Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ridder Gerco van Beelen door NS264
Vandaag om 10:29:32
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Motorpost ombouwen ? door henk
Vandaag om 10:25:10
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:58
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:56:50
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Gewoon wat busfoto's door Teun
Vandaag om 08:52:21
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
  

Auteur Topic: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw  (gelezen 143265 keer)

Kronefan

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #165 Gepost op: 15 december 2016, 13:32:31 »
Huisjes boompjes

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #166 Gepost op: 15 december 2016, 15:18:55 »
Hardboard rijders doen niet aan scenery.
Oke het is hier ook geen hardboard meer  ;D

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #167 Gepost op: 15 december 2016, 16:56:50 »
Waarvan akte!

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #168 Gepost op: 16 december 2016, 15:42:48 »
De testritten worden nu nog hoofdzakelijk geplaagd door gebreken aan de treinen.

Van enkele zijn de anti lipbandjes in mindere staat. Bij de E194 is deze verdwenen en rijdt de lok met de groef in de wielband over de rails. Deze krachtpatser heeft hier zelf overigens geen last van maar als je eenmaal de ratel in je kop hebt zitten dan blijf je die horen.

De BR85 heeft last van een haperend knikmechanisme in bogen en bij wissels. Daardoor staat deze regelmatig spontaan met de wielflenzen naast de baan, heel raar. Toch staat deze loc weer in de nieuwe testgroep, nu testgroep 3.

Dus, om alleen de oude besturing hardware/software combi de schuld te geven ...  8)

Oké, er zijn wel wat vreemde taferelen voorgevallen zoals een locwissel in loc nr. panels in de helling Zuidwest. Nadat de V60 vrij lang bleef staan op het station kwam een andere trein toch naar boven en zodra deze in het tweede gedeelte van de helling terechtkwam in opwaartse richting is de V60 alsnog gaan rijden vanuit het station en gaf de software aan dat deze al een route aan het afleggen was in deel 2 in de richting naar beneden onderaan de helling terwijl deze net vertrokken was in deel 1 boven. Dat zou betekenen dat de treinen over elkaar heen zouden zijn gereden. Interessante materie maar de praktijk was anders. KABOEM!

Voor testgroep 3 heb ik de treinsamenstellingen weer wat veranderd qua lengte en combi. De E194 met bandenpech is vervangen door de V200, de BR85 heb ik een lichtere staart gegeven en de E44 heeft de oude staart van de BR85 er bij gekregen. Ben benieuwd wat deze testritten nu gaan brengen.


Bandenpech (antislipband is verdwenen), wiel op foto uiterst links.


Ontspoorder door haperend knikmechanisme.


Testgroep 3

MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 16 december 2016, 15:53:21 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #169 Gepost op: 17 december 2016, 08:31:45 »
Dan open ik het draadje per ongeluk op de eerste pagina i.p.v. de eerste nieuwe post en zie ik hoe de kamer er eerst uitzag. Petje af. Die zolder wordt zo veel beter gebruikt.

Groet, Sicco Jan

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #170 Gepost op: 17 december 2016, 20:42:01 »
Het was best een donkere en koude zolder eerst. Maar nu is het best vertoeven hier.  :)

De uitbreiding aan de voorzijde van het station gebied is gereed. Ook de resterende zijpanelen zijn geplaatst.

Deze panelen zal ik de komende tijd regelmatig moeten verwijderen vermoed ik. En zet Opa deze er de eerst volgende treinen klus dag weer op.   ;)

Ook de beschermplaten voor de kabels onder de tafel zijn voor de helft geplaatst.

Vanmorgen voor aanvang van de werkzaamheden aan opa de treinenloop gedemonstreerd en dat liep 30 minuten zonder enige verstoring. Daarna heb ik de treinen uit het werkgebied gereden.

In principe is de ruwbouw van de oorspronkelijke speeltafel gereed. Vanaf nu zullen we dit voor het gemak maar de 'basis' noemen.

Morgen eens proberen om een rij-filmpje te maken.


Uitbreiding tafel oppervlak t.h.v. station


De 'Hobbit'


Kabel tracé beschermplaten onder de tafel

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #171 Gepost op: 17 december 2016, 22:46:48 »
Nog steeds mooi  (y)  Heb je al een idee over de aankleding zoals gebouwen en stations e.d.?

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #172 Gepost op: 17 december 2016, 22:56:12 »
Ik heb al ideeën voor de aankleding.

Denk aan een kruiwagen ballast.

En her en der wat gebouwen en posters met stads- en industriegebieden.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #173 Gepost op: 18 december 2016, 14:03:51 »
Testrit 4 (A+B)

Let niet op de rijsnelheden en de rem manoeuvres.
Dat wordt ooit later allemaal nog netter afgeregeld.
Het is nu zaak dat de spoorbeveiliging werkt.

