Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Quinzeedied
Vandaag om 22:17:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 22:03:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 21:51:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:01
Ijzeren Rijn: militair transport door defender
Vandaag om 21:43:28
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 21:40:47
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
Vandaag om 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:04:39
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 233119 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #420 Gepost op: 02 maart 2015, 22:00:43 »
@Rob

Ik heb ook heel sterk aan contactspray gedacht om de rails schoon en hopelijk vrij van oxydatieschoensmeer te houden, maar ik weet niet hoe plasticvriendelijk het is.
Misschien ga ik het nog wel een keer proberen als er meer over bekend is.

Bovendien komt het in een spuitbus en ik zou het liever in een potje willen hebben.

Waarom wordt het eigenlijk afgeraden op de site van nproject?:
http://www.nproject.org/nl/algemene-tips/onderhoud-en-schoonmaken-van-de-rails.html

Leen.

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #421 Gepost op: 02 maart 2015, 22:23:43 »
Mannen,

Volgens mij is "contactspray"een verzamelnaam voor veel producten met onderling verschillende samenstellingen. Het zou dus kunnen zijn dat degenen die elkaar de juistheid van de geschiktheid van contactspray bestrijden allebei gelijk hebben op basis van ervaringen met verschillende producten. Dan worden er dus appels met peren vergeleken. Ik heb geen achtergrond als chemicus maar als ik eens wat Google op "samenstelling contactspray" kom ik heel wat verschillende merknamen tegen en als je dan de productspecificaties leest, kom je soms bij het ene product andere bestanddelen tegen dan bij het andere.

De ene contactspray is dus blijkbaar de andere niet.
Dat sommige soorten goed werken op onze modelbaan komt ongetwijfeld door het feit dat ze net als ATF bestanddelen bevatten die corrosie van contactvlakken tegengaan, maar geen stoffen bevatten die een ongewenst residu achterlaten. Die zijn blijkbaar voor ons doel goed geschikt: zorgeloos met treintjes spelen!  (y)

Ben
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2015, 22:37:41 door Bjor »
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Nijboer

  • Online Online
  • Berichten: 634
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #422 Gepost op: 02 maart 2015, 22:46:32 »
Klopt, de ene contactspray is de andere niet.
Dus elke uitlating daarover is zinloos als er niet bij vermeld wordt,
welke er gebruikt werd. (Jammer dat ook hier weer het nodige ge-kat voorbij komt...
Vind ik echt een storende factor op dit forum, maar dat terzijde.)

Maar geldt dit ook voor de ATF-olie?
Welk merk/type is tot nu toe als beste uit de bus gekomen en welke
eventueel totaal niet?

Groet,
Collin

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #423 Gepost op: 02 maart 2015, 22:51:44 »
Geen idee.
Ik zag het gebruik van ATF een jaar of twee geleden opduiken in de Model Railroader en nu weer hier.
Ik gebruik het zelf nu ook, en de mijne is rood en komt uit de Toyota garage.
Mijn 2-assertjes rijden stapvoets en vrijwel zonder te stoppen over mijn BNLS modulebak.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2015, 22:53:20 door St00mboy »

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #424 Gepost op: 02 maart 2015, 23:00:21 »
Colin,

Mijn positieve ervaringen heb ik opgedaan met ATF op basis van Dexron IID. Of dat de beste is? Geen idee. Maar is dat belangrijk? Vrijwel iedereen die ATF gebruikt heeft daar in het merendeel van de gevallen positieve ervaringen mee. En als de lokjes goed en soepel lopen en over de wissels kruipen (zoals bij mij) kan het mij niet veel schelen of "mijn" ATF nou de beste is of niet.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #425 Gepost op: 02 maart 2015, 23:31:28 »
Nog een tip
Voor je ballast inlijmt even een drup op de raillassen(water in de lijm geeft oxidatie=slecht contact)

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #426 Gepost op: 03 maart 2015, 04:51:33 »
Dexron IID is een klasse. Er zijn verschillende merken ATF die vallen onder Dexron IID en binnen 1 merk misschien wel meer dan 1 type in de Dexron IID klasse. Ook hier zullen verschillen zijn. Een zuiver 1 op 1 vergelijk tussen diverse merken binnen Dexron IID klasse vindt ik al wat ver gaan. Of gaat BNLS wat doneren richting TNO? ;)  We maken het gemiddeld zwaarder dan nodig vrees ik. In de quest naar de beste oplossing of naar het beste gelijk?

