Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Eifelgeschiedenis  (gelezen 175567 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #165 Gepost op: 30 oktober 2015, 09:20:05 »
Gerard: ontknoping? Eerder juist een knoop. Een knoop in de buik voelen. Ik heb al leuke "greenscreen" filmbeelden van een dochter die in paniek ergens naar kijkt  ;D De climax. En zondag worden er dan nog wat eindjes netjes afgeknoopt en keert de rust weer terug. Ik ben vanavond nog wel even bezig met de voorbereidingen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Ongeluk deel 2
« Reactie #166 Gepost op: 31 oktober 2015, 17:13:15 »
Oef, het was me het dagje wel! Jakob heeft na het ongeluk, er was immers geen treinverkeer meer mogelijk, alle tijd gehad om het gat bij z'n bureau weer open te maken. Een vergelijkbare tip gaat hij ook aan Ludwig geven zodra hij hem te pakken kan krijgen.

De electriciën kon gelukkig een gaatje in z'n agenda vinden om de stoppenkast te repareren. De electriciteit doet het weer, dus de televisie kan aan. Met Moritz ("Mieauwww") tevreden op schoot zet Jakob op deze Halloweenavond het journaal aan. Dat de lijn zo in het nieuws komt...



Mit freundlichen Grüsse,

Bahnhof Kelberg
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Frank103

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #167 Gepost op: 31 oktober 2015, 17:54:38 »
Schokkende beelden! Wat een toeval dat die vriendelijke verslaggeefster juist ter plaatse was!

Vriendelijke groet,

Frank

Nb zijn de ghostbusters al gebeld?

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #168 Gepost op: 31 oktober 2015, 18:47:47 »
Het was de media al verteld door Ludwig Wiggershausen: "kijkt met halloween dan maar bij de tunnel van Monreal als jullie zo graag spookverhalen willen hebben". En achter de schermen heeft de tienerdochter (die een fan van halloween is) van de huishoudster van de pastoor zelf ook wat info doorgespeeld naar de media. Dat laatste was de hoofdreden dat de verslaggeefster ter plekke was. Verder was de omroep überhaupt een item over halloween van plan. Ze hadden Ludwig eerder deze week al geïnterviewd, immers?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #169 Gepost op: 31 oktober 2015, 18:50:34 »
 
;D ;D ;D
Groet Ed

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #170 Gepost op: 31 oktober 2015, 19:03:01 »
 ;D (y)

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #171 Gepost op: 31 oktober 2015, 21:08:02 »
Moritz Rekt zich Uit. Hoe zo'n kat het voor elkaar krijgt twee keer zo lang te worden... Ach ja.

Trììììng! De telefoon gaat. Jakob neemt op en wordt begroet door een moe-klinkende Ludwig die het briefje van Jakob had gelezen met het verzoek 'em even te bellen als hij weer terug was bij de Bahnmeisterei. "Kun je over een kwartiertje naar Gasthaus Clemens komen? Dan trommel ik herr Grünewald even op en dan vertellen we je hoe je heel makkelijk en plezierig het tunnelprobleem binnen een uurtje kunt oplossen."

Het antwoord is "ja" en Jakob belt herr Grünewald die gelijk op weg gaat.

Een kwartier later zitten ze alledrie met een halve liter bier om de tafel in Gasthaus Clemens. Jakob vertelt hoe het met de muizen was afgelopen. Hij had het gat bij het bureau definitief dichtgestopt en nu moesten de muizen ergens anders langs. Knaag knaag, knetter knetter, stoppenkast stuk.

Ludwig snapt nog niet waar dit heen gaat. Herr Grünewald vervolgt met een samenvatting van wat de pastoor in het journaal had gezegd.

"Dus", vervolgt Jakob, "laten we even aannemen dat er een spook is dat elke twaalf jaar door de vluchtgang naar de beek en verder naar het doopvont wil. Niks mis mee. Maar jij hebt nu de doorgang zó goed dichtgemaakt dat dat niet meer kan. En net zoals de muizen bij mij door de hoofdkabel van de stoppenkast vraten zo is het spook nu bomen op de rails aan het laten vallen."

"Dus", vervolgt Jakob, "als je nou simpelweg een roostertje aanbrengt op de plek waar de vluchtgang de tunnel kruist? Dus die constructie van jou weghalen en een simpel roostertje van DM 3,50 linksboven en rechtsonder aanbrengen, daar waar die stenen missen? Dan is volgens Grünewald en mij het probleem verholpen."

"Ik heb nog een paar roosters liggen in het magazijn. Die kan je morgenochtend gratis ophalen. Als die storingen op de spoorlijn er door ophouden... dan doe ik die diepteinvestering graag :)" zegt herr Grünewald.

Ludwig staart verbaasd voor zich uit. En neemt nog een slok. Eigenlijk... Niet eens een gek idee. Nog een slok. Staar staar. Hij is ook moe. Grünewald en Jakob kijken gespannen naar hem. En dan barst Ludwig in luid gelach uit. Het is een simpele, makkelijke en logische oplossing! Tuurlijk gaat hij het doen! De spanning vloeit weg en hij voelt zich stukken beter.



Gedrieën nemen ze nog een laatste biertje en wisselen lachend verhalen uit over hun kindertijd en de enge avonturen die ze toen wel eens meemaakten.



Zo, als station Kelberg ben ik blij dat het nu toch opgelost lijkt. Monreal is voor mij ver weg, maar ik merkte de spanning die het bij het Bahnpersonal opwekte. De sfeer die ik nu bemerk aan de tafel van Gasthaus Clemens doet me weer breed lachen :)

Mit freundlichen Grüsse,

Bahnhof Kelberg
« Laatst bewerkt op: 01 november 2017, 20:05:00 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #172 Gepost op: 02 november 2015, 11:00:05 »
Leuk verhaal, en leuk hoe je het station er weer bij betrekt.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #173 Gepost op: 03 november 2015, 19:30:07 »
Jakob zit tevreden met een kop koffie achter zijn bureau wat administratie weg te werken. Het maandelijkse rapport over het vervoerde stukgoed en het vervoer van de losweg en de Landhandel. Het is best een redelijke maand geweest, zelfs met de twee dagen dat het duurde om de ravage van het ongeluk te repareren.

"Miew!" Moritz springt met een sierlijke sprong op de rand van het bureau en geeft Jakobs schouder een kopje en drentelt dan langs de rand van het bureau richting de vensterbank om rustig naar buiten te kijken. Jakob kijkt verbaasd rond: ìets klopt er niet... Oh: Moritz is niet óver z'n papieren heen gelopen maar netjes erlangs. Grinnik.

Zo, handtekening eronder en in de envelop, dan kan de brief met het stukgoed meegegeven worden richting Bundesbahndirektion Saarbrücken.

Mit freundlichen Grüsse,

Bahnhof Kelberg


Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #174 Gepost op: 04 november 2015, 09:00:13 »
Mooi verhaal. Aan creativiteit in Huize van Rees geen gebrek. ;)

Groet,
Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #175 Gepost op: 06 november 2015, 22:48:57 »
Miaaauw!

MiiiiAAAAAAAAUuwwww!

iiiiiieeeeeeaaaauuuuuuwwwwwww!

Het gemiauw van Moritz klinkt steeds klagelijker. Wat is er toch met het beestje aan de hand? En waar zit 'ie überhaupt, vraagt Jakob zich af.

Miew miew miiiiiAAAAAUUUUUUWWW!

Hè? Het lijkt wel bij het loket vandaan te komen. Maar Moritz was een halfuur geleden naar buiten gegaan.

Hiiijoeoeoeoaaaaaaauuuuuwwwwrrrrrr!!!!!

Eens kijken. Verhip! Moritz zit inderdaad precies voor het raam van het loket. Oh... een reiziger heeft hem naar binnen gelaten, maar hij kan met geen mogelijkheid zelf naar buiten gaan. Zucht.

Onder beschuldigend, klagelijk, klagend en ik-ga-hier-spontaan-dood-van en waarom-gaat-het-raampje-dat-er-niet-is-niet-open gemauw loopt Jakob weg.

En gaat door de deur van van de Fahrdienstleiterraum het perron op. Bah, het wordt al flink koud met die herfstwind erbij. Loopt naar de ingang van de wachtruimte en doet hem open.

Miew miew! Moritz miauwt dankbaar 1.2 seconde om zijn benen heen en heeft dan weer aandacht voor andere, belangrijkere zaken.

Ach ja, dat is het wrede lot dat het personeel van een kat beschoren is....

Mit freundlichen Grüsse,

Bahnhof Kelberg
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #176 Gepost op: 07 november 2015, 21:06:37 »
Zo, de kat is bevrijd. Jakob doet de deur achter zich dicht en gaat weer achter zijn bureau zitten. Eens kijken: ah ja, het voorlopige verslag van het ongeluk laatst met de goederenwagon die door het stootblok gedrukt werd. Het is hem toegestuurd ter accordering van de correctheid ervan.

Eens kijken: ja, hij had als Fahrdienstleiter de Zugführer de rangeertoestemming en de bijbehorende sleutels gegeven. Zugmeldebuch erbij: 14:15 had hij dat gedaan. Ja, klopt in het verslag. De Zugführer (hoofdconducteur) krijgt dan de functie van Rangierleiter, degene die de "baas" is over het rangeren. Ervoor was het rangeerplan afgesproken. Dat ging snel, want het was het standaard plan dat gevolgd wordt als de Landhandel bedient moet worden. De twee meest-gebruikte rangeerplannen staan officieel in het Bahnhofsbuch, het boek (nou ja, multomap) waarin de speciale regelingen voor Kelberg bescheven staan.

De Zugführer was al 10 keer in Kelberg geweest, dus die kende het rangeerplan en ook de plaatselijke situatie in principe goed genoeg.

Probleem was alleen dat de trein niet volgens de geldende Zugbildungsvorschrifte samengesteld was. In zo'n voorschrift staat netjes in welke volgorde de wagens dienen te staan. Deze keer was het treindeel waarmee richting de landhandel moest worden gerangeerd veel langer dan gebruikelijk.

De rangeerder (niet de rangeerleider, trouwens) bevond zich aan de linkerkant van de trein bij de wisselhandle en stapte aan die kant op de treeplank van de voorste wagon om die later te kunnen koppelen met de beladen wagon die al bij de landhandel stond. Niet de handigste plek, want aan die kant zit het laadperron. Die rangeerder was voor het eerst in Kelberg en je zou kunnen zeggen dat hij niet goed geïnstrueerd werd door de rangeerleider, want volgens het Fahrdienstvorschrift is de rangeerleider verantwoordelijk voor het veilig uitvoeren van de individuele rangeerbewegingen.



Jakob bedenkt zich dat de rangeerder nog geluk heeft gehad! Toen de rangeerder bemerkte dat het een botsing ging worden zat hij al naast het laadperron en had wat capriolen nodig om zich in veiligheid te brengen...

Verderlezen. De rangeerleider was aan de rechterkant van de trein verdergelopen om aan te geven wanneer de trein de gereedstaande wagon was genaderd zodat de machinist moest gaan remmen. Maar omdat het treindeel langer was dan gebruikelijk was hij veel minder goed zichtbaar voor de machinist die zijn teken te laat opmerkte. Oei. De conclusie kan Jakob wel raden.

  • De rangeerleider heeft geen zorg gedragen voor het goed kunnen geven van de benodigde rangeersignalen zoals bedoeld in paragraaf 80 sub 7: Zum Geben der Rangiersignale muß sich der Rangierleiter so afstellen, das er die Fahrbahn gut übersehen kann und Sichtverbindung mit dem Triebfahrzeugpersonal hat.
  • De machinist heeft niet onmiddelijk na het verliezen van het zicht op de rangeerleider het treindeel veilig tot stilstand gebracht zoals vereist wordt in paragraaf 80 sub 10: Wird die Sicht- oder Funkverbindung zwischen Triebfahrzeugführer und Rangierleiter (oder Verbindungsmann) unterbrochen und nicht alsbald wieder hergestellt, so ist zu halten.

Een verzachtende omstandigheid is dat de tussenliggende wagens rongenwagens waren en dat je in principe tussen de rongen door kon kijken, hoewel maar zeer ten dele. Het was dus niet subiet overduidelijk dat de zichtlijn onderbroken was. De rangeerleider wordt dan wel weer kwalijk genomen dat hij zijn rangeerder niet als Verbindungsmann had geposteerd zodat die de aanwijzingen visueel door kon geven, zeker omdat hij hem nu aan een onveilige kant op de eerste wagon mee liet rijden.

Nou, het rapport klòpt wel, dus Jakob zet zijn handtekening eronder. Hij is blij dat hij aan zijn kant geen fout heeft gemaakt. En prent zich in vanavond het deel van het Fahrdienstvorschrift dat over rangeren gaat nog eens goed door te nemen. En om morgen het Bahnhofsbuch met de lokale regelingen nog eens te controleren op correctheid.

Miew miew!

Eerst de deur maar weer eens opendoen voor Moritz.

Mit freundlichen Grüsse,

Bahnhof Kelberg
« Laatst bewerkt op: 07 november 2015, 21:08:38 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Rangeren volgens Bahnhofsbuch deel 1
« Reactie #177 Gepost op: 08 november 2015, 20:31:47 »
"...."

"Zug 1287 darf kommen" zegt Jakob in de telefoonhoorn.

"..."

"Richtig" zegt Jakob weer. De Zugmeldung vanuit Berenbach is daarmee afgesloten. Hij haalt de twee wisselhandles over waarmee de trein naar het Hausbahnsteig, het perron bij het stationsgebouw, geleid zal worden. En vervolgens zet hij het inrijsein op hp2 (=doorrijden toegestaan met aangepaste snelheid).

