Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 12:38:05
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:27:17
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Henk Veenstra
Vandaag om 12:22:25
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hans Reints
Vandaag om 12:04:42
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:58:37
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
  

Auteur Topic: Kleuren locs begin jaren vijftig  (gelezen 11551 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #15 Gepost op: 04 januari 2015, 19:57:09 »
Goh, wat ben ik blij dat ik "en/of" schreef. Mag iedereen zelf z'n eigen waarheid daarop interpreteren.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #16 Gepost op: 04 januari 2015, 19:57:54 »
Ach, ik denk dat het veilig is te stellen dat NS tot 1954 gewoon een beetje aan het rommelen was met kleuren. Groene 1000'den, 400'den, 500/600/700'den, 2000'den, turkooise 1100/1200/1300'den, bruine 1200'den, blauwe 2400'den, bruine 2400'den....

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #17 Gepost op: 04 januari 2015, 20:12:42 »
Als historicus heb ik geleerd te vertrouwen op feiten die op papier zijn vastgelegd, in plaats van op de herinnering van wie dan ook.
Da's idd een goeie, in dat geval kan ik je niet verder helpen.
Uit het betreffende boek blijkt ook, voor zover dat kan natuurlijk ;-) , dat de nadruk bij de inzet van de 1200-en op de goederendienst lag. Er wordt geen melding gemaakt van een (voorgenomen) onderscheid tussen kleur en locdiensten, sterker, de loc's zaten in bepaalde omlopen, die zowel reizigers- als goederendiensten hadden
Ondanks dat de 1200 zich bij proefritten bewees voor zware goederentreinen, werden de olietreinen in die omlopen na het in dienst komen van de 1300-en, direct door die laatsten overgenomen.
Maar goed, afdoende bewijs is het niet, dat ben ik met je eens. Een boek over is niet de bron.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2015, 20:15:20 door DE-II »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21671
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #18 Gepost op: 04 januari 2015, 20:13:52 »
Wie anders dan een direct betrokken hoofdingenieur en afdelingschef 'Locomotieven' bij Werkspoor zo je dan geloven?

Oudendal is wel op meer foutjes en ongerijmdheden te betrappen. Zolang er weinig archiefmateriaal van Werksppor voorhanden is, wordt het beeld sterk bepaald door het zeer feilbare geheugen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #19 Gepost op: 04 januari 2015, 20:17:10 »
Tja, ik verwacht dat Bouman dat verifieerd. Maar ook verwachting is feilbaar, ik geef het direct toe  ;)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #20 Gepost op: 04 januari 2015, 20:21:30 »
Uit welk jaar zijn de Beelen dan?
Die zijn dan weer afgeleverd in Bruin en Blauw
Het Bruin is dus echt weloverwogen gekozen.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2015, 20:23:02 door roadster36 »

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #21 Gepost op: 04 januari 2015, 20:27:32 »
De Beelen zijn van '53/'54 en de eerste exemplaren waren blauw.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #22 Gepost op: 04 januari 2015, 20:49:02 »
Ach, ik denk dat het veilig is te stellen dat NS tot 1954 gewoon een beetje aan het rommelen was met kleuren. Groene 1000'den, 400'den, 500/600/700'den, 2000'den, turkooise 1100/1200/1300'den, bruine 1200'den, blauwe 2400'den, bruine 2400'den....
Je vergeet de Lila 2530. Die werd pas in 1963 bruin
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21671
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #23 Gepost op: 04 januari 2015, 20:50:45 »
Als historicus heb ik geleerd te vertrouwen op feiten die op papier zijn vastgelegd, in plaats van op de herinnering van wie dan ook.

Is er eigenlijk een oorspronkelijke bron voor het verhaal dat een deel van de 1200'en voor de goederendienst waren bedoeld? Zo logisch was dat in de jaren vijftig ook al niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6523
  • Spaar ze allemaal.
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #24 Gepost op: 04 januari 2015, 23:24:54 »
Da's idd een goeie, in dat geval kan ik je niet verder helpen.
Uit het betreffende boek blijkt ook, voor zover dat kan natuurlijk ;-) , dat de nadruk bij de inzet van de 1200-en op de goederendienst lag. Er wordt geen melding gemaakt van een (voorgenomen) onderscheid tussen kleur en locdiensten, sterker, de loc's zaten in bepaalde omlopen, die zowel reizigers- als goederendiensten hadden
Ondanks dat de 1200 zich bij proefritten bewees voor zware goederentreinen, werden de olietreinen in die omlopen na het in dienst komen van de 1300-en, direct door die laatsten overgenomen.
Maar goed, afdoende bewijs is het niet, dat ben ik met je eens. Een boek over is niet de bron.

Ik ben bang dat we het met het boek als bron moeten doen, het vervuilingsverhaal en goederenvervoer als zwaartepunt van inzet lijkt mij de meest plausibele verklaring voor de kleur bruin.
In het boek staat trouwens ook dat de 1200'en na enkele jaren de olietreinen weer overgenomen hebben.

Stephan.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #25 Gepost op: 05 januari 2015, 19:17:37 »
De kleurendiscussie is wel interessant. Er zijn wat moeilijk te verklaren aspecten.
- Als een deel van de 1200'en niet turkoois maar bruin afgeleverd moest worden omdat een deel van de serie voor de goederendienst zou rijden, waarom is dat dan kennelijk zo overhaast besloten? En waarom moest de al turkooize 1215 alsnog bruin worden? Dat neigt er toch wel naar dat de locs nogal snel vervuilden.
- Maar waarom zijn dan de 1300'en, die vrijwel allemaal pas daarna afgeleverd werden, niet ook in een andere kleur in dienst gekomen? De 1300'en waren immers van meet af aan met name ook voor goederentreinen bedoeld.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1085
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #26 Gepost op: 05 januari 2015, 19:27:30 »
- Maar waarom zijn dan de 1300'en, die vrijwel allemaal pas daarna afgeleverd werden, niet ook in een andere kleur in dienst gekomen? De 1300'en waren immers van meet af aan met name ook voor goederentreinen bedoeld.

Misschien omdat deze in Frankrijk zijn gebouwd en het nog lastig was een wijziging door te geven?
Wat zijn precies de afleverdata van de 1215 en de 1300 t/m 1311?

martijn tiebie

  • Assendelft
  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #27 Gepost op: 05 januari 2015, 21:27:59 »
Interessant draadje.
Als iemand antwoord heeft op de vraag tot wanneer de 1200en in turkoois hebben gereden dan ben ik helemaal in mijn nopjes :)
Ik ben wel ergens een foto tegengekomen van een turkooizen 1200 die is genomen einde 1955, maar weet iemand of deze ook in 1956 nog in deze kleurstelling hebben gereden. Van een bruine 1200 heb ik wel foto's gezien welke zijn genomen in 1957.
Mijn toekomstige spoorbaan zal het thema een drie landenpunt rond 1956 / 1957 krijgen.

Weet iemand antwoord op mijn vraag? 

Groetjes Martijn

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #28 Gepost op: 05 januari 2015, 21:31:30 »
Vanaf 1954 vond de omschildering naar Berlijns blauw plaats. Ik betwijfel of er in 1956/1957 nog turkooise locs waren.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1085
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #29 Gepost op: 05 januari 2015, 21:49:41 »
Ik weet niet hoe betrouwbaar de datumnotering van het Utrechts archief is, maar hier nog een aantal foto's uit het archief:

1144 in oktober 1955:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/160352

1304 in feb/mrt 1956
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151560

Deze lijken mij allebei turquoise aan de kleur tussen de sierstrippen te zien.

En dan heb je deze nog, maar daar klopt de datumnotering niet echt van lijkt mij:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/160530

In ieder geval wel een late turquoise uitvoering, te zien aan de nieuwe rooster, nieuwe schuiframen en extra handgrepen op de neus. Met een beetje fantasie lijken het wel 2'en te zijn op de eerste plan E, dus dan zou het na de klassewijziging moeten zijn en dus vanaf 1956.