Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Nederlandse" modellen door Karben
Vandaag om 15:05:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:59:47
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 14:46:54
Kortsluiting bij wissels door Spoorloos
Vandaag om 14:09:39
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:20:27
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
  

Auteur Topic: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw  (gelezen 143202 keer)

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #180 Gepost op: 22 december 2016, 17:34:19 »
Opbouwende en gewone kritiek mag altijd. Iedereen heeft zo zijn mening over van alles en nog wat, nietwaar.

Dat van de filmpjes ben ik het volledig met je eens. Maar het zijn voor mij filmpjes tijdens testritten waarbij ik tegelijk film en tegelijk alles om mij heen in de gaten houd.

Sterker nog soms schrik ik mij te barsten door een bepaald geluid of een trein beweging vanuit mijn ooghoeken en denk dat het fout zal gaan.

Geef toe op deze manier een filmpje schieten doet geen goed aan de film kwaliteit.

Nu alles zo soepel loop :angel: wordt het misschien tijd voor een serieus filmpje met vastere camera standen en dan monteren. Dat zal ongetwijfeld een veel mooier beeld geven.

Dan zal ik de Baco's in dat geval even achter wege laten, tot na het film proces. ;D

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #181 Gepost op: 22 december 2016, 19:02:32 »
Hieronder de tabel met de 25 treinritten welke met het schakelpaneel worden bediend. Wat voor mij gelijk een mooi naslagwerk (geheugensteun) is.

De tijdelijke pendelroute vanaf spoor 5, gemarkeerd met '#<>#', wordt later vervangen door de rit naar de rangeer laag.

Vandaag ook maar wat extra wisselstellers besteld zodat ik de twee wissels naar de kopsporen, vanwaar gependeld wordt, ook kan bedienen. Dit zijn nu nog handwissels. 


Treinritten tabel:

LO=Linksom,
RO=Rechtsom,
>=naar,
KORT= korte directe route zonder uitwijk routes,
123456 zijn de spoornummers van het station.


MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #182 Gepost op: 24 december 2016, 17:11:08 »
Vanmorgen even de Schakelmodule 63410 van Uhlenbrock ingesteld voor de 10 rode LEDs.

Dat werkt prima, LED worden netjes gefaded aangestuurd. Het instellen gaat heel eenvoudig met het inkloppen van wat CV waardes.

Je kan aan de functionaliteit zien dat deze schakelmodule is ontwikkeld voor o.a. lichtseinen.

Elke lamp kan continue of knipperend branden en daaroverheen ook nog met gefaded aan en gefaded uit.

De groene LEDs moet ik nog solderen. Daarna kunnen ook deze in het schakelpaneel geboord worden en aangesloten worden op de schakelmodule.

http://www.youtube.com/watch?v=nfTLyl9rtLQ



MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #183 Gepost op: 28 december 2016, 22:07:51 »
Vandaag zelf even de lichtgewicht constructie voor de rangeer laag geplaatst.

Dit deel wordt alleen aan de zuidzijde aan de basis bevestigd en gefixeerd in alle richtingen.

Het geheel zit nu provisorisch vast aan de basis en staat op de grond met twee staanders (2 tijdelijke latten).

Zodra opa weer aanwezig is kan hij dat meenemen in zijn werkpakket.

Aan de noordzijde zit het paneel alleen vast aan de opstaande rand van 15mm MDF.

Om het geheel zwevend te houden zijn er al wat ideeën, een daarvan zullen we binnenkort uitwerken.









MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #184 Gepost op: 28 december 2016, 23:01:50 »
Nog even en je zit bovenin de nok met je baan  ;D

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #185 Gepost op: 28 december 2016, 23:41:03 »
Er was oorspronkelijk inderdaad een luchtspoor in de nok bedacht met een klimspiraal.

Dit project is echter voorlopig in de ijskast gezet.

