Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 23:34:55
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door VictorPM
Vandaag om 23:15:32
Rails roestig verven door Martin Welberg
Vandaag om 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
Vandaag om 23:11:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
Vandaag om 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 22:38:14
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 22:15:51
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 254981 keer)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #660 Gepost op: 25 December 2016, 10:42:16 »
Maar als het geen stroom geleid... waarom werkt het dan zo goed? ??? dan zou elke dunne olieachtige substantie hetzelfde effect moeten geven?

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #661 Gepost op: 25 December 2016, 11:27:59 »
ja, ik vermoed dat een heel dun oliefilmpje op het metaal oxidatie en vasthechten van vuil voorkomt, zodat het gewoon aan de kant gedrukt wordt door de locwielen. Verder lijkt de samenstelling van olie me wel van belang, als de dunne vluchtige delen verdampen en er blijft een teerachtige laag over ga je er niet lang plezier van hebben. Verder zullen er allerlei additieven zoals schoonmaakmiddel etc in zitten, dat zal vast ook wel verschil maken.

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #662 Gepost op: 25 December 2016, 16:25:06 »
ATF is een olie met toevoegingen die oxidatie van metalen tegengaan. Oxidatie is een belangrijke oorzaak van contactproblemen. Het zijn dus die chemische toevoegingen in de ATF die voor het positieve resultaat zorgen.
Eerder in dit draadje is dat ook al een paar keer uitgelegd.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

zwaanstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #663 Gepost op: 25 December 2016, 21:07:37 »
Dit is dus ook de reden, dat je het bij veel contact problemen van andere dingen ook mooi kunt gebruiken.
Zoals stekkers voor aanhang wagens, stopcontact voor de auto, of de lampen van de kar of caravan.
Voor al deze dingen gebruik ik ook ATF.
Naar mijn idee werkt dit veel beter en  langer dan contact Spray.

Jack62

  • Gast
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #664 Gepost op: 26 December 2016, 11:08:24 »
Ook wij hebben ATF gebruikt op onze baan. Het probleem dat we kregen was dat de A.S.B. van diverse loc's en treinstellen (Plan T Roco) verzadigd raakte en door slipte in het klimspiraal. Voor de rest werkt het prima.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8097
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #665 Gepost op: 26 December 2016, 11:21:31 »
Als je ASBtjes verzadigd raken heb je dus veeeeels te veel gebruikt.
Het is al meerdere keren genoemd, een heeel klein stukje rails aantippen met een vochtig wattenstafje is meer dan voldoende.
Bij een grote baan kan je dat op twee plekken doen. meer echt niet. Het wordt dan verdeeld over je baan. En dan heb je zo'n dunne vlies dat het knap is als je ASBtjes verzadigd worden.
Gr.
Eric

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
    • nederlof.net
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #666 Gepost op: 27 December 2016, 10:10:24 »
Ik heb het inmiddels ook gebruikt, het werkt goed. Plaatsen die eerst standaard een probleem waren zijn dat nu niet meer.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #667 Gepost op: 01 January 2017, 17:36:30 »
Ik denk dat ATF zelf geen stroom geleidt.
In dit (oude!) topic is iemand die zegt dat het wel degelijk geleidend is:
http://www.trainorders.com/discussion/read.php?3,2452721

"FWIW, usually, automatic transmission fluid or ATF IS conductive. This is not my opinion, but a tested fact. Not all ATF is equally conductive. There are hundreds, if not thousands of formulas that meet the specifications for ATF. Each formula uses different ingredients that affect the conduciveness of the product. Currently, the most common ATF specifications are Dextron II/III/VI and Mercon. Dextron is the brand name for GM’s family of ATF specifications while Mercon is the brand name for Ford’s specifications. Most of the ATF available on the shelf at the local parts store meet both brands’ requirements with the same formula. Another requirement for ATF is that it be plastic compatible, and have a high surface tension. The plastic compatibleness is because most, if not all automatic transmissions have plastic parts (speedometer gears, bushings, spacers, seals, etc). High surface tension helps the fluid “stick” to parts that are spinning at very high speeds, to keep it from being thrown off.
These 3 characteristics, (conductive, plastic compatible, and “sticky”)combined with being readily available and very inexpensive, are the driving force behind using ATF in model railroading applications. The real problem is that the formulas available have and continue to change, resulting in different experiences by different people over a large time span. I have read that some people think that only Dextron II will work (hard to find today). I don’t know, but I’d bet this is a result in the difference in the compositions of the formula as it has evolved, and cost of production, and availability of materials, and regulatory restrictions on materials have changed over the years. My research shows that the effect on model railroading use is little impacted.

