Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door Wim Janse
Vandaag om 08:27:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Marc tramt
Vandaag om 08:08:29
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01

Auteur Topic: DR 4018 springt spontaan naar ander adres  (gelezen 55893 keer)

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: DR 4018 springt spontaan naar ander adres
« Reactie #180 Gepost op: 05 January 2016, 19:19:25 »
Hoi Bert, dank je voor de aanvulling!  (y)

Allereerst kan je dus al een deel van het probleem omzeilen door niet de C van OUT5 tm OUT8 te gebruiken. Deze trekken de buffer condensator van de microcontroller leeg (met als gevolg dat de DR denkt dat je het knopje ingedrukt hebt en dus het adres kwijt raakt). Bij gebruik van de C van OUT1 tm OUT4 heb je hier geen last van.

De problemen voor wat betreft overbelasting doen zich alleen maar voor bij gebruik van treinbesturingssoftware in combinatie van schakelen van wisselstraten of tijdens het initialiseren van de software, waarbij (alle?) wissels in de uitgangsstand gelegd worden.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Als je al een zwakke voeding hebt (waar de wissel analoog prima op schakelt) kan dit probleem zich al bij één wissel schakelen voordoen. Vervelend als je de decoder net hebt gekocht. Maar ook als je een centrale gebruikt met een keypad (of loconet tableau ofzo) is het makkelijk om snel wat wissel achter elkaar om te leggen.,

... en dus eigenlijk geen eigen pulstijd mag hebben.
In tegendeel! Het hele timing probleem zou geen probleem zijn als de schakeltijd geen gekke som was van alle tijden van software, knopje indrukken, centrale en/of decoder maar de decoder ongeacht lang of kort commando gewoon zijn schakeltijd aan zou houden! Weet je exact hoe lang de spoel bekrachtigd is, geen kans op doorgebrande spoelen en makkelijk in te stellen in software.

... wordt een knopje te kort ingedrukt voor efficient schakelen, dan zorgt de DR4018 ervoor dat er in ieder geval een voldoende puls afgegeven wordt van 800 msec, voldoende om een wissel met magneetspoelen bedrijfszeker te laten functioneren.
Maar druk je de knop 10 seconde in dan staat er wel bijna 11 seconde lang spanning op de spoel... Kan hij het aardig warm van krijgen. Iets wat niet blijkt uit de handleiding  ::)

Ook een DR4024 zal het moeilijk kunnen krijgen wanneer alle 4 wissels via software binnen 1 seconde aangestuurd worden terwijl de servo's ingesteld zijn met een omloopsnelheid van 2 seconden...
Ik weet niet of die ook het probleem heeft maar ik denk niet dat je het weet te triggeren op deze manier. Een servo kan best vermogen hongerig zijn maar dat is grotendeel proportioneel met de snelheid. Als je een omloopsnelheid van 2 seconde gebruikt zullen ze niet zo veel vragen. Denk dat het nog steeds een stuk minder is dan één Fleischmann wissel  ;D

PAS OP: Wanneer je de pulstijd op de DR4018 (CV238 t/m CV253) op 0 zet wordt de uitgang gedeactiveerd en wordt er helemaal geen puls afgegeven, ook niet tijdens het indrukken van het knopje. Mijn advies is om bij aansturing via treinsoftware met een eigen schakeltijd een waarde gelijk of hoger dan 10 te gebruiken. Wat echter dan weer het effect zal zijn bij handmatige schakeling via het toetsenbord is de volgende vraag....
Dank je Bert, daar was ik al een beetje bang voor... Maar als je de boel op 10 zet (62ms) dan heb je dus weer overlap met iTrain. Dus als de centrale (zoals hopelijk de IB doet) niet de commando duur kan limiteren is het met iTrain dus onmogelijk om geen overlap te hebben tussen schakelende wissels.

