Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 07:11:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Kleuren locs begin jaren vijftig  (gelezen 12848 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #30 Gepost op: 05 January 2015, 21:51:33 »
De 1221 rijdt iig op 11/4/57 nog in het bruin.
De 1211 op 5/8/55 in turquoise.
Aldus fotoos uit hetzelfde boek als hierboven.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2015, 21:56:51 door DE-II »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #31 Gepost op: 05 January 2015, 22:03:15 »
Zo uit het hoofd werd de laatste E-loc in 1958 blauw. Ik heb geprobeerd dat terug te vinden, maar dat is niet gelukt...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #32 Gepost op: 05 January 2015, 22:09:49 »
Met het materieel dat achter de locs hing heb je dan wat meer ruimte. In april 1958 reed er bijvoorbeeld nog een turkooise plan C rond.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #33 Gepost op: 06 January 2015, 00:04:52 »
De Plan C's waren eigendom van het Staatsbedrijf der PTT, misschien ging het overspuiten even langzaam als de toenmalige ambtelijke molens  ;D
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Hemmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 390
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #34 Gepost op: 06 January 2015, 00:22:19 »
Wisten jullie dat de kleuren die door elke mens wordt gezien altijd verschillend van elkaar zijn?

Dat heeft te maken met het aantal kegeltjes in het menselijke oog. In de praktijk betekent dat de persoon A de kleur blauw net iets anders kan zien dan de persoon B.

De heer Oudendal als hoofdingenieur / afdelingschef met vele jaren werkervaring kan daarom beschouwd worden als een "echte" kleurenkenner.

Uiteraard is er altijd ruimte vrij voor "opbouwende" kritiek om de kleurendiscussie levendig te houden.
Ben een ongelooflijk leek, maar weet alles te overleven door keihard te bluffen

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #35 Gepost op: 06 January 2015, 00:52:33 »
Dat zou best kunnen , ik heb niet genoeg kennis van het menselijk oog.
Maar als ik buiten een bepaalde kleur op een auto of trein zie en ik maak de zelfde kleur binnen op mijn model.
Dan zie ik die toch precies het zelfde of niet?
Mijn buurman die volgens jou anders kijkt zal dan toch bij beide ook de zelfde kleur weer zien.
« Laatst bewerkt op: 06 January 2015, 00:54:16 door roadster36 »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #36 Gepost op: 06 January 2015, 06:32:46 »
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #37 Gepost op: 06 January 2015, 07:22:20 »
Wisten jullie dat de kleuren die door elke mens wordt gezien altijd verschillend van elkaar zijn?


Toevallig wel, maar dat heeft voor deze discussie geen betekenis om de reden die roadster al noemt. Zolang het individu een kleur maar consequent hetzelfde waarneemt.

Het betekent wel dat mensen contrasten verschillend ervaren en dat heeft meer betekenis. Je moet niet raar opkijken als de één op precies dezelfde foto een kleurverschil tussen bijvoorbeeld een draaistel en de bak ziet en een ander niet.
« Laatst bewerkt op: 06 January 2015, 08:50:20 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #38 Gepost op: 06 January 2015, 09:16:19 »
De Plan C's waren eigendom van het Staatsbedrijf der PTT, misschien ging het overspuiten even langzaam als de toenmalige ambtelijke molens  ;D
Dat eerste klopt. PTT vond het echter onzin en kostenverspilling om goed in de lak zittende rijtuigen alweer om te schilderen, alleen maar omdat een ander bedrijf (NS dus) er zo nodig een ander kleurtje op wilde hebben).
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #39 Gepost op: 06 January 2015, 10:30:06 »
Uit welk jaar zijn de Beelen dan?
Die zijn dan weer afgeleverd in Bruin en Blauw
Het Bruin is dus echt weloverwogen gekozen.
Kijk het Beelen boek er op na. Ik dacht dat alle 2600en in blauw zijn geleverd. Pas later is de 2601 bruin geschilderd en is de bies hoger aangebracht. Ik meen dat er nog een bruin is geworden, maar de rest heeft in het blauw de sloper gehaald.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #40 Gepost op: 06 January 2015, 11:38:39 »
Ik vermoed zo dat de Beelen bruin werden omdat inmiddels de keuze voor de lokomotiefkleurtweedeling op basis van diesel/niet diesel was gemaakt.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #41 Gepost op: 06 January 2015, 12:08:30 »
Zo uit mijn hoofd (ik heb dat boek wel, maar hier niet binnen handbereik), was het de bedoeling de Belen in het groen (als de 1000'en, of als andere diesellocs zoals de 200'en en 500'en) te leveren.
Echter voor de eerste levering werd dat gewijzigd in blauw met zandgele bies.
De eerste (twee) locs hebben hun eerste proefritten nog in de grondverf gemaakt.
Alle locs werden in het blauw geleverd.
Later is besloten dat alle lijndiesellocs bruin zouden worden (zoals de 2200 en 2400).
Bij de Belen is dit bij drie exemplaren gebleven, mogelijk omdat toen het einde van de serie al besloten was en zodoende die laatste drie maar blauw heeft gelaten tot de buiten dienst stelling.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #42 Gepost op: 06 January 2015, 13:58:05 »
Lichtval......

 :o 8) ;D (y)

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #43 Gepost op: 06 January 2015, 19:36:35 »
Zo uit mijn hoofd (ik heb dat boek wel, maar hier niet binnen handbereik), was het de bedoeling de Belen in het groen (als de 1000'en, of als andere diesellocs zoals de 200'en en 500'en) te leveren.
Echter voor de eerste levering werd dat gewijzigd in blauw met zandgele bies.
De eerste (twee) locs hebben hun eerste proefritten nog in de grondverf gemaakt.
Alle locs werden in het blauw geleverd.
Later is besloten dat alle lijndiesellocs bruin zouden worden (zoals de 2200 en 2400).
Bij de Belen is dit bij drie exemplaren gebleven, mogelijk omdat toen het einde van de serie al besloten was en zodoende die laatste drie maar blauw heeft gelaten tot de buiten dienst stelling.
Ik heb het boek er even bij gepakt. Daar in staat op pagina 47 dat er in december 1947 sprake is van een kleurenschema, dat gelijk is aan de locomotieven serie 1000, dus een donkergroene kleur voor de bak.
Op pagina 49 staat dat besloten is om alle DE locomotieven roodbruin te schilderen. De 2601 is tussen mei 1954 en juli 1954 in het bruin geschilderd. Hierbij is tevens de gele band en nummerplaat hoger geplaatst. Hiermee werd de V vorm op de kopeinden steiler. Bij de later roodbruin geschilderde 2602 en 2606 is de gele band niet verplaatst.
Spoorgroet, Martin

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #44 Gepost op: 06 January 2015, 19:40:08 »
Misschien omdat deze in Frankrijk zijn gebouwd en het nog lastig was een wijziging door te geven?
Wat zijn precies de afleverdata van de 1215 en de 1300 t/m 1311?
Afleverdata serie 1200: http://www.railwiki.nl/index.php/1200_-_Elektrische_locomotieven_serie_1200#Afleverdata
Afleverdata serie 1300: http://www.railwiki.nl/index.php/1300_-_Elektrische_locomotieven_serie_1300#Afleverdata
Spoorgroet, Martin