Rail-Zip appears to have most of the same physical properties as ATF, i.e. it is red colored, oily feeling, thick fluid, and slippery. I have noted that Rail-Zip smells like Wahl clipper fluid, and believe this to be possible source of the miss-conception that Rail-Zip and Wahl oil are the same. The MSDS for Wahl oil states that it is a Chevron product and 100% white mineral oil, and is non-conductive. The MSDS for Rail-Zip states that it is a “Hydrotreated Light Naphthenic Petroleum Distillate” used as a cleaner and corrosion inhibitor. There is no mention of it being a static generator, which usually means it is at least some-what conductive. An MSDS for Dexton III states that it is a “Solvent Refined, Hydrotreated Heavy Paraffinic Distillate” while Dextron II is a “highly refined mineral oil” with additives, or “Severely Solvent Refined, Light/Heavy Paraffinic Distillate” and Dextron VI is a “Highly-refined petroleum lubricant oil” with other ingredients. They can be amber, clear, or red in color! The conductivity is a result of the “other ingredients” define ATF from plain old oil.

My thinking is that Rail-Zip and ATF might work the same, but you need to try it on your application, to see if you like it. I think Wahl oil is a urban legend, linked by its aroma. FWIW, I use Dextron II as a gear lubricant on plastic and metal axle gears (Athearn, Atlas, Kato gears in HO and O scale) and as a conductive enhancer (wipers, axle bushings, wheel to rail).

It doesn’t help clean track… it helps make the dirt conductive! That is the bottom line! Oh, and by the way, you only need a VERY small amount to go a long way!"

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #668 Gepost op: 01 January 2017, 17:47:13 »
dan proberen we t toch gewoon ff...
DSC_2043 by Floris Dilz, on Flickr
nope, niet geleidend. Voor het zekersteweten ook nog even op zn gevoeligst gezet, nog steeds niks.
DSC_2044 by Floris Dilz, on Flickr

tot zover tested facts.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #669 Gepost op: 01 January 2017, 18:20:04 »
Tja ;D

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #670 Gepost op: 01 January 2017, 18:26:32 »
Feiten, feiten.... Fact free discusiëren is natuurlijk veel meer 2017.  8)

Leuke case voor een afstudeerscriptie voor één of andere student. "De werking van ATF bij modelspoorwegen"!
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26560
    • Pagina van klaas
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #671 Gepost op: 01 January 2017, 19:15:18 »
Volgens dat Engelstalige verslag zou het elektrisch geleidend zijn. Wat daarvan het nut is in een versnellingsbak zou ik niet weten. Maar ik had ook niet verwacht dat het zo geleidend zou zijn dat je iets meet met je meetpennen een centimeter bij elkaar vandaan.
Als het al geleidend is dan zou je dat alleen merken op een dunne film. Je zou eens een stuk papier in ATF kunnen drenken en dat tussen twee metalen plaatjes leggen. Kijken of je er dan stroom doorheen krijgt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #672 Gepost op: 01 January 2017, 19:19:05 »
Mmmm of meer zoals een dielektricum in een condensator?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26560
    • Pagina van klaas
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #673 Gepost op: 01 January 2017, 19:23:37 »
Het diëlectricum in een condensator is beslist niet geleidend.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #674 Gepost op: 01 January 2017, 19:28:00 »
Maar wel polariseerbaar meen ik... nou ja ik roep ook maar wat (y) misschien brengt het iemand op een idee :)