Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 22:47:12
Railcom zender bouwen door bask185
Vandaag om 22:35:24
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 22:33:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:05:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 22:04:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
Vandaag om 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29

Auteur Topic: DR 4018 springt spontaan naar ander adres  (gelezen 55625 keer)

Bert_Apd

• Online Online
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DR 4018 springt spontaan naar ander adres
« Reactie #30 Gepost op: 01 February 2015, 08:24:36 »
@Henk,

Bij wissels met eindafschakeling één zou ik zeggen en tot nu toe lees ik in dit draadje alleen over wissels van Fleischmann of Roco. Zonder eindafschakeling zie ik geen verschil tussen decoders voor vier of voor acht wissels.

Ik kom bij wissels zonder eindafschakeling uit op mogelijk 4 stuks actief: binnen 800 mSec (pulstijd DR4018) zitten 4 x 200 mSec (schakeltijd/tussentijd i-Train). En bij opeenvolgende wissel(straat)schakeling kan dat dus ook tegelijk op één en dezelfde decoder zijn.

En een decoder heeft voor juiste werking wel voldoende spanning/vermogen op de POWER nodig, de hoeveelheid spanning/vermogen die er daarnaast op de SIGNAL staat daar in eerste instantie los van.

Maar ook dat zal wel weer een "onzin"-redenering zijn van een leek.  ;)

@Kees,

Bert,
De voeding van Picommit
Productnr.: 44150150

Mijn zoon heeft volgens mij deze voeding ook. Volgens mij heeft deze meerdere aansluitmogelijkheden en meerdere voltage-mogelijkheden.
Ik wil daar eerst even verder naar kijken.

Wil jij - voor alle zekerheid - misschien ook nog even meten hoeveel spanning er op de aansluitklemmen van de POWER van de DR4018 staat?

Tenminste als ik je daarmee een plezier doe, anders ga ik mijn zondag beter besteden...  ;)

Groet,

Bert

« Laatst bewerkt op: 01 February 2015, 08:51:01 door Bert_Apd »

henk

• Online Online
« Reactie #31 Gepost op: 01 February 2015, 08:47:59 »
@Henk,

Ik kom bij wissels zonder eindafschakeling uit op mogelijk 4 stuks actief: binnen 800 mSec (pulstijd DR4018) zitten 4 x 200 mSec (tussentijd i-Train). En bij opeenvolgende wissel(straat)schakeling kan dat dus ook tegelijk op één en dezelfde decoder zijn.

Maar ook dat zal wel weer een "onzin"-redenering zijn van een leek.  ;)

@Kees,

Ik kom zonder eindafschakeling en bij 0,8 seconde theoretisch ook op maximaal vier wissels tegelijk. Maar dat kan dus bij veel wisseldecoders en is niet specifiek voor de 4018. Het is ook nergens voor nodig de decoder op 0,8 te zeten. Als een spoelenaandrijving bij 0,2 nog niet om is, dan moet niet naar de decoder, maar naar de aandrijving worden gekeken.
Hoe dan ook, zoiets als 2A wordt door veel decoderfabrikanten aanbevolen in verband met het mogelijk gebruik van een enkele spoelenaandrijving, ongeacht het aantal wissels dat op een decoder kan worden aangesloten. In de praktijk hoeft tegelijk aanspreken van wissels ook niet voor te komen. Het lijkt bij de vier mensen die hier problemen hebben gemeld, ook niet aan de orde te zijn.

Op mij wekt het de indruk dat de 4018 om de een of andere reden kritischer is dan andere decoders voor de gebruikte externe voeding. Laten we wel zijn, normaal is de decoder alleen doorgeefluik van een externe voeding. Als die voeding te zwak is, dan kunnen de wissels onbetrouwbaar schakelen, maar de decoder zal verder niet van slag raken. Als Karst zegt dat de voeding van Kees een probleem kan opleveren, geloof ik hem direct. Ik ben dan wel nieuwsgierig waarom dat zo is Karst.

« Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 10:35:19 door guest7823. Reden: Bericht aangepast ivm Zamboni-actie »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans sprinter

• Offline Offline
  • Vriend van vlaflip
« Reactie #32 Gepost op: 01 February 2015, 08:51:33 »
Bert, dit is een gelijkstroomvoeding. Uit eigen ervaring heb ik gemerkt dat dit in combinatie met Fleischmann wissels niet altijd tot betrouwbaar schakelen leidt. Ben benieuwd naar jouw ervaringen.
Groetjes  en succes,  Hans.  (y)

Bert_Apd

• Online Online
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #33 Gepost op: 01 February 2015, 08:54:13 »
De Dr4018 staat default op ca. 0,8 seconde pulstijd (gemeten met het oog), dus dat is de standaardwaarde.

« Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 10:26:10 door guest7823 »

henk

• Online Online
« Reactie #34 Gepost op: 01 February 2015, 09:10:24 »
Dat is dan vreemd. Bij meerdere aangesproken wisselspoelen kan ook 2A gemakkelijk te weinig worden. Maar nogmaals, praktisch lijkt het probleem hier niet de theoretische kans te zijn dat meerdere spoelen tegelijk stroom trekken. Dan was de oplossing ook eenvoudig: de schakeltijd terugschroeven.

Bert, dit is een gelijkstroomvoeding. Uit eigen ervaring heb ik gemerkt dat dit in combinatie met Fleischmann wissels niet altijd tot betrouwbaar schakelen leidt. Ben benieuwd naar jouw ervaringen.
Groetjes  en succes,  Hans.  (y)

Dat zou niet best zijn Hans. Bijna alle decoders zetten uiteindelijk gelijkspanning op de uitgangen. Het zou ook niet verklaren waarom een decoder in de bonen raakt.

Bert_Apd

• Online Online
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #35 Gepost op: 01 February 2015, 09:28:50 »
Hallo Henk,

Dan was de oplossing ook eenvoudig: de schakeltijd terugschroeven.

Mijn voorstel zou juist zijn om de schakeltijd/tussentijd van i-Train te verlengen naar 800 mSec, zoals dat ook met verbeterd resultaat gedaan is door Erik onder #5...

Helaas heb ik vanmorgen geen tijd meer, ben aan het eind van de middag weer terug... :'(

Waar staat de genoemde uitleg van Karst over de reden waarom de decoder dan van slag raakt?

Dat zou Wim Ros ons moeten kunnen vertellen... (zie zijn reactie onder #6)

Groet,

Bert

Romavami

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #36 Gepost op: 01 February 2015, 09:38:38 »
Heren,
Misschien heeft het er helemaal niets mee te maken........

Maar ik heb eerst gewerkt met wisseldecoders van Train Modules (Conrad)
Deze schakelde zonder problemen 4 wissels van Roco (die met de driedaags aansluiting en afneembare aandrijving) ze bleken echter niet in staat om de  oudere Roco wissels, die met die schroefjes, te schakelen.

Via een Duits forum werd mij uitgelegd dat de capaciteit van de Train Modules wisseldecoders 0,5 tot 1 ampère was en dat dat ontoereikend was voor de oude Roco wissels. Inderdaad schakelden diezelfde wissels wel op een DR4018 die volgens hetzelfde forum 1 tot 2 ampère kon leveren.

Nu gebruik ik deze wissels door elkaar en feit is dat er verschillende schakelvermogens aan de DR gevraagd wordt. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben dat hij van slag raakt ?

En dan is er nog de vraag van de firmware. De DR's van mij hebben beslist nog 1.0.
Zou een upgrade naar 1.3 dit probleem oplossen ?

Gr. Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - DR5000 centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

keesv1

• Offline Offline
  • Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
« Reactie #37 Gepost op: 01 February 2015, 09:41:11 »
Na alle vragen en opmerkingen heb ik de indruk dat door sommigen mijn probleem niet begrepen wordt. Ik ga het nogmaals uitleggen.
Ik heb 4 DR4018 die sturen dus 32 wissels aan
Module 1 heeft adres 1-8
Module 2 heeft adres 9-16
Module 3 heeft adres 17-24
Module 4 heeft adres 25-32
Alle wissels schakelen goed en blijven niet hangen. Wissel schakelen ook nooit tegelijk Wissels zijn de standaard Fleischmann wissels met spoelaandrijving.
De Dr 4018 is standaard verbonden met de DCC voeding uit de IB Basic met de originele IB voeding. (12-17V wisselstroom 3,8,A)
Daarnaast zijn alle DR 4018 aangesloten op een externe voeding van 16V (gemeten) bij ongeveer 10 A. Ik heb deze voeding er nu ongeveer 4 weken aanhangen. Daarvoor werd er uitsluitend gevoed door de IB.

Het probleem is dat soms er ineens 2 wissels overgaan b.v wissel 7 en 17. Blijkt dat module 2 zijn adressering kwijt is en nu 1-8 geworden is. Ook kan het voorkomen dat module 4 wissel 26 ook wissel 18 omzet. Module 4 heeft dan reeks 17 tot 24 gekregen. Na het opnieuw programmeren is het probleem opgelost en werk weer naar behoren. Het probleem is niet gekoppeld aan een speciale gebeurtenis op de baan dus niet een noodstop, opnieuw opstarten van de computer of een ontsporing. Het maakt ook niet uit of er handmatig of automatisch gereden wordt.

Mijn voorlopige conclusie is : Het ligt niet aan de voeding (bij veel of weinig spanning doet het probleem zich voor want een uitbreiding van de voeding heeft het probleem niet opgelost)
Het is een fout in de DR4018

Groet,
Kees
« Laatst bewerkt op: 01 February 2015, 12:16:05 door keesv1 »
H0 IB Basic, I train, Sprog 2,  Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.

henk

• Online Online
« Reactie #38 Gepost op: 01 February 2015, 09:44:11 »
Ben ook benieuwd Rob.

@Bert, dat komt op hetzelfde neer en het resultaat zou niet 'verbeterd' moeten zijn, maar 'opgelost'. Zeg nou zelf.
Mensen die hetzelfde probleem melden, moeten eigenlijk ook vertellen welke wissels ze gebruiken. Wisselspoelen zonder eindafschakeling worden bijna alleen nog gebruikt door drierailers die de eindafschakeling van hun Märklinaandrijvingen overbruggen.
Maar goed, er is een voeding van ten minste 2A nodig, zoals bij alle decoders, maar dat lijkt maar een deel de gerapporteerde problemen te verklaren en niet dat van topicstarter Kees.
Waarom raakt de decoder eigenlijk van slag bij een te zwakke voeding?
Waarom raakt de decoder van slag bij die bizarre voeding (dat dan weer wel  :)) van Kees?
« Laatst bewerkt op: 01 February 2015, 09:55:17 door henk »

HeRo

• Offline Offline
    • Bouwdraadje bij de buren.
« Reactie #39 Gepost op: 01 February 2015, 11:10:26 »
Misschien kun je de probleem decoder eens van positie wisselen met een ander exemplaar.
Kun je zien of het probleem mee verhuist en heb je gelijk bewezen dat het aan de decoder ligt.

Robin

gansep

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 01 February 2015, 11:27:23 »
Het probleem zoals Kees beschrijft komt voor 100% overeen met mijn situatie. (m.b.t. het "spontaan" wijzigen van adressen)
Heb alleen geen Fleischmann maar Marklin wissels en gebruik om de Power te voeden een wisselstroomvoeding (trafo) van 16V/12A. En i.p.v. de IB heb ik Mrdirect.
Zoals al eerder gezegd heb ik het "opgelost" door een flinke rustpauze in te bouwen tussen de commando's. Daarmee voorkom ik spontane adreswijzigingen, maar duurt het soms vrij lang voordat alle wissels en seinen zijn geschakeld.
Overigens zijn er bij mij maar 2 van de 10 DR4018's die het probleem hebben. (maar daar zitten wel 16 wissels op ....)
Ik ben dus ook best wel gebaat bij een oplossing en ben in die zin ook wel bereid wat testen uit te voeren, die tot een betere werking kunnen leiden.
Groet
Erik

henk

• Online Online
« Reactie #41 Gepost op: 01 February 2015, 11:33:46 »
Heb je de eindafschakeling van de aandrijvingen overbrugd Erik?

gansep

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 01 February 2015, 11:40:16 »
Nee, ik heb maar een paar K-wissels die een eindafschakeling hebben. (dat zijn toch die met zo'n afneembare aandrijving?)
Het merendeel is met een vaste aandrijving (2260, 2261, 2270) en deze zitten voornamelijk op de "probleemdecoders"
Als het relevant is/blijkt wil ik het wel analyseren/uitzoeken. (zet ik het ff in een tabel)
« Laatst bewerkt op: 01 February 2015, 12:07:59 door guest7823. Reden: citaat verwijderd wegens directe onderposting »

henk

• Online Online
« Reactie #43 Gepost op: 01 February 2015, 11:45:37 »
Okay, dus de meeste wissels hebben sowieso geen eindafschakeling begijp ik? Dan kan het scenario van Bert optreden. Meerdere wissels trekken tegelijk stroom van de decoder en dat wordt de decoder te veel. Het feit dat verlengen van de schakelpauzes werkt, wijst daar ook op. De voeding is dan weer krachtig genoeg, lijkt me. Wat voor voeding is dat precies, want dat schijnt ook nog uit te kunnen maken?

Het wordt tijd dat Karst wakker wordt.  :)
« Laatst bewerkt op: 01 February 2015, 11:47:24 door henk »

gansep

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 01 February 2015, 11:49:07 »
De voeding is "alleen maar" een trafo (Conrad 514390) die secundair met de nodige zekeringen rechtstreeks op DR4018 is aangesloten. Ik heb 2 van deze trafo's.
NR 1 voedt booster A, de Power van digitale componenten (zoals DR4018) en de seinverlichting.
NR 2 voedt booster B en C

Wat ik ook nog kan opmerken is dat ik diverse gekoppelde wissels heb. Dus dan schakelen 2 spoelen tegelijk. Heb in het verleden wel metingen uitgevoerd of dit qua stroomsterkte te veel van het goede was, maar het bleef onder de 1A. (aanloopstroom (indien van toepassing) niet meegerekend)
« Laatst bewerkt op: 01 February 2015, 12:08:21 door guest7823. Reden: citaat verwijderd wegens directe onderposting »