Mvg, Michel

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #427 Gepost op: 03 maart 2015, 06:20:41 »
Wat ik nog even kwijt wil over contakt spray:
Een ieder die het wil gebruiken, gebruik het dan in ieder geval met mate en op een doekje.
De reden dat ik er een afkeer van heb komt vooral door overdadig gebruik in krakende versterkers.
Vaak helpt het daar niet of te weinig en plempen ze de boel helemaal onder wat na een poosje een
enorme plakkerige kliederboel tot gevolg heeft, ongeacht het merk spray.
Als je ooit zo'n versterker ter reparatie gehad hebt waar een ander een hele bus in leeg gespoten
heeft krijg je er al snel een afkeer van als jij die kliederboel mag gaan herstellen.
Om die reden zie ik het dus in alle toepassingen als laatste redmiddel en zal koste wat het kost een
residu proberen te voorkomen. Wie dat als onzin wil zien en mij van bekrompen denken wil beschuldigen
moet dat zelf weten maar de pot verwijt de ketel dan dat hij zwart ziet ben ik bang.
Als het spaarzaam met een doekje op een stuk rails aangebracht wordt zal de kliederboel best wel
mee vallen maar het residu is en blijft vettig en dat wil je niet lijkt me als het ook anders kan.
En met ATF lijkt er een prima alternatief voor handen.
Groet, Ronald.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #428 Gepost op: 03 maart 2015, 08:43:56 »
Volgens mij zien te veel mensen contact spray als een wonder middel, met het daaruit resulterende onoordeelkundige gebruik. Dus het spul in een ontoegankelijke ruimte spuiten en hopen dat het werkt. Met als resultaat dat alle stof, nicotine aanslag en andere zooi die zich in een versterker bevindt in plakkerige klonten verandert. Op een bepaald moment komt die troep alsnog in de pot meters terecht en werkt de boel helemaal niet meer.

Op moment dat je het gecontroleerd aanbrengt en het netjes met een poets wagon over een modelbaan smeert blijft het vuil in de zwabber van de poets wagen zitten.

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • MST de Maaslijn
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #429 Gepost op: 03 maart 2015, 10:06:00 »
Hallo Allen,
Nu 2 maanden ATF in gebruik.
Alles rijdt prima en storingsvrij. http://forum.beneluxspoor.net/Smileys/classic/duim.gif
Spul bij mijn garage gehaald.
Ik weet geen merk.
Groeten,
Jan

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 484
  • Mooi Man
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #430 Gepost op: 03 maart 2015, 17:49:55 »
@Leen,

Het tast niets aan, ook overdaad schaadt niet.

Waarom het afgeraden wordt zal wel opgesloten liggen in @rest

@rest,

Het maakt me niet uit wat jullie denken, heb ook geenszins de intentie en zin om ATF te betwisten!! Vindt het overigens wel heel typisch hoe sommigen contactspray neerzetten.

Het enigste wat ik er mee wil zeggen dat mijn resultaten van het met naam genoemde product, Griffon, vergelijkbare zo niet betere resultaten laten zien. Er is geen spoor van vuiligheid cq residu terug te vinden als je bijvoorbeeld met je vingers of doekje over de rail veegt. En dit resultaat al gedurende meerdere jaren.

Grtzz Rob
N - TC + P15 ><  LocoNet interface >< Koploper - S88LN  - Tijdperk V

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #431 Gepost op: 03 maart 2015, 18:07:53 »
Ik heb nog even gekeken:
http://www.griffon.nl/nl-nl/producten/1014-electro-reinigings-en-onderhoudssprays/product/946-contact-spray/features/

Ziet er goed uit, want het tast synthetische materialen niet aan.
Alleen jammer dat het niet gewoon in een potje zit maar in een spuitbus.

Dat je witte doekje schoon blijft bij het over de rails wrijven is wel bijzonder, dat zou ik ook wel eens willen meemaken.
Ik ga het zeker een keer proberen.

En Rob, hoe pas je het dan toe?
Met ATF doe je ca. 5cm met een bijna droge wattip op je rails en daarna rijd je het uit met een lok.

Doe je dat met contactvloeistof ook zo?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2015, 18:11:00 door St00mboy »

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 484
  • Mooi Man
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #432 Gepost op: 03 maart 2015, 19:27:39 »
Leen,

Ik doe niet moeilijk meer, indien er eens een situatie is spuit ik er gewoon een beetje op, Dat is dus niet met de volle druk maar lichtjes indrukken zodat er een paar druppeltjes als het ware uitproesten. Maar natuurlijk kan je ook een beetje in een dekseltje van het spuitbusje spuiten en dat met een wattenstaafje op je rail aanbrengen. Daarnaast is me ook opgevallen dat de adhesie van de antislipbanden gewoon toeneemt. Dat betekend dat vuil wat zich ophoopt gewoon op het wiel verdwint

Neem ook in aanmerking dat er hier ook een Lux stofzuiger en poetser rondrijd. Welke echter zonder de Contactspray het niet voor elkaar kreeg om de baan schoon te houden. De poetsrollen worden ongeveer eens per 3 maanden vervangen door een 2de stel wat gedurende die tijd in de wasbenzine heeft liggen weken of hoe je het ook noemen wil.

Ik zie ook gewoon parallellen met ATF. In de specificaties van beide zie je eigenlijk hetzelfde terug waarvan de belangrijkste eigenlijk antioxidant is. Vocht is de grote generator van vervuiling en oxideren. Echter ATF is een smering en dat maakt mij terughoudend op langere termijn. Iets wat ik misschien helemaal verkeerd heb. Maar in ieder geval heb ik inmiddels de ervaring dat dit dus niet met Contactspray gebeurd.


De reden dat ik er een afkeer van heb komt vooral door overdadig gebruik in krakende versterkers.
Vaak helpt het daar niet of te weinig en plempen ze de boel helemaal onder wat na een poosje een
enorme plakkerige kliederboel tot gevolg heeft, ongeacht het merk spray.


Tja en misschien overvloedig, het is natuurlijk niet de bedoeling om je bus leeg te spuiten in een versterker, voor alles geldt met mate. Vergeet niet dat met name een versterker al heel lang stof heeft lopen happen in combinatie met een temperatuur toename voordat uiteindelijk de contactspray om de hoek komt kijken en e.e.a. door onoordeelkundig gebruik verder naar de gallemiezen wordt geholpen. Heb hier op mn TC al de nodige keren mn rijregelaars de nodige keren nieuw leven ingeblazen met Contactspray. en die werkt al 15 jaar. Ook in het professionele gebruik kan ik alleen maar positief zijn over Contactspray.

Grtzz Rob
N - TC + P15 ><  LocoNet interface >< Koploper - S88LN  - Tijdperk V

Buchberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #433 Gepost op: 04 maart 2015, 08:12:06 »
Heren wat ik ontzettend jammer vind aan dit forum is, ondanks alle moeite van de moderatoren, wat trouwens ook gewoon mensen zijn, dat het vaak zo persoonlijk wordt. Voor mij één van de redenen dat ik nagenoeg alleen lees.
Leven en laten leven is voor mij een levenswijsheid. En zo divers als je onze hobby kunt uitoefenen zo divers zijn onze meningen en ervaringen. Behandel elkaar met respect en dan hebben we helemaal een geweldig en leerzaam forum.
Een fijne dag allemaal,
Cor
If a train station is where the train stops, what is a work station?

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #434 Gepost op: 04 maart 2015, 08:31:10 »
Cor,

De spijker op zijn kop...

Een aantal berichten zijn gezamboniseerd, omdat de één zijn mening beter vindt dan de ander, of de één het onzin vind en dan maar meent in de persoonlijke aanval te moeten gaan.

Mag ik ieder verzoeken alleen te reageren als je iets echt bij te dragen hebt aan dit onderwerp.
En dus NIET te reageren als je je slachtoffer voelt, als je je aangevallen voelt, of als je wilt gaan aanvallen.
In al deze gevallen hebben we....
slachtofferhulp / aanvaller hulp
in de vorm van de 'meld dit bericht aan de moderator

Onze dank is groot...

De moderatoren