Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door VictorPM
16 June 2025, 23:15:32
Rails roestig verven door Martin Welberg
16 June 2025, 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
16 June 2025, 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
16 June 2025, 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
16 June 2025, 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
16 June 2025, 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
16 June 2025, 22:38:14
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
16 June 2025, 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
16 June 2025, 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
16 June 2025, 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
16 June 2025, 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
16 June 2025, 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
16 June 2025, 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
16 June 2025, 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
16 June 2025, 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
16 June 2025, 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
16 June 2025, 11:09:34
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 254989 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17669
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #765 Gepost op: 15 January 2021, 11:11:08 »
Klaas, automaatbakken worden dan ook meestal extra gekoeld ;)


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26560
    • Pagina van klaas
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #766 Gepost op: 15 January 2021, 13:14:41 »
Precies daarom. En ze worden lang niet zo warm als de motor.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1236
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #767 Gepost op: 15 January 2021, 13:17:03 »
Bij motor heb je verbranding bij transmissie bak alleen wrijving.

Mvg Johan

JAN SCHUT

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #768 Gepost op: 15 January 2021, 13:18:55 »
Iedereen moet het toch zelf beslissen of zij/hij ATF voor rails gebruikt.
Het is geen verplichting.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17669
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #769 Gepost op: 15 January 2021, 13:31:14 »
Jan, dat zegt toch ook niemand? Alleen zijn er voor- en tegenstanders. En die mogen zich beide laten horen (y)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #770 Gepost op: 17 January 2021, 13:21:39 »
Alleen vrees ik dat de door modelspoorders gebruikte hoeveelheden minder schadelijk voor het gestel zijn als: Soldeerdampen, sigarettenrook, alcohol of rookolie.
Vergeet spuitbussen niet,en kit en lijm,allerlei soorten verf  ;D
Ook interessant,de hoeveelheid zooi die je in ademt als je op straat loopt/fietst,(uitlaat)gassen  ;)
Kortom bij bijna alles wat je dagelijks doet,komt er wel iets je lijf binnen,wat niet gezond is,echter i.d.d. de hoeveelheden maken het verschil.
Ik zou me dus niet al te druk maken,slecht voor je bloed druk,je kan je tijd wel beter ge/verbruiken  :angel:

(binnenkort zal ik de ATF weer is van stal halen om de rails van m'n huidige baan is een keertje mee te behandelen,is zien hoe de locs dan rijden hier  8) )

Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2814
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #771 Gepost op: 17 January 2021, 13:56:36 »
Ik denk dat Hans ons met de beste bedoelingen probeert te waarschuwen. De waarschuwing bagatelliseren is denk ik niet de juiste benadering.

Ik ben geen expert, maar heb een poging gedaan naar aanleiding van Hans' waarschuwing eens te kijken wat de bestanddelen van ATF zijn. Wat me opvalt is dat de verschillende fabrikanten daarover nogal vaag zijn. Dat kan uit concurrentieoverwegingen zijn wellicht, maar vanuit consumentenperspectief is dat wel verontrustend vind ik.

Volgens mij bestaat ATF voor het belangrijkste deel uit een smerende olie. Daarnaast zijn er een aantal additieven toegevoegd. Eén daarvan draagt voor een belangrijk deel bij aan het succes van het spul op onze modelbaan: een reductor. Dat spul zorgt ervoor dat roest op onze baan wordt tegengegaan en zelfs teruggedraaid. Over het algemeen zijn reductoren vrij stevige en agressieve chemicaliën: https://en.wikipedia.org/wiki/Reducing_agent (ik verwijs naar de Engelse wiki omdat de Nederlandse weinig zegt).

Voor ons op de modelbaan lijkt mij voorzichtigheid geboden. Zolang we spaarzaam met het goedje omgaan, voorzichtig omgaan met de hygiëne (niet lekker een bammetje naar binnen werken tussen de bedrijven door zonder eerst even grondig de handen te wassen), niet te vaak aan de rails zitten en blijven nadenken zal het wel meevallen. We hebben immers maar heel weinig nodig.


Deze info van een fabrikant geeft info over beide vragen:
https://www.hicksoils.com/uploads/news/id59/1311,%20101311%20ATF%20MD%20III.pdf

Met name dit stukje:
Met andere woorden: de ATF III van Hicks bevat volgens de fabrikant olie en tenzij je de vloeistof uit een gebruikte versnellingsbak haalt zit het met de kans op kanker wel goed.

Het is (dus) niet de olie die het grootste gevaar vormt vermoed ik. Met name hoofdstuk 9. uit dit epistel zou duidelijkheid moeten verschaffen, maar doet dat in mijn ogen niet.


Dank je voor je waarschuwing Hans (y)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26560
    • Pagina van klaas
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #772 Gepost op: 17 January 2021, 14:43:53 »
Dat fabrikanten niet precies vertellen wat er allemaal voor toevoegingen in zit zal inderdaad te maken hebben met concurrentieoverwegingen. Bij voedingsmiddelen is het al jarenlang verplicht om op te sommen wat er allemaal in zit en in welke hoeveelheden. Maar voor spullen die niet hoort in te slikken  bestaat zo'n verplichting (nog) niet. Zou wel handig zijn want bij sommige stoffen zou ik graag willen weten wat er in zit. 

ik neem ook direct aan dat de waarschuwing van Hans goedbedoeld is, maar bij de zeer spaarzame toepassing waar het hier om gaat vind ik dat het niet echt een probleem is. Het is wat anders bij iemand die jarenlang in een garage heeft gewerkt en regelmatig met zijn handen in dat spul heeft gezeten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #773 Gepost op: 17 January 2021, 15:27:41 »
Ik heb een klein potje met dit spul en dat vullen heeft de garage ook nog gedaan. Dus kom ik in feite nooit in aanraking met dit spul. Dopje los, wattenstaafje erin,potje dicht, smeren en staafje in de afvalzak. Zoals gezegd al die andere modelbouwersstofjes zullen meer en kwalijker op je inwerken dan dit gebruik.

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #774 Gepost op: 17 January 2021, 19:46:24 »
Maar in de MSDS sheets (Veiligheidsbladen) zie ik eigenlijk bij geen enkel merk dat ATF kankerverwekkend is, behalve na gebruik (in een automatische versnellingsbak). Volgens mij zou dat toch in een MSDS vermeld moeten worden als het kankerverwekkend is?

René
René

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #775 Gepost op: 17 January 2021, 20:45:39 »
Gaat dus om de afvalproducten die ontstaan bij verhitten... dus als je niet permanent staat te vonken met van alles valt het wel mee

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9394
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #776 Gepost op: 17 January 2021, 20:47:27 »
Nee, de veiligheidsbladen geven wel aan dat er een minimaal bestanddeel kankerverwekkende stof in de vloeistof zit. die is minder dan 2% ofzo dus daarom verwaarloosbaar volgens de regels..


Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #778 Gepost op: 23 January 2021, 03:24:55 »
Ik ben van de ATF afgestapt.
Gaf veel vervuiling op de wielen van rijtuigen en wagons.
Ik poets weer met de gummetje, reinigingswagens.
En hardnekkig vuil met een doekje en aceton.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #779 Gepost op: 23 January 2021, 10:06:26 »
Dan heb je de rails en wielen voor het eerste gebruik ATF  niet goed schoongemaakt, is de baanomgeving niet goed stofvrij of gebruik je te veel ATF.