Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw  (gelezen 142426 keer)

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #195 Gepost op: 05 januari 2017, 12:26:06 »
Op de zolder nog een tas met oude paaltjes van de treintafel uit omstreeks 2007 gevonden. Mogelijk toepasbaar als pilaren voor de keerlus/luchtspoor.

Ook het staaldraadhek met de messing paaltjes en de betonnen rijplaten zitten er nog in.  :)



Ik moet overigens in SCARM de positie van de rangeer laag nog nauwkeuriger bepalen, dan kan ik wat zuiverder ontwerpen. Zo te zien moet ik het huidige sporenplan nog iets naar het noordoosten opschuiven. Echter de positie van de spiraal is ook nog niet goed gezien het schuine dak dat mij dwingt de spiraal meer naar het zuiden op te schuiven. Vandaar het idee van een luchtspoor over de rangeer laag heen. Dan kan de ruimte in de punt bij de muur ook benutten worden voor de kopsporen.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #196 Gepost op: 05 januari 2017, 16:05:00 »
Ik heb op basis van variant 2 nog twee varianten gemaakt met passeersporen met gebogen wissels.

Dit oogt iets minder druk in de bocht bij het raam.

Ik ben nog niet gewend aan de geometrie van deze slanke meegebogen wissels dus mogelijk dat dit nog geoptimaliseerd kan worden.

Ook hier was de insteek gebruik zoveel mogelijk R4 en R5 (buiten de gebogen wissels om).

De twee binnenste sporen zijn 1,6m effectief en het buitenste spoor 2,3m effectief. Ik hanteer nooit de lengte tussen de wissels, die lengte is nog groter.

Variant J is de nette variant met de 71mm stukken en de I variant is met aangepaste spoorbogen m.b.v. de DREMEL.  :)

Ik vermoed dat de variant I beter uitkomt met de dakkapel. Dus enig uitzetwerk is vereist. 

Ook de wisselstraten zijn verder uit elkaar gelegd. Dit heeft wel consequenties voor de kopsporen. Mogelijk dat ik de wisselstraat aan de zuid kant, bij het raam, alsnog naar het noorden opschuif. Die flexibiliteit zit er in.

Dit geldt overigens ook voor de wisselstraat aan de noordkant. Door 30 graden eerder de spiraal in te rijden.


Variant J


Variant I

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #197 Gepost op: 06 januari 2017, 13:10:54 »
Ik heb de boog van de rangeer laag naar de spiraal wat aangepast zodat de kruiswissels wat opschuiven naar de zuidkant.

Hierdoor krijg te toch weer wat opstelruimte voor wagons aan de noordzijde.

Zo is de verdeling over het oppervlak toch het best. Vind ik.  :)

Het is een leuk idee om de spiraal uit te voeren als bijvoorbeeld een oude watertank maar de spiraal laat ik denk toch als een open variant zodat de hoogte beperkt blijft en er geen conflict met het schuine dak ontstaat en de spiraal zo veel mogelijk in de hoek kan blijven staan.
 

Variant J update A

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #198 Gepost op: 06 januari 2017, 19:59:03 »
Het is prettig werken hoor dat SCARM. Legt lekker weg die sporen.

Maar je staat niet altijd stil bij de effectiviteit van je ontwerp. Vandaar maar even de beschikbare opstellengtes opgemeten en gegroepeerd.

Kan met dit ontwerp nu wat meer langere treinen kwijt. Lees langer dan 1,5m.

Zie regelmatig mooie staarten op het forum voorbij komen en dat staat ook op ons verlanglijstje, vooral goederen ontbreekt ons eigenlijk nog aan de verzameling.

De grijze kopsporen zijn bestemd voor voer voor de V60 die treinen moet gaan samenstellen op het lange gele kopspoor of elders.



Ik weet niet hoe morgen de pet van de timmerman staat, maar misschien wil hij wel beginnen aan de 12 spiraal segmenten. :)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #199 Gepost op: 07 januari 2017, 20:37:09 »
Zijn pet stond heel goed vandaag.   ;)

Als de Formido voldoende moeren en ringen had gehad voor M8 dan stond de spiraal al in elkaar.

Nu voor 1/3.



Ik ruim morgen wel op.  :)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #200 Gepost op: 08 januari 2017, 00:42:45 »
Mooi werkplaatsje! :)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #201 Gepost op: 08 januari 2017, 11:02:03 »
Met dat weer gisteren kwam dat wel goed uit de werkplaats. Gelukkig paste het enorme spaakwiel en konden we er nog aan werken ook.

