Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minder wissels door 1200blauw
Vandaag om 19:13:20
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martijn193
Vandaag om 19:12:04
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 19:04:39
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:00:35
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
Vandaag om 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
Vandaag om 17:50:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:20:26
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Gert Arkema
Vandaag om 16:44:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Tom Z.
Vandaag om 15:36:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:30:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 11:54:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:27:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:00:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
31 August 2025, 21:04:53
  

Auteur Topic: Stoomverwarmingswagen in spoor 0  (gelezen 30083 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11368
    • nulpunt
Re: Stoomverwarmingswagen in spoor 0
« Reactie #15 Gepost op: 01 February 2015, 00:04:43 »
De tweede dag van de bouw heb ik besloten met het solderen van de neus aan het lijf.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11368
    • nulpunt
Re: Stoomverwarmingswagen in spoor 0
« Reactie #16 Gepost op: 01 February 2015, 12:21:29 »
Kopwandje er in...

Het is net een grote blokkendoos. Prima model om ooit eens mee te beginnen als zelfbouwproject. En oer Nederlands.


Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Stoomverwarmingswagen in spoor 0
« Reactie #17 Gepost op: 01 February 2015, 12:24:49 »
Ziet er strak uit Frits ;)

Maarrr... ik wordt met het uur nieuwsgieriger hoe je zaken als klinknagelstrips, ramen en deuren gaat maken  :P :P

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11368
    • nulpunt
Re: Stoomverwarmingswagen in spoor 0
« Reactie #18 Gepost op: 01 February 2015, 12:45:38 »
Ik ook, want daar heb ik nog geen seconde aan gedacht. Ik bouw gewoon voor het vaderland weg en zie wel wat ik tegenkom. Onderdelen en materialen genoeg, dus dat zal het probleem niet zijn. En anders maak ik gewoon zelf.

De VAM wagen is toch ook goed gelukt, dus waarom zou dit niet lukken?
Best spannend om zo te werken... en het kan natuurlijk ook fout gaan. So what. In iedergeval lekker bezig.
Blijft wel, dat ik zoveel mogelijk het origineel wil benaderen, maar als dat echt problemen geeft, zoals met dat  #$%^$^$%^& overstek, dan is dat jammer maar het zit me wel dwars.
 
Eerst nog het tweede kopwandje, de hond uitlaten enz. enz. Dan pas weer verder denken over het hoe en wat met dit bouwsel.
En voor Rail moet er ook nog wat overblijven !.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6348
  • ***
Re: Stoomverwarmingswagen in spoor 0
« Reactie #19 Gepost op: 01 February 2015, 12:59:03 »
 (y) (y) (y) heerlijk om zo te bouwen (y) (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Stoomverwarmingswagen in spoor 0
« Reactie #20 Gepost op: 01 February 2015, 14:57:57 »
 (y) (y)
Dit heb je vaker gedaan. ;)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11368
    • nulpunt
Re: Stoomverwarmingswagen in spoor 0
« Reactie #21 Gepost op: 01 February 2015, 15:01:25 »
Ik ben er niet mee geboren en heb het afgelopen jaren geleerd. Dus......wie volgt.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Stoomverwarmingswagen in spoor 0
« Reactie #22 Gepost op: 01 February 2015, 15:37:49 »
Ach , dit lijkt me eenvoudiger als de vam

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11368
    • nulpunt
Re: Stoomverwarmingswagen in spoor 0
« Reactie #23 Gepost op: 01 February 2015, 20:37:32 »
Op het dak zit een groot luik. Met klinknagels



Stukje messing plaat op maat snijden en aan de achterkant lijntjes krassen waarop de klinknagels moeten komen.
Daarna het plaatje door de wals gehaald voor de bolling.
Vervolgens dak en plaatje voorvertinnen en dan met extra soldeer de boel aan elkaar solderen.



Schoonschuren en.... voilá.



Lijkt eenvoudig, is het ook, mits je een klinknagelpers en knip/snij/stans machine hebt.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2487
Re: Stoomverwarmingswagen in spoor 0
« Reactie #24 Gepost op: 02 February 2015, 05:20:57 »
Hoi Frits,

Niet mijn tijdperk, niet mijn schaal. Maar ik vind het mega interessant. Ik ga dit volgen. Succes met de verdere bouw  (y)

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11368
    • nulpunt
Re: Stoomverwarmingswagen in spoor 0
« Reactie #25 Gepost op: 02 February 2015, 12:55:05 »
Dag 4:

Ik ben al begonnen  met de draaipunten voor de draaistellen. Steunpunten kunnen echter beter nadat ik de langsbalken heb geplaatst en die wil ik pas gaan doen als de bufferbalk er op zit, dus...



Stukje U profiel op maat en vorm (schuine zijkanten) en de profielen op de voetplaat iets wegvijlen zodat de bufferbalk netjes aansluit aan de voorkant van de voetplaat.






FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11368
    • nulpunt
Re: Stoomverwarmingswagen in spoor 0
« Reactie #26 Gepost op: 03 February 2015, 00:27:13 »
Ik ben er nog mee bezig, maar voor het verslag.....

De langsliggers.
Normaliter is dit een recht-toe-recht-aan-U-profiel, maar in dit geval zitten er in de langsdrager driehoekige uitsparingen om het draaistel te kunnen laten draaien. Ik heb bedacht om de langsligger uit drie componenten op te bouwen. Twee keer een TT profiel en een platte plaat daar tussen in geklemd.



Op onderstaande foto is het eerste TT-profiel aan de onderzijde van de voetplaat gesoldeerd.






Op de bovenstaande foto zie ik te grote gaten in het "gevouwen" tweede TT-profiel. In de definitieve versie worden er telkens kleine losse stukjes gebruikt die aan alle kanten aansluiten op het vorige stukje. Even werk, maar gaat lukken.
« Laatst bewerkt op: 03 February 2015, 00:32:40 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11368
    • nulpunt
Re: Stoomverwarmingswagen in spoor 0
« Reactie #27 Gepost op: 03 February 2015, 11:14:49 »
Alles goed nagemeten en vervolgens een een strip van 6,7 mm x 40 cm geknipt. Driehoeken er in getekend en uitgevijld Vervolgens de strip vastgeslodeerd in het TT profiel. Niet over de hele lengte, maar op enkele punten. Dat volstaat en voorkomt (onnodig) kromtrekken.


bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4607
Re: Stoomverwarmingswagen in spoor 0
« Reactie #28 Gepost op: 03 February 2015, 16:01:50 »
Met stip genoteerd om dit draadje te volgen, knap werk. (y)
Eric. ;)
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11368
    • nulpunt
Re: Stoomverwarmingswagen in spoor 0
« Reactie #29 Gepost op: 03 February 2015, 19:31:07 »
Bevestiging Draaistel:

Voor de bevestiging van het draaistel heb ik een massief stuk messing voorzien van een M3 draad. Dat is aan de bovenkant van de voetplaat gesoldeerd. Had er ook onder gekund. Kwestie van keuze. Zo kan dat er zeker niet onderuitvallen mocht de soldereing het niet houden.



Aan de onderkant het ik van twee U-profielen glijstoelen gemaakt.
De hoogte van deze twee profielen bepaald hoe hoog de wagen komt te staan (bufferhoogte als maat).
 

 ]
en toen TADAAAAAAAAAA !... de eerste proefrit.
De wagen schommelt zijdelings helemaal niks en loopt prima door een wisselstraat. Hobbeltjes op module-overgangen (expres gemaakt) ..geen probleem vanwege het ingebouwde veertje waardoor het draaistel in die richting vrij kan bewegen.. GESLAAGD.



.
« Laatst bewerkt op: 03 February 2015, 19:33:57 door FritsT »