Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC  (gelezen 33336 keer)

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #45 Gepost op: 21 februari 2015, 14:48:48 »
Afgelopen week was al het spoorwegpersoneel ( 1 dus) door griep geveld.
Vandaag maar weer eens voorzichtig aan het knutselen gegaan.

Ik heb een variant op de bekende Hosenträger van Roco gemaakt.
Deze geeft mij interessante mogelijkheden voor rangeren en rijden




Verder de rails even uitgelegd. Op de lange zijde wil ik een reizigersstation met overkappingen gaan maken.
Daarom liggen en 4 sporen parallel. Ik ben er nog niet kapot van dat het station dan eigenlijk met de achterkant naar voren komt te staan. Misschien vind ik daarvoor nog een betere oplossing.
In het brede stuk op de voorgrond moet een klein rangeerterrein komen.



tot de volgende update.

Groet, Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #46 Gepost op: 25 februari 2015, 04:41:50 »
(even strippen met de hete soldeerboud)

Dat deed ik voorheen ook maar ben daar van af gestapt omdat de punt van de bout zo vervuild raakt dat het
ding tijden lang niet lekker meer soldeert.
Bij een Weller o.i.d. met een zachte stift (de meeste 220V types) is het niet zo'n probleem, die stiften slijten zó
snel dat je weinig last hebt van dergelijke vervuiling maar een bout met een long-life stift zo als de meeste
soldeerstations (van HQ tot Weller) zou ik geen draden (meer) mee strippen.
Ik doe het nu meestal met een aansteker, een lange (duim)nagel en een paar vuurvaste vingers.
Groet, Ronald.

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #47 Gepost op: 01 maart 2015, 15:21:29 »
Update:

Na een uitstapje naar een topic onder baanplannen ben ik weer terug. Ik heb wat hulp gekregen bij het ontwerp baanplan en denk dat ik nu een goed plan heb. Boven het schaduwstation dat dus via een helix naar niveau 0 komt, ligt het volgende sporenplan:



De wisselstraat ligt er inmiddels in. Ook heb ik de moduletafels een bruin kleurtje gegeven. Dan schijnt het blanke multiplex niet zo door.



Ook heb ik mij gewaagd aan mijn eerste moduleovergangen. Ze liggen er strak in maar moeten nog wel doorgeslepen worden.



Wordt vervolgd......



Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #48 Gepost op: 04 maart 2015, 14:09:34 »
Update:

Vandaag een niveau boven op de helix gebouwd. Dit is het niveau waar de draaischijf en lokloods moet komen.
Ik heb de brug er los neergezet om eens te kijken of ik wel uitkom met de afstanden. Dat gaat wel lukken. Ik krijg een stijging van ongeveer 3,5% voor losse locs met soms een enkel kolenwagentje. De draaischijf moet nog digitaal gemaakt worden. Ook dat wordt nog een flinke klus, denk ik.

Hier het nieuwe niveau:



De loc-loods met draaischijf:



en de brug:



Niet zo veel reageren hoor.................

Wordt vervolgd.

Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 260
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #49 Gepost op: 04 maart 2015, 22:25:50 »
Het is alweer een tijdje geleden dat ik dit draadje gelezen heb maar nu zie ik wel de vorderingen die in die tijd gemaakt zijn. Vind dat je de bekabeling op een nette manier hebt bevestigd (ben sinds vandaag zelf ook bezig met de bedrading dus dat vind ik dan wel weer leuk om te zien). En de eerste tekenen van de scenery zijn zichtbaar. Wat betreft de draaischijf kan je even bij de zoekoptie Draaischijf digitaliseren of iets dergelijks invoeren. In de loop van tijd heb ik verschillende draadjes voorbij zien komen dus er zal vast wel wat nuttigs bij zitten. Succes.

Gr Stefan

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #50 Gepost op: 05 maart 2015, 14:59:23 »
Hallo Stefan,

ik heb ook die kabelclips van Conrad besteld en in huis.
Daarmee kun je draaden van wissel en verlichting keurig leiden.
Ik heb al wel iets gevonden voor het digitaliseren van een draaischijf.
Het heet DSD2010 en is in Duitsland ontwikkeld. (www.digital-bahn.de)
Deze kun je als compleet bouwpakket kopen.
Ik ga me eens in die materie inlezen.

Ik heb van Kibri het station "Feldafing" 2e hands gekocht. (12€ op Ebay)
Dit station is voor mijn plannen veel te diep.
Ik ben hem nu met de Dremel aan het doorslijpen.
Hij komt achter tegen de achtergrond te staan dus de andere kant kon je toch niet zien.
Foto's van deze slachtpartij volgen.
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #51 Gepost op: 05 maart 2015, 16:38:52 »
Update:

Ik wil dus wel een reizigersstation, maar heb niet al te veel ruimte daarvoor.
De sporen lopen ongeveer 10 cm van het einde van de module en ik was van plan een station te bouwen tussen spoor en muur.
Nou bleken maar weinig van de grotere stations de juiste diepte te hebben.
Feit is ook dat je de andere kant van het stationsgebouw niet kunt zien omdat die bijna strak tegen de muur staat.

