Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 232121 keer)

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #255 Gepost op: 26 januari 2015, 00:30:37 »
Floris,
Ben benieuwd naar je bevindingen.
Ben,
Inderdaad zou " de ronde kop"  een vertekend beeld kunnen geven, maar als ik het goed lees had je met Arnold rail na enkele weken stilstand geen last van (extra) vuilaanhechting en/of slip. Dat was nl het WD40 probleem. Dat je Anna merkbaar beter rijdt klinkt prettig.

Beiden bedankt voor info

André de Ruiter

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
  • ECoS, N-spoor, Fleischmann Picolo, iTrain
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #256 Gepost op: 27 januari 2015, 21:11:55 »
Ik denk dat jullie in de verkeerde richting zoeken naar de verklaring van de werking van ATF. Ik denk dat de verklaring niet gezocht moet worden in de fysische eigenschappen van ATF maar in de chemische eigenschappen. Het zwarte goedje dat op onze rails zit en wij gemakshalve vuil noemen bestaat voornamelijk uit zinkoxide, nikkeloxide en koperoxide. Je kunt poetsen tot je een ons weegt maar binnen korte tijd zit het er weer op. Dat heet roesten.  Deze oxiden hebben een vervelende eigenschap ze geleiden electrische stroom slecht, ze behoren tot de zogenaamde halfgeleiders. Door toevoeging van zeer kleine hoeveelheden van een andere stof bijv. aluminium maar ook andere stoffen, gaan ze plotseling electrische stroom goed geleiden. Ik denk dat in ATF stofje(s) zitten die in combinatie met de oxiden op onze rails een goed geleidende substantie vormen.
Mvrgr. André

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 416
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #257 Gepost op: 27 januari 2015, 21:23:23 »
Tsja, zou kunnen, zou ook niet kunnen, wie zal het zeggen....
Groeten, Ronald.

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1206
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #258 Gepost op: 27 januari 2015, 22:11:04 »
Ik deel André's mening.
Maar zelfs als we daarmee fout zitten, ATF werkt gewoon  ;D

Ook interessant uit een ander draadje: op vuile rails eerst rijden met ATF, daarna pas schoonmaken.
Groet van Ben

keesv1

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #259 Gepost op: 27 januari 2015, 22:13:10 »
Na nu 3 weken rijden met ATF ben ik nog steeds enthousiast. Mijn indruk is dat het eigenlijk steeds beter rijdt en ik constateer ook minder "herrie" tijdens het rijden.

Ik heb zelf een chemische opleiding maar een echte verklaring heb ik er niet voor. Ik denk dat met name de z.g. "corrosie inhibitor" het werkt doet. Het wordt vaak (bijna altijd) toegepast in metaal ets processen waar het zorg draagt voor de bescherming van het blanke metaal en de etsvloeistof (meestal een zuur) het oxide kan verwijderen. Ze worden ook toegepast als een soort bescherming tegen roesten van een metaal. De concentratie is veelal van belang. Deze dient laag te zijn om een optimale werking te krijgen (soms maar 0,01% t.o.v te zuur concentratie).
Voor meer info hier de wikipedia pagina:
http://en.wikipedia.org/wiki/Corrosion_inhibitor
Gr,
Kees
H0 IB Basic, I train, Sprog 2,  Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.

zwaanstad

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #260 Gepost op: 27 januari 2015, 22:52:30 »
Na 4 weken alle wielen en rails super schoon.
En inderdaad alle treinen zijn stiller geworden.
Groeten, Sietse. ;)

André de Ruiter

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
  • ECoS, N-spoor, Fleischmann Picolo, iTrain
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #261 Gepost op: 28 januari 2015, 09:14:24 »
Mijn hypothese over de werking van ATF heb ik gebaseerd op mijn ervaringen met ATF. Mijn baan heeft 97 m rails, 9 weken geleden heb ik op vier plekken ca. 3 cm rails bestreken met een wattenstaafje gedrenkt in ATF. De rails heb ik niet gepoetst van tevoren. Daarna heb ik een tweetal treinen met ieder ca. 10 wagons rondjes laten rijden. In het begin hadden de treinen zo hier en daar hulp nodig, maar na een drietal rondjes reden ze goed en gingen daarna steeds perfecter rijden. Van doorslippen heb ik nauwelijks iets gemerkt. Ik heb de ATF aangebracht op het begin van het neergaande spoor van de twee helixen die mijn baan rijk is. Sinds die tijd rijden mijn treinen uitstekend, het enige wat ik eens in de twee weken doe is de baan stofzuigen. Ik ben druk aan het bouwen met scenery dus dat is wel nodig zo nu en dan.
IK kan mij niet voorstellen dat anti-corrosie eigenschappen van ATF dit effect zo snel kan bereiken op "vuile" rails. Bescherming tegen corrosie kan in principe op twee manieren gedaan worden.
Je vormt een laag op het te beschermen oppervlak die zuurstof en vocht tegen houdt. Deze lagen zijn meestal a-polair en geleiden derhalve slecht of geen electriciteit.
Je brengt een stof aan op het te beschermen oppervlak die lager in de spanningsreeks staat dan het te beschermen materiaal. Ik kan me niet precies voorstellen hoe dit de electrische geleiding zo snel moet verbeteren als de rails zijn bedekt met een slecht geleidende laag oxiden. Daarnaast wordt bij dit type bescherming de beschermende stof verbruikt en zal dus regelmatig aangevuld moeten worden. Ook dat strookt niet met mijn ervaring.
Ik houdt het er voorlopig op dat één van de vele additieven in ATF de oxide laag op onze rails goed geleidend maakt .
 