Maar als ff kan klussen we in de tuin.  :)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #202 Gepost op: 08 januari 2017, 17:50:16 »
Kon het niet laten toch ff naar de Formido in Brielle te gaan en de resterende moeren en ringen te halen. Het moet en zal in elkaar staan vandaag.  :)

De ruwbouw van de spiraal is hiermee klaar. Nu is het zaak de triplex segmenten onderling te klampen. Daarna wordt er aan de buitenkant en mogelijk ook aan de binnenkant nog een PVC profieltje gelijmd. Dan krijg je als het ware een gladde schroefdraad in plaats van dat gezaagde. En de triplex segmenten worden dan ook gelijk bij elkaar gehouden.

De spanbanden hoefden overigens niet erg aangetrokken te worden om het geheel redelijk aan te laten sluiten. Een stukje vliegertouw had ook volstaan. Maar dit lag binnen handbereik.

Wat dat betreft hebben we netjes gewerkt.  ;)

De mal die bovenop ligt kunnen we gebruiken voor de in- en uitloop van de spiraal. Zo niet dan kan hij ook terecht in de aanrij helling vanaf laag 0.



MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #203 Gepost op: 08 januari 2017, 18:53:56 »
Mooi stukje cirkelwerk. (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #204 Gepost op: 08 januari 2017, 19:54:46 »
Dank U!

We draaien lekker door.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #205 Gepost op: 08 januari 2017, 22:20:33 »
Als je de 6 kruiswissels onderin plaatje uit bericht 198 nu andersom legt, wordt dan de opstellengte langer voor de meeste sporen? Oftewel de bovenste boog om het emplacement heen aansluiten op die kruiswissels, die dan samen met het stuk rechtsboven in dat plaatje een parallellogram vormen? Nu is het een trapezium, en heeft elk middenspoor een ander lengte. Wellicht isd at juist wat je wenst, maar de vraag komt zomaar op.

Groet, Sicco Jan

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #206 Gepost op: 08 januari 2017, 22:52:35 »
Ik zal eens kijken hoe dat er uit gaat zien zo een parallellogram.

Morgen maar weer eens SCARM opstarten:)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #207 Gepost op: 09 januari 2017, 19:26:04 »
Naar aanleiding van een opmerking ook een variant getekend met gespiegelde wisselstraat aan de noordkant van de rangeer laag.

De sporen zijn nu meer gelijkvormig wat lengte betreft. De werkelijke lengte van de sporen tussen de twee wisselstraten ligt zo rond de 2,2m maar ik houd een spoordeel vanaf het wissel vrij. Dan kunnen er treinen van 1,8m staan. Langere treinen kan wel mits goed gekalibreerd in de profiel editor van Win-Digipet.

Er is een rangeer beweging bijgekomen aan de zuidzijde door het plaatsen van een driewegwissel. En aan de noordzijde is ook een extra overloop aangebracht voor het rijden over de keerlus in twee richtingen. De hele baan is trouwens voor twee richtingen uitgelegd.




Een iets eenvoudiger variant en een tussenfase zonder de inhaal sporen in de keerlus zijn ook mogelijke kandidaten. Hier is het lange kopspoor weer terug. In de tussenfase zijn de buitenste gebogen wissels in de keerlus vervangen door standaard rails met dezelfde contouren en afmetingen als de wissels. Dus 1:1 uitwisselen in een later stadium voor de uitbreiding naar de passeersporen is mogelijk.

Ik streef er naar voor de zomerstop in ieder geval via de klim spiraal over de rangeer laag te kunnen rijden via de keerlus. Dus zonder verdere opstelsporen in het midden. De investering hiervoor is fors dus mogelijk wordt dat een mooie uitbreiding voor 2018.  :)





De stations laag wordt ook iets anders. Er komen twee kopsporen bij en het eerst geopperde extra (5e) doorgaande spoor komt er niet. Het pendelen wordt nu zo wie zo uitgebreid dus extra kopsporen in de stations laag zijn gewenst.



MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #208 Gepost op: 09 januari 2017, 20:04:49 »



Ik heb niets met automatisering en dit soort banen, ik hou er van om een mooi landschap te bouwen en daarin de trein te zien rijden, maar van dit draadje geniet in ontzettend. Strakke vormgeving, mooi die grijze plastic ballast tegen de donkergrijze ondergrond en dan die donker afgelakte houten randen. Qua vormgeving ontzettend goed geslaagd (y). Machtig mooi!
Ben benieuwd naar de vervolgen.

Groet,
Michel

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #209 Gepost op: 09 januari 2017, 20:32:47 »
Ieder zijn ding.

Ik geniet ook van mooie en realistische scenery van u en de overige collegae maar heb er zelf geen zin in om het aan te brengen.

Laat mij inderdaad maar lekker fröbelen met hout samen met pa, rails neerleggen en zo veel mogelijk (digitale) componenten aansluiten installeren en configureren en weer her configureren, dan ben ik in mijn element.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet