Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Dpc Fo
Vandaag om 18:04:20
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 17:35:15
Minder wissels door 1200blauw
Vandaag om 17:31:51
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:25:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 16:02:40
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 16:01:51
TEE / Rheingold door Quinzeedied
Vandaag om 15:54:52
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:45:17
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:49:19
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:42:45
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:39:25
27 september Afscheid ICR door Thom
Vandaag om 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:18
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Pinkelpa
Vandaag om 10:14:52
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Bert55
Vandaag om 09:57:34
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Bert Senden
Vandaag om 09:47:33
Sankt Georgen. door einte
Vandaag om 08:42:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 08:40:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 08:22:47
NS 8400 van Werps door peterha
Vandaag om 02:27:10
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Huup
01 September 2025, 22:42:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
  

Auteur Topic: Kleuren locs begin jaren vijftig  (gelezen 13070 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8658
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #30 Gepost op: 05 January 2015, 21:51:33 »
De 1221 rijdt iig op 11/4/57 nog in het bruin.
De 1211 op 5/8/55 in turquoise.
Aldus fotoos uit hetzelfde boek als hierboven.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2015, 21:56:51 door DE-II »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2907
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #31 Gepost op: 05 January 2015, 22:03:15 »
Zo uit het hoofd werd de laatste E-loc in 1958 blauw. Ik heb geprobeerd dat terug te vinden, maar dat is niet gelukt...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11663
    • Mijn fotoarchief
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #32 Gepost op: 05 January 2015, 22:09:49 »
Met het materieel dat achter de locs hing heb je dan wat meer ruimte. In april 1958 reed er bijvoorbeeld nog een turkooise plan C rond.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #33 Gepost op: 06 January 2015, 00:04:52 »
De Plan C's waren eigendom van het Staatsbedrijf der PTT, misschien ging het overspuiten even langzaam als de toenmalige ambtelijke molens  ;D
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Hemmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 390
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #34 Gepost op: 06 January 2015, 00:22:19 »
Wisten jullie dat de kleuren die door elke mens wordt gezien altijd verschillend van elkaar zijn?

Dat heeft te maken met het aantal kegeltjes in het menselijke oog. In de praktijk betekent dat de persoon A de kleur blauw net iets anders kan zien dan de persoon B.

De heer Oudendal als hoofdingenieur / afdelingschef met vele jaren werkervaring kan daarom beschouwd worden als een "echte" kleurenkenner.

Uiteraard is er altijd ruimte vrij voor "opbouwende" kritiek om de kleurendiscussie levendig te houden.
Ben een ongelooflijk leek, maar weet alles te overleven door keihard te bluffen

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #35 Gepost op: 06 January 2015, 00:52:33 »
Dat zou best kunnen , ik heb niet genoeg kennis van het menselijk oog.
Maar als ik buiten een bepaalde kleur op een auto of trein zie en ik maak de zelfde kleur binnen op mijn model.
Dan zie ik die toch precies het zelfde of niet?
Mijn buurman die volgens jou anders kijkt zal dan toch bij beide ook de zelfde kleur weer zien.
« Laatst bewerkt op: 06 January 2015, 00:54:16 door roadster36 »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #36 Gepost op: 06 January 2015, 06:32:46 »
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22551
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #37 Gepost op: 06 January 2015, 07:22:20 »
Wisten jullie dat de kleuren die door elke mens wordt gezien altijd verschillend van elkaar zijn?


Toevallig wel, maar dat heeft voor deze discussie geen betekenis om de reden die roadster al noemt. Zolang het individu een kleur maar consequent hetzelfde waarneemt.

