloods)  (gelezen 5618 keer)

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
probleem in baanplan met keerlussen (lokloods)
« Gepost op: 01 February 2015, 17:08:57 »
Hoi allen,

Ik hen een baanplan waarin twee keerlussen zitten. Schematisch zie je het op deze schets.
Ik heb de baan in vereenvoudigde vorm getekend.  Het station is in zijn geheel eenzijdig gepoold. Het naar rechts lopende spoor heb ik voor en na het station een gescheiden stuk spoor gegeven. Ik bedoel daarmee dat deze delen zijn gekoppeld op een LK100 van Lenz. Mijn redenatie is dat dan te allen tijde het verkeer in het station beide richtingen op kan en het ompolen zo nodig voor en na het station kan plaatsvinden.
Echter krijg ik bijna altijd een kortsluiting als de lok de overgangen van de spoorsecties berijdt. Ik heb de LK's op alle mogelijke manieren ingeregeld doch het werkt niet.

Wat doe ik niet goed ?

Ik rijdt met Lenz digital dus een LZ100, LS100, Li100 en een LH100. Er zit een trafo op van 8A en 16 V. De spoorsecties staan op een LK100 zoals reeds beschreven. De spoorsecties zijn respectievelijk 5 meter en 3,5 meter lang.  De langste trein past daar met gemak in.



« Laatst bewerkt op: 01 February 2015, 17:17:41 door guest7823. Reden: plaatje gedraaid »

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: probleem in baanplan met keerlussen
« Reactie #1 Gepost op: 01 February 2015, 17:24:00 »
De LK100 reageert op basis van een kortsluiting.
Echter is mijn ervaring dat instellen van de LK100 per loc/treinstel verschilt. Op basis daarvan heb ik afscheid genomen van keerlusmodules die werken via dit ompool principe.

Geen idee wat je verkeerd doet maar ik zou het gebruik van die keerlusmodules heroverwegen.

mvg,
 Sander


mvg,
 Sander

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: probleem in baanplan met keerlussen
« Reactie #2 Gepost op: 01 February 2015, 17:29:12 »
Hoi Sander, 

Ik wil toch graag mijn baan in tact laten. Wat zou ik dan in het kader van heroverwegen kunnen doen.

Vr. Gr.
Wiebe

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: probleem in baanplan met keerlussen
« Reactie #3 Gepost op: 01 February 2015, 18:55:41 »
Wiebe,

Je baanplan hoeft ook niet gewijzigd te worden. Je zou alleen wat meer onderbrekingen moeten maken op bepaalde plaatsen, afhankelijk welk product je kiest ter vervanging van de LK100.

Ik durf je niet te zeggen dat het probleem ook anders opgelost kan worden  daarvoor bezit ik te weinig kennis maar zijn er genoeg mensen hier die daar meer over kunnen vertellen.

Mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: probleem in baanplan met keerlussen
« Reactie #4 Gepost op: 01 February 2015, 19:20:58 »
Er zitten geen keerlussen in.
Er zit maar 1 keerlus in.
Jahoor 2 lussen.  ;D
« Laatst bewerkt op: 01 February 2015, 19:48:23 door Swiss_fan »
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26828
    • Pagina van klaas
Re: probleem in baanplan met keerlussen
« Reactie #5 Gepost op: 01 February 2015, 19:23:50 »
Jij ziet ze niet, maar ze zijn er wel degelijk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
Re: probleem in baanplan met keerlussen
« Reactie #6 Gepost op: 01 February 2015, 19:32:22 »
Het is gewoon een opgevouwen hondenbot met 2 keerlussen.

Gr Hans

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: probleem in baanplan met keerlussen
« Reactie #7 Gepost op: 01 February 2015, 19:45:16 »
Ja,  klopt het is een opgevouwen hondenbot met twee keerlussen.

Maar wat doe ik nu niet goed.

Ik blijf maar in mijn redenaties rondcirkelen.  Graag support of een beter idee.

vr. groet,
Wiebe

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 608
  • ***
Re: probleem in baanplan met keerlussen
« Reactie #8 Gepost op: 01 February 2015, 20:03:59 »
Probeer een keerlus module die niet werkt op basis van een kortsluiting.

