Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeƫn... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 232139 keer)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #450 Gepost op: 26 maart 2015, 12:34:43 »
Idd niet met ATF, maar met GooGone. Is vergelijkbaar.

Mag ik je dan een tip geven? Gebruik nooit Googone in je automaatbak in plaats van ATF. Die kan daar niet tegen, want daarvoor is het niet voldoende vergelijkbaar.
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2015, 12:42:57 door Dirk J »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #451 Gepost op: 26 maart 2015, 13:13:07 »
Goh Dirk, dat meen je niet? Heb het spul net in de automaat bakken van mijn beide Amerikanen gekieperd  ::)

Kan niet waar zijn Ronald dat ATF gebruikers zich moeten bewijzen omdat jij sceptisch bent? ;D ;)

Gr, Ben.

Nee hoor ;) vindt t wel jammer dat je volgens Dirk blijkbaar alleen maar lyrisch mag zijn en niet sceptisch over het gebruik. Vandaar dat ik hier verder niet meer op ga reageren. Ik lees graag de ervaringen van de wel-serieuze gebruikers.
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2015, 13:17:57 door Ronald Halma »

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #452 Gepost op: 26 maart 2015, 13:24:35 »
[...] met ATF is in de jaren 70/80 schijnbaar al geƫxperimenteerd aan de andere kant van het grote water

Dat is niet representatief voor een moderne ATF, lees maar even na wat de eerste versies (t/m Dexron IID) voor problemen gaven, ook in versnellingsbakken!

Wees vooral kritisch en doe dat in een onderzoekende manier: vraag naar concrete resultaten, hoelang mensen werkelijk gereden hebben, vraag over een paar weken nog eens aan Klaas hoe vaak hij opnieuw troep moest wegvegen, en of deze troep eigenlijk invloed had op het rijgedrag, etc.
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2015, 13:28:44 door E.r.i.k. »

ikbenik79

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #453 Gepost op: 26 maart 2015, 13:55:03 »

Citaat
Sommige oude Fl mann motoren moeten eerst warm draaien alvorens ze op toeren komen.
Met wat ATF heb je hier geen last meer van

sounds interesting.
heb 2 sprinter en 2 plan V van fleischmann die eerst moeten warm lopen.
ik ga dit draadje eens volgen en er over nadenken.

groeten ronald
ecos, NS , tijdperk 1924 tot nu.
Trix, hamo, roco, fleischmann, lima,
 LS models, rivarossi, electrotren.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #454 Gepost op: 26 maart 2015, 13:57:40 »
Dat is niet representatief voor een moderne ATF, lees maar even na wat de eerste versies (t/m Dexron IID) voor problemen gaven, ook in versnellingsbakken!

Vreemd idee om de originele Dexron toe te passen, als je ziet wat er in zit.... :o

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #455 Gepost op: 26 maart 2015, 14:11:48 »
Idd niet met ATF, maar met GooGone. Is vergelijkbaar.

Ik heb google even losgelaten op Googone en kom alleen reinigingsmiddelen tegen, voornamelijk voor de wat
lastigere vlekken zo als lijmresten van stickers en zo.
Dus als Googone dan vergelijkbaar moet zijn met ATF zou ik graag even een link zien naar het gebruikte product.
ATF is een smeermiddel wat wij "misbruiken" dus als Googone vergelijkbaar is dan moeten die ook een smeermiddel
in het programma hebben wat ik zo snel even niet kan vinden.
Als je ATF af wilt vallen zul je in ieder geval met passende argumenten moeten komen lijkt me.
Groet, Ronald.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Roco Fccpps vriend
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #456 Gepost op: 26 maart 2015, 15:07:21 »
Blijft dat je een olieachtig product op je rail smeert en dat gaat zich ergens anders afzetten. Waar dat zal dan de toekomst uit gaan wijzen maar overtuigd ben ik nog steeds niet.

Een paar veegjes van een paar cm met een wattenstaafje. Dus dat dat zich overal gaat afzetten? Lijkt me mee te vallen.

En dat is juist het opvallende, dat je er erg weinig van nodig zou hebben om toch goed merkbare resultaten te krijgen.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #457 Gepost op: 26 maart 2015, 16:41:30 »
Ik weet het niet van Marklin en andere 3 rail fabrikanten
Maar FRleischmann geeft als onderhoud van de rails op
Reinigen met bijv wasbenzine ,en dan nawrijven met een licht geoliede doek die niet pluist
Dus olie afzettinglijkt me sterk ,zeker als ze als fabrikant dat aangeven
Net als met de loc smeren,
een drup aan een speld is genoeg
Dat sommigen dan een olie kan legen op de smeerpunten , en de rails onderdompelen
Tsja, dat heeft een fabrikant niet in de hand
en wat is een druppel  ???
een drup aan een spelt(zo'n kleintje uit de kleding makerij)of aan een brijnaald
Ik heb t ook gedaan,en het heeft een maand stilgestaan
Aanzetten en rijen zonder haperen

Theo v Wijngaarden

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #458 Gepost op: 26 maart 2015, 17:45:26 »
sounds interesting.
heb 2 sprinter en 2 plan V van fleischmann die eerst moeten warm lopen.
ik ga dit draadje eens volgen en er over nadenken.

groeten ronald

Als je Sprinters/ plan V warm moeten lopen voor ze op snelheid komen betekent zo wie zo vuile vette collectoren, dus uit elkaar met de boel en schoon soppen met wasbenzine, collectoren opzuiveren met poetsblok en nieuwe koolborstels erin. En daarna pas ATF.

Mvg Theo

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2479
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #459 Gepost op: 26 maart 2015, 19:03:43 »
Ik heb gisteren avond de rails gereinigd met wapen olie met een als resultaat,zeer goed rijdende treinen.

Cor

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #460 Gepost op: 26 maart 2015, 19:19:21 »
Dus als Googone dan vergelijkbaar moet zijn met ATF ...

Googone is (inderdaad) niet vergelijkbaar met ATF. Googone is een reinigingsmiddel om vuil en aanslag van de rails te verwijderen en dus de rails schoon te maken.
ATF dient een heel ander doel.

Gr. Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #461 Gepost op: 26 maart 2015, 19:21:39 »
Een beetje olie op de rails kan geen kwaad. Te veel olie op de rails en de trekkracht wordt minder. Opeens komt je loc de heuvel niet meer op. ::)

zwaanstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #462 Gepost op: 26 maart 2015, 20:22:17 »
Het probleem met de fl mann motoren heeft een heel andere oorzaak dan vuil en vet.
Het probleem zit in de bronzen busjes.
Je moet het zo zien, in het brons zitten heel veel kleine gaatjes. in die gaatjes zit olie, bij die oudere bronzen busjes zit olie , wat hard word. door het motortje te laten draaien word de olie weer wat zachter, en komt het motortje weer op toeren.
Om hier wat ATF op te doen, word de oude olie op geruimd, en neemt de ATF de smering over,
Deze smering is veel beter dan de oude olie die in het bons zat.
Vandaar dat deze motoren nu wel direct op volle toeren willen draaien.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.

Groeten, Sietse.   

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #463 Gepost op: 26 maart 2015, 21:42:47 »
Ik heb gisteren avond de rails gereinigd met wapen olie met een als resultaat,zeer goed rijdende treinen.

Cor
Ballistol of Breakfree ?
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #464 Gepost op: 26 maart 2015, 22:27:14 »
Dat breakfree is nog beter dan ATF denk ik.