Het betekent wel dat mensen contrasten verschillend ervaren en dat heeft meer betekenis. Je moet niet raar opkijken als de één op precies dezelfde foto een kleurverschil tussen bijvoorbeeld een draaistel en de bak ziet en een ander niet.
« Laatst bewerkt op: 06 January 2015, 08:50:20 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #38 Gepost op: 06 January 2015, 09:16:19 »
De Plan C's waren eigendom van het Staatsbedrijf der PTT, misschien ging het overspuiten even langzaam als de toenmalige ambtelijke molens  ;D
Dat eerste klopt. PTT vond het echter onzin en kostenverspilling om goed in de lak zittende rijtuigen alweer om te schilderen, alleen maar omdat een ander bedrijf (NS dus) er zo nodig een ander kleurtje op wilde hebben).
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #39 Gepost op: 06 January 2015, 10:30:06 »
Uit welk jaar zijn de Beelen dan?
Die zijn dan weer afgeleverd in Bruin en Blauw
Het Bruin is dus echt weloverwogen gekozen.
Kijk het Beelen boek er op na. Ik dacht dat alle 2600en in blauw zijn geleverd. Pas later is de 2601 bruin geschilderd en is de bies hoger aangebracht. Ik meen dat er nog een bruin is geworden, maar de rest heeft in het blauw de sloper gehaald.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8658
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #40 Gepost op: 06 January 2015, 11:38:39 »
Ik vermoed zo dat de Beelen bruin werden omdat inmiddels de keuze voor de lokomotiefkleurtweedeling op basis van diesel/niet diesel was gemaakt.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #41 Gepost op: 06 January 2015, 12:08:30 »
Zo uit mijn hoofd (ik heb dat boek wel, maar hier niet binnen handbereik), was het de bedoeling de Belen in het groen (als de 1000'en, of als andere diesellocs zoals de 200'en en 500'en) te leveren.
Echter voor de eerste levering werd dat gewijzigd in blauw met zandgele bies.
De eerste (twee) locs hebben hun eerste proefritten nog in de grondverf gemaakt.
Alle locs werden in het blauw geleverd.
Later is besloten dat alle lijndiesellocs bruin zouden worden (zoals de 2200 en 2400).
Bij de Belen is dit bij drie exemplaren gebleven, mogelijk omdat toen het einde van de serie al besloten was en zodoende die laatste drie maar blauw heeft gelaten tot de buiten dienst stelling.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8658
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #42 Gepost op: 06 January 2015, 13:58:05 »
Lichtval......

 :o 8) ;D (y)

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #43 Gepost op: 06 January 2015, 19:36:35 »
Zo uit mijn hoofd (ik heb dat boek wel, maar hier niet binnen handbereik), was het de bedoeling de Belen in het groen (als de 1000'en, of als andere diesellocs zoals de 200'en en 500'en) te leveren.
Echter voor de eerste levering werd dat gewijzigd in blauw met zandgele bies.
De eerste (twee) locs hebben hun eerste proefritten nog in de grondverf gemaakt.
Alle locs werden in het blauw geleverd.
Later is besloten dat alle lijndiesellocs bruin zouden worden (zoals de 2200 en 2400).
Bij de Belen is dit bij drie exemplaren gebleven, mogelijk omdat toen het einde van de serie al besloten was en zodoende die laatste drie maar blauw heeft gelaten tot de buiten dienst stelling.
Ik heb het boek er even bij gepakt. Daar in staat op pagina 47 dat er in december 1947 sprake is van een kleurenschema, dat gelijk is aan de locomotieven serie 1000, dus een donkergroene kleur voor de bak.
Op pagina 49 staat dat besloten is om alle DE locomotieven roodbruin te schilderen. De 2601 is tussen mei 1954 en juli 1954 in het bruin geschilderd. Hierbij is tevens de gele band en nummerplaat hoger geplaatst. Hiermee werd de V vorm op de kopeinden steiler. Bij de later roodbruin geschilderde 2602 en 2606 is de gele band niet verplaatst.
Spoorgroet, Martin

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re: Kleuren locs begin jaren vijftig
« Reactie #44 Gepost op: 06 January 2015, 19:40:08 »
Misschien omdat deze in Frankrijk zijn gebouwd en het nog lastig was een wijziging door te geven?
Wat zijn precies de afleverdata van de 1215 en de 1300 t/m 1311?
Afleverdata serie 1200: http://www.railwiki.nl/index.php/1200_-_Elektrische_locomotieven_serie_1200#Afleverdata
Afleverdata serie 1300: http://www.railwiki.nl/index.php/1300_-_Elektrische_locomotieven_serie_1300#Afleverdata
Spoorgroet, Martin