Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door hervé
Vandaag om 01:19:12
Heroplage Artitec Plan W? door dennie
Vandaag om 00:28:31
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
13 July 2025, 23:28:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
13 July 2025, 23:03:47
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
13 July 2025, 22:48:25
Een NS 5500 knutselen door Huup
13 July 2025, 22:29:30
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door MOVisser
13 July 2025, 22:23:23
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door j.ossebaar
13 July 2025, 22:17:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door eichddraig
13 July 2025, 21:20:14
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
13 July 2025, 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
13 July 2025, 19:56:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
13 July 2025, 19:51:56
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
13 July 2025, 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
13 July 2025, 18:24:58
Sikje 225 door Huup
13 July 2025, 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
13 July 2025, 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
13 July 2025, 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
13 July 2025, 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
13 July 2025, 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
13 July 2025, 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
13 July 2025, 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
13 July 2025, 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
13 July 2025, 14:54:16
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
13 July 2025, 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
13 July 2025, 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
13 July 2025, 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
13 July 2025, 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
13 July 2025, 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
13 July 2025, 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
13 July 2025, 11:44:52

Auteur Topic: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?  (gelezen 23462 keer)

hielke1501

• Offline Offline
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #30 Gepost op: 16 January 2015, 21:05:43 »
@Thom,

Als de kennis er is, waarom gebeurd het dan niet? Dat is het laatste wat ik me eigen dan afvraag net voor die rust. ;)

MVG, Hielke1501

Thom

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 16 January 2015, 21:16:39 »
Laat Markaaij dat nou net mooi verwoord hebben :)

Aanpassingen voor ATB en stroomvoorziening daarvoor zal een aardige impact op de machine hebben, en daarbij opgeteld het het NSM helaas geen stoomdepot is en je daar de machine niet goed kunt opstoken en kunt onderhouden hebben tot deze keus geleid.

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 16 January 2015, 21:32:32 »
Helemaal mee eens Thom!!!

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 16 January 2015, 22:36:48 »
Ik durf wel te stellen dat alle grote museumspoorlijnen in staat zijn om de 3737 weer op de baan te brengen (SGB, SHM, VSM, STAR, MBS en ZLSM). En de RTM wellicht ook wel, al weet ik niet of de loc daar door de deur & in de hal past ;)

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 17 January 2015, 02:08:08 »
Dan kan je beter openheid betrachten dan op voorhand te lopen schoppen.
Ik weet niet waar je dat uit op kan maken, maar schoppen is het zeker niet.  ???
Groeten Joop, machinist Lls

Jeroen Mooij

• Offline Offline
  • check www.roestrijden.nl
« Reactie #35 Gepost op: 17 January 2015, 09:51:20 »
Klopt. Er staat dan ook: "Dan kan je beter openheid betrachten dan te lopen schoppen" als gehele zin. Wat dan weer verwijst naar de het voorgaande over de genoemde instanties.

Is geen stemmingmakerij, is gewoon een tip. (wat er ook bij staat).
De ontwikkelingen in regelgevingland maken het elk jaar moeilijker om iets fatsoenlijk toegelaten te krijgen op het spoor. Dus naast de conditionele afkalving van het stel heb je ook te maken met een groeiende procedureberg. Dus er is meer dan dubbel haast geboden om het stel onder dak én in toegelaten, verrijdbare staat te krijgen. Pas als dat een gegeven is, dan kan je voorzichtig eens gaan nadenken over iets als een motorwagen. Bij al deze stappen is het niet onverstandig om (gecertificeerd en onafhankelijk) deskundig advies mee te laten kijken wil je een kans van slagen hebben naar officiële toelating op het spoor.

Treinen moeten rijden

Dennis83

• Offline Offline
    • DPhoto
« Reactie #36 Gepost op: 17 January 2015, 09:59:48 »
Wat betreft de 3737 word al aangegeven dat het aanbrengen van de benodigde apparatuur het prachtige uiterlijk van deze oude dame niet ten goede zou komen. Wellicht is dit ook bij andere prachtige machines het verschil?

Zou het niet mogelijk zijn dit soort apparatuur onder te brengen in een bijwagen zoals een stalen D bijvoorbeeld?
Uiteraard zal je nog steeds de signalering in de cabine moeten hebben en in het geval van gsmr het apparaat in de cabine moeten hebben. Maar is dit niet op te lossen door een extra kabel tussen rijtuig en loc? Als ik me niet vergis moeten veel museummachines tegenwoordig toch al een extra wagentje mee hebben t.b.v. de detectie.....

Thom

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 17 January 2015, 10:05:03 »
Ik zou niet weten welk museummaterieel met een detectiewagen moet rijden, dus dat valt wel mee.

Je kunt wel spanningvoorziening wel in een rijtuig of wagen achter de lok, maar dan kun je helemaal niet meer omlopen ;)

Verder blijft de inbreuk op het historische karakter, spoelen, bedieningsapparatuur in de cabine, bekabeling, GSM-R zal toch allemaal in het zicht komen te zitten.

Dennis83

• Offline Offline
    • DPhoto
« Reactie #38 Gepost op: 17 January 2015, 10:34:27 »
Citaat
Je kunt wel spanningvoorziening wel in een rijtuig of wagen achter de lok, maar dan kun je helemaal niet meer omlopen ;)

Verder blijft de inbreuk op het historische karakter, spoelen, bedieningsapparatuur in de cabine, bekabeling, GSM-R zal toch allemaal in het zicht komen te zitten.

Omlopen zou nog steeds kunnen, je zal dan alleen een keer extra om je bijwagen moeten omlopen.