Wat betreft handmatig, op de IB gaat dat dus al goed doordat deze het standaard al verlengt naar 100ms. Of de MM ook al intern een minimale en maximale commando tijd hanteren weet ik niet. Ze zijn in ieder geval niet in te stellen...

en dat is niet (alleen) te wijten aan de DR4018...
Nouwja, eigenlijk wel. Als de spanning van de microcontroller netjes was ontkoppeld van de wissels (in mijn ogen een ontwerpfout, dus ik hoop dat ze het fixen in de toekomst) en de schakeltijd de werkelijke schakeltijd zou zijn had het eigenlijk nooit een probleem gevormd.

Timo
« Laatst bewerkt op: 06 January 2016, 10:45:33 door Timo. Reden: Ongewenste quote zonder quote-tags verwijdert »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

• Offline Offline
« Reactie #181 Gepost op: 05 January 2016, 19:33:39 »
Ja Bert, er is echt wel sprake van een eigenaardigheid van de 4018. Geen enkele decoder die ik verder ken schiet bij een dergelijke piekbelasting van de voeding in de programmeerstand. Dat is echt de kern van het probleem en moet eigenlijk worden opgelost.

Ik zou niet weten waarom je de DR4018 niet zou kunnen gebruiken voor wissels met spoelaandrijvingen, je moet alleen zorgen dat je onder de maximale belasting blijft. En dat is afhankelijk van de gebruikte wissels (eindafschakeling? stroomvreter?) en de manier waarop je de decoder aanstuurt. Wil je persé alle wissels (vrijwel) tegelijkertijd via treinbesturingssoftware binnen een mum van tijd kunnen omschakelen omdat het anders te lang duurt, dan is de beste oplossing een decoder waarop maar een beperkt aantal wissels kan worden aangesloten en is een qua prijs en functionaliteit goedkope DR4018 met 8 aansluitmogelijkheden (maar niet alle tegelijkertijd!) dus inderdaad geen oplossing... Of je moet concessies doen en de variabelen zodanig instellen dat er niet meer dan twee wissels tegelijkertijd actief geschakeld (veilige marge) worden op dezelfde DR4018...

Hier suggereer je dat het zo bijzonder is om een wisselstraat een beetje snel te schakelen Bert. Dat is het niet. Het is een standaardtoepassing van wisseldecoders. Wisseldecoders komen het best tot hun recht bij automatisering. Ze moeten in staat zijn wisselstraten te schakelen met de zeer gebruikelijke pulstijd van 200 ms. per wissel (juist niet tegelijk). En dat zonder vreemde verrassingen als er niet aan allerlei voorwaarden wordt voldaan die niet eens in de handleiding zijn te vinden en dan nog is er geen zekerheid. Daar is niets veeleisends aan. Alle wisseldecoders die ik verder ken, presteren dat ook. En ze werken ook nog probleemloos met de knopjes van een Multimaus, maar dit terzijde.

Er wordt trouwens opnieuw de denkfout gemaakt dat het iets met het aantal wissels dat op de decoder is aangesloten, zou hebben te maken. Een decoder - wat heet een hele reeks decoders - moet wissel voor wissel kunnen schakelen zonder overlap. Eén probleem met de 4018 is nu net dat dat niet goed lukt. Dat zou ook bij een viervoudige decoder deze problemen kunnen veroorzaken. Sterker, technisch is de 4018 te beschouwen als twee viervoudige decoders in één behuizing, alleen met één vervelende resterende verbinding.  :)
« Laatst bewerkt op: 06 January 2016, 12:37:19 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #182 Gepost op: 06 January 2016, 11:02:19 »
Hoi Henk,

Was het je misschien opgevallen dat die tekst een één op één kopie is van wat Bert het bericht ervoor zei?  ;D Het is een stuk van zijn quote die door het opsplitsen van zijn quote buiten de tags is komen te staan. Ik had het dus volledig willen verwijderen. Bij deze gedaan. Zou jij daarop voor de duidelijkheid ook je tekst willen wijzigen?

Ben het namelijk met je eens dat een wisselstraat zo om te leggen zou moeten zijn. 200ms zou daarvoor prima moeten werken inderdaad. Het adres vergeten is inderdaad een fout in de decoder maar valt in de meeste gevallen redelijk mee te werken maar is zeker niet de handigste decoder voor wissels. Seinen, geen probleem. Maar zoals ik al zei:
in mijn ogen een ontwerpfout, dus ik hoop dat ze het fixen in de toekomst
Maar goed, die hoop had ik ook steeds met de handleiding  :-\

Er wordt trouwens opnieuw de denkfout gemaakt dat het iets met het aantal wissels dat op de decoder is aangesloten, zou hebben te maken.
Ik niet in ieder geval  ;D En volgens mij Bert ook niet.

