De problemen voor wat betreft overbelasting doen zich alleen maar voor bij gebruik van treinbesturingssoftware in combinatie van schakelen van wisselstraten of tijdens het initialiseren van de software, waarbij (alle?) wissels in de uitgangsstand gelegd worden.
... en dus eigenlijk geen eigen pulstijd mag hebben.
... wordt een knopje te kort ingedrukt voor efficient schakelen, dan zorgt de DR4018 ervoor dat er in ieder geval een voldoende puls afgegeven wordt van 800 msec, voldoende om een wissel met magneetspoelen bedrijfszeker te laten functioneren.
Ook een DR4024 zal het moeilijk kunnen krijgen wanneer alle 4 wissels via software binnen 1 seconde aangestuurd worden terwijl de servo's ingesteld zijn met een omloopsnelheid van 2 seconden...
PAS OP: Wanneer je de pulstijd op de DR4018 (CV238 t/m CV253) op 0 zet wordt de uitgang gedeactiveerd en wordt er helemaal geen puls afgegeven, ook niet tijdens het indrukken van het knopje. Mijn advies is om bij aansturing via treinsoftware met een eigen schakeltijd een waarde gelijk of hoger dan 10 te gebruiken. Wat echter dan weer het effect zal zijn bij handmatige schakeling via het toetsenbord is de volgende vraag....
en dat is niet (alleen) te wijten aan de DR4018...
Ik zou niet weten waarom je de DR4018 niet zou kunnen gebruiken voor wissels met spoelaandrijvingen, je moet alleen zorgen dat je onder de maximale belasting blijft. En dat is afhankelijk van de gebruikte wissels (eindafschakeling? stroomvreter?) en de manier waarop je de decoder aanstuurt. Wil je persé alle wissels (vrijwel) tegelijkertijd via treinbesturingssoftware binnen een mum van tijd kunnen omschakelen omdat het anders te lang duurt, dan is de beste oplossing een decoder waarop maar een beperkt aantal wissels kan worden aangesloten en is een qua prijs en functionaliteit goedkope DR4018 met 8 aansluitmogelijkheden (maar niet alle tegelijkertijd!) dus inderdaad geen oplossing... Of je moet concessies doen en de variabelen zodanig instellen dat er niet meer dan twee wissels tegelijkertijd actief geschakeld (veilige marge) worden op dezelfde DR4018...
in mijn ogen een ontwerpfout, dus ik hoop dat ze het fixen in de toekomst
Er wordt trouwens opnieuw de denkfout gemaakt dat het iets met het aantal wissels dat op de decoder is aangesloten, zou hebben te maken.
Een decoder - wat heet een hele reeks decoders - moet wissel voor wissel kunnen schakelen zonder overlap.
Sterker, technisch is de 4018 te beschouwen als twee viervoudige decoders in één behuizing, alleen met één vervelende resterende verbinding.
Citaat van: Bert_Apd op 05 January 2016, 18:28:49... en dus eigenlijk geen eigen pulstijd mag hebben.In tegendeel! Het hele timing probleem zou geen probleem zijn als de schakeltijd geen gekke som was van alle tijden van software, knopje indrukken, centrale en/of decoder maar de decoder ongeacht lang of kort commando gewoon zijn schakeltijd aan zou houden! Weet je exact hoe lang de spoel bekrachtigd is, geen kans op doorgebrande spoelen en makkelijk in te stellen in software.Maar druk je de knop 10 seconde in dan staat er wel bijna 11 seconde lang spanning op de spoel... Kan hij het aardig warm van krijgen. Iets wat niet blijkt uit de handleiding
En.. uit eigen ervaring wordt bij het afsluiten van het testprogramma op 'full-speed' gestuurd ! Niet altijd houdt Koploper daar de bekrachtigingstijd aan ...
Ook wordt steeds aangegeven dat de DR4018 de enige decoder zou zijn die een eigen pulstijd hanteert,[knip]
Verder wordt er bij alle argumenten nu ineens uitgegaan dat wissels blijkbaar geen eindafschakeling meer hebben, [knip]
Een beetje flauw argument Timo... Alsof het eventuele doorbranden van de spoel nu net aan die 800 msec eigen pulstijd van de DR4018 zou liggen en niet aan het 10 seconden indrukken van het knopje door de gebruiker...
Ik weet trouwens niet of het verstandig zou zijn als decoders zelf hun eigen (maximale) bekrachtigingstijd bepalen, ongeacht de duur van de "opdrachtgevende" centrale. Dan zou de bediener/software (Koploper en/of i-Train) helemaal geen invloed meer hebben op de tijdsduur van de bekrachtiging.
Het stroomverbruik zal dan zeker beneden de kritische grens van de DR4018 blijven,
zeker als er sprake is van wissels met eindafschakeling. Ondertussen blijft er voor de DR4018 ook nog tijd over om zijn reservecapaciteit weer wat op te peppen mocht dat nodig zijn.
Ik bedoel hiermee vooral aan te geven dat je dit gedrag niet verwacht als je de handleiding leest. Immers spreekt deze gewoon van een instelbare puls tijd.
Note if the duration the device is intended to be on is less than or equal the set duration, no deactivation is necessary.
Vervolgens heeft Joost de bekrachtigingstijd van zowel Koploper als die van de DR4018 teruggebracht naar 200 msec, dus beide weer gelijk, waardoor er (ook zonder rustperiode) nog steeds maximaal twee wissels in overlap op één DR4018 schakelen. In principe zou dit goed moeten kunnen werken, zeker als de voeding voor de wissels op OUT5 t/m OUT8 aangesloten worden op de C's van OUT1 t/m OUT4. Dat de test via het testprogramma niet representatief is heeft Karst al eerder aangegeven:
Joost, heb jij op dit moment met de instelling (200 msec bekrachtiging Koploper, 150 msec rustperiode Koploper, 200 msec puls DR4018) tijdens het "gewone" rijden nog steeds problemen?
Een simpele test in Koploper toont aan dat de rustperiode wel degelijk bij het initialiseren van de wissels (o.a. bij het afsluiten testprogramma) in acht wordt genomen:
De volgorde van schakelen is wel steeds hetzelfde, maar in een voor mij ondoorgrondelijke volgorde.
Hoi Joost,Is dat heel toevallig 1, 5, 9, ... 2, 6, 10, ... 3, 7, 11, ... 4, 8, 12... ?
De "eigenaardigheden" van de DR4018 zijn naar mijn idee voldoende bekend en het heeft weinig zin om deze te blijven herhalen.
Henk, zou jij mij kunnen aangeven welke wisseldecoders volgens jou zelf geen eigen pulstijd hebben en dus alleen de bekrachtigingstijd van de software (Koploper, i-Train) en/of centrale (IB optie 13 en 14) hanteren. En welke wisseldecoders gebruik jij zelf in combinatie met Koploper?