Je hebt inderdaad gelijk dat er enkele zaken in het zicht zullen blijven zoals spoelen en kabels, maar dit lijken mij de minst storende zaken aan het uiterlijk. Maar antennes, voeding en dergelijken (die mijn inziens het meest storend zouden zijn) hoeven dan niet op een prachtige loc aangebracht hoeven worden. De signalering en gsmr zit in de cabine en is dus alleen zichtbaar voor het personeel wat er op rijd. Als passagier of spotter zal je daar niets van zien toch?

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #39 Gepost op: 17 January 2015, 10:51:12 »
Tis net hoe graag je wilt dat zaken niet opvallen. Als je de boel op accu's laat werken (als dat is toegestaan) die dan worden opgeladen via een dynamo aan een van de tenderassen en je hangt de meeste andere zaken ook tussen het (tender)frame kom je een heel eind lijkt me... dat er wat kleine zichtbare dingen aan de loc zitten, tja, die gepoetste messing lantaarns zijn ook niet origineel, en de rails zijn zwaarder en er is bovenleiding en de huizen en auto's naast t spoor zijn ook vaak moderner dan de jaren '30...zo eindeloos erg is dat allemaal nou ook weer niet.

henk

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 17 January 2015, 13:00:28 »
Gewoon elektrische aandrijving in de tender lijkt me nog het veiligst.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 17 January 2015, 13:16:32 »
Zou het niet mogelijk zijn dit soort apparatuur onder te brengen in een bijwagen zoals een stalen D bijvoorbeeld?
Uiteraard zal je nog steeds de signalering in de cabine moeten hebben en in het geval van gsmr het apparaat in de cabine moeten hebben. Maar is dit niet op te lossen door een extra kabel tussen rijtuig en loc? Als ik me niet vergis moeten veel museummachines tegenwoordig toch al een extra wagentje mee hebben t.b.v. de detectie.....
De technische mogelijkheid zal het probleem niet zijn. Praktisch is het uiters onhandig maar de grootste bottleneck is wel de regelgeving. Er zijn twee regels die het als het ware praktisch onmogelijk maakt om het op te lossen met "de ekektrische apparatuur in een bijwagen": de ATB mag niet gevoed worden met alleen een batterij. Dat kun je wellicht nog oplossen met een generator, maar de tweede regel is de doodsteek: De ATB-kast en de spoelen zijn een geheel. Als je de kast gaat onderbrengen in een rijtuig en de spoelen op de loc, betekent dat stekkerverbindingen. Opzich nog steeds geen probleem. Maar met eventueel omlopen moeten de stekkers los. En dan schrijft de regelgeving voor dat de ATB opnieuw ingeregeld moet worden. Kortom: dat wordt het niet.
Groetjes,
Emiel

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #42 Gepost op: 17 January 2015, 13:45:50 »
Gewoon elektrische aandrijving in de tender lijkt me nog het veiligst.

Nee, gewoon een ouderwets opwindmechaniek met zo'n sleutel.

*zet modpet op*: Maar even alle gekheid op een stokje voor de hele 3737-discussie weer loos gaat: Het lijkt me ernstig voorbarig nu al te gaan denken aan relatief eenvoudige zaken als GSM-R. De loc staat lekker droog en warm binnen, op een plek waar iedereen haar kan bewonderen. Dat is misschien niet naar ieders zin. Maar het heeft weinig nut keer op keer deze discussie aan te zwengelen. Mochten mensen daar toch behoefte aan hebben, er is een facebookpagina waar er nar hartelust geklaagd, gefantaseerd en actie gevoerd mag worden aangaande deze loc. *zet modpet weer af*

De toekomst van het TEE-stel lijkt me vrij onzeker op dit moment. Het is jammer dat de club, om welke reden dan ook, geen passend onderdak heeft. Nu er twee kopbakken voor handen zijn, zou je theoretisch de een in TEE-uitvoering en de ander in Northlander-uitvoering kunnen herstellen en deze wisselend tentoonstellen in het NSM.

Verder zijn er uiteraard plannen zat tot het rijvaardig maken van divers museummaterieel. Kijk naar de vooroorlogse bakken die de SGB heeft verzameld, de stam bolkoppen bij de VSM, de lokaalspoorrijtuigen bij de MBS of de enorme collectie trambakken bij de SHM. Maar ja, iets met tijd en geld...

Eelco
« Laatst bewerkt op: 17 January 2015, 13:51:39 door NS8714 »

Dennis83

• Offline Offline
    • DPhoto
« Reactie #43 Gepost op: 17 January 2015, 19:18:11 »
Citaat
En dan schrijft de regelgeving voor dat de ATB opnieuw ingeregeld moet worden. Kortom: dat wordt het niet.

Kijk, en dat is nog eens een goede reden dat dit dus niet kan. Bedankt voor de toelichting.  (y)

Miljoenenlijn

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 17 January 2015, 21:10:21 »
Ik durf wel te stellen dat alle grote museumspoorlijnen in staat zijn om de 3737 weer op de baan te brengen (SGB, SHM, VSM, STAR, MBS en ZLSM). En de RTM wellicht ook wel, al weet ik niet of de loc daar door de deur & in de hal past ;)

Nou de 3737 is het zelfde als de Zweedse lokken bij de ZLSM duur in bedrijf stellen en houden van die machines,door de materialen,zoals koper brons enz.
Het zijn luxe machines tegenover de Duitse,die werkpaarden zijn en veel minder edelmetalen zitten,en van de duitse machines zijn duizenden gebouwd en onderdelen onderling uitwisselbaar en dat is bij de luxe machines niet zo.

gr,Jo