Een decoder - wat heet een hele reeks decoders - moet wissel voor wissel kunnen schakelen zonder overlap.
Daarom ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe andere (fabrieks) decoders dit doen. Het idee van DR om de pulstijd instelbaar te maken (dus centrale onafhankelijk/per uitgang) is leuk maar de uitvoering dat het bovenop de commandotijd komt is niet handig...

Sterker, technisch is de 4018 te beschouwen als twee viervoudige decoders in één behuizing, alleen met één vervelende resterende verbinding.  :)
Zou je het ook kunnen beschouwen als 8 enkelvoudige decoders...  ::) Enige verschil is dat er twee gelijkrichters in zitten (waarvan het nut ook twijfelachtig is...)

@Arthur, heb je dus al geprobeerd de C van OUT5 t/m OUT8 niet te gebruiken?

Verder, welke centrale gebruik je?

Timo

henk

• Offline Offline
« Reactie #183 Gepost op: 06 January 2016, 12:55:36 »
Aangepast Timo.

Ik zat me naar aanleiding van dit draadje trouwens af te vragen wat een zwakke voeding nou eigenlijk is. De wisselspanninguitgang van een Fleischmann startsettrafo ging niet verder dan 0,5 A, maar kon prima wissels aansturen, geheel volgens voorschrift van Fleischmann zelf. Ook dan zakte de spanning bij het schakelen van een wissel even in, zoals iedereen kon zien die parallel een lampje op de trafo had aangesloten. Maar het wissel ging om en de trafo kreeg verder niks van die kortstondige piekbelastingen. Als je diezelfde trafo aansluit op een Viessmann 5212 wisseldecoder, werkt het ook probleemloos. Dat weet ik heel zeker. Het was mijn eerste test om te zien hoe zo'n aparte voeding nou eigenlijk werkte. Het Rocowissel ging om en de decoder trok zich niets aan van de spanningsdip. Is een dergelijke voeding van nominaal 0,5 A dan te zwak?

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #184 Gepost op: 06 January 2016, 14:32:46 »
Dank je Henk!  (y)

Nouwja, de oude Fleischmann trafo gebruikte je eigenlijk steeds even buiten spec. Vaak wil zo'n wissel wel meer dan 500mA trekken maar kakt de spanning gewoon zo ver in dat het niet meer lukt (of kakt hij überhaupt al zo ver in onder 500mA last). Voor het schakelen van een wissel niet zo'n probleem (zolang je niet tegelijk een tweede wissel probeert). En op zich kan de DR hiermee ook een wissel schakelen alleen is deze gevoelig voor de dip in spanning die ontstaat en zoals ik zei, dat vindt ik een ontwerpfout. Dit zit in het feit dat de gelijkrichter van OUT5 t/m OUT8 ook de microcontroller voedt en de voeding daarvoor niet is ontkoppeld van de uitgangen. Enige vorm van buffer wordt op die uitgangen dus ook volledig leeg getrokken door de wissels op OUT5 t/m OUT8.

Nu weet ik niet tot hoe ver de spanning terug zakt op een Fleischmann trafo als de wissel bekrachtigd blijft. Kan iemand dat eens meten? Maar ik zou zeggen dat deze toch wel een volt of 8 moet kunnen houden(???). En ik zou zeggen dat dat genoeg moet zijn om de microcontroller van prik te voorzien. Maar dan moet de buffer condensator wel alleen de microcontroller voeden met andere woorden, de C van OUT5 t/m OUT8 moet geen wissel (of iets anders) voeden). Of 8V echt genoeg is weet ik niet zeker, sterk afhankelijk van de grote van de buffer, of het wisselspanning of niet (heb je ripple) en waarschijnlijk hangt de POWER led er dus ook achter. Maar de Viessmann 521 test bewijst dat de spanning die over blijft groot genoeg is mits dus genoeg buffer en weinig belasting (geen 20mA led voeden).