Met dit huidige 'SPEELBAAN' project worden wel de daarvoor benodigde materialen aangeschaft.  ;)

Zou mooi zijn als er dan aan de noordkant ook een dakkapel aanwezig is zodat het vloeroppervlak ook echt gebruikt kan worden voor die toekomstige baan  :)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #186 Gepost op: 29 december 2016, 22:48:06 »
Nu het plateau voor de rangeer er op ligt heb ik ook gelijk enkele aanpassingen aan het sporenplan doorgevoerd.

De lange helling is daarbij komen te vervallen. Deze helling zou te veel zicht over de baan wegnemen en ook de bereikbaarheid wordt beperkt.

Er komt ook geen aansluiting meer tussen de station slaag en de rangeer laag.

In plaats daarvan wordt er vanaf laag 0 via een spiraal naar de rangeer laag gereden. Het spiraal wordt mogelijk verrijdbaar.

Ook de keerlus wordt zoveel mogelijk boven bestaand spoor gepositioneerd en kan eventueel nog iets richting het raamkozijn opschuiven of er iets over heen lopen als ik nog wat lengte wil winnen.

Op de stations laag wordt het spoor richting de vervallen helling opgenomen als 5e halteer spoor.

Het programmeerspoor wordt een extra kopspoor. Het benodigde wissel is hier nog niet getekend. Het programmeer spoor krijgt nog een andere locatie.

Met deze wijziging blijft het huidige karakter, het overzicht en de bereikbaarheid zo veel mogelijk intact.

Het ontwerp van het rangeer en opstel terrein kan nog wijzigen.





MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #187 Gepost op: 30 december 2016, 11:47:54 »
Ik heb het spoor richting de klimspiraal wat aangepast.

Ik wilde eerst een klep maken in het looppad maar waarom moeilijk doen als niet nodig is.

Er zijn nu 3 opties wat betreft de klim naar +350mm:
- Of het aanrijspoor eerst laten zakken naar -50mm en een klimspiraal met 4 omwentelingen naar +350mm (totaal 400mm).
- Of het aanrijspoor laten stijgen naar +50mm en een klimspiraal met 3 omwentelingen naar +350mm (totaal 300mm).
- Of het aanrijspoor op 0 houden en een klimspiraal van 3 a 4 omwentelingen naar +350mm (totaal 350mm).

De klimspiraal is nu R5 buiten en R4 binnen.

Door de wijziging in het sporenplan op de stations laag komen er wel weer extra treinriten bij dus het schakelpaneel met de drukknoppen is nu al te klein. Hopelijk hebben ze nog dezelfde stalen drukknoppen bij Conrad.  ;)

Het huidige ontwerp kan nog wijzigen natuurlijk.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #188 Gepost op: 01 januari 2017, 12:56:15 »
Alle modelspoor collegae de beste wensen voor 2017.

Dus ook de meer 'serieuze' modelspoorders.  ;)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #189 Gepost op: 01 januari 2017, 14:46:42 »
"Dus ook de meer 'serieuze' modelspoorders" zijn die er dan toch?
Groetjes
Johnny

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #190 Gepost op: 01 januari 2017, 18:50:00 »
Vandaag de eerste werkzaamheden aan de treintafel verricht voor 2017.

Het is niet veel maar we zitten nog in de relax modus.

Komend weekeinde zet ik opa weer aan het werk. Dat doe ik graag, anderen aan het werk zetten.   ;)

De rubber ligt er op en ook de hardhouten 'kant en klaar' plinten liggen op de rand om aangebracht te worden.

Deze plinten werken de rand mooi of en dragen bij aan de versteviging van het paneel.

Ik denk overigens aan twee eenvoudige hangdraden, net als in de bovenleiding, voor de overspanning.

Moet even kijken of ik ze van 10mm2 of 25mm2 koper- of bronskabel maak of van Minoroc.

Heb ook de spiraal even neergelegd en het wordt een mooie diameter, lekker solide.

