Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Janse
Vandaag om 08:27:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Marc tramt
Vandaag om 08:08:29
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23

Auteur Topic: DR 4018 springt spontaan naar ander adres  (gelezen 55915 keer)

Thurbo

• Offline Offline
Re: DR 4018 springt spontaan naar ander adres
« Reactie #165 Gepost op: 04 January 2016, 14:24:25 »
Hier word continu gesproken over de software Koploper en de instelbaarheid van de pulstijd in die software.
Wat word er door jullie geadviseerd om in te stellen in de 4018 decoder wanneer je in je software niks kan instellen kwa pulstijd?
o.a. in iTrain kan dit niet. Daar kun je alleen schakeltijd instellen.
Nu ben ik niet bekend met andere software en of dat daar ook in te stellen is maar kan me voorstellen dat elke software fabrikant daar andere gedachtes over heeft.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #166 Gepost op: 04 January 2016, 14:25:19 »
De decoder zal de wissel schakelen zolang hij hiervoor het commando krijgt + de ingestelde pulstijd. Krijgt hij dus voor 200ms een commando en staat de decoder op de standaard instelling zal de totale pulstijd 1 seconde zijn.

En zo uit me hoofd (even geleden) is de puls tijd in Koploper de tijd die Koploper de centrale het commando laat uitsturen. Of de IB hier nog bij op telt durf ik even niet te zeggen.... (Dacht het niet. Dacht dat de pulstijd op de IB alleen voor de knoppen was.) De totale pulstijd is dus [Pulstijd Koploper] + [Eventuele pulstijd IB] + [Pulstijd decoder] = [Pulstijd naar wissel]. De rust periode moet net zo lang zijn zodat de volgende wissel pas geschakeld wordt als de eerste spanningsloos is door de decoder (+eventueel wat ademruimte/safety margin). Deze tijd gaat in na [Pulstijd Koploper]. De rust periode moet dus groter zijn dan [Eventuele pulstijd IB] + [Pulstijd decoder]. Alleen op deze manier is er altijd maar 1 wissel per keer bekrachtigd en is er geen kans op spanning dip.

Heb je overigens ook al geprobeerd de C van OUT5 tm 8 niet te gebruiken? (De C van) OUT5 tm 8 zijn de probleemgevallen. Voor deze uitgangne zou je de C van OUT1 tm 4 gewoon kunnen gebruiken.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #167 Gepost op: 04 January 2016, 14:27:39 »
@Arthur, pulstijd, schakeltijd en schakelduur lijkt me allemaal een ander woord voor hetzelfde beestje.

Verder ken ik iTrain niet maar het hele eiereneten van het verhaal hierboven zit hem vooral in de rust tijd tussen wisselcommando's. Je zou zeggen dat iTrain daar ook iets voor heeft.

Timo

Thurbo

• Offline Offline
« Reactie #168 Gepost op: 04 January 2016, 14:34:21 »
@Timo,
Citaat
De ‘Schakeltijd’, ook wel de bekrachtigingstijd genoemd, is standaardtijd die gebruikt wordt
om een magneetartikel te bekrachtigen. Dit kan ook nog individueel per magneetartikel
aangepast worden. Niet elke interface staat toe dat iTrain deze waarde bepaalt, omdat dat
in de decoder geregeld wordt, maar in dat geval zal iTrain in ieder geval zolang wachten
totdat het volgende magneetartikel geschakeld wordt. Dit voorkomt dat de invoerbuffers te
vol raken bij het schakelen van veel artikelen tegelijk.
Dat is wat er letterlijk in de handleiding staat van iTrain.

In mijn ogen is dat dus niet wat er hier met pulstijd bedoeld word.
In iTrain is dat dus de tijd dat het commando gestuurd word. Nu weet ik alleen niet of het juist beter is om dan deze tijd te verkorten of te verlengen.
Verlengen kan tot gevolg hebben dat de spanningsdip juist optreed.
verkorten kan tot gevolg hebben dat de spanningsdip nog niet opgelost is.

Nu dus de vraag of je dit evt kan opvangen door in de 4018 decoder de pulstijd aan te passen?
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #169 Gepost op: 04 January 2016, 14:45:01 »
Hoe ik het lees is dat exact wat er met pulstijd bedoelt wordt. Alleen kent iTrain dus geen extra rusttijd tussen de commando's.

En dat extra verhaal de interface is altijd aan de gang. Maar de IB staat bijvoorbeeld toe om via de interface de duur van het commando te bepalen. Dus dan is die schakeltijd dus gelijk aan de tijd dat het commando op de rails staat. De tijd dat de wissel bekrachtigd is is dan gelijk aan [Schakeltijd iTrain] + [pulstijd decoder].Wat in dat geval jammer zou zijn omdat er dan geen mogelijkheid is de voeding op adem te laten komen. Als je de pulstijd op de decoder op 0 zou zetten dan volgen alle schakelbewegingen elkaar precies zonder pauze op :/

Het is gewoon een beetje vervelend dat het niet eenduidig is. En het had allemaal zo simpel kunnen zijn als schakeldecoders gewoon ALLEEN de op de decoder ingestelde tijd zouden aanhouden, ongeacht commando duur. Maar dat doet de DR helaas niet.

Timo

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #170 Gepost op: 04 January 2016, 16:18:05 »

Het is gewoon een beetje vervelend dat het niet eenduidig is. En het had allemaal zo simpel kunnen zijn als schakeldecoders gewoon ALLEEN de op de decoder ingestelde tijd zouden aanhouden, ongeacht commando duur. Maar dat doet de DR helaas niet.

Dat doet hij nu juist wel en dat is nu net de rede waarom de voeding inkakt. Als de module op 800ms staat en de commando's komen iedere 200ms binnen dan zijn er in die tijd dus 3 of 4 uitgangen bekrachtigd, en als er geen eindafschakeling in de wisselaandrijving zit dan staan die 800ms stroom te verbruiken. Maar dit is nu al helemaal al eens tot in de treuren besproken, en er is dus niets nieuws onder de zon. Dus als je dit wil voorkomen dan moet de decoder tijd kleiner zijn dan de schakeltijd van de aansturing (Koploper of iTrain) Dat is wat ik in mijn vorige bericht ook al aangegeven heb.

Mvg
Wim.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

jvdwaa

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #171 Gepost op: 04 January 2016, 16:20:49 »
Ha Wim,

Dank voor jouw aanvulling.
Het was even zoeken naar de lijst met speciale opties (gevonden op www.robh.nl/IBXSO.html)
In mijn IB staat de minimale bekrachtigingstijd op 100 ms (CV13=2), en de maximale op 500ms (CV14=10).
CV14 nu eerst maar eens op 5 gezet, dat lijkt mij meer dan genoeg.

Joost

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #172 Gepost op: 04 January 2016, 16:24:43 »
Ik denk alleen niet dat de decoder daar op zal reageren, die heeft namelijk zelf de opdracht gekregen 800ms aan te blijven. Daar moet je dus de tijd aanpassen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #173 Gepost op: 05 January 2016, 11:06:04 »
Dat doet hij nu juist wel
Wim, dat doet hij juist niet!  ;) De DR4018 verlengt de commandoduur altijd met de ingestelde schakelduur. Stuur je dus een commando van 200ms (in iTrain/Koploper) en staat de DR4018 op de standaard 800ms dan wordt de wissel voor 1000ms bekrachtigd. En dit is nu net het probleem. In Koploper kan je dit dus ondervangen door de rustperiode tussen de verschillende commando's langer te maken dan de op DR4018 ingestelde tijd. Maar iTrain kent deze instelling dus niet. Stel je daar 200ms in en de DR staat op 100ms dan heb je dus steeds die 100ms overlap. Ik had graag gezien dat de decoder alleen zijn schakelltijd aan zou houden, no matter what. Of het commando nu langer of korter is.

De beste mogelijke situatie dan is de tijd op de DR naar 0 brengen en alleen de commandoduur laten schakelen. Maar dan nog heb je geen rust/marge tussen de verschillende wisselopdrachten met de mogelijkheid dat de spanning inzakt.

Enige andere optie die ik kan bedenken maar niet weet of et werkt zijn de instellingen op de IB (en is dus erg centrale specifiek). Worden de commando's die de computer stuurt door de IB ook gehouden aan de in CV13 en CV14 ingestelde tijden?

Als dat zo is zou je op de IB de maximale duur kunnen verlagen. iTrain stel je dan zo in dat de schakeltijd daar groter is dan [maximale schakelduur IB] + [schakelduur DR4018]. Bijvoorbeeld door de maximale schakelduur op de IB op 200ms te zetten, de DR op 50s en iTrain op 300ms. Het lijkt me dat de computer commando's ook aan deze instellingen moeten voldoen en dan zou het werken. Maar het is dan wel centrale specifiek. Op de MM kan je volgens mij geen maximale schakelduur opgeven bijvoorbeeld.

Timo

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #174 Gepost op: 05 January 2016, 12:00:21 »
Timo,

Ik vind het allemaal best, de DR4018 zal ik niet gebruiken alhoewel ik er wel een aantal in huis heb. (vlaag van verstandverbijstering zeg maar).

Mvg
Wim.

jvdwaa

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #175 Gepost op: 05 January 2016, 14:12:36 »
Ha Wim,

Als je ze niet gebruikt, zou je ze dan willen verkopen? Zo ja, voor hoeveel?

Joost
« Laatst bewerkt op: 05 January 2016, 16:37:06 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #176 Gepost op: 05 January 2016, 15:49:27 »
Nee, ze zijn namelijk van de allereerste generatie, ze moeten dus eerst voorzien worden van de laatste firmware, en dat is me teveel gedoe, ze liggen hier best.

Mvg
Wim.

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #177 Gepost op: 05 January 2016, 16:10:55 »
Hi All,

Toch blijft volgens mij de voedingsspanning het belangrijkste. Toen ik mijn DR4018 net had geïnstalleerd sprong hij ook steeds op een ander adres. De DR4018 stond toen op een aparte 14V~ trafo, waarmee ik alleen de wissels voedde.
Ik heb toen op advies van Karst de DR4018 op de 18V digitale spanning van de booster gezet. Daarna heb ik nooit meer problemen gehad met het wegvallen van de adressen. De instellingen van de DR4018, het TwinCenter en Koploper zijn daarbij onveranderd gebleven.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

henk

• Offline Offline
« Reactie #178 Gepost op: 05 January 2016, 17:04:28 »
Beter maar geen verwarring scheppen Dirk. Het gaat om overbelasting van de voeding. Bij overbelasting zakt de spanning in elkaar tot beneden een kritische grens en dan denkt de 4018 dat hij naar de programmeermodus moet. Het eerste de beste schakelcommando bepaalt dan het nieuwe adres. Verwarrend is misschien dat er verschillende redenen voor de overbelasting kunnen zijn.

1. Meerdere wisselspoelen trekken stroom van de decoder. Vandaar de aanpassingen van de pulstijden, waarmee moet worden voorkomen dat meerdere spoelen de voeding gaan belasten. De standaardinstelling van 800 ms van de decoder helpt om te beginnen al niet. Bij wissels met eindafschakeling kan dit verschijnsel in beginsel niet voorkomen.
2. De voeding kan te weinig stroom leveren voor zelfs één aandrijving. Dan zal een zwaardere voeding wel helpen, maar het gaat eerder om de stroom die kan worden geleverd dan om de spanning.

De echte kern is natuurlijk die eigenaardige reactie van de 4018 op overbelasting van de voeding. Zolang dat niet verandert, ben ik het met Wim eens dat de 4018 geen aanrader is voor spoelenaandrijvingen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #179 Gepost op: 05 January 2016, 18:28:49 »
Hallo allen,

Beter maar geen verwarring scheppen Dirk. Het gaat om overbelasting van de voeding.

...

De echte kern is natuurlijk die eigenaardige reactie van de 4018 op overbelasting van de voeding. Zolang dat niet verandert, ben ik het met Wim eens dat de 4018 geen aanrader is voor spoelenaandrijvingen.

Ook dit is verwarring scheppen. De problemen voor wat betreft overbelasting doen zich alleen maar voor bij gebruik van treinbesturingssoftware in combinatie van schakelen van wisselstraten of tijdens het initialiseren van de software, waarbij (alle?) wissels in de uitgangsstand gelegd worden.

In principe hoeft dit geen probleem op te leveren, maar dan moeten zowel de variabelen van de treinbesturingssoftware als die van de wisseldecoder wel op elkaar afgestemd worden. En daarover lopen de meningen nu net uiteen. De "treinbestuurders" via software vinden dat de DR4018 vanuit de doos bruikbaar zou moeten zijn voor hun specifieke toepassing en dus eigenlijk geen eigen pulstijd mag hebben. Als dat zo zou zijn dan hebben de "treinbestuurders" via simpele centrales zoals de MultiMaus weer een probleem: ze moeten het schakelknopje wel lang genoeg indrukken om de wissel volledig te laten schakelen...

Vandaar dat de DR4018 afgeleverd wordt met instellingen die voor de beginnende gebruiker (dus meestal met een eenvoudige centrale zoals de MultiMaus) een werkende oplossing biedt: wordt een knopje te kort ingedrukt voor efficient schakelen, dan zorgt de DR4018 ervoor dat er in ieder geval een voldoende puls afgegeven wordt van 800 msec, voldoende om een wissel met magneetspoelen bedrijfszeker te laten functioneren. Bij een handmatig schakelen via een MultiMaus of toetsenbord kan ook vrijwel geen overbelasting optreden, het is mij nog niet gelukt om met mijn MultiMaus handmatig 4 wissels binnen 3 seconden om te schakelen.

Eigenlijk is het een vreemde zaak dat we in de modelbouw aan de ene kant de werkelijkheid proberen na te bootsen door bijvoorbeeld wissels zo traag mogelijk om te laten lopen (ziet er toch veel beter uit dan de ouderwetse klik-klak) en daarvoor zelfs servo's gebruiken (die afhankelijk van de instelling soms meer dan 2 seconden nodig hebben om om te lopen) maar dat we het vervolgens weer niet acceptabel vinden als voor het schakelen van een rijweg van bijvoorbeeld een tiental wissels ineens 20 seconden nodig is: dat duurt veel te lang, dus moet de schakeltijd binnen de software weer aangepast worden... Ook een DR4024 zal het moeilijk kunnen krijgen wanneer alle 4 wissels via software binnen 1 seconde aangestuurd worden terwijl de servo's ingesteld zijn met een omloopsnelheid van 2 seconden...

Ik zou niet weten waarom je de DR4018 niet zou kunnen gebruiken voor wissels met spoelaandrijvingen, je moet alleen zorgen dat je onder de maximale belasting blijft. En dat is afhankelijk van de gebruikte wissels (eindafschakeling? stroomvreter?) en de manier waarop je de decoder aanstuurt. Wil je persé alle wissels (vrijwel) tegelijkertijd via treinbesturingssoftware binnen een mum van tijd kunnen omschakelen omdat het anders te lang duurt, dan is de beste oplossing een decoder waarop maar een beperkt aantal wissels kan worden aangesloten en is een qua prijs en functionaliteit goedkope DR4018 met 8 aansluitmogelijkheden (maar niet alle tegelijkertijd!) dus inderdaad geen oplossing... Of je moet concessies doen en de variabelen zodanig instellen dat er niet meer dan twee wissels tegelijkertijd actief geschakeld (veilige marge) worden op dezelfde DR4018...

De beste mogelijke situatie dan is de tijd op de DR naar 0 brengen en alleen de commandoduur laten schakelen.

PAS OP: Wanneer je de pulstijd op de DR4018 (CV238 t/m CV253) op 0 zet wordt de uitgang gedeactiveerd en wordt er helemaal geen puls afgegeven, ook niet tijdens het indrukken van het knopje. Mijn advies is om bij aansturing via treinsoftware met een eigen schakeltijd een waarde gelijk of hoger dan 10 te gebruiken. Wat echter dan weer het effect zal zijn bij handmatige schakeling via het toetsenbord is de volgende vraag....

Blijft tenslotte nog de opmerking van Karst:

En.. uit eigen ervaring wordt bij het afsluiten van het testprogramma op 'full-speed' gestuurd ! Niet altijd houdt Koploper daar de bekrachtigingstijd aan ...

In dat geval heeft een "tuning" via koploper bij het testprogramma dus geen enkel effect: de kans op overbelasting blijft via het testprogramma dus levensgroot en dat is niet (alleen) te wijten aan de DR4018...

Groeten,
Bert

« Laatst bewerkt op: 05 January 2016, 18:33:43 door Bert_Apd »