Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 20:54:21
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door VictorPM
Vandaag om 20:52:17
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:47:08
Klein baantje 1200x1200mm door tothebeach
Vandaag om 20:32:27
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 20:26:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:10:37
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
Intermittende kortsluiting door Tjalling
Vandaag om 18:45:32
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door Eenerspoor
Vandaag om 18:45:10
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 18:37:21
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:31:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 18:16:38
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 254966 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #135 Gepost op: 15 January 2015, 00:09:36 »
Bison wordt week
Lost niet op
Onderdelen van (kunst)rubber in de bak lossen echt niet op
Ik heb rubber en kunst stof bandjes
geen sporen van slijtage of opzwellen
En onder dompelen hoeft niet
de olie van de rook makers en smeermiddelen voor de loc doen dat ook niet
even als de petroleum,diesel,wasbenzine
Of wil je een bad tussen de rails aanleggen met reinigings olie of .... wat dan ook
Als je spaarzaam gebruikt zoals omschreven is er niets aan de hand
Je moet het net als de rest

niet te ....
spaarzaam is een veeg van 1 ä 2 cm voor een baan
en dan niet in diktes die van de rail druipen

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #136 Gepost op: 15 January 2015, 13:02:03 »
Heeft het gebruik van deze "olie" ook een positief effect op binnenverlichting?
M.vr.gr.
Wim

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6661
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #137 Gepost op: 15 January 2015, 13:03:22 »
Jazeker.

En op bezetmeldingen, die reageren accurater.

Gr, Ben.

ReneH0

  • Gast
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #138 Gepost op: 15 January 2015, 14:55:46 »
Mijn eerste berichtje op het forum  :)
Maar door de enthousiaste berichten opzoek gegaan naar ATF.  Maakt het ook nog uit welke ATF?
Kroon ATF Dexron II-d wordt gebruikt, had ik gelezen.
Maar onze dichtstbijzijnde benzinepomp heeft alleen Avia Dexron III.
Geen idee, wat het verschil is... ATF = ