... en het verschil tussen de laatste 1100 en deze nieuwe 1200. Dag en nacht verschil. Eigenlijk zou er zoiets als transparante grijze lak moeten zijn...
Kleuren verschieten, ook in werkelijkheid. Maar dit verschil is toch wel erg groot, lijkt me.
Bruin was niet ter vervanging van het turkoois maar oorspronkelijk bedoeld voor de locomotieven in de goederendienst. De 1215 t/m 1225 werden dus in bruin afgeleverd in plaats van in turkoois. In de praktijk werkte dit niet omdat je omlooptechnisch dan twee deelseries kreeg. Zo kwam het dus voor dat bruine locs gewoon in de personendienst reden en turkooizen locs in de goederendienst.
Daarop heeft Werkspoor aan de NS een voorstel gedaan, dat door de NS geaccepteerd is. Bij Werkspoor heeft iemand van het bureau Werkvoorbereiding een briefje geschreven voor de Schilderafdeling, waarop stond dat de laatste tien locomotieven roodbruin geschilderd moesten worden.
Nee, Sicco, dat bedoel ik niet