Als historicus heb ik geleerd te vertrouwen op feiten die op papier zijn vastgelegd, in plaats van op de herinnering van wie dan ook.
Wie anders dan een direct betrokken hoofdingenieur en afdelingschef 'Locomotieven' bij Werkspoor zo je dan geloven?
Ach, ik denk dat het veilig is te stellen dat NS tot 1954 gewoon een beetje aan het rommelen was met kleuren. Groene 1000'den, 400'den, 500/600/700'den, 2000'den, turkooise 1100/1200/1300'den, bruine 1200'den, blauwe 2400'den, bruine 2400'den....
Da's idd een goeie, in dat geval kan ik je niet verder helpen.Uit het betreffende boek blijkt ook, voor zover dat kan natuurlijk ;-) , dat de nadruk bij de inzet van de 1200-en op de goederendienst lag. Er wordt geen melding gemaakt van een (voorgenomen) onderscheid tussen kleur en locdiensten, sterker, de loc's zaten in bepaalde omlopen, die zowel reizigers- als goederendiensten haddenOndanks dat de 1200 zich bij proefritten bewees voor zware goederentreinen, werden de olietreinen in die omlopen na het in dienst komen van de 1300-en, direct door die laatsten overgenomen.Maar goed, afdoende bewijs is het niet, dat ben ik met je eens. Een boek over is niet de bron.
- Maar waarom zijn dan de 1300'en, die vrijwel allemaal pas daarna afgeleverd werden, niet ook in een andere kleur in dienst gekomen? De 1300'en waren immers van meet af aan met name ook voor goederentreinen bedoeld.