Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 00:37:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
18 July 2025, 23:27:20
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
18 July 2025, 12:17:39
  

Auteur Topic: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?  (gelezen 23515 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Gepost op: 15 January 2015, 00:05:10 »
Dag allen,

Wat zijn de plannen van de musea wat betreft de vloot (toekomstig) rijvaardige loks en treinstellen? Ik hoorde dat er plannen waren om de 1125 van het spoorwegmuseum weer rijvaardig te maken. Blijft het dan de 1122 of worden er correcte platen gemaakt voor een 1125? En blijft deze dezelfde kleur of word deze overgeschilderd naar het 'nieuwe' turkoois ontdekt op de 1201 van de KLOK?

Ik hoorde ook dat de 1302 weer blauw gemaakt wordt, gaat deze ook weer rijvaardig gemaakt worden?

Verder nog nieuws te melden van de diverse bewaarde DE 2 en het TEE DE IV stel? Of andere interessante projecten? :)

Dan nu een aanname die ik graag bevestigd zou hebben: mocht de 1125 turkoois blijven en rijvaardig worden dan zou deze een omgekeerd L sein moeten voeren denk ik, hoewel dit historisch niet klopt. Zelfde geldt voor de 1201 van de KLOK. Maar voordat ik moeilijk ga doen om mijn 1:87 loks hiervan te voorzien zuo ik het graag zeker weten :)

Bedankt voor het lezen,

Mvg,

Robert (die zijn 1:87 museum collectie graag correct heeft)
« Laatst bewerkt op: 15 January 2015, 09:35:36 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

Mischa

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re: Museummaterieel op de baan
« Reactie #1 Gepost op: 15 January 2015, 08:57:38 »
Met het rijvaardig maken van de 1125 zijn ze al bezig, al zal dat nog wel een tijd duren. Komt weer op de baan met het echte nummer 1125. Kleur blijft hetzelfde als het goed is.
Mischa

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Museummaterieel op de baan
« Reactie #2 Gepost op: 15 January 2015, 09:32:21 »
Misschien contact opnemen met de 'conservator' van het spoorwegmuseum en vragen wat de plannen zijn?

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #3 Gepost op: 15 January 2015, 10:13:16 »
Of eens kijken op het NMMD-forum.

Groet,
Bas

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #4 Gepost op: 15 January 2015, 12:06:33 »
Ik verwacht dat de 1125 wel een schilderbeurt krijgt, maar dat zie je snel genoeg. Omdat op de hoofdbaan een driepuntsfrontsein verplicht is zal het wel een omgekeerde L worden. Hoe lang het nog duurt voor de loc klaar is weet ik niet, maar ze zijn al een aardige tijd bezig dus wie weet zie je de loc dit jaar wel op de baan. Laat je verrassen zou ik zeggen :)

Over de 1201, 1302, 180 en TEE-RAm is zover ik weet geen nieuws en ik verwacht ze op korte of middellange termijn ook niet op de baan. Of de 1302 blauw wordt zou ik niet weten. Maar er lezen hier ook wel mensen van het Spoorwegmuseum mee, wellicht willen die nog een tipje van de sluier oplichten.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1014
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #5 Gepost op: 15 January 2015, 14:57:17 »
De 1125 (enige goede nummer voor deze loc) gaat inderdaad een schilderbeurt krijgen. De huidige kleurstelling wordt aangepast aan de tot nu toe bekende originele gegevens vergelijkbaar met de 1201.

De 1302 wordt op termijn blauw, maar ik gok niet dit jaar. Er is nog genoeg ander werk te doen.

De1125 behoud het frontseinbeeld "omgekeerde L"

Mvg,
Robin

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #6 Gepost op: 15 January 2015, 15:09:49 »
Dank allen, dan weet ik nu wat ik moet verspijkeren aan mijn modelletjes voor mijn 1:87 museum :)

Mvg,

Robert

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12222
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #8 Gepost op: 15 January 2015, 20:18:26 »
Project  TEE,wordt zover ik heb begrepen via internet een lang process.
Men wil al enige jaren met 1200 draaistellen zelf een motorbak bouwen,maar zover ik weet ligt t hele spul al enige "lange" tijd stil.
Kan me ook voorstellen dat een herkeuring na het bouwen ok niet goedkoop is,(bijna onmogelijk) dus of dat TEE project ooit klaarkomt,ik heb r mn  ??? bij.
Al wens ik iedere stichting/club niks anders dan voorspoed toe,zodat ze hun doel kunnen bereiken  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #9 Gepost op: 15 January 2015, 21:52:08 »
Euhm, wat dacht je dat de bouw van die motorwagen zal gaan kosten? Daar zijn keuringskosten nihil bij hoor...

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #10 Gepost op: 16 January 2015, 00:43:46 »
Lijkt me inderdaad nogal een klus om even een stuurstand te voorzien van 1200 draaistellen en er een dieselmotor aan te knopen. Als er normaal stoot en trekwerk aan het 'lege' einde van de trein gemaakt word kan er iig een andere lok voor gehangen worden. Maar weet niet of dit mogelijk is. Of anders voorlopig een motor bak van een Plan U er voor? Zou machtig wezen om de trein weer te zien rijden in wat voor vorm dan ook.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #11 Gepost op: 16 January 2015, 07:56:56 »
Het is een designklassieker. Mogelijk is er wel geld te vinden voor het opknappen van een kopbak. En dan overdragen aan het spoorwegmuseum.

Het gaat niet alleen om de herbouw. De exploitatie is ook kostbaar.
De motorbakken zijn gesloopt. Soms moet je de geschiedenis niet terug willen draaien.
« Laatst bewerkt op: 16 January 2015, 08:04:53 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #12 Gepost op: 16 January 2015, 08:25:11 »
Voor TEE bakken kan je ook een oude diesellokaan hangen, soms moet je afwijken van de werkelijkheid. Als er iets niet mogelijk is.

Wel ben ik van mening, stop liever (veel) geld in een paar treinen om ze te laten rijden, dan overal een beetje en dat het niks wordt, zie ook de rode de2...
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #13 Gepost op: 16 January 2015, 08:35:28 »
Ik wilde net zeggen...

Over pragmatisme en out-of-the-box denken gesproken: waarom halen ze niet ook zo'n Amerikaanse F7 over? Dan laat je 'm lekker rijden als Northlander hier. Dat is nog enigszins authentiek. Desnoods geef je die hele zwik dan ook nog TEE-kleuren, maar persoonlijk vind ik dat minder. Zolang er niets mee gebeurt is het jammer van de investering geweest dat hele spul over te halen denk ik. Maar goed, wie weet zijn er al een heleboel mensen achter de schermen druk bezig, dus dan praat ik voor mijn beurt.
Wat betreft die 1200-draaistellen: zijn die nog los bewaard gebleven, of betekent dat opofferen van een bestaande 1200 voor dit Frankenstein-project?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #14 Gepost op: 16 January 2015, 08:42:14 »
Ik denk niet dat zo'n f7 aan de eisen van het Nederlandse spoorwegnet kan voldoen.  ;D En enig idee wie de exploitatiekosten van het geheel wil dekken?

De activiteiten van de stichting zijn niet erg geheimzinnig. Ze proberen primair het spul zo veilig mogelijk gestald te krijgen en dat is mooi. Maar verdere reële plannen zijn er niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.