Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw  (gelezen 142506 keer)

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #225 Gepost op: 01 maart 2017, 13:51:58 »
Zojuist zijn de ontbrekende spoor delen R4 en R5 voor de spiraal binnengekomen en is de spiraal opgevuld. De sporen moeten nog wel uitgelijnd worden.

Het extra wissel voor een 5e station spoor moet ik nog inbouwen. Ook het vaste kruis wordt vervangen door een kruiswissel.

Het 5e korte station spoor kan gebruikt worden voor de korte pendelaars, deze kunnen dan ook de noorderhelling oprijden zodat er weer wat extra route variaties bijkomen.

Het 6e spoor wilde ik in principe ook in twee richtingen geschikt maken hiervoor maar voorlopig zie ik daar van af.

Dit is de laatste spoor uitbreiding voor dit seizoen.  :)

Op de rangeer laag leggen we alleen de contour neer volgens de buitenste opstelsporen.

De spiraal en de aansluitingen, ca. 40m rails, sluit ik voorlopig aan op de 13 terugmeld secties die nog over zijn. Zodat de treinen tijdelijke wel over de spiraal en de rangeer laag met het luchtspoor kunnen rijden. Het worden vrij lange rijwegen. Maar dat is mooi voor de ICE en die lelijke TEE.  ;)









MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #226 Gepost op: 01 maart 2017, 15:11:37 »
Hierbij het sporenplan stand maart 2017.

Komende winter zien we wel hoe de rangeer laag ingevuld gaat worden, volgens huidig plan of een nieuw plan.  :)



MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #227 Gepost op: 04 maart 2017, 19:55:30 »
Vandaag de extra wissel ingebouwd voor het pendelspoor en de huidige rail decoders vervangen door een magneetartikel decoder van Viessmann. De laatste 4 wissels aan de zijde van de draaischijf zijn ook voorzien van wisselstellers en worden ook aangesloten op een magneetartikel decoder van Viessmann.

De vrijgekomen rail decoders worden elders weer toegepast.

Het wissel op de voorgrond had ik nog over, dus deze er ook maar ingepropt. Het is immers zonde om dat stukje tafel niet te benutten.

Het luchtspoor en de helling naar de spiraal zijn voorzien van de ontsporingswanden. De volgende keer wordt eerst het rubber geplaatst en vervolgens komt er nog een binnenwand van buigtriplex om de wand stijf te maken en het rubber mooi op te sluiten.

Ook de oude besturingscomponenten zoals de 2 IB's en 3 IB-Switchen worden weer toegankelijk gemaakt door deze net buiten de tafel te plaatsen.

De Duitse krokodil had eerder deze ochtend de eer om als eerste over de spiraal (2,4%) en luchtspoor te rijden. Dat ging uiteraard zonder problemen.  :)











MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #228 Gepost op: 05 maart 2017, 14:10:27 »
Spiraal testrit

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

mikeya

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #229 Gepost op: 05 maart 2017, 15:57:14 »
Ik zag jouw glas drinken staan en ik moest meteen hieraan denken; http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,4993.msg3221725407.html#msg3221725407

 ;D
- Mike

HIJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #230 Gepost op: 05 maart 2017, 16:04:41 »
Leuk filmpje!
Grote zolder ook, begint best vol te geraken zo...
Maar het lijkt me volledig naar uw eigen wensen, petje af!

Ook voor het hoge afwerkingsniveau!
Mvg, Eric

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #231 Gepost op: 05 maart 2017, 17:03:23 »
Dank u!

Het geheel is naar wens opgebouwd. Het betreft een speelbaan in Märklin stijl.

Dus zo veel mogelijk rails en wissels op een aantal niveaus.

Er ligt na de rangeer laag afgerond te hebben zo'n 200m spoor.

De wisselstraten zijn zo gekozen dat veel verschillende rij bewegingen mogelijk zijn.

Moet er overigens weer een zooi inkloppen in het antieke WDP na de aanpassing in het station:)

Naast het leggen van spoor is ook het (af)werken met hout een hobby van ons.  ;)

@mikeya: Het is altijd uitkijken met drank!  ;D

MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2017, 15:16:30 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #232 Gepost op: 19 maart 2017, 15:36:33 »
Dit weekend heeft (o)pa de laatste stukken rubber geplaatst op het luchtspoor en op de helling naar de spiraal.

Tevens heeft hij de valbeveiliging opgedikt met een tweede laag buigtriplex.

De valbeveiliging bij de helling naar de spiraal wordt ook nog dubbel buigtriplex.

Tussendoor zelf de tijdelijke rijwegen aangebracht met de laatste 13 terugmeld secties.

De bedrading is in dit geval slechts functioneel.

De testrit van vanmorgen was succesvol.

Of er voor de zomerstop nu nog veel gaat gebeuren aan de baan is maar de vraag, want het vervolg van de renovatie staat weer op beginnen. En ook daar hebben we ontzettend zin in (tweede klus hobby). :)









MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #233 Gepost op: 25 mei 2017, 08:34:19 »
timax,

Je draadje al enkele malen doorgenomen. Voor mij een te groot project. Maar leuk om te volgen.

gr. Ad

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #234 Gepost op: 26 mei 2017, 12:20:21 »
Dank u!

Groot valt mee hoor.

Er ligt 200m spoor en er zit wat hout in de tafel.

Verder stelt het niet zo veel voor want er komt nauwelijks scenery. En daar zit over het algemeen het werk in.

En de scenery zal voor 90% bestaan uit ballast.  :)

MvG,

Timaximus

MvG,
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #235 Gepost op: 28 mei 2017, 14:10:45 »
Hoi,

Toch zie ik wel mogelijkheden met de juiste vegatatie en hier en daar halfrelief.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #236 Gepost op: 29 mei 2017, 09:50:50 »
... Toch zie ik wel mogelijkheden met de juiste vegatatie en hier en daar halfrelief...

Licht dat in de herfst/winter nog maar een keer toe a.u.b.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #237 Gepost op: 13 oktober 2017, 20:18:52 »
Vandaag besloten om de huidige baan te verbouwen. De basis tafels blijven bestaan, de lagen en de pas- en koppelstukken gaan naar de stort.

Inmiddels is het spoor van de bovenste twee lagen verwijderd incl. de spiraal en de 3 hellingen. Wat rest is de hoofdbaan waar nog eventueel wat ronden gereden kunnen worden mocht er behoefte aan zijn.

Het was best moeilijk om te beginnen en de laatste sporen verwijder ik nadat ik eerst de besturing heb ontmanteld, dat maakt de laatste stap wat makkelijker.
Rijden gaat dan immers niet meer.

De nieuwe tafel wordt een modificatie 'on the fly'. De vorm wordt een U in lagen en met een opening bij de deur. Dus geen kruip en sluip acties meer. Het hoofd thema wordt waarschijnlijk een fictief station. Net zoiets als in 2004-2007 maar dan wat groter.

De losse spoorsecties met de terugmelddraadjes moet ik nog desolderen.


Afscheidsrondje over de bruggen deze avond 13-10-2017


Sloop spoor laag 2 en 3 noordzijde.


Sloop spoor laag 2 en 3 zuidzijde.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #238 Gepost op: 14 oktober 2017, 00:43:40 »
Ah gelukkig, er wordt nog gebouwd  :D  Persoonlijk denk ik dat je treinen ook beter tot hun recht komen op een baan met minder niveaus. Op de onderliggende niveaus kun je de treinen toch minder goed zien (lijkt mij).

Ben benieuwd  :)

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #239 Gepost op: 18 oktober 2017, 17:13:38 »
Onderstaand een concept van de nieuwe tafel.

De verschillende tafelhoogtes staan er in vermeld. De vrije loopruimbreedte is vergroot en ligt rond de 70cm, dit was ca. 50cm.

De 3 lagen voor de deur zijn verwijderd en de sporen zijn her en der weer aangesloten op het bruggen gedeelte van de oude hoofdbaan.

Het station en het kleine ss, zie onderstaande link 'Layout volledig', zijn in dit concept aan de zuidkant gesitueerd.

Het tafel principe blijft hetzelfde, dat betekent ook dat de randen de contouren blijven volgen van het spoor en op elke laag.



Layout volledig
Layout volledig 3D

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet