Dan kan je beter openheid betrachten dan op voorhand te lopen schoppen.
Je kunt wel spanningvoorziening wel in een rijtuig of wagen achter de lok, maar dan kun je helemaal niet meer omlopen Verder blijft de inbreuk op het historische karakter, spoelen, bedieningsapparatuur in de cabine, bekabeling, GSM-R zal toch allemaal in het zicht komen te zitten.
Zou het niet mogelijk zijn dit soort apparatuur onder te brengen in een bijwagen zoals een stalen D bijvoorbeeld? Uiteraard zal je nog steeds de signalering in de cabine moeten hebben en in het geval van gsmr het apparaat in de cabine moeten hebben. Maar is dit niet op te lossen door een extra kabel tussen rijtuig en loc? Als ik me niet vergis moeten veel museummachines tegenwoordig toch al een extra wagentje mee hebben t.b.v. de detectie.....
Gewoon elektrische aandrijving in de tender lijkt me nog het veiligst.
En dan schrijft de regelgeving voor dat de ATB opnieuw ingeregeld moet worden. Kortom: dat wordt het niet.
Ik durf wel te stellen dat alle grote museumspoorlijnen in staat zijn om de 3737 weer op de baan te brengen (SGB, SHM, VSM, STAR, MBS en ZLSM). En de RTM wellicht ook wel, al weet ik niet of de loc daar door de deur & in de hal past