Een tijdje later is de v100 met een oude bagagewagen, een vierassig umbau-rijtuig en een Eilzugwagen tot stilstand gekomen. Jakob zet het sein op hp0 (=stop) en pakt de telefoon en meldt Berenbach dat de trein is binnengekomen.

De machinist van de lok doet de deur open en loopt naar binnen. "Morgen, JaBo! Darf ich umlaufen? Mag ik omlopen?"

"Natürlich, Heinrich, je mag omlopen (zoals in het Bahnhofsbuch geregeld is)."

Machinist Heinrich Stohm kijkt licht verbaasd op omdat Jakob expliciet een verwijzing toevoegd naar het Bahnhofsbuch. Dat is toch vanzelfsprekend? Anders zou hij voor elke rangeerbeweging apart toestemming moeten vragen. Vragen of hij voorbij het wissel mag rijden. Vervolgens naar de Fernsprecher lopen en vragen of hij terug mag rijden (omdat hij van richting veranderd). Vervolgens voorbij het inrijwissel weer naar de Fernsprecher en wéér bellen. Kom nou... Even aangeven dat je wilt omlopen en twee keer "pwèèp" is veel makkelijker, toch?

"Hé, JaBo, vanwaar die formaliteit?"

"Nou, het voorlopige rapport van dat ongelukje met het stootblok laatst kwam gisteren binnen. Ik heb daarna de officiële regels weer doorgenomen en ontdekt dat ik ook een klein steekje heb laten vallen. Waar ze bij de directie trouwens niet over gevallen zijn. Ik had namelijk geaccepteerd dat de hoofdconducteur als rangeerleider optrad in plaats van de machinist. Op zich màg het wel, maar er staat wel dat het in principe de machinist de rangeerleider is als er met de lok van de trein gerangeerd wordt. En da's hier in Kelberg altijd het geval. Dus op zich was het niet fout wat ik deed, maar ik had het beter wel na kunnen vragen. Enfin... vort met de geit! Omlopen met die v100 van jou!"

Grinnikend loopt Heinrich Stohm naar buiten en klimt op zijn lok.



Mit freundlichen Grüsse,

Bahnhof Kelberg
« Laatst bewerkt op: 08 november 2015, 20:58:07 door Reinout van Rees. Reden: Titel aangepast »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Rangeren volgens Bahnhofsbuch deel 2
« Reactie #178 Gepost op: 08 november 2015, 21:32:38 »
Zo, de Silberlinge zijn het station uit. Nu kan Jakob de machinist van de goederentrein toestemming geven tot rangeren bij de Landhandel. Keurig volgens de standaard manier zoals beschreven in het Bahnhofsbuch, uiteraard.

(Hieronder een video van 10 minuten met gesproken commentaar van wat er allemaal precies gebeurd inclusief toestemming krijgen, remproeven, enz. Ik ontdek vast binnenkort iets dat niet klopt, maar dit is zo accuraat als ik het nu kan krijgen. Wat ik weet dat ik nog mis: de goederentreinbegeleidingswagen voor de conducteur.)



Mit freundlichen Grüsse,

Bahnhof Kelberg
« Laatst bewerkt op: 08 november 2015, 21:52:51 door Reinout van Rees. Reden: Goederentreinbegeleidingswagen toegevoegd als \'bekend\' punt dat ik mis »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: Eifelgeschiedenis
« Reactie #179 Gepost op: 09 november 2015, 07:48:43 »
Goedemorgen Reinout.

Leuke filmpjes. Leerzame uitleg hoe de machinist een rangeerder word en hoe hij werkt met de stationschef.
Ik zat het 2de filmpje te bekijken en daar ging de 50er zijn 2de rangeerbeweging maken. Je had eerst het stop ontspoorblok niet open gezet. maar na de 50er zijn wagen had gelost. Toen plaatste je het stop ontspoorblok weer terug.

Bij onze werkzaamheden in het spoor is er wel eens een stop ontspoorblok aan gruzelementen gereden.
Normaal ontspoort een losse wagen als hij door de wind naar het hoofdspoor word geblazen.
Maar tijdens werkzaamheden is er een fout gemaakt. De wissels verkeerd gelegd. Waar door de dwarsliggerombouw machine of de hormachine op dat spoor terecht kwam waar een stop ontspoorblok zit. Nou er bleef niks over van het blok.

Dus een stop ontspoorblok houd wel een losse wagen tegen. Maar geen zware loc of zwaren wagens (machine's)

Gr en ga door met je verhaaltjes
Sebas