Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:20:26
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door BartvD
Vandaag om 16:57:29
Minder wissels door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:55:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Gert Arkema
Vandaag om 16:44:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Joz
Vandaag om 15:36:57
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Tom Z.
Vandaag om 15:36:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:30:51
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 15:19:43
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 11:54:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
NS 8400 van Werps door Dave.......
Vandaag om 11:28:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:27:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:00:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 09:09:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
31 August 2025, 21:04:53
  

Auteur Topic: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?  (gelezen 23654 keer)

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #45 Gepost op: 17 January 2015, 21:23:43 »
Ik vind de gedachte niet eens zo slecht. Als we toch aan het fantaseren zijn is een V200 haalbaarder, mooi design, omschilderen in TEE kleuren en laten goedkeuren om hier in NL te laten rijden. Maar dat zou ook met een 1200 kunnen gebeuren, daar valt nog wel aan een rijdend exemplaar te komen. Design ontmoet design  :D

Groet,
michel

Hoi Michel,

Je kunt ook iets met de plan U combineren,want die is namelijk de kleine zus van de T.E.E Ram.

gr,Jo 

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #46 Gepost op: 18 January 2015, 11:12:19 »
Laat Markaaij dat nou net mooi verwoord hebben :)

Aanpassingen voor ATB en stroomvoorziening daarvoor zal een aardige impact op de machine hebben, en daarbij opgeteld het het NSM helaas geen stoomdepot is en je daar de machine niet goed kunt opstoken en kunt onderhouden hebben tot deze keus geleid.
Thom,

ATB hoeft geen probleem te zijn.
De tender van de 3737 kan een riemaangedreven asgenerator hebben net zoals bij het stuurstandrijtuig Mat'24
Een ATB kast zoals bij DE-1 en Mat'24 kan ook ergens op de tender een plaatsje krijgen.
Dus ATB en stroomvoorziening is geen reden, voor de rest onderschrijf ik alle punten waarom je de 3737 lekker binnen moet laten staan.
En voor een ieder die het daar niet mee eens is, die moet zich maar eens afvragen waar de mankracht vandaan moet komen om de loc te restaureren en te onderhouden.
Dat zal ten koste gaan van het andere rijvaardige materieel en of dat opweegt tegen het incidenteel inzetten van de 3737 is maar zeer de vraag.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12276
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #47 Gepost op: 18 January 2015, 13:31:59 »
Hoi Michel,

Je kunt ook iets met de plan U combineren,want die is namelijk de kleine zus van de T.E.E Ram.

gr,Jo

Ik meen een jaar of 2 terug op de TEE site hebben gelezen dat men een complete plan U motor heeft weten te "scoren" om die in die te bouwen nieuwe bak te proppen.
Maar goed zolang men niet mag klussen op de plek waar het stel nu staat,en men voorlopig blijkbaar niet "zomaar" even een nieuwe locatie heeft gevonden,wordt conserveren van t stel,laat staan het bouwen van iets helemaal nieuw van de grond af aan erg lastig.

Het wordt er voor alle stichtingen en clubs niet makkelijker op,telkens worden regels verscherpt en aangevuld om "zo lijkt het" straks alles wat oud is van de baan te kunnen weren.
Het wordt in elk geval elke keer duurder om iets van vroeger zo danig aan te passen dat het nog wel op het hoofdlijn net mag rijden,en bij de meeste clubs en stichtingen groeit het geld nou net niet op de rug of aan een boompje.
We kunnen enkel hopen dat degene die zich met ouder materieel bezig houden om het in wat voor vorm dan ook te bewaren wellicht in de toekomst gezamelijk iets kunnen vinden om door te gaan met hun missie,waardoor wij nog lang in welke vorm ook kunnen genieten van wat hun proberen te bewaren.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #48 Gepost op: 18 January 2015, 13:52:21 »

Hoi Floris,

Daar heb je helemaal gelijk in. :)

Mvg Jo
« Laatst bewerkt op: 18 January 2015, 22:13:29 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #49 Gepost op: 18 January 2015, 16:01:22 »
Verder blijft de inbreuk op het historische karakter, spoelen, bedieningsapparatuur in de cabine, bekabeling, GSM-R zal toch allemaal in het zicht komen te zitten.

GSM-R zal nog wel mee vallen, de 3737 heeft tenslotte ook telerail ingebouwd gekregen.  ;D

Voor de rest is alles prima verwoord waarom de 3737 lekker veilig binnen moet blijven!°


Mvg,
Robin
« Laatst bewerkt op: 18 January 2015, 16:03:51 door robin binsbergen »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #50 Gepost op: 18 January 2015, 18:09:45 »
Daar stak alleen de lijmtang uit wilde je zeggen :p?

@Henk,
Het ging me er niet om dat ATB technisch niet mogelijk zou zijn, maar dat het afbreuk doet aan het historische aanzicht van de machine, maar verder ben ik het zondermeer met je eens  ;)

Verder is ATB inbouwen niet zo heel bijzonder moeilijk nee, dat het in de DE1 gelukt is weet ik alles van  ;D
« Laatst bewerkt op: 18 January 2015, 18:12:08 door Thom »

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #51 Gepost op: 18 January 2015, 19:20:49 »
Automatische regulateursluiting lijkt me ook nog iets wat je op zo'n loc volgens mij niet wil.

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #52 Gepost op: 18 January 2015, 19:26:11 »

Dat is zo moeilijk niet om aan te brengen en valt ook niet op.
John
« Laatst bewerkt op: 18 January 2015, 19:27:20 door NS8714. Reden: overbodig citaat verwijderd »
fly with the eagle or scratch with the chickens

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2271
    • Biesje.nl
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #53 Gepost op: 18 January 2015, 19:40:23 »
Wat mij betreft mogen ze de motorwagen van de TEE ook gewoon eerst als 'dummy' maken. Draaistellen van multiplex of zo. Ik kan mij best voorstellen dat een stuurstand niet zomaar omgebouwd kan worden naar motorwagen. Het is jammer dat je niet ergens een partytent boven een spoor kan bouwen om te klussen.

Wat de 3737 betreft is er al genoeg over gepraat in het verleden. De conclusie was geloof ik dat het technisch allemaal wel kon maar je kan het ding niet genoeg echt laten rijden en warmstoken om op conditie te houden of zo. Het is jammer maar wellicht over 25 jaar als onderdelen voor een stoomlok ook gewoon geprint kunnen worden :P

Dat de 1122/1125 weer gaat rijden is natuurlijk best wel geweldig. Maar wat kan je er achter hangen als museumtrein? Worden er nog plan D turkoois geschilderd? Of mogen er stiekum ook blauwe rijtuigen achter? :)

Verder vroeg ik mij al een tijdje af waarom de enige lila lok (2530) bruin is gemaakt. Er zijn al bruine 2400en en bruine 2200en en zelfs een bruine 1200. Lila was juist zo speciaal :)

Mvg,

Robert


Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11663
    • Mijn fotoarchief
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #54 Gepost op: 18 January 2015, 19:45:26 »
Voor een leuke sliert plan D's, kan de VSM wel een royale donatie gebruiken  ;)

Die bruine 2530 wordt dan weer gecompenseerd door de blauwe 2412. En te zijner tijd tuft er ook weer een prachtig gerestaureerd stoomlocje door noord holland.

Er zijn in elk geval plannen genoeg bij de diverse musea.

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #55 Gepost op: 18 January 2015, 20:31:32 »
*Fantasie modus aan*

Als het spoorwegmuseum nou het stammetje plans D's van de vsm over koopt en mooi turkoois verft voor achter de 1125 en de andere elocs (zelfs de 3737 dan natuurlijk mogelijk)

Met geld kan de VSM weer een hoop andere mooie dingen doen (plan k's opkappen)

Kan die NSM plan K mooi naar de VSM, de plan E en W naar SHD..

*Fantasie modus maar weer uit ;)*



Modelspoorder in winterslaap

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #56 Gepost op: 18 January 2015, 20:43:24 »
Of NSM schenkt de 3737 aan de VSM.

Dan een multiplex 3737 ergens in een donker hoekje. (valt dan niet op dat het de echte niet is).

Tinus.


timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #57 Gepost op: 18 January 2015, 21:26:30 »
Tuurlijk, het museum gaat één van haar topstukken schenken...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11663
    • Mijn fotoarchief
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #58 Gepost op: 18 January 2015, 21:33:52 »
Zo, zullen we het bij concrete plannen houden en niet bij fantasiediscussies?

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #59 Gepost op: 18 January 2015, 21:59:37 »
Met veel plannen en weinig geld ,is veel museummaterieel uitgeteld.
Veel materieel wachten op betere tijden en staan in wind en weer te lijden.
Zolang ,voor zulke doelen de  subsidiekraan verder dichtgedraaid wordt.
Staat voor veel museummaterieel een afsluitbord. ???

Gr Jo 
 
« Laatst bewerkt op: 18 January 2015, 22:01:50 door NS8714. Reden: overbodig citaat verwijderd »