Mvrgr. André

rjr

  • Online Online
  • Berichten: 1956
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #262 Gepost op: 28 januari 2015, 10:52:55 »
En hoe werkt dit buiten?
Iemand dit al eens geprobeerd op de LGB baan buiten? Is nu natuurlijk niet echt het tijdstip van het jaar om buiten te rijden, maar vraag me wel af hoe dit zicht houd in weer en wind? Zou een hoop poetswerk kunnen besparen buiten.

Roelco

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #263 Gepost op: 28 januari 2015, 11:30:28 »
Roelco
smeer een deel in van de LGB baan en rijd eens wat rondjes(of heen en weer terug)
over drie maanden weer proberen.
Dan merk je of t werkt

rjr

  • Online Online
  • Berichten: 1956
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #264 Gepost op: 28 januari 2015, 11:53:17 »
Dat zal ik tegen die tijd ook wel doen als er nog geen ervaringen zijn. Maar op dit moment ga ik niet voor mijn plezier buiten zitten om met een treintje heen en weer te rijden :).
En als anderen al wat geprobeerd hebben zou dat mooi zijn.

Heb al wel een potje thuis staan.

Bedacht me opeens om eens bij de buren van het grootspoorforum te kijken. En daar is ook al een topic hierover ( naar aanleiding van deze ) Daar is iemand die het gebruikt heeft en de resultaten zijn ook daar positief.

Roelco
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2015, 12:10:52 door rjr »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #265 Gepost op: 28 januari 2015, 15:23:18 »
Floris,
Ben benieuwd naar je bevindingen.

DAn nu de 1ste bevinding met ATF van mijn kant.
Onverwacht een vroegertje vandaag,en dus moed verzameld en op 2 plekken op de baan(die enkele weken terug nog was gepoetst met t gummetje van roco) wat ATF gesmeert met een wattenstaafje.
Er hebben nu 3 sets gereden(3 locs met of rijtuigen of wagons) en dat gaat van veel helpen naar minder helpen om de trein te laten rijden,verlichting in rijtuigen of van de loc hapert steeds minder na elke set 3 keer te laten rijden van onder naar boven en terug.
Het is nu op ongeveer 50% van de baan uitgesmeerd door die stammetjes,de rest moet wachten ivm electronica van aandrijvingen van wissels en een nog niet werkende keerlus module.
Hopelijk dit weekend tijd om te zien hoe de 3 setjes dan rijden,en dan gelijk maar proberen om de rest van de vloot over de ATF heen te laten gaan enkele keren,om te zien wat die dan doen qua rijgedrag.
Voor alsnog heb ik het idee dat wat er nu heeft gereden,beter gaat rijden dan zonder t spul op de baan,voorzichtig positief dus  (y)
Wordt vervolgd  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Noordpool

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #266 Gepost op: 28 januari 2015, 20:39:09 »
Nadat ik dit Forum zorgvuldig gelezen had heb ik het ook maar ééns uitgeprobeerd. Bij de plaatselijke auto onderdelen winkel een liter ATF gekocht voor net geen 10 euro. Op de baan om de ca. 5 meter, circa 3 cm met een wattenstaaf op beide railstaven ingesmeerd. Lok met een wagen laten rijden waaronder een Noch vegertje met vilt onder één van de wielen is gemonteerd. Deze rustig circa 2 uur lang zijn rondjes laten rijden met verschillende rijwegen, zodat alle hoofdsporen waren bewerkt. Verbluffend resultaat. De eerste twee / drie rondjes schokte de (koude) lok, maar daarna liep alles als een zonnetje. Ook een andere koude lok liep verbluffend goed.
Nu is het afwachten van wanneer dit herhaald moet worden. Ik hoor drie maanden maar ook zes maanden. Ik zal er mijn weg invinden.
Lid:
OMC Hilversum

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #267 Gepost op: 28 januari 2015, 22:26:06 »
En hier een 3-railer die rijd op C-rails van Märklin.

Eerste ervaringen: Vieze plekjes worden minder, maar vermoedelijk wat teveel ATF gebruikt. Wielstellen slippen flink door.  >:(  ;D

Maar naar een aantal ronde's te gereden hebben, en zoveel mogelijk rails even met een 'zeemleertje' te hebben gepoetst wordt het rijden alweer een stuk beter. Ook vermoed ik dat het minder lawaai geeft.

Komende dagen flink rijden dus zodat de baan hopelijk in een top-conditie komt.


Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #268 Gepost op: 29 januari 2015, 21:52:34 »
Dag 2:

Treinen slippen zo goed als niet meer door. Blijven wel hier en daar staan. Over het algemeen rijd het stiller, en lijkt de stroomafname verbeterd. Maar nog niet helemaal optimaal dus. Waarbij ik denk dat de 'puko' de boosdoenders zijn.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #269 Gepost op: 29 januari 2015, 22:32:28 »
sleper flink in smeren,en rondjes rijden
de puko's doen toch niks anders als stroom voerende leiding zijn