Met deze diameter kan een idee van opa werkelijkheid worden.

Een spiraal die aan de buitenkant dicht is met triplex en van binnen open om eventueel ontspoorde treinen van onder of bovenuit op het spoor te zetten of te pakken. Nu is het plaatsen van een ernstig ontspoorde trein in boog toch al een kriem, ook van buitenaf. Dus de toegankelijkheid zou wat ons betreft voldoende zijn als we een trein kunnen pakken.







MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

ruben derks

  • NL, DE & CH Rijder
  • Offline Offline
  • Berichten: 243
    • Ruben Derks
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #191 Gepost op: 01 januari 2017, 19:19:56 »
Wat is scenery?

Zodra ik wat verder ben met de baan dan zal ik op gegeven moment overstappen op WDP (recente versie) en nieuwe desktop. Met of een groot widescreen of meerdere monitoren.

Het staat in ieder geval in de planning.  :)

MvG,

Timaximus


Snap dat je daar even mee wilt wachten. Echter krijg je dan weer een hoop werk met het controleren en dergelijken van je rijwegen. Bij mijn weten veranderen er fundamentele dingen in WDP 2015 t.o.v jou versie.

Tillig E-lite HO | WinDigipet 2021.1 Premium | yamoRC |
NS en DB jaren 50/60 |  2 rail |

Kijk ook op rubenderks.nl!!!

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #192 Gepost op: 01 januari 2017, 19:51:58 »
... Echter krijg je dan weer een hoop werk met het controleren en dergelijken van je rijwegen. Bij mijn weten veranderen er fundamentele dingen in WDP 2015 t.o.v jou versie. ...

Ik kijk er naar uit!

Dat is meer mijn ding, dat automatiseren.

Dus als het weer veel WDP instel werk oplevert dan is dat prima.
En noodzakelijke veranderingen aan de detectie in de baan is ook prima.

Bouwen is ook leuk, dat wel natuurlijk.

De rangeer laag wordt overigens ook voorzien van LISSY.

MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2017, 19:53:34 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #193 Gepost op: 03 januari 2017, 19:19:54 »
Ik heb even twee varianten uitgewerkt voor de rangeer laag.

In variant 2 heb ik twee buffer sporen opgenomen waar treinstellen even kunnen wachten om een andere trein met meer prioriteit voorbij te laten gaan.

De sporen die er liggen is alles wat ik nog heb aan 188mm rails. Zo te zien voldoende aangezien alle wissels er nog in komen te liggen.

De gele sporen in variant 1 reserveer ik voor de V60. Deze zal met LISSY aangestuurd worden. Het idee is dat deze autonoom achtergelaten stammen op de sporen tussen de twee wisselstraten parkeert op een vrij kopspoor. Dat is mogelijk door het ontkoppelingsmechanisme op deze Loc.

We gaan het meemaken. Of niet.  :)

De plint aan de binnenzijde zit er op, aan de buitenzijde moet ik met de frees nog een overstekend randje weghalen. Ook de rubber ondertapijt moet ik nog op maat knippen of snijden aan die kant.


Variant 1


Variant 2





MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #194 Gepost op: 04 januari 2017, 21:40:39 »
Vandaag de laatste plinten op de zijkanten van de rangeer laag geplaatst.

Het uiteinde bij het raam is iets ingekort zodat deze ophoud net voor de wand van de helling.

Hier komt later de fixatie aan de basis.

Ben ook nog wat varianten voor de rangeer laag aan het uitwerken.

Een optie dat in mijn hoofd speelt is om de spiraal nog 10 cm hoger te laten stijgen en de treinen dan over een luchtspoor op de rangeer laag te laten rijden en een helling van dat luchtspoor naar de rangeerlaag zelf. Dan wordt het mogelijk om de volle oppervlakte te benutten voor het rangeer gedeelte.




MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet