Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RhB H0m, Albulisch door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:44:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:02:44
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:10
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
  

Auteur Topic: Pronsfeld  (gelezen 141586 keer)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #60 Gepost op: 24 September 2015, 18:40:51 »
Hoi allemaal hier een upate van mijn station.

Na 4 maanden van bouwen is het stationsgebouw eindelijk klaar. Ik heb niet gekozen voor het station wat ik eerst in mijn gedachte had maar de bouwwijze van de statoins van de Eifelquerbahn . Ulmen heeft het meeste als voorbeeld gediend. Alleen het extra aangebouwde goederen gedeelte heb ik weggelaten en de rest is in spiegelbeeld gebouwd

Het geheel is opgebouwd uit foamboard. De kozijnen zijn stuk voor stuk opgebouwd uit plasticprofieltjes. De daken en regengoten zijn gemaakt van Auhagen dakpanplaten en goten. De regenpijpen zijn gemaakt van gestript zwart elektra draad en dunne stukjes krimpkous als mof.

Verder nog wat plastic plaat voor de loods deuren en toegangs deuren Het gedeelte van de fahrdienstleiter is ingericht met een handelinrichting en nog wat spullen. In de goederenafdeling is van af de straatkant te zien dat er kisten en pallets  in staan.
Het lastigste waren eigenlijk de hoekstenen en de losse letters van het naambord. De hoekstenen zijn gemaakt van foamboard en getand. Hierna met aluminiumfolie bewerkt om de structuur in de stenen te krijgen. De letters heb ik gemaakt van een plaatje polymeer. Hierna de letters er van af gesneden en stuk voor stuk er op geplakt.

Het gehele gebouw is behandeld met diverse soorten verf en her en der al wat verouderd. De komende dagen wordt het gebouw verder vervuilt.
Het ondergedeelte bij het goedere gedeelte is bewust weggelaten om hier een verhoogde losweg om heen te bouwen.
Het is een typisch Eifelstation geworden die goed past op mijn baan.

Verder nog mijn dank aan Reinout die nog extra informatie had.

Groetjes Harry.








Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #61 Gepost op: 24 September 2015, 19:34:37 »
Genieten! Je hebt het uiterlijk erg goed getroffen. De letters op de gevel maken het echt af!

Netjes gemaakt ook. Alles ziet er kaarsrecht uit.

Goed om te zien dat de Auhagen dakplaten goed overkomen, daar heb ik er ook een paar van liggen met hetzelfde doel :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Pronsfeld
« Reactie #62 Gepost op: 24 September 2015, 19:47:32 »
Da's me een heel fraai stationsgebouw geworden! (y)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Pronsfeld
« Reactie #63 Gepost op: 24 September 2015, 19:51:41 »
Prachtig gemaakt Harry! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #64 Gepost op: 07 October 2015, 14:58:05 »
Vandaag een begin gemaakt met de verhoogde zijlading/ houtverlading. Het geheel gaat weer uitgevoerd worden in foamboard. Allereerst het wegdek zitten drukken. Een ongelofelijk aantal kinderkoppen dit werkt wel zeer rustgevend. Kop koffie erbij en gaan.Hierna de zijkant maken waar ik het voorbeeld van Prum voor gebruik. Momenteel toch een behoorlijk aantal foto's van dit soort zijladingen en toch telkens weer anders zeker wat de kleur betreft.



Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #65 Gepost op: 07 October 2015, 23:31:36 »
Qua kleur maakt het vooral enorm veel uit of het geregend heeft of niet. Wat de ene keer donkergrijs is, is de andere keer licht-graniet-achtig...

Voordeel: je kan het bijna niet fout doen qua kleur, zolang het maar in het geheel van je spoorlijn past :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #66 Gepost op: 08 October 2015, 10:55:15 »
Dat klopt inderdaad maar de ene keer is er bijna zwarte steen gebruikt dan weer grijs of het roodachtige. Zoals je zeg je kan het niet fout doen. Ik denk dat het de donker grijze kant op gaat. Eerst maar eens verder met de muren aan de spoorkant.
Hierbij nog een foto van Weinsheim dit is weer grijs.

