Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
14 December 2025, 23:53:16
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Besselspoor
14 December 2025, 23:36:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
14 December 2025, 23:11:53
Rondom Charlois door Alewijn
14 December 2025, 23:09:42
Yamorc 8116 en MP1 MTB door Ronald Halma
14 December 2025, 22:39:44
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
14 December 2025, 22:23:54
3 januari NVBS oliebollenrit door grossraumwagen
14 December 2025, 22:17:37
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
14 December 2025, 22:14:05
Wat zit er in deze tender? door henk
14 December 2025, 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
14 December 2025, 21:37:43
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
14 December 2025, 20:07:57
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
14 December 2025, 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 December 2025, 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
14 December 2025, 18:31:23
De (3d) knutsels van Ronald. door Ronald Halma
14 December 2025, 18:08:54
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
14 December 2025, 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
14 December 2025, 17:10:29
Stub switches door Hans1963
14 December 2025, 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
14 December 2025, 16:27:34
US diorama in H0 door Ronald Halma
14 December 2025, 15:45:06
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
14 December 2025, 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
14 December 2025, 15:22:13
Camp 3 door Ronald Halma
14 December 2025, 15:08:01
Zee. Land. door Huup
14 December 2025, 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
14 December 2025, 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
14 December 2025, 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
14 December 2025, 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
14 December 2025, 13:56:19
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
14 December 2025, 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
14 December 2025, 10:37:34
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 269645 keer)

Opa Aart

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
  • Mijn vrouw vraagt: Spoor jij wel? Ja hoor,N-spoor!
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #285 Gepost op: 07 February 2015, 17:05:52 »
Nou Aart, ik zou zeggen: "Zegt het voort" (ook in Duitsland) Ik heb het ook op het Duitse 1:160 forum gedropt, maar zie daar vooral sceptische reacties van onze Duitse hobbycollega's  ::)

Ben

Nou Ben, ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het bij hen niet zou werken.
Maar hoe meer positieve reacties, hoe beter en misschien komen ze er dan ook achter.
de tijd zal het leren.......

Groet,
Opa Aart
Groeten,
Opa Aart.

N-Spoor: Klein........ maar groot plezier.

zwaanstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #286 Gepost op: 07 February 2015, 18:52:17 »
Aart je hebt het in de juiste bewoording weer gegeven.
Het is de grootste vooruit gang op model trein gebied van de af gelopen jaren.
Het bekende probleem van oudere fl m motoren, dat ze koud  niet vooruit te branden waren is ook in een keer door de ATF opgelost.
Een drupje ATF op het asje, dan word de oude olie in het bronzen busje verdreven.
Met als resultaat dat de lok of treinstel bij een koude start meteen op snelheid rijd. (y)
Kortom, voor contact problemen en smering is ATF een wonder middel.

Groet, Sietse. ;)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #287 Gepost op: 08 February 2015, 10:11:53 »
Hé Floris,
Je hebt wel wat teweeg gebracht op het forum. Veel mensen blij gemaakt!

Ja dat blijkt  ;D
Het is toch geweldig als je ergens iets vind op het internet waarvan een hoop mensen niet wisten dat dat zo gebruikt kan worden en dat je dat kan delen zodat er een hoop profijt van kunnen hebben  (y)
Vind t gaaf dat een gevonden filmpje met zoiets een hoop mensen blij maakt.

@ Aart,

In dit geval denk ik dat het bij onze buren een beetje argwaan is omdat men het niet zelf heeft uitgevonden of toegepast,wellicht nu er een "overloper" is die dit toch gebruikt,dat men ook bij "jullie" sneller geneigd is om het is te testen  ;D  (y)

@ Sietse,

Ik ben erg benieuwd naar de langere termijn effecten van dat drupje ATF op de as van een loc.
En dan met name of dat drupje niet via je as en vervolgens je wielen toch de sporen vind waardoor je een overdaad aan ATF op je baan krijgt.
In elk geval mooi dat ook jij blij wordt van dat "magische" middel  ;D  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #288 Gepost op: 08 February 2015, 10:28:13 »
Een drupje ATF op het asje, dan word de oude olie in het bronzen busje verdreven.
Met als resultaat dat de lok of treinstel bij een koude start meteen op snelheid rijd. (y)

Eerlijk gezegd begrijp ik dit niet zo goed. Welke as bedoel je? De as tussen de wielen? Maar wat heeft dat dan weer met een 'koude start' te maken?
Groet Freek

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #289 Gepost op: 08 February 2015, 10:44:09 »
Het asje van de motor zelf.
Klein drupje ATF erop, waar hij uit de behuizing/bronzenbusje komt.

