Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door MartinRT
Vandaag om 13:15:46
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Pronsfeld  (gelezen 133586 keer)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #495 Gepost op: 26 oktober 2018, 19:54:39 »
Er zat al een gat in de grondplaat dus even een sein ingestoken (wordt een Hp0-Hp2) en even een plaatje geschoten. Standaard mast rechts is voor zicht niet voldoende volgens mij.



Groetjes Harry

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #496 Gepost op: 26 oktober 2018, 20:05:34 »
Achter de brug is wat onduidelijk ja. Ook al omdat 'ie recht voor een donkere achtergrond staat, dat is ook niet goed voor de zichtbaarheid.

Voor de brug lijkt me prima, ook qua remweg.
Je kopstation ligt toch aan de andere kant van de tunnel? Dan is normaliter de max inrijsnelheid 30 km/u.

Hm, verder denkend, dan is het op de plek die je nu hebt ook wel goed genoeg.

Voor de zichtbaarheid t.o.v. de achtergrond (donker tunnelportaal + rotswand) zou je de kleuren van de seinarm kunnen omdraaien. Rood binnen, wit buiten. Voor de zichtbaarheid werd dat naar mijn weten wel sporadisch gedaan.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Pronsfeld
« Reactie #497 Gepost op: 26 oktober 2018, 20:16:14 »


Hallo,

Dat is te ver naar achteren. Ik dacht meer aan deze positie direct daar waar de vakwerkbrug begint:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Pronsfeld
« Reactie #498 Gepost op: 26 oktober 2018, 20:24:39 »
Voor de brug geplaatst lijkt me wel zo goed. Denk ook eens aan een Vorsignalwiederholer:



Weliswaar ziet dat er uit als een lichtsein (dat is het ook), maar het werd in die vorm ook met vormseinen gecombineerd.

Citaat van: Reinout
... zou je de kleuren van de seinarm kunnen omdraaien. Rood binnen, wit buiten.

Inderdaad. Een zogenaamde '"negativ-Flügel". Rood met witte rand van voren, zwart met witte rand van achter. Ook kwam het wel voor dat, als er zich een donkere achtergrond vlak achter de seinvleugel bevond, men een lichtere achtergrond aanbracht, bijvoorbeeld door een wit geschilderd uit planken bestaand 'bord' achter het sein aan te brengen.

Het sein links plaatsen (ook vóór de brug) is nog steeds een mogelijkheid, natuurlijk met schaakbord.

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #499 Gepost op: 26 oktober 2018, 21:09:53 »
Ondertussen de bibliotheek aan het raadplegen. Een negatieve seinvleugels zijn ook een goed idee. Voor de brug lijk mij  niet het beste idee omdat er nog een veldweg met een viaduct de spoorlijn kruist. Hierdoor zou het sein dan voor het viaduct terecht komen.
Hieronder met het sein links.



Groet Harry

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Pronsfeld
« Reactie #500 Gepost op: 26 oktober 2018, 22:31:35 »
Goed mogelijk. Normaal gesproken worden seinen zo geplaatst dat de vleugel(s) haaks op het spoor staan. In dit geval echter zou ik het sein zo plaatsen dat het haaks op de zichtlijn van de machinist staat, zo ongeveer vanaf het punt waarop de machinist het sein in beeld krijgt (als je begrijpt wat ik bedoel).

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #501 Gepost op: 26 oktober 2018, 22:58:13 »
Ik snap wat je bedoelt. Nu lees ik in miba 18 signale het volgende

Wanneer 50m voor een seinpaal een brug is die het spoor kruist dan moet er een lagere seinpaal geplaatst worden die onder de brug door gezien kan worden.
Dit zou ook nog een optie kunnen zijn en dan rechts voor de brug of links.


Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Pronsfeld
« Reactie #502 Gepost op: 26 oktober 2018, 23:00:26 »
Hallo,

Hier een foto waarop je die vanavond genoemde varianten allemaal bijeen hebt:



Van links naar rechts:

- Formhauptsignal aan linkerzijde van het toebedachte spoor
- Een "Schachbretttafel" Ne4 op de plek waar het bovengenoemde sein eigenlijk had moeten staan.
- Een Formhauptsignal uitgerust met een Zusatzsignal en een Lichtvorsignal
- Een Vorsignalwiederholer geldend voor het bovengenoemde (slecht zichtbare) sein erachter.


« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2018, 01:39:43 door waldberg »

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Pronsfeld
« Reactie #503 Gepost op: 26 oktober 2018, 23:13:18 »
Wanneer 50m voor een seinpaal een brug is die het spoor kruist dan moet er een lagere seinpaal geplaatst worden die onder de brug door gezien kan worden.
Dit zou ook nog een optie kunnen zijn en dan rechts voor de brug of links.


Ja, dat is inderdaad zo. In dat geval kun jij je creativiteit in de strijd gooien. Dwergsignalen zijn natuurlijk een fantastische uitdaging om te bouwen. Ik zal er zelf ook aan moeten geloven want hetzelfde geldt ook voor perrons met lage overkappingen.


Op het station van Goslar (waar allerlei verschillende exotische varianten Formsignale staan) heb ik wat jaren terug wat foto's van deze seinen gemaakt:




Met de bouwpaketten van Conrad/Viessmann in H0 en TT kun je lekker los gaan  (y)   

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #504 Gepost op: 27 oktober 2018, 08:59:32 »
Oeps dat zijn wel heel veel uitzonderingen bij elkaar. Een zeer interessante foto.

Na een nachtje slapen ga ik voor 2 opties

- Een ingekort sein rechts voor de brug

- Normaal sein voor de tunnel rechts eventueel met negatieve vleugels met een verlaging van de baanvak snelheid naar 30 aangegeven tussen viaduct en brug.
 
Een ingekort sein is leuk maar waar je voor moet opletten is dat er niet teveel bijzonderheden op de baan zijn. Het wordt dan al snel onrealistisch.

Fijne zaterdag

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Pronsfeld
« Reactie #505 Gepost op: 27 oktober 2018, 11:01:05 »

...waar je voor moet opletten is dat er niet teveel bijzonderheden op de baan zijn. Het wordt dan al snel onrealistisch...



Deze kende ik nog niet...althans niet in deze context...

Was het bij de Bundesbahn niet juist dagelijkse realiteit dat er voor elke zich voordoende situatie een passende oplossing werd toegepast?












Succes verder met kiezen en jij ook een fijne zaterdag. 

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #506 Gepost op: 27 oktober 2018, 11:45:24 »
Mag ik een ieder tot zover bedanken voor het meedenken.

Groet Harry

Nog ff een zomaar plaatje


tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: Pronsfeld
« Reactie #507 Gepost op: 27 oktober 2018, 12:46:50 »
Dan weliswaar zomaar een mooi plaatje  (y)

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Pronsfeld
« Reactie #508 Gepost op: 27 oktober 2018, 14:09:08 »

Deze kende ik nog niet...althans niet in deze context...

Was het bij de Bundesbahn niet juist dagelijkse realiteit dat er voor elke zich voordoende situatie een passende oplossing werd toegepast?
Hallo Sven,
Het is inderdaad altijd de uitzondering die de regel bevestigt. Of zoals ze in Duitsland zeggen "Es gibt nichts was es nicht gegeben hat."
De DB had vaste regels, maar als die niet uit te voeren waren, werd er inderdaad een oplossing voor gezocht.

Echter, wat Harry - denk ik - bedoelt, is dat je niet te veel uitzonderingssituaties op je modelbaan moet laten zien. Welliswaar kun je voor elke situatie wel een voorbeeldfoto laten zien, maar als je baan een ophoping van uitzonderingen wordt, is het meer een karikatuur van de werkelijkheid dan een realistische weergave...

Nu denk ik dat het hier wel meevalt met die ophoping. Zelf zou ik denk ik voor een ingekort sein links van de brug gaan.
In werkelijkheid zou men trouwens het inrijsein voor het viaduct plaatsen, zodat het altijd goed zichtbaar is. Alleen ligt daar je schaduwstation denk ik...

Groet, Wim

PS inderdaad een mooie sfeerfoto met die railbus die net om het hoekje kijkt! Jij hebt je stationsgebouw toch aan de voorzijde van de baan staan? Dat geeft leuke doorkijkjes!  (y)
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #509 Gepost op: 27 oktober 2018, 20:25:49 »
Hoi

Wim je verwoord het precies zoals ik het bedoel niet teveel uitzonderingen je baan wordt hierdoor "natuurlijker". Het sein zou eigenlijk voor het viaduct moeten staan  maar daar begint inderdaad mijn schaduwstation. ooit hoop ik hier nog uit te breiden.

Mijn stationsgebouw staat inderdaad aan de voorkant van mijn baan. Je moet om het station heenkijken om een trein te zien staan.

Wat wel ontbreek is eigenlijk een mooie achtergrond. Er is al rekening mee gehouden op het haakse stuk is het achtergedeelte rond gemaakt zodat een achtergrond vloeiend de bocht om kan gaan. Ja en dan eigenlijk een nog een dak om de verlichting onder te brengen in plaats van de tl tubes die er nu hangen.

Werk zat dus voor de toekomst.

Vandaag bezig geweest om de bedding van de beek op kleur te brengen. Nu hier en daar nog wat gesteente.

O ja bij de Ald...... is tessa spuitlijm in de aanbieding.