Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
Vandaag om 21:12:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:37:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 256914 keer)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #930 Gepost op: 05 March 2024, 17:22:41 »
Iedereen poetst.

Nope. Oude messing (!) rails, nooit poetsen. Wel af en toe beetje stofzuigen en eens in de twee jaar een uiterst minimale hoeveelheid ATF.  Nooit een probleem met stroomafname.

Voor de rest aardig eens met je samenvatting.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #931 Gepost op: 05 March 2024, 18:32:47 »
Graag je uitleg: "oude messing rails nooit poetsen", want hier kijk ik echt van op. Ik dacht juist dat deze - waarmee ik ook de baan bouw - juist wat vaker gepoetst moesten worden, vanwege de oxide. Maar ATF zorgt dat je deze dus niet hoeft te poetsen? Dan ben ik echt om!  (y)
Ik heb al een trein

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #932 Gepost op: 05 March 2024, 19:20:48 »
Klopt. Ik heb messing rails, tussen de 20 en de 50 jaar oud (Fleischmann, Roco, GT-flex). Vroeger was dat een ramp: vaak met railgum in de weer, altijd poetswagons mee laten rijden, soms met contactspray aan de gang, en toch nog gedoe met de stroomafname.

Sinds ik ATF heb aangebracht heb ik niet meer gepoetst en ook geen problemen meer wat betreft stroomafname. Ook twee-assers zoals een Roco sik rijden probleemloos. Vandaar ook het (!) achter "messing" in mijn vorige post.

Ik denk dat ik het in de afgelopen pakweg tien jaar een keer of vier heb aangebracht. Wel volgens het minder-is-meer principe: 1 ienie-mini-drupje op een wattenstaafje is bij mij ruim voldoende voor een dertig meter rails. Dat is weinig genoeg om er geen negatieve effecten van te hebben op hellingen. Ik breng het over een lengte van ongeveer 2cm op de rails aan en laat dat over de hele baan uitrijden.

Van mij mag ieder van ATF vinden wat die wil, ik vind het geweldig.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #933 Gepost op: 05 March 2024, 20:18:56 »
En dat poetsen na anderhalf jaar was eigenlijk gewoon het stof eraf halen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #934 Gepost op: 05 March 2024, 20:33:36 »
Graag je uitleg: "oude messing rails nooit poetsen", want hier kijk ik echt van op.
Even mijn taalvisie hierop: jij leest het als: oude messing rails moet je nooit poetsen.
Maar Dirk zet er een komma tussen: oude messing rails, nooit poetsen. Ik lees dat als: ik hoef nooit meer te poetsen dankzij ATF.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #935 Gepost op: 05 March 2024, 21:15:53 »
Ik doe het nog steeds met wapenolie en perfect
Een keer in het jaar iets op een doekje op de stukje rails , en de rest gewoon laten inrijden
Daar maak ik ook de wielen en wiel contacten met schoon

Cor

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1550
  • Carpe diem
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #936 Gepost op: 05 March 2024, 21:55:46 »
64 pagina's  ;D ;D ;D

Ik heb gewoon een flesje geritselt en heb het zelf geprobeerd.
Maar er zoveel over lullen zou ten koste gaan van m'n hobbytij (y)d
Carpe Diem

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #937 Gepost op: 06 March 2024, 09:10:43 »
Die tijd win je weer terug met ATF, Biessendorf!  ;D

Klaas, nu je het zegt, die komma had ik niet meegenomen in het citaat, maar die maakt wel het verschil. Nooit meer poetsen dankzij ATF dus.
Ik heb al een trein

RonaldEU-AM

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #938 Gepost op: 06 March 2024, 09:16:31 »
Hoi Cor,
Ik neem aan dat je wapenolie voor witmetalen delen bedoelt en niet die waar je de loop mee schoonmaakt.

Groetjes Ronald

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #939 Gepost op: 06 March 2024, 09:29:38 »
Met die olie maak je ook de loop met schoon

Cor

RonaldEU-AM

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #940 Gepost op: 06 March 2024, 09:41:22 »
Ik zou er heel voorzichtig mee zijn. Dat kan wielen beschadigen omdat het alle zachte metalen aantast. Kogels zijn van zachtere metalen gemaakt dan de loop en die zachte metalen worden aangetast. De treinwielen zijn geen staal maar legeringen van zachte metalen.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #941 Gepost op: 06 March 2024, 09:51:08 »
Klopt. Ik heb messing rails, tussen de 20 en de 50 jaar oud (Fleischmann, Roco, GT-flex). Vroeger was dat een ramp: vaak met railgum in de weer, altijd poetswagons mee laten rijden, soms met contactspray aan de gang, en toch nog gedoe met de stroomafname.

Sinds ik ATF heb aangebracht heb ik niet meer gepoetst en ook geen problemen meer wat betreft stroomafname. Ook twee-assers zoals een Roco sik rijden probleemloos. Vandaar ook het (!) achter "messing" in mijn vorige post.

Dirk, als ik dan vragen mag, gebruik je die poetswagons nu ook altijd nog? Of staan die, sinds je ATF gebruikt naast de baan?
En als je ze nog gebruikt, welke zijn dat dan, die roco met van dat railgum materiaal er onder?

Bedankt,
Roelco

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #942 Gepost op: 06 March 2024, 10:06:35 »
Roelco, dat was eerst een Fleischmann wagentje met ronddraaiende poetsschijven. Dat ding deed naar mijn idee niet veel, hoewel ik de schijfjes regelmatig verving. Op enig moment heb ik het ding omgebouwd tot snelheidsmeter.

Vervolgens heb ik de Roco Clean wagen ingezet, en dat beviel me beter dan de Fleischmann. Als ik langere tijd niet gereden had deed ik soms wat contactspray op het poetsblok en liet ik de wagen geduwd over de baan gaan. Anders reed hij in een trein mee.

Sinds ATF rijdt er geen poetswagen meer mee.

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #943 Gepost op: 06 March 2024, 10:59:28 »
RonaldEU-AM
Ik gebruik het spul al jaren en nergens problemen mee
Sinds dat ik dat gebruik heb ik een vloeiende treinen loop zonder haperingen

Cor

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #944 Gepost op: 06 March 2024, 11:03:38 »
Dirk,

Bedankt.
Heb zelf inderdaad ook meerdere van die roco clean wagons mee rijden. Ooit een keer een donderbus omgebouwd zodat hij ook mooi in mijn personen treinen mee reed. Anderen omgespoten zodat ze wat minder als zodanig opvallen.

En over het algemeen gaat het wel goed. ongeveer 1 keer per jaar echt goed schoonpoetsen, en tussen door met name wisselstraten nog wel eens een keer extra. Verder kunnen die wagens het redelijk schoon houden. Wel zo nu en dan de de bloekjes schoonmaken, en maakte die wel eens vochtig met die rookvloeistof die je ook kunt gebruiken voor poetsen.

Maar heeft wel voordeel als ze niet meer mee hoeven, zijn toch wel degelijk zwaardere wagens waar verschillende loks best moeite mee hebben.
Dan misschien toch eens ATF gaan toepassen.

Roelco