Work around is dus de C van OUT5 tm OUT8 niet gebruiken en hopen dat de buffer condensator dus groot genoeg is.

Timo

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #185 Gepost op: 06 January 2016, 16:55:51 »
Hallo allemaal,

Ik zie dat er na een aantal aanpassingen in de eerdere reacties nu blijkbaar definitieve antwoorden staan...  ;)

Laat ik voorop stellen dat ik niet ontken dat er een aantal beperkingen in de DR4018 aanwezig zijn die in bepaalde omgevingen zonder verdere aanpassingen problemen kunnen veroorzaken, met name dus de geconstateerde problematiek rond de overbelasting. Dat er bij het ontwerp iets over het hoofd is gezien heeft ook Karst al vermeld: de ongewenste koppeling van de voeding voor de microprocessor en de uitgangen OUT5 t/m OUT 8 waardoor de aangesloten wissels de buffer voor de microprocessor kunnen leegtrekken bij grotere belasting, met uiteindelijk een ongewenste reset van de DR4018 tot gevolg.

Ook wordt steeds aangegeven dat de DR4018 de enige decoder zou zijn die een eigen pulstijd hanteert, die dan ook nog eens wordt toegevoegd aan de door de centrale afgegeven pulstijd (al of niet mede veroorzaakt door de software). De ESU SwitchPilot heeft bijvoorbeeld ook een eigen pulstijd van 520 msec, welke voor zover ik weet ook wordt toegevoegd aan de bekrachtigingstijd van de centrale.

Henk, zou jij mij kunnen aangeven welke wisseldecoders volgens jou zelf geen eigen pulstijd hebben en dus alleen de bekrachtigingstijd van de software (Koploper, i-Train) en/of centrale (IB optie 13 en 14) hanteren. En welke wisseldecoders gebruik jij zelf in combinatie met Koploper?

Verder wordt er bij alle argumenten nu ineens uitgegaan dat wissels blijkbaar geen eindafschakeling meer hebben, waardoor ze de volle pulstijd van de DR4018 daadwerkelijk ook stroom verbruiken. In eerdere reacties is er steeds van uit gegaan dat "normale" wissels een eindafschakeling hebben en na ca. 50 msec wel zullen worden uitgeschakeld door deze eindafschakeling. Dat wissels dus de volle pulstijd stroom zouden blijven vragen kan dus alleen voorkomen bij defecte wissels en/of wissels zonder eindafschakeling, op zichzelf dus al extreme situaties:

... en dus eigenlijk geen eigen pulstijd mag hebben.
In tegendeel! Het hele timing probleem zou geen probleem zijn als de schakeltijd geen gekke som was van alle tijden van software, knopje indrukken, centrale en/of decoder maar de decoder ongeacht lang of kort commando gewoon zijn schakeltijd aan zou houden! Weet je exact hoe lang de spoel bekrachtigd is, geen kans op doorgebrande spoelen en makkelijk in te stellen in software.
Maar druk je de knop 10 seconde in dan staat er wel bijna 11 seconde lang spanning op de spoel... Kan hij het aardig warm van krijgen. Iets wat niet blijkt uit de handleiding  ::)

Een beetje flauw argument Timo... ::) Alsof het eventuele doorbranden van de spoel nu net aan die 800 msec eigen pulstijd van de DR4018 zou liggen en niet aan het 10 seconden indrukken van het knopje door de gebruiker...  ;)

Ik weet trouwens niet of het verstandig zou zijn als decoders zelf hun eigen (maximale) bekrachtigingstijd bepalen, ongeacht de duur van de "opdrachtgevende" centrale. Dan zou de bediener/software (Koploper en/of i-Train) helemaal geen invloed meer hebben op de tijdsduur van de bekrachtiging. Overigens is het de vraag of het wel gewenst is dat iedere "laag" los van elkaar invloed kan uitoefenen op de bekrachtigingstijd. Het gevolg ervan is dat nu zelfs een sommatie plaats kan vinden: bekrachtigingstijd Koploper eventueel verhoogd tot (minimale) bekrachtigingstijd centrale + eventuele pulstijd decoder.

