Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Pronsfeld  (gelezen 133558 keer)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Pronsfeld
« Reactie #525 Gepost op: 02 november 2018, 11:09:03 »
Nog een aanvulling:

Ik zie nu dat het Roco Silberlinge van de (technisch gezien) laatste generatie betreft: In dat geval is het waarschijnlijk alleen een kwestie van de beide onderste gloeilampjes omzetten qua aansturing/bedrading.

Succes (y)
« Laatst bewerkt op: 02 november 2018, 11:11:14 door waldberg »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #526 Gepost op: 02 november 2018, 12:36:11 »
Je observatie klopt helemaal: de verlichting klopt simpelweg niet :D
Of liever gezegd, klopte niet: ik kreeg dezelfde opmerking toendertijd (het is een wat oudere video) in een Duits forum. Ik had gewoonweg een foutje gemaakt toen ik verlichting op ledjes ombouwde. Omdat de decoder door onbekende reden kort daarna de geest gaf heb ik het daarna gelijk maar netjes gemaakt.

Dit soort "gezeik" mag wat mij betreft altijd, ik hou ervan om de meeste details correct te krijgen. Of om in ieder geval te weten dat het niet klopt. Niet iedereen op het forum is evenveel gecharmeerd van dat soort feedback, maar bij mij mag je losgaan.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

modelbouwer_V

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
  • voorheen Orkhavnbanen
    • modelbouwwerk.nl
Re: Pronsfeld
« Reactie #527 Gepost op: 02 november 2018, 22:11:18 »
Vincent: die kleurverschillen van de Silberling-daken is volgens mij puur wel/niet schoonmaken. Ik heb naar aanleiding van vergelijkbare foto's de daken van m'n twee silberlingen ook verschillend vervuild
Reinout
nou nee hoor, in dit fijne overzicht https://bundesbahnbilder.blogspot.com/2017/09/n-wagen-silberlinge-nachfolger.html van n-Wagen is op enkele zwart-wit beelden goed te zien dat het dak van een stuurstandrijtuig echt donkergrijs is (tot aan de rand van de zijwand), en dat is geen vervuiling lijkt mij. Zou dus graag willen weten of de dakkleur bouwjaar en/of type-afhankelijk is.
@Reinout: kijk meteen even goed hoe dat er in het echt uit ziet als je weer eens daken van Silberlingen gaat weatheren  8)
Maar goed, laat ik dit Pronsfeld-draadje niet verder vervuilen..
• Volg de_modelspoorgoeroe  😎 op Instagram 📷. Ik zeg doen!

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #528 Gepost op: 02 november 2018, 23:40:25 »
Hoi

Het verhaal van de silberlingen vind ik heel interessant. Ik zie dit absoluut niet als vervuiling
De silberlingen horen echt thuis op de Eifelbahnen. Al reden ze volgens mij niet op de westeifelbahnen. Als je ze tegenkom op afbeeldingen dan is dat meestal een extra trein. Ze horen thuis of de Eifelquerbahn  wat Reinout als voorbeeld heeft en op de hoofdlijn.
Op het Pronsfeldbaantje zijn ze toch te vinden dat is de vrijheid die je hebt als modelspoorder.

Verder heb ik even op het linkje onderaan van Orkhavenbaan geklikt. Wat een mooie baan en leuke tips staan hier in.

Fijn weekend verder.

Groet Harry

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #529 Gepost op: 03 november 2018, 10:37:52 »
Ondertussen zakt de seinpaal als maar verder in de baan.


Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #530 Gepost op: 03 november 2018, 16:06:54 »
Leuk silberlingen-overzicht. Maar als ik naar bijvoorbeeld deze foto kijk is het stuurstandrijtuig juist licht van dakkleur en daarachter wisselen de donkere en lichte kleuren elkaar af. Ik blijf het dus nog even op houden dat het aan het schoonmaken ligt.

Ik moet wel zeggen dat het kleurverschil wel dusdanig is dat het erop lijkt alsof er meerdere soorten daken zijn gebruikt. Het was een grote serie rijtuigen...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #531 Gepost op: 03 november 2018, 19:29:14 »
In het kader van het schienbusvirus wat hier heerst of het forum een link voor een mooi You tube filmpje

https://youtu.be/0FQgv9p90vA

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #532 Gepost op: 05 november 2018, 10:29:58 »
in een van mijn verhalen van afgelopen kerst vertelde ik dat er met de dennen op de berg begonnen zou worden. Ik schat in zo'n 100 stuks.  De gaatjes door de stam boren en draad door te steken begon al snel te vervelen. Een hele mooie methode voor voorop de baan maar naar achteren toe en bij een behoorlijk bos veel werk.
Tijdens de zoektocht op het web om een mooie maar toch enigszins snellere methode te vinden kwam ik iets tegen wat ik maar de broodroostermethode noem. Ik meen van een Duitse site

Je neemt een plankje en sla daar 3 spijkers op gelijke afstand doorheen.



Dan ga je ijzerdraad vlechten van de linker naar de middelste slag er omheen en naar de rechts. Terug naar de middelste slag er omheen en naar links. Terug naar de middelste sla er omheen enz. Als je het goed doe heb je een soort verwarmingsspiraal zoals in een broodrooster.




Hierna trek je het "rooster" van de spijkers en prik dit op een sate/ bbq prikker die je taps heb geschuurd.
Daarna de windingen van het rooster verdelen over de stam. Het gedeelte van de windingen die nog los zitten boven aan de stam waar deze taps is iets aan de windingen trekken en dan klemt dit vanzelf.



Hierna de stam insmeren met lijm, boomschors of wat dan ook en bestrooien met fijn MDF schuursel. Hierdoor komen de windingen vast te zitten en krijgt de stam body. Mocht je het dikker willen hebben herhalen.



Je heb nu de basis om verder te werken Windingen doorknippen en model erin brengen. Voor verdere afwerking van de takken lees het draadje van Jos "Bomen verse nieuwe bomen" de meester onder de bomenbouwers.

Succes ermee. (Deze bezigheid is ook zeer geschikt om in de woonkamer te doen bij de rest van de familie.) 



Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Pronsfeld
« Reactie #533 Gepost op: 05 november 2018, 12:33:15 »
Ondertussen zakt de seinpaal als maar verder in de baan.






Hallo,


Waarom? Is dit niet een beetje erg laag voor de situatie ter plaatse?


Op de onlangs door jou geplaatste foto komt het over alsof er vanuit het zicht van de machinist er nog ruim marge naar boven is? Natuurlijk kun jij dit ter plaatse beter beoordelen dan wij hier middels een foto, maar ik vind het sein zoals het nu is geplaatst gevoelsmatig wat aan de lage kant:

(Foto van Rotaspeed)


Zelf heb ik ook een dergelijke situatie met slecht zicht op het sein. Dit is bij de doorkomst onder de betonbrug in de krappe boog naar links. De baanvaksnelheid is eveneens laag (Vmax= 60 km/h) en ook de afstand van brug tot sein is nagenoeg hetzelfde als bij jouw situatie.
Vergeet niet dat bovendien een (fictief) voorsein de stand van het hoofdsein reeds heeft laten zien.

Redenen genoeg bij elkaar om (bij mij althans) de normale hoogte van het sein aan te blijven houden:







Misschien moet je toch proefondervindelijk (met de camera erbij) eens kijken of het sein weer een beetje de hoogte in kan.



Het betreffende stukje spoor is zo'n mooi stukje van jouw baan dat het ook gewoon verdient het sein er ook mooi bij staat.   (y)



Succes verder en bedankt voor de tip met de bomenbouw. (y)



.



HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #534 Gepost op: 05 november 2018, 19:49:07 »
Hierbij een plaatje zoals een machinist het sein zou zien Sven. Met de mobiel foto's maken geeft wel een vertekend beeld. Als je live kijkt onder het viaduct door dan ziet het er heel anders uit



Naar mijn idee klopt de hoogte wel, verlaagd sein standaard hoogte 6m. Het hoofdsein wordt niet vooraf gegaan door een voorsein maar door een voorsignaalbord. Op de zijlijn is een lage baanvaksnelheid waardoor de voorsignalen ontbreken. Tegenwoordig zou er een trapeziumbord staan ipv een seinpaal.

Leuk dat je het een mooi stuk vindt.

Het water heeft al 5 lagen vernis er op zitten en het begint zowaar wat te worden. ook hier live is beter dan met de mobiel.




Groet Harry

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Pronsfeld
« Reactie #535 Gepost op: 05 november 2018, 19:59:51 »

Hallo Harry,

Ja, vanuit dít perspectief gezien heb je helemaal gelijk met de door jou bepaalde hoogte van het sein.

Ja inderdaad....bij de zogenaamde "vereinfachtem Nebenbahnbetrieb" heb je minder of geen seinen, maar meer of uitsluitend borden en tekens.



Mooi dat water.  (y)  (heb ik zelf nog nooit gedaan en het lijkt mij ook niet eenvoudig)





.

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #536 Gepost op: 05 november 2018, 20:52:48 »
Water heeft mij altijd tegen gehouden. Zit hier al een jaar tegen aan te hikken. Op You Tube vele filmpjes bekeken die met heel eenvoudig middelen tot verbluffend resultaat leiden tot allerlei methodes met chemicaliën. Kijk zeker eens bij mensen die militaire diorama's bouwen hier zitten ware meesters tussen.
 
Bij de meeste banen die je ziet is het landschap prachtig en het water spiegel glad. Als je naar water kijkt zie je altijd wel een rimpeling of een stroming. Ook bij grote wateroppervlaktes in een haven zit altijd wel een rimpeling.
Meestal probeer ik met beperkte middelen een zo goed mogelijk resultaat te krijgen. 

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Pronsfeld
« Reactie #537 Gepost op: 06 november 2018, 14:55:17 »
Hierbij een plaatje zoals een machinist het sein zou zien Sven. Met de mobiel foto's maken geeft wel een vertekend beeld. Als je live kijkt onder het viaduct door dan ziet het er heel anders uit


Hallo Harry,
Als ik dit plaatje zie, zou ik hem toch links van het spoor zetten. Dan kan het sein ook nog iets hoger worden. Het komt nu een beetje "iel" op mij over. Misschien ook omdat het een 2 armig sein is.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #538 Gepost op: 06 november 2018, 17:43:01 »
Hoi Wim

Het sein blijft lastig. Het zou links kunnen maar dit is weer afwijkend. Het is al bijzonder dat op dit lijntje nog seinen worden gebruikt. (in model kan veel) Heb links ook geprobeerd maar dat was het ook niet. Zoals het nu is kan ik er redelijk mee leven maar sta er niet verbaasd van als het sein over een paar weken alsnog voor de tunnel beland.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #539 Gepost op: 06 november 2018, 18:30:18 »
Wat mij betreft staat hij prima zo. Prima zicht zo net onder het bruggetje door: dat is ruim genoeg van te voren gezien de baanvaksnelheid.

Leuk fotopunt trouwens. "Rechtdoor" zie je net dat het landschap omlaag gaat, dus het spoor zou daar òf in de afgrond òf rechtdoor tegen een kale helling aan komen. Maar de lijn buigt gelukkig rechtsaf. Maar omdat je daar maar de helft van de brug ziet en maar een stukje van de tunnelingang vraag je je toch af wat er precies gaat gebeuren. Visueel spannend dus. Met als bonus de omlijsting door de weg die er met een viaduktje overheen gaat.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)