Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door TonM
Vandaag om 18:03:52
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door wob
Vandaag om 18:00:53
booster vraag door Dirk
Vandaag om 17:58:30
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 17:50:58
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:37:38
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 257450 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #390 Gepost op: 13 February 2015, 00:06:56 »
Ik had al getest ,en ook gemeld (y)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3806
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #391 Gepost op: 14 February 2015, 19:55:39 »
Ook maar een kannetje gekocht, kan ik lichtjaren mee vooruit.
Het werkt als een speer, zelfs de Hamo NS 1135, toch niet bekend staand om de goede stroomafname, rijdt als een speer zonder hakkelen. (y)
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
146* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #392 Gepost op: 14 February 2015, 21:41:09 »
Nu is een lichtjaar een afstandsmaat ....
Iemand al de behoefte uit te rekenen hoeveel lichtjaar rails per liter we kunnen smeren ?  ;D
Groet, Ronald.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3806
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #393 Gepost op: 15 February 2015, 00:15:23 »
Ik zat al op die opmerking te wachten  ;D ;D inderdaad, ik bedoelde de afstand. (y)
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
146* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #394 Gepost op: 15 February 2015, 11:13:35 »
Lichtjaar/afstand in cm's in aantal kuub rails,t maakt niet uit hoe je t schrijft zloang iemand blij is dat hij/zij dit spul goed vind werken op de baan,dan is t goed toch ?
Mooi Gerard dat het je bevalt  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

keesv1

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #395 Gepost op: 15 February 2015, 15:03:24 »
Je heb lang niet genoeg voor een lichtjaar!
Reken even mee:
snelheid licht = 300000 km/sec = 300.000.000 m/s
365 dagen in een jaar
24 uren in een dag
3600 seconden in een uur
Afstand van 1 lichtjaar = 3x10^5 x 10^3 x 365 x 24 x 3600 = 9,46 x 10^15 meter x 2 (2 rails)  = 1,9 x 10^16 meter
per 10 meter gebruiken we ongeveer 0,01 ml dus met 1 ml kunnen we 1 km doen.
Per liter is dat dus 1000 km = 10^6 meter.
Voor 1 lichtjaar heb je dus 1,9 x 10^16 x 10^-6 = 1,9 x 10^10 = 19.000.000.000 = 19 miljard liter nodig.

Dit omdat n.m.i. deze discussie een punt heeft bereikt waarin er eigenlijk niet zinnigs meer is toe te voegen.
Groet,
Kees
H0 IB Basic, I train, Sprog 2,  Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #396 Gepost op: 15 February 2015, 15:13:26 »
 ;D

In elk geval is een(in de winkel gekocht) flesje genoeg om meer dan 1 persoon te voorzien van ATF voor de rest van zn leven  ;)
Laten we t daar maar op houden  :P
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #397 Gepost op: 15 February 2015, 15:16:40 »
Dus met andere woorden: je rails zal eerder versleten zijn dan dat je ATF op is.  ;D ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #398 Gepost op: 19 February 2015, 23:20:11 »
Vanmiddag de auto opgehaald van de geote beurt en meteen maar even de stoute schoenen aangetrokken: een klein beetje ATF gevraagd 😁.
Ik zat nogal te twijfelen hoeveel er op de rails moest, of ik een grote of kleine baan had.
Eerst dus een klein beetje gedaan, met wel positief effect maar verder niet optisch merkbaar. Een klein beetje meer dan maar... ehhh... juist...  :-\ glijbaan!!!  :-X

Morgen moet vaders dus maar flink met de treinen rijden, dan rijdt het morgenavond weer goed... 😁.
En inderdaad: qua stroomafname is het echt een gigantische verbetering, super!  (y)

Groet,

Richard

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #399 Gepost op: 19 February 2015, 23:58:54 »
Richard,

Mochten je loks lang blijven slippen, gewoon met een doekje met wasbenzine de rails weer ontdoen van ATF. Dan niet meer dan een paar centimeter licht bestrijken met een in ATF vochtig (niet: nat) gemaakt wattenstaafje. Als je het goed hebt gedaan is er aan je rails inderdaad niets te zien en moeten je treinen na een paar rondjes duidelijk soepeler rijden.