De testrit is in twee delen omdat ik de E44 even een duwtje moest geven op spoor 1.  :)

De routes worden nog voorzien van deel vrijgave zodat treinen niet zo lang op elkaar hoeven te wachten. Nu blijven de wisselstraten vrij lang bezet terwijl een andere trein allang gebruik daarvan kan maken in een andere richting.

http://www.youtube.com/watch?v=PIidpJUaDe4

http://www.youtube.com/watch?v=xTiImCLTfXo

MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 18 december 2016, 15:11:03 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #174 Gepost op: 18 december 2016, 21:43:48 »
Het heeft toch wel wat, dat je op [OK] drukt en de treinen vanzelf hun eigen weg gaan  (y)

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #175 Gepost op: 18 december 2016, 22:24:35 »
Automatisch (digitaal) rijden is fantastisch. En je kan het automatische proces zo veel beïnvloeden als je wilt . Als je wilt dat alles uitsluitend op jouw commando/goedkeuring rijd dan kan dat ook. Maar het rijden gebeurt in ieder geval gecontroleerd en op meer realistische wijze (het begrip 'realistische' moet je heel ruim interpreteren ;)).

Zal binnenkort het schakelpaneeltje ook weer aansluiten op de terugmelders voor 3-rail. Dan kan ik treinbewegingen ook weer beïnvloeden en wordt het geheel wat interactiever voor mij en voor de 'Hobbit'.  :)

MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 19 december 2016, 13:55:04 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #176 Gepost op: 19 december 2016, 13:58:09 »
Hieronder het 12 jaar oude schakelpaneel dat ik ga uitbreiden met extra indicatie LEDs.

De 30 drukknoppen bovenin ga ik inzetten voor de hoofdbaan en de 10 3-standen schakelaars onderin voor de rangeer laag.

Door de 3 standen per schakelaar heb je ook hiermee 30 commando signalen (A, B en NOT AB).

De 10 rode LEDs worden uitgebreid met 10 groene LEDs zodat voor de twee AAN standen van de schakelaars een aparte LED brandt.

Voor de aansturing voor de 20 LEDs heb ik een Uhlenbrock 63410 schakelmodule besteld.

Voor de 50 stuur commando's gebruik ik 4 terugmeldmodules voor 3-Rail van Uhlenbrock (63330). Omdat slechts 2 van de 16 aansluitingen op de 4e terugmeldmodule nodig zijn kan later nog uitgebreid worden met 16 commando signalen.


Het schakelpaneel.

Voorlopig vanavond poosje solderen denk ik.  :)
 
Wordt vervolgd ...

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #177 Gepost op: 21 december 2016, 16:10:33 »
Ik heb het schakelpaneel even uit elkaar gehaald. Het bestaat namelijk uit twee doosjes, één met drukknoppen en één met standen schakelaars + LEDs.

Het deel met de drukknoppen is reeds in bedrijf in de treinritten vanuit het station. Dat geeft wat rust tijdens het testen. De terugmeldadressen heb ik even in een virtueel paneeltje in Win-Digipet gezet.

De groene LEDs in verchroomde behuizing zijn vandaag ook binnen gekomen dus in principe kan de doos met standen schakelaars en LEDs ook afgemaakt worden. Zo te zien zijn ze nog hetzelfde als 10 jaar geleden.  :)

Om de treinritten te optimaliseren zal ik op een aantal (voorlopig 4) punten extra terugmeldcontacten aanbrengen. De terugmelders voor massadetectie zijn alle 4 vergeven voor het schakelpaneel dus pak daarvoor de reserve terugmelder voor stroom detectie.

Tijdens de testritten zojuist blijkt een wissel soms te weigeren. Echter deze een keer handmatig bewegen verhelpt het probleem tijdelijk weer. Even in de gaten houden dus. Verder verloopt het geheel nu soepel en zonder echte problemen.





MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #178 Gepost op: 22 december 2016, 14:09:49 »
De testritten voor de basis zijn deze morgen afgerond. Er is ca. 1,5 uur gereden zonder verstoringen.

De laatste bug uit de pendelrit is verholpen. Deze was niet correct 'opgenomen' met de route recorder.

Heb ook gelijk een extra pendelrit toegevoegd vanaf spoor 5 (tijdelijk).

Het regisseren van de treinritten met het schakelpaneel bevalt prima. En wil men even helemaal niets doen en lekker achteroverleunen dan laden we gewoon de oude volle treinritten automatiek record.

De komende dagen kunnen we de voorbereidingen gaan treffen voor de rangeer laag, die kan er in principe op. De helling volgt later en wordt op maat gemaakt op de definitieve positie van de rangeer laag.

Rest mij in deze post nog het volgende...



MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Pauw Gauwes

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #179 Gepost op: 22 december 2016, 16:42:24 »
Complimenten hoor, je techniek van bouwen en technische kennis bevindt zich op een heel hoog niveau. Leuk dat je ons daarvan laat meegenieten.

Punt van (opbouwende) kritiek mag uiteraard ook neem ik aan. Je talent voor filmen is omgekeerd evenredig met je talent van het bouwen. De foto's zijn top, maar bij de films sta je veel te veel met die camera te zwaaien en alles wordt van bovenaf gefilmd. Bij bewegende objecten moet je altijd de camera zoveel mogelijk stil houden, de objecten (treinen) doe al het werk voor je.

Je doet je baan daarmee tekort en dat verdient deze mooie baan niet.

En nu weer aan de oliebollen zie ik

Groet,

Pauw
« Laatst bewerkt op: 22 december 2016, 16:45:04 door Pauw Gauwes »