Joost schetste in reactie #156 dat nadat hij in Koploper de bekrachtigingstijd op 800 msec (dus gelijk aan de default pulstijd van de DR4018) had gezet er geen problemen meer optraden. Naar mijn idee logisch, want hierdoor worden er steeds maximaal maar twee wissels op één DR4018 in overlap geschakeld. Het stroomverbruik zal dan zeker beneden de kritische grens van de DR4018 blijven, zeker als er sprake is van wissels met eindafschakeling. Ondertussen blijft er voor de DR4018 ook nog tijd over om zijn reservecapaciteit weer wat op te peppen mocht dat nodig zijn.

Vervolgens heeft Joost de bekrachtigingstijd van zowel Koploper als die van de DR4018 teruggebracht naar 200 msec, dus beide weer gelijk, waardoor er (ook zonder rustperiode) nog steeds maximaal twee wissels in overlap op één DR4018 schakelen. In principe zou dit goed moeten kunnen werken, zeker als de voeding voor de wissels op OUT5 t/m OUT8 aangesloten worden op de C's van OUT1 t/m OUT4. Dat de test via het testprogramma niet representatief is heeft Karst al eerder aangegeven:

En.. uit eigen ervaring wordt bij het afsluiten van het testprogramma op 'full-speed' gestuurd ! Niet altijd houdt Koploper daar de bekrachtigingstijd aan ...

Joost, heb jij op dit moment met de instelling (200 msec bekrachtiging Koploper, 150 msec rustperiode Koploper, 200 msec puls DR4018) tijdens het "gewone" rijden nog steeds problemen?

Wat ik graag zou willen is het vinden van een zodanige oplossing via de beschikbare parameters van software, centrale en DR4018, dat in ieder geval de huidige gebruikers van de DR4018 in combinatie met software een in de praktijk werkende oplossing hebben. De "eigenaardigheden" van de DR4018 zijn naar mijn idee voldoende bekend en het heeft weinig zin om deze te blijven herhalen.

Ik ben benieuwd naar verdere suggesties...

Groeten,
Bert

PS: Ik heb op dit moment niet altijd tijd om direct te reageren, dus kan een reactie van mijn kant wat langer uitblijven...  ;)
« Laatst bewerkt op: 06 January 2016, 17:07:08 door Bert_Apd. Reden: typefoutjes hersteld... »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #186 Gepost op: 06 January 2016, 17:47:54 »
Ook wordt steeds aangegeven dat de DR4018 de enige decoder zou zijn die een eigen pulstijd hanteert,[knip]
Vast niet, maar ik heb met andere decoders geen ervaring of de kennis. (Dus heb ze naar mijn weten dus ook niet aangestipt 8) ) Ik kan alleen maar aangeven dat ik het op deze manier een vervelende eigenschap vind.

Verder wordt er bij alle argumenten nu ineens uitgegaan dat wissels blijkbaar geen eindafschakeling meer hebben, [knip]
Klopt, dit omdat het de worst case scenario is. En laten we eerlijk zijn, de eindafschakeling heeft al meer dan eens voor problemen gezorgd. Dus ik zou ook de eindafschakeling uit de wissel slopen, zeker als deze op een onmogelijke plek ligt, om bedrijfszekerheid te garanderen. Immers zou het met de digitaal gelimiteerde puls tijd ook niet nodig zijn. Maar hoe het bij Joost of andere zit, ik heb geen idee.

Een beetje flauw argument Timo... ::) Alsof het eventuele doorbranden van de spoel nu net aan die 800 msec eigen pulstijd van de DR4018 zou liggen en niet aan het 10 seconden indrukken van het knopje door de gebruiker...  ;)
Ik bedoel hiermee vooral aan te geven dat je dit gedrag niet verwacht als je de handleiding leest. Immers spreekt deze gewoon van een instelbare puls tijd.

Ik weet trouwens niet of het verstandig zou zijn als decoders zelf hun eigen (maximale) bekrachtigingstijd bepalen, ongeacht de duur van de "opdrachtgevende" centrale. Dan zou de bediener/software (Koploper en/of i-Train) helemaal geen invloed meer hebben op de tijdsduur van de bekrachtiging.
Klopt, maar dat lijkt me in de meeste gevallen ook niet wenselijk... Zeker als het gaat om wissels. Als de op de decoder ingestelde pulstijd gewoon altijd DE pulstijd is zoals de handleiding doet vermoeden zou het een stuk makkelijker zijn.

Een ontkoppelrail is misschien een ander verhaal. Maar goed, je zou dit instelbaar kunnen maken. Bijvoorbeeld dat als je de tijd op 0 zet dat de decoder dan juist alleen de commando tijd pakt. Of dat je die een commando voor aan en uit geeft (groen = aan, rood = uit) ipv een puls. Maw, technisch gezien zou er makkelijk een mouw aan te passen zijn.

Het stroomverbruik zal dan zeker beneden de kritische grens van de DR4018 blijven,
De DR zelf heeft geen kritische stroom grens, het is het voltage dat het hem doet. Wat dan de kritische stroom grens wordt ligt aan de gebruikte voeding en bekabeling.

zeker als er sprake is van wissels met eindafschakeling. Ondertussen blijft er voor de DR4018 ook nog tijd over om zijn reservecapaciteit weer wat op te peppen mocht dat nodig zijn.
Wat er precies bij Joost gebeurd durf ik ook niet te zeggen. Joost, zijn het wissels met eindafschakeling? En wat was de Koploper rust periode toen de tijd op 800ms stond?

Timo
« Laatst bewerkt op: 06 January 2016, 17:50:58 door Timo »

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #187 Gepost op: 06 January 2016, 18:00:51 »
Ik bedoel hiermee vooral aan te geven dat je dit gedrag niet verwacht als je de handleiding leest. Immers spreekt deze gewoon van een instelbare puls tijd.
Ja, dat suggereert inderdaad dat er altijd een vaste puls tijd is, of je de knop nu 1 of 10 seconden vasthoud.
Maar het zal wel zo zijn dat er zolang de knop vastgehouden wordt er steeds opnieuw een commando om te schakelen door de centrale gestuurd wordt. En met elk commando wordt dan opnieuw de puls getriggerd zodat de vaste pulstijd bij het laatst ontvangen commando opgeteld wordt. Lastig hè, digitale techniek  8) , zeker zonder handshake, acknowledgement of terugmelding o.i.d.
« Laatst bewerkt op: 06 January 2016, 20:48:14 door Bert van Gelder. Reden: Gebruik sub/sup niet nodig, maakt tekst lastig leesbaar »
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #188 Gepost op: 06 January 2016, 18:20:44 »
Klopt helemaal Albert, zo werkt het precies... ::)

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #189 Gepost op: 06 January 2016, 18:56:30 »
Yep, daar lijkt het wel op Albert. maar dat zou niet nodig hoeven zijn. Zeker omdat een centrale volgens mij ook een deactivate commando stuurt. Tenminste, dit staat er in de DCC spec

Citaat
Note if the duration the device is intended to be on is less than
or equal the set duration, no deactivation is necessary.

Het lijkt er dus op dat dit geen verplichting is... Maar goed, daar is ook wel weer een mouw aan te passen in een decoder.

Maar wat het mij wel duidelijk maakt is dat de NMRA dus wel duidelijk bedoelt heeft dat de pulstijd die ingesteld wordt op de decoder echt DE maximale pulstijd zou moeten zijn. (Dat dit ook gelijk de minimale tijd is lijkt me alleen maar handig voor drukknopjes...)

Timo

jvdwaa

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #190 Gepost op: 06 January 2016, 22:43:13 »
Allen,

Met elkaar komen we er wel uit, de vele bijdragen moeten uiteindelijk tot een oplossing leiden :-)

Laat ik voorop stellen dat ik blij ben dat ik in Koploper de diverse parameters kan instellen, zonder dat zou e.e.a. een klein drama zijn geweest, en had ik mijn DR4018's al de deur uit gedaan.
Voor de goede orde: ik rijd met Marklin M-rails, dus ouderwetse magneetspoelen, en die trekken kennelijk vrij veel stroom.