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #290 Gepost op: 08 February 2015, 11:05:37 »
Even voor de zekerheid, dus hier?

Groet Freek

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #291 Gepost op: 08 February 2015, 12:00:38 »
Nu komen we op het punt dat er indianenverhalen over atf komen... de motoras... lijkt me duidelijk dat in dit geval de motor as alleen baat heeft bij de daadwerkelijke smerende kwaliteit van olie, en niet perse van atf. ATF doet 'iets' met de stroomvoorziening, daar ligt de verbetering. De motor as heeft niets met de stroomvoorziening te maken. Waarschijnlijk was de motor van de lok waar zwaanstad het over heeft, gewoon uberhaupt niet of niet voldoende gesmeerd. Met andere woorden, elke olie had deze verbetering gegeven, en is dus niet toe te kennen aan de wonderolie atf.

Catweazle

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #292 Gepost op: 08 February 2015, 12:14:12 »
Ach ja met 1 fles doe je 200 jaar dus alternatieve aanwendingen zoeken dus.........mmmm frikandellen in ATF ::)
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

zwaanstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #293 Gepost op: 08 February 2015, 12:40:54 »
Jowi dit zijn helemaal geen indianen verhalen.
ATF heeft een hele goede smeer functie.
Een bronzen bus neemt olie op, dus ook de ATF olie.
Deze smering is beter dan gewone olie, waardoor de motor lichter draait.

Groet, Sietse.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18572
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #294 Gepost op: 08 February 2015, 12:44:39 »
Oh? Waarom zit er dan gewone motorolie in een motorblok en ATF in een automaatbak? Zou de eerst niet gewoon ook goed smeren? ;)

Nu komen we op het punt dat er indianenverhalen over atf komen... de motoras... lijkt me duidelijk dat in dit geval de motor as alleen baat heeft bij de daadwerkelijke smerende kwaliteit van olie, en niet perse van atf.

Precies, helemaal mee eens. Geloof best dat ATF de geleiding verbeterd gezien het aantal positieve reactie's maar een motorasje loopt prima op de olietjes die we voorheen gebruikten :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 191
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #295 Gepost op: 08 February 2015, 12:45:07 »
Nu komen we op het punt dat er indianenverhalen over atf komen... de motoras...

ATF is ook een uitstekend smeermiddel, het moet immers de tandwielen en overbrengingen in de automatische versnellingsbak soepel en gangbaar houden.  Prima te gebruiken daar waar je olie nodig hebt, vooral omdat het niet uithardt.

Overigens doe ik de motoras nog wel eens met Molybdeenvet: eeuwig houdbaar zonder uitharden en blijft goed op z'n plek bij hoge toeren. Misschien iets voor een volgend onderwerp: wondervet ;)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6815
  • Spaar ze allemaal.
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #296 Gepost op: 08 February 2015, 12:55:29 »
Beide zullen prima smeren maar er zal wél een verschil in de eigenschappen zitten omdat het toepassingsgebied verschilt, denk bijvoorbeeld aan de viscositeit en geschiktheid voor een hoge temperatuur.

Stephan.

Opa Aart

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
  • Mijn vrouw vraagt: Spoor jij wel? Ja hoor,N-spoor!
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #297 Gepost op: 08 February 2015, 13:00:27 »
 ;) ;) Ja ja, Jullie maken er nu wel een 'goede grap' over, maar het blijft een probaat middel om de gewenste elektrische cotacten te verkrijgen.
Het smeren van de motoras is dan misschien niet het idee van smeren zoals we gewend zijn met olie.
Maar het geeft wel een goed contact en heeft toch een licht smerende functie.
En...we moeten niet vergeten waar de ATF eigenlijk voor bedoeld was, nl het smeren en soepel houden van een automatische transmissie bak.
En das precies wat wij graag op de baan zien....lekker soepel rijden en schakelen.

@Ome Wullem

Ik denk dat jij er helemaal aan verslaafd bent geworden, dus kan je volgens mij niet meer van objectiviteit spreken.... :D ;)

En tandenpoetsen?? Brrr...wat stinkt dat goedje zeg
Maar het is en blijft een bijzondere ervaring.

Groet,
Opa Aart
Groeten,
Opa Aart.

N-Spoor: Klein........ maar groot plezier.

jan_vm

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
    • MST de Maaslijn
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #298 Gepost op: 08 February 2015, 13:20:41 »
Hallo allemaal,
Wat zou het spul doen op een motor collector?
Groeten,
Jan

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6815
  • Spaar ze allemaal.
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #299 Gepost op: 08 February 2015, 13:26:40 »
De collector zal wel schoon worden, totdat de volgezogen koolborstels er overheen gaan...

Stephan.