Toen kwam bij mij het plan op om er een soort half-relief station van te maken.
Ik kocht op Ebay voor 12 Euro het station Feldafing van Kibri. Hier moest het nodige aan gerepareerd worden maar alle onderdelen waren er bij. Ik heb vervolgens de Dremel gepakt en het station over de lengte in tweeen gezaagd. Door het zagen kwamen de oude lijmverbindingen spontaan los dus het werd wel een slachtpartij.



Maar met een beetje fantasie kun je zien wat ik van plan ben. Ik zal straks de achterkant dichtmaken met een op maat gemaakt plaatje triplex of balsa. Maar eerst is er groot onderhoud. Ik zal het hele station moeten renoveren.

Hier zie je hoe het er (los gestapeld) uit gaat zien. Het station in nu nog maar ca 9 cm diep en neemt dus veel minder ruimte in.



Dat ziet er toch al weer veel beter uit.



Wordt vervolgd.......

Groet, Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

.Vincent

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #52 Gepost op: 06 maart 2015, 06:15:30 »
Goed bedacht dit halve station. De andere resterense delen kun je wellicht gebruiken als opvulling elders?

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #53 Gepost op: 07 maart 2015, 00:06:21 »
@ Vincent
Er blijven mooie stukken over dus dat ga ik zeker doen.
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #54 Gepost op: 27 maart 2015, 23:29:18 »
Update:

Afgelopen weken weinig gepost maar wel gebouwd. Ik heb nu wel een aardig baanplan waarop ik eigenlijk alles kan doen wat ik wil. Ik heb zoals gezegd een station over de lengte doormidden geslepen zodat het minder plaats inneemt. Ik kon de achterkant immers toch niet zien. Het station staat nu ongeveer op zijn plaats. Er liggen vier sporen voor personenvervoer voor het station. Deze kunnen in twee richtingen bereden worden dus het is behoorlijk flexibel. Bij het station wil ik een dubbele hal gaan bouwen zoals ze vroeger waren. Een doorzichtige hal op ijzeren frame. Daarover later meer.





In de hoek wil ik een heuvel met een tunnel maken. Ik heb platen roofmate in huis gehaald en ben gewoon begonnen. Het idee is om de heuvel zo te maken dat de oprit naar de brug er in opgenomen is en dus een geheel wordt met de heuvel. Ik heb enkele platen op elkaar gelegd en grof in model gezaagd. Daarna wil ik ze op elkaar lijmen en als het droog is in model slijpen. Ik wil de heuvel ook zo maken dat ik hem er in een geheel af kan pakken om er een wagon of lok onder vandaan te kunnen halen of iets dergelijks. Als er iemand nog een tip heeft over hoe ik die heuvel nu het beste kan modelleren dan hoor ik die graag.



De railsovergangen van de ene naar de andere module lijken ook gelukt. Ik moet alleen de rails nog doorslijpen.





De brug staat op de plaats waar ik hem hebben wil. Via de brug komen de loks bij de hoger gelegen draaischijf en lokloodsen.






Wordt vervolgd......



Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #55 Gepost op: 28 maart 2015, 08:34:11 »
Rob, je hebt zeker niet stilgezeten. Ziet er al goed uit.


Ongelukken gebeuren daar waar je er last van hebt, dus een afneembare berg is een goed idee. Wat gedachten. Ik neem aan dat de toerit naar de brug vast blijft, daar zou ik in elk geval wel voor kiezen. Verder een beetje rekening houden dat de aaankleding van de onderbaan niet uitsteekt over het uitneembare deel (boomtakken en dergelijke). Dan, als je de berg op de onderplaat wilt blijven zetten, zorg voor komvormige onderkant \_____/ anders krijg je hem er maar moeilijk uit. Een klein randje zorgt in elk geval wel dat het geheel niet gaat schuiven al je de berg halverwege wilt scheiden. En, waar je misschien nog gelukkig van wordt zijn twee handvatten waar je de berg makkelijk aan op kunt tillen. Of alternatief gaten waar je hijsogen in kunt steken. Bijvoorbeeld in de vorm van sleutelgaten, zodat je er een stang met knik aan het eind in kan steken die je een kwart slag kan draaien. Klinkt misschien overdreven, maar houvast vinden aan een aangeklede berg zal je ziel pijndoen, misschien is het simpelste wel om lang gras te poten.  ;D o nee, je kan ook twee bomen voorbereiden voor dit werk. Of superstevig maken, of hol. Pen (bouteinde) uit de ondergrond voor het optillen, en boom met holle stam erover voor de aankleding.

Groet, Sicco Jan

Ps ik leg nu wel heel veel nadruk op de uitneembaarheidsoplossingen, maar die kant gaat de creativiteit op op dit moment. Wellicht hebben anderen er nog wat aan ook


Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #56 Gepost op: 28 maart 2015, 15:46:40 »
Hallo Sicco Jan,
Ik had er ook al over nagedacht en was ook op het idee gekomen om twee handgrepen te camoufleren met een huisje of zo. Een boom is zeker ook het overwegen waard.