Vervolgens heeft Joost de bekrachtigingstijd van zowel Koploper als die van de DR4018 teruggebracht naar 200 msec, dus beide weer gelijk, waardoor er (ook zonder rustperiode) nog steeds maximaal twee wissels in overlap op één DR4018 schakelen. In principe zou dit goed moeten kunnen werken, zeker als de voeding voor de wissels op OUT5 t/m OUT8 aangesloten worden op de C's van OUT1 t/m OUT4. Dat de test via het testprogramma niet representatief is heeft Karst al eerder aangegeven:

Een simpele test in Koploper toont aan dat de rustperiode wel degelijk bij het initialiseren van de wissels (o.a. bij het afsluiten testprogramma) in acht wordt genomen: ik heb hiertoe de rustperiode op 1000 ms gezet (een waarde die visueel goed waar te nemen is), en de wissels worden dan netjes met een tussenperiode van 1 seconde geschakeld. De volgorde van schakelen is wel steeds hetzelfde, maar in een voor mij ondoorgrondelijke volgorde.

Joost, heb jij op dit moment met de instelling (200 msec bekrachtiging Koploper, 150 msec rustperiode Koploper, 200 msec puls DR4018) tijdens het "gewone" rijden nog steeds problemen?

Bovenvermelde waardes leveren helaas nog steeds een probleem op, iets wat met het testprogramma simpel te reproduceren is.
De decoders hebben nu allemaal standaard een pulsetijd van 200 msec. Die waarde nog lager zetten is een kluif werk, en het testwerk kost nog meer tijd, dus laat ik de decoders even zoals ze zijn.

Ik heb de oplossing gezocht in het verkorten van de pulsetijd in Koploper (staat nu uiteindelijk op 50 msec) en een rusttijd van 400 msec. Verlaag ik de rusttijd, dan raken gegarandeerd twee decoders van slag.
Eerlijk gezegd nog niet optimaal, per saldo zou ik de rusttijd in Koploper korter willen, om daarmee minder lang te hoeven wachten als er veel wissels geschakeld moeten worden  (zoals dat in mijn uiteindelijke baan het geval zal zijn op b.v. het rangeerterrein). Daarvoor moet ik eerst de pulsetijd in de decoder verkorten naar b.v. 100 msec. Als iemand nog een handig programma weet waarmee ik die dingen via POM wat sneller kan programmeren dan via de Intellibox, dan houdt ik mij aanbevolen. Ik heb even naar JMRI gekeken, maar dat was qua userinterface dermate stug dat ik daar maar mee gestopt ben.

Joost

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #191 Gepost op: 06 January 2016, 23:47:58 »
Hoi Joost,

Je rijdt dus met de IB. Deze heeft als standaard om de pulstijd op te rekken naar 100ms. Dus ondanks dat Koploper op 50ms staat maakt de IB er dus al 100ms van. Dit vreet dus ook aan je marge van de rusttijd. Zit je er dus al op dat de spoel 250ms na het eindigen van het commando vanuit Koploper wordt afgeschakeld. Dus met 400ms zit je dan inderdaad safe met een marge van 150ms. Je zou eventueel deze waarde nog op 50 kunnen zetten op de IB. Zet je dan de rust periode op 250ms heeft de boel 50ms om op adem te komen, hopelijk genoeg. Anders de rust op 300ms, heeft de boel 100ms om op adem te komen. Moet genoeg zijn lijkt me  ::)

Een simpele test in Koploper toont aan dat de rustperiode wel degelijk bij het initialiseren van de wissels (o.a. bij het afsluiten testprogramma) in acht wordt genomen:
Goed om te weten :)

De volgorde van schakelen is wel steeds hetzelfde, maar in een voor mij ondoorgrondelijke volgorde.
Is dat heel toevallig 1, 5, 9, ... 2, 6, 10, ... 3, 7, 11, ... 4, 8, 12... ?
De standaard ging oorspronkelijk uit van 4 wissels per decoder. Dus dat schema zou zijn eerste wissel decoder 1, eerste wissel decoder 2 ... tweede wissel decoder 1, tweede wissel decoder twee enz

Timo

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #192 Gepost op: 06 January 2016, 23:57:53 »
Hoi Joost,

Is dat heel toevallig 1, 5, 9, ... 2, 6, 10, ... 3, 7, 11, ... 4, 8, 12... ?

Heeft te maken met de positie op het scherm in je sporenplan.
B.V. helemaal links boven een wissel plaatsen met adres 1000, dan zal deze als eerste schakelen. Op die manier kan in koploper ook meerdere wissels met hetzelfde adres b.v. adres 0 gebruikt worden. De x y coordinaten bepalen wat er gebeurd. ;)

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

henk

• Offline Offline
« Reactie #193 Gepost op: 07 January 2016, 08:35:50 »
De "eigenaardigheden" van de DR4018 zijn naar mijn idee voldoende bekend en het heeft weinig zin om deze te blijven herhalen.

Dat ben ik met je eens Bert. Maar in post 179 kwam je zelf met nogal eigenaardige argumenten ter verdediging van de 4018. Een niet bestaand probleem bij handbediening die de 800 ms moest verklaren. En vooral de mededeling dat het probleem 'alleen' voorkwam als mensen perse snel wisselstraten wilden schakelen. Welnu, het schakelen van wisselstraten is misschien wel DE toepassing van decoders. Het komt ook niet alleen voor in combinatie met besturingssoftware. Wisselstraatsturing is een basale voorziening op heel veel centrales, gewoon door een knopje in te drukken. En het moet snel kunnen, omdat de rijtijden tussen twee wisselstraten op de modelbaan nu eenmaal erg kort kunnen zijn. Het heeft geen zin daar opeens het grote voorbeeld bij te halen.
Als blijkt dat een decoder die basale functie alleen kan uitvoeren als aan voorwaarden is voldaan die bij andere decoders niet nodig zijn, begin ik al af te haken. Als blijkt dat het in sommige situaties onoplosbaar is, vind ik de decoder geen aanrader meer. Daar kunnen we verschillend over denken. Bij eindafschakeling en een voldoende zware voeding werkt het allemaal prima en zal de argeloze gebruiker van geen problemen weten. Totdat die gebruiker al even argeloos de eindafschakeling gaat overbruggen natuurlijk.

Joost heeft een drierailbaan weten we inmiddels. En op drierailbanen is het zeer gebruikelijk de eindafschakeling te omzeilen. Door te manipuleren met allerlei instellingen kunnen de schakeltijden korter worden zonder dat de 4018 in de stress schiet, maar daar blijft het ook bij. Hopelijk kort genoeg volgens de wensen van Joost.
Het alternatief is het hardwarematig omzeilen van de voeding van out5-out8, zoals Timo al een paar keer heeft uitgelegd. Dat is momenteel misschien wel de meest koninklijke weg, omdat daarmee het werkelijke probleem van de 4018 wordt aangepakt.

Sommige dingen blijven mij eigenlijk wel onduidelijk. Als ik het goed begrijp kan het zijn dat om tot de schakeltijd te komen we de volgende zaken moeten optellen: pulstijd Koploper, rusttijd Koploper, pulstijd centrale, pulstijd decoder? Een en ander afhankelijk van gebruikte software, centrale en decoders? Want het telt niet altijd op? Valt dan geen peil op te trekken.  ;D Maar heeft verder niet met het probleem in dit draadje te maken.
« Laatst bewerkt op: 07 January 2016, 09:23:14 door henk »

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #194 Gepost op: 07 January 2016, 09:51:06 »
Henk,

Ik ben nog steeds benieuwd naar jouw eigen ervaringen, vandaar dat ik je je eerder de onderstaande vraag stelde:

Citaat
Henk, zou jij mij kunnen aangeven welke wisseldecoders volgens jou zelf geen eigen pulstijd hebben en dus alleen de bekrachtigingstijd van de software (Koploper, i-Train) en/of centrale (IB optie 13 en 14) hanteren. En welke wisseldecoders gebruik jij zelf in combinatie met Koploper?

Zou je daarop nog even kunnen antwoorden?

Groeten,
Bert