Groetjes Harry.


T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Pronsfeld
« Reactie #67 Gepost op: 08 October 2015, 19:32:43 »
Al die korstmossen op dat poreuze basalt maakt
er ook een mooi kleurenpalet van 8)

Mvg,

Tis
********

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #68 Gepost op: 08 October 2015, 20:39:34 »
Hier nog een paar foto's van de voortgang op de eerste foto zit er een rib onder die is uitgehold. Door het wegdek moetwillig vast te lijmen op deze rib krijg je het beeld van een behoorlijke verzakking. Op de andere foto zoals eea gesneden en mishandeld is. Kortom het gaat lekker en het schiet weer een beetje op. Het schuine gdelte van de muur is reeds vervangen foutje bij het drukken van de stenen.

Groetjes Harry.




HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #69 Gepost op: 11 October 2015, 10:21:04 »
De voortgang van de verhoogde losweg. Het wordt wel groot maar komt goed over. De deuk in het wegdek en beschadigingen zijn ook goed gelukt. Nu weer verder afwerken.

Groetjes Harry.



HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #70 Gepost op: 16 October 2015, 13:23:22 »
Zo de losweg met bestrating staat in de grondlaag en begint al weer een beetje te leven. Iedere keer sta ik er weer versteld van wat een verf er op gaat.  Ben alleen nog op jacht naar putdeksels  dat wordt weer een onderzoekingstocht.
Vroeger zaten namelijk de rioolputten in het hart van de losstraat. Dus het water loopt van de spoorkant en loodskanten naar het midden.


HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #71 Gepost op: 26 October 2015, 15:54:33 »
Om te kunnen rijden moet ik eigenlijk mijn fiddel yard gaan bouwen . Nu is de ruimte dusdanig beperkt dat er een fiddel yard van maximaal 3 sporen breedt gebouwd kan worden. Eigenlijk wil ik 5 sporen hebben dan kan je een lekker avondje rangeren. Nu is de vraag heeft er iemand al eens verticale fiddelyard gemaakt? Dit zou mijn probleem kunnen oplossen. Het zoeken op het internet heeft wel iets gebracht maar niet veel. Ik wacht jullie reacties af.

Groetjes Harry.

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
Re: Pronsfeld
« Reactie #72 Gepost op: 26 October 2015, 19:34:51 »
hoi Harry,

Soms mis je wat, kende dit draadje niet, helaas, want je bent lekker bezig (y) (y)

Leuk thema, en mooie aanpak. Ziet er goed uit es fff lekker door je draadje heen gelezen. Ik hou wel van die mooie ruime loswegen! Handig te weten welk foam karton merk je gebruikt ;)

(ik vinnut wel n klein beetje jammer dat je code 100 rails gebruikt, als ik goed kijk in je 1e pagina's, maar... ik begrijp het ook wel ;))

un je niet heel eenvoudig gewone wisselbakken gebruiken ipv een fiddle yard als je o weinig ruime hebt, dan kun je gelijk ook treinen opbergen en hele treinen keren, en heb je nog meer wisselmogelijkheden.

Heeft Auhagen geen putdeksels? anders zeker Weinert wel, of andere kleinserie leveranciers. Ergens op Houten te vinden misschien?
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #73 Gepost op: 26 October 2015, 19:39:55 »
Iain Rice's "railway modelling the realistic way" heeft volgende voorbeeld:



Wat een eenvoudiger optie is: losse cassettes gebruiken die je op kan tillen en in een rek kan zetten. Zie dit voorbeeld:



De onderste leek me zelf wel een handig systeem, ik heb het ook voor mijn baan overwogen. Ook een voordeel: op deze manier kan je je treinen makkelijk in z'n geheel keren.

Krijg je daar ideeën van?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Pronsfeld
« Reactie #74 Gepost op: 26 October 2015, 19:58:55 »
Het kan zelfs nog minimalistischer, zoals bij Lance Mindheim

Dirkjan