Ik weet niet wat een goeie is maar ik zie dat Digikeijs er één heeft die schakelt vanwege een plotselinge stroomtoename.
http://www.digikeijs.nl/dr410-digitale-keerlus-module.html

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
Re: probleem in baanplan met keerlussen
« Reactie #9 Gepost op: 01 February 2015, 20:14:30 »
HalloIk zou de modules met kortsluitdetectie wegdoen. En dan keerlusmodules van Rosoft of LDT plaatsen. Je werkt dan volgens mij een stuk zekerder omdat je het stroomverbruik detecteert en binnen je keerlus ompoolt en je in en uitrijsecties altijd goed staan. Je moet dan alleen wel extra draadjes solderen en secties maken. Ik weet niet of je daar zin in hebt.

Wat er eventueel verkeerd gaat met de Lens modules weet ik niet.  Ik kan gaan speculeren maar speculaasjes eet ik alleen bij de thee.   ::)
met vriendelijke groet,

Martijn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26828
    • Pagina van klaas
Re: probleem in baanplan met keerlussen
« Reactie #10 Gepost op: 01 February 2015, 20:55:16 »
De Digikeijs module werkt ook op basis van kortsluiting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2057
Re: probleem in baanplan met keerlussen
« Reactie #11 Gepost op: 01 February 2015, 21:01:15 »
Hoi allen,

Echter krijg ik bijna altijd een kortsluiting als de lok de overgangen van de spoorsecties berijdt. Ik heb de LK's op alle mogelijke manieren ingeregeld doch het werkt niet.

Wat doe ik niet goed ?


Je zegt, bijna altijd?
Dus soms gaat het wel goed?
Met hoeveel treinen rijd je? hebben alle treinen ditzelfde verschijnsel, of gebeurd het altijd bij dezelfde loks, en zijn er andere loks die altijd goed gaan?
De treinen passen in de sectie, maar kan het gebeuren dat er aan de andere kant van de sectie op dat moment ook een trein rijd die de sectie in wil?

Gebeurd het bij beide secties even veel?

Zo eens wat vragen om te kijken of we achter een patroon kunnen komen wat er gebeurd en waar we het probleem moeten zoeken. Een oplossing als, gebruik maar wat anders is wel het makkelijkste zeggen, maar niet zo eenvoudig te doen als je een investering hebt gemaakt in een bepaalde oplossing. En die lenz modules zouden toch gewoon goed moeten kunnen werken.

Groet,
Roelco

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: probleem in baanplan met keerlussen
« Reactie #12 Gepost op: 01 February 2015, 21:21:31 »
Dank tot nog toe voor alle reacties. De LK's zijn echter al vrij prijzig dus ik wil kijken of ik kan vermijden nog meer pecunia te moeten missen.

Ik heb geprobeerd te kijken of er patronen te vinden zijn, maar het lijkt allemaal erg willekeurig. Ook de snelheid waarmee de onderscheidene treinen rijden zijn verschillend. Daarbij komt dat nagenoeg alle treinstellen en loks een ander verbruik hebben en dit heeft ook invloed op de instelling van de LK.
Het valt mij wel op dat er van de vier scheidingen er drie echte problemen geven. Twee van deze scheidingen liggen aan een engels wissel en de derde aan een half engels wissel. de wisseltongen staan echter allemaal in de correcte stand. Ik bedoel dat de stand zodanig is dat er geen sluiting kan zijn.
de vierde scheiding ligt in een doorgaand spoor zonder wissels in de nabijheid.
Ik rijdt overigens sinds kort met Rocoline en daarvoor met Fleischmann. Met de Fleischmann rails (overigens zelfde baanontwerp) had ik geen last met ompolen via de LK100-den.

Zou het aan de bouw van de wissels van Roco kunnen liggen ?

vr. groet.
Wiebe

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: probleem in baanplan met keerlussen
« Reactie #13 Gepost op: 01 February 2015, 21:30:51 »
Even een wat correctere tekening van het baanplan waar de problemen zitten.

groet,
Wiebe

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2057
Re: probleem in baanplan met keerlussen
« Reactie #14 Gepost op: 01 February 2015, 21:38:22 »
Is de kortsluiting dan wel echt in de overgang van de keerlussen, of misschien toch in de wissels?

De keerlus overgang op zich gaat blijkbaar goed. Maar bij de wissels heb je problemen.
En het ontwerp met andere rails gaat blijkbaar ook goed.

Is het mogelijk de keerlussen iets aan te passen. zorgen dat de overgang iets ruimer voor de wissels liggen?

En die sectie rechts bij A, kun je de keerlus daar niet beter na de wissels doen? dat deel tot aan die wissel overgang kun je dan nog zelfde aansluiten als het station zodat je daar verder ook geen problemen kunt krijgen.

Roelco