Veel succes,

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #400 Gepost op: 20 February 2015, 09:33:35 »
sleper flink in smeren,en rondjes rijden
de puko's doen toch niks anders als stroom voerende leiding zijn

Pukos flink insmeren. Voor grip maken die toch niet uit.

Met deze twee tips en uiteraard de bekende tip die voor de twee railers ook geldt, namelijk een heel klein beetje ATF op 2 cm spoorstaven, ben ik ook aan de slag gegaan.

Heren en dames drielailers: vergeet alsjeblieft bovenstaande citaten DIRECT! Ook al zou je zeggen dat de sleepcontacten het ATF moeilijker over de middenrail verspreiden en daar geen probleem optreedt van doorslippen en dat je de slepers of de middenrail dus flink moet insmeren, dit is volstrekte NONSENS!

Ik heb zo'n drie weken geleden ATF aangebracht door op elke locsleper een dun likje aan te brengen en een minuscuul klein beetje op twee plekken op de spoorstaven (2cm lengte) en daarbij de ATF ACHTER de loc aangebracht, zodat als eerste een rits goederenwagens het ATF op de spoorstaven konden verspreiden. Na enige tijd rijden, vertoonden steeds meer treinen een ronduit slecht rijgedrag. Zeer slechte stroomafname was hier de oorzaak. Ik heb de spoorstaven en alle slepers en wielen grondig schoongemaakt met wasbenzine. Vooral de sleepcontacten vertoonden zwarte aanslag, wat er voor het ATF experiment echt niet zat. Vervolgens heb ik dagenlang met bepaalde treinen op volle snelheid over de baan gestoven, omdat ze anders niet vooruit te branden waren. Het probleem zat hem overduidelijk in de stroomafname van de middenrail! Na veel, heel veel rijden werd heel langzaam aan het rijgedrag beter.

Ondertussen had een goede vriend van me (ook drierailer) alleen de middenrail over een lengte van 20 cm heel licht bestreken met ATF. Bij hem resulteerde dit vrijwel direct in perfect rijgedrag.

Nu na drie weken intensief rijden, rijden alle treinen bij mij nu ook perfect. ATF is dus echt wel een uitstekend middel om het rijgedrag te verbeteren. Maar ook voor de drierailers geldt: GEEN ATF op de slepers smeren en de middenrail over een bescheiden lengte heel licht bestrijken met ATF, net zoals bij de spoorstaven (alleen daar 2 tot 3 cm). Bovenstaande citaten dus NIET toepassen!!!!

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 20 February 2015, 09:36:43 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22520
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #401 Gepost op: 20 February 2015, 11:01:24 »
Less is more, zoveel is wel duidelijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #402 Gepost op: 20 February 2015, 11:37:58 »
je moet ook niet elke loc sleper insmeren
1 loc is ruim voldoende
je smeert ook niet voor elke loc de spoorstaven in
En dat zwarte op de sleper is het loskomende vuil
Slepers ,zeker in het begin ,regelmatig even met het watten staafje reinigen
en flink insmeren ,is dus hij mag vochtig zijn
Niet proberen te vezuipen
anders red je geen lichtjaar met een flesje ATF  ;)

bigboynl

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #403 Gepost op: 20 February 2015, 13:03:52 »
Ik heb niet alle 27 (!) pagina's over dit onderwerp doorgelezen. ik gebruik gewoon contactspray als een lok niet lekker rijdt. Komt wel eens voor bij 2e handsjes. Sleper en wielen even inspuiten en een paar rondjes laten draaien is meestal genoeg. Een spuitbus kost tegenwoordig 6 euro en een beetje en gaat jaaaren mee.
Met vriendelijke groet
Hans

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #404 Gepost op: 20 February 2015, 13:14:24 »
Tsja, dan heb je nog even wat te lezen  8)
Gr.
Eric