Ik heb de heuvel zo gevormd, dat hij precies op de scheiding van de modules eindigt.
Ik ga de verschillende lagen nu eerst op elkaar lijmen zodat ik het geheel straks mee naar buiten kan nemen om te modelleren. Die troep wil je bij de baan niet hebben. Ik ga het proberen met een schuurschijf op een kleine slijptol. De foto,s komen dan nog.

Bedankt voor je reactie.

Groetjes, Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #57 Gepost op: 30 april 2015, 15:05:10 »
Update:

Al enkele weken geen update meer gedaan maar wel in hele kleine stapjes doorgebouwd.
Het was een drukke tijd qua werk en dus kwam er maar weinig van.

De tunnel staat op zijn plaats. Het bovendeel is afneembaar en weegt vrijwel niets. Ik ben nog niet helemaal tevreden over de vorm maar ik kan er nog veel aan schuren. Het moest ook een heuvel worden en geen berg.



Ook het rangeerterrein is zover klaar. Het is wel een heel gedoe om te zorgen dat op de moduleovergangen geen wissels komen te liggen. Ik heb 8 sporen met stootblok liggen aan die kant en dat is voldoende. Daarnaast geeft de wisselstraat voldoende mogelijkheden om te rangeren.
Ik moet de meeste moduleovergangen nog doorslijpen zodat de delen afneembaar zijn. Daarna pas kan ik mij gaan bezighouden met het aansluiten van wissels en rails.





Tot de volgende update
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #58 Gepost op: 05 augustus 2015, 22:08:14 »
De bouw van de Zevenheuvelenbaan heeft even stilgelegen. Af en toe kleine karweitjes gedaan.
Voor de aankleding was ik op zoek naar passende verlichting.
Op Aliexpress.com vond ik leuke verlichting die ik jullie niet onthouden wil.
Het zijn ouderwetse straat lantaarns met een gloeilampje van 6 volt. Ik heb er ook een omgebouwd naar witte led. Zie beide foto's. Ik ben van mening dat de 6 volt gloeilamp het mooiste resultaat geeft. Op de foto's geven ze altijd meer licht dan in werkelijkheid.

Het opmerkelijkste is dat ik voor deze lampjes slecht 14 Dollarcent heb betaald. Ik heb er meteen 60 besteld en had ze 3 weken later in huis. Overigens hebben ze daar nog veel meer soorten. Ga op Aliexpress maar eens zoeken op light H0 scale. Succes

Groeten, Rob

Gloeilampje:



en met een ledje



« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2015, 22:11:36 door Romavami »
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC
« Reactie #59 Gepost op: 06 februari 2016, 21:34:11 »
Ik had flinke problemen met de oude Roco wissels en met de baanovergangen. De wissels zorgden voor veel ontsporingen en sluiting en de oorzaak daarvan scheen hem in de leeftijd en technische staat van sommige wissels te zitten. Omdat ik de modules stuk voor stuk aan het aansluiten en dus ook testen was, had ik bij de eerste module al wisselproblemen en wist niet wat de andere modules nog voor problemen gingen opleveren. Met name de gebogen wissels gaven problemen en daarvan had ik er een stuk of tien in gebruik.

De wisselproblemen zijn uitvoerig beschreven in een ander draadje en ondanks de vele tips en goede raad die ik gekregen heb, kon het probleem niet worden opgelost. Ik besloot daarom de eerste probleemwissel te vervangen.

In december naar Houten geweest. Drie hallen afgestruind voor een gebogen wissel Roco 2,5 mm. Niets kunnen vinden. Het enige dat ik vond was een gebogen handwissel. Ik heb hem gekocht en vanavond voorzien van een electrische aandrijving en het hartstuk gepolariseerd. Daarna maar eens inbouwen en kijken of het probleem daarmee verholpen is.

Na het ombouwen van de wissel, hem (of haar) op de plaats van de verdachte wissel gelegd. Na tien minuten proefrijden met verschillende loks en evenveel sluitingen en ontsporingen was mijn conclusie dat het er niet beter op geworden was. Inmiddels hadden zich nog meer probleemwissels aangediend en het einde was nog niet in zicht. Een lok die niet voldoet aan de verwachtingen kan vrij eenvoudig vervangen worden maar een baan telkens opbreken om een wissel te vervangen zag ik niet zitten.

Ik heb toen bewust even afstand genomen van het probleem. Na twee weken ben ik maar weer eens naar de kelder gegaan en heb alles nog eens een keer van alle kanten bekeken. Mijn conclusie was dat ik niet door wilde met deze rails. De Roco modellrails 2,5 mm is bijna niet meer te krijgen op beurzen en Ebay.

Een groot deel van de hobby behelst het rijden en als dat niet het gewenste resultaat geeft moet er een beslissing genomen worden. Ik heb besloten de Roco rails te vervangen door Fleischmann profirails.
Ik heb ondertussen de rail van het niveau 0 gedemonteerd. In het schaduwstation laat ik ze liggen omdat er daar geen problemen zijn.. Ik ben weer aan het opbouwen nadat ik in januari in Houten, op MP en Ebay veel Flm profi verzameld heb.


Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald zullen we maar zeggen.

Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi