Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Pommie
Vandaag
om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 19:31:47
Fleischmann Anna ombouw.
door
wob
Vandaag
om 19:24:13
US diorama in H0
door
wob
Vandaag
om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 19:14:08
booster vraag
door
rvredebregt
Vandaag
om 18:43:59
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 17:56:46
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 17:11:39
Tams app
door
rvredebregt
Vandaag
om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 16:28:45
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Merlin674
Vandaag
om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan
door
hervé
Vandaag
om 15:40:47
EL11 NSB sound file
door
bellejt
Vandaag
om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 13:46:57
Raadplaatje
door
HIJ
Vandaag
om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 12:41:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 11:46:25
Edelweisz in model
door
sncf231e
Vandaag
om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen
door
Martin Domburg
Vandaag
om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa
door
MischaCT
Vandaag
om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht
door
Hasenwald
Vandaag
om 10:17:40
Piko 1136 van AC naar DC
door
Automatic-rock
Vandaag
om 09:40:08
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
Vorige
-
Volgende
-
1
...
43
44
[
45
]
46
47
...
67
Omlaag
Auteur
Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ? (gelezen 257932 keer)
jowi
Offline
Berichten: 2375
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
«
Reactie #660 Gepost op:
25 December 2016, 10:42:16 »
Maar als het geen stroom geleid... waarom werkt het dan zo goed?
dan zou elke dunne olieachtige substantie hetzelfde effect moeten geven?
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9887
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
«
Reactie #661 Gepost op:
25 December 2016, 11:27:59 »
ja, ik vermoed dat een heel dun oliefilmpje op het metaal oxidatie en vasthechten van vuil voorkomt, zodat het gewoon aan de kant gedrukt wordt door de locwielen. Verder lijkt de samenstelling van olie me wel van belang, als de dunne vluchtige delen verdampen en er blijft een teerachtige laag over ga je er niet lang plezier van hebben. Verder zullen er allerlei additieven zoals schoonmaakmiddel etc in zitten, dat zal vast ook wel verschil maken.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Bjor
Offline
Berichten: 509
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
«
Reactie #662 Gepost op:
25 December 2016, 16:25:06 »
ATF is een olie met toevoegingen die oxidatie van metalen tegengaan. Oxidatie is een belangrijke oorzaak van contactproblemen. Het zijn dus die chemische toevoegingen in de ATF die voor het positieve resultaat zorgen.
Eerder in dit draadje is dat ook al een paar keer uitgelegd.
Ben
Gelogd
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.
zwaanstad
Offline
Berichten: 42
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
«
Reactie #663 Gepost op:
25 December 2016, 21:07:37 »
Dit is dus ook de reden, dat je het bij veel contact problemen van andere dingen ook mooi kunt gebruiken.
Zoals stekkers voor aanhang wagens, stopcontact voor de auto, of de lampen van de kar of caravan.
Voor al deze dingen gebruik ik ook ATF.
Naar mijn idee werkt dit veel beter en langer dan contact Spray.
Gelogd
Jack62
Gast
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
«
Reactie #664 Gepost op:
26 December 2016, 11:08:24 »
Ook wij hebben ATF gebruikt op onze baan. Het probleem dat we kregen was dat de A.S.B. van diverse loc's en treinstellen (Plan T Roco) verzadigd raakte en door slipte in het klimspiraal. Voor de rest werkt het prima.
Gelogd
Remunj
Offline
Berichten: 8108
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
«
Reactie #665 Gepost op:
26 December 2016, 11:21:31 »
Als je ASBtjes verzadigd raken heb je dus veeeeels te veel gebruikt.
Het is al meerdere keren genoemd, een heeel klein stukje rails aantippen met een vochtig wattenstafje is meer dan voldoende.
Bij een grote baan kan je dat op twee plekken doen. meer echt niet. Het wordt dan verdeeld over je baan. En dan heb je zo'n dunne vlies dat het knap is als je ASBtjes verzadigd worden.
Gelogd
Gr.
Eric
KNed
Offline
Berichten: 3368
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
«
Reactie #666 Gepost op:
27 December 2016, 10:10:24 »
Ik heb het inmiddels ook gebruikt, het werkt goed. Plaatsen die eerst standaard een probleem waren zijn dat nu niet meer.
Koen
Gelogd
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van:
NL in Model
|
modelspooradressen
|
Marklin dipswitch[/u
jowi
Offline
Berichten: 2375
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
«
Reactie #667 Gepost op:
01 January 2017, 17:36:30 »
Citaat van: Klaas Zondervan op 25 December 2016, 07:29:04
Ik denk dat ATF zelf geen stroom geleidt.
In dit (oude!) topic is iemand die zegt dat het wel degelijk geleidend is:
http://www.trainorders.com/discussion/read.php?3,2452721
"FWIW, usually, automatic transmission fluid or ATF IS conductive. This is not my opinion, but a tested fact. Not all ATF is equally conductive. There are hundreds, if not thousands of formulas that meet the specifications for ATF. Each formula uses different ingredients that affect the conduciveness of the product. Currently, the most common ATF specifications are Dextron II/III/VI and Mercon. Dextron is the brand name for GM’s family of ATF specifications while Mercon is the brand name for Ford’s specifications. Most of the ATF available on the shelf at the local parts store meet both brands’ requirements with the same formula. Another requirement for ATF is that it be plastic compatible, and have a high surface tension. The plastic compatibleness is because most, if not all automatic transmissions have plastic parts (speedometer gears, bushings, spacers, seals, etc). High surface tension helps the fluid “stick” to parts that are spinning at very high speeds, to keep it from being thrown off.
These 3 characteristics, (conductive, plastic compatible, and “sticky”)combined with being readily available and very inexpensive, are the driving force behind using ATF in model railroading applications. The real problem is that the formulas available have and continue to change, resulting in different experiences by different people over a large time span. I have read that some people think that only Dextron II will work (hard to find today). I don’t know, but I’d bet this is a result in the difference in the compositions of the formula as it has evolved, and cost of production, and availability of materials, and regulatory restrictions on materials have changed over the years. My research shows that the effect on model railroading use is little impacted.
Rail-Zip appears to have most of the same physical properties as ATF, i.e. it is red colored, oily feeling, thick fluid, and slippery. I have noted that Rail-Zip smells like Wahl clipper fluid, and believe this to be possible source of the miss-conception that Rail-Zip and Wahl oil are the same. The MSDS for Wahl oil states that it is a Chevron product and 100% white mineral oil, and is non-conductive. The MSDS for Rail-Zip states that it is a “Hydrotreated Light Naphthenic Petroleum Distillate” used as a cleaner and corrosion inhibitor. There is no mention of it being a static generator, which usually means it is at least some-what conductive. An MSDS for Dexton III states that it is a “Solvent Refined, Hydrotreated Heavy Paraffinic Distillate” while Dextron II is a “highly refined mineral oil” with additives, or “Severely Solvent Refined, Light/Heavy Paraffinic Distillate” and Dextron VI is a “Highly-refined petroleum lubricant oil” with other ingredients. They can be amber, clear, or red in color! The conductivity is a result of the “other ingredients” define ATF from plain old oil.
My thinking is that Rail-Zip and ATF might work the same, but you need to try it on your application, to see if you like it. I think Wahl oil is a urban legend, linked by its aroma. FWIW, I use Dextron II as a gear lubricant on plastic and metal axle gears (Athearn, Atlas, Kato gears in HO and O scale) and as a conductive enhancer (wipers, axle bushings, wheel to rail).
It doesn’t help clean track… it helps make the dirt conductive! That is the bottom line! Oh, and by the way, you only need a VERY small amount to go a long way!"
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9887
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
«
Reactie #668 Gepost op:
01 January 2017, 17:47:13 »
dan proberen we t toch gewoon ff...
DSC_2043
by
Floris Dilz
, on Flickr
nope, niet geleidend. Voor het zekersteweten ook nog even op zn gevoeligst gezet, nog steeds niks.
DSC_2044
by
Floris Dilz
, on Flickr
tot zover tested facts.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
jowi
Offline
Berichten: 2375
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
«
Reactie #669 Gepost op:
01 January 2017, 18:20:04 »
Tja
Gelogd
Marc tramt
Offline
Berichten: 10768
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
«
Reactie #670 Gepost op:
01 January 2017, 18:26:32 »
Feiten, feiten.... Fact free discusiëren is natuurlijk veel meer 2017.
Leuke case voor een afstudeerscriptie voor één of andere student. "De werking van ATF bij modelspoorwegen"!
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26696
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
«
Reactie #671 Gepost op:
01 January 2017, 19:15:18 »
Volgens dat Engelstalige verslag zou het elektrisch geleidend zijn. Wat daarvan het nut is in een versnellingsbak zou ik niet weten. Maar ik had ook niet verwacht dat het zo geleidend zou zijn dat je iets meet met je meetpennen een centimeter bij elkaar vandaan.
Als het al geleidend is dan zou je dat alleen merken op een dunne film. Je zou eens een stuk papier in ATF kunnen drenken en dat tussen twee metalen plaatjes leggen. Kijken of je er dan stroom doorheen krijgt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
jowi
Offline
Berichten: 2375
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
«
Reactie #672 Gepost op:
01 January 2017, 19:19:05 »
Mmmm of meer zoals een dielektricum in een condensator?
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26696
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
«
Reactie #673 Gepost op:
01 January 2017, 19:23:37 »
Het diëlectricum in een condensator is beslist niet geleidend.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
jowi
Offline
Berichten: 2375
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
«
Reactie #674 Gepost op:
01 January 2017, 19:28:00 »
Maar wel polariseerbaar meen ik... nou ja ik roep ook maar wat
misschien brengt het iemand op een idee
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
Vorige
-
Volgende
-
1
...
43
44
[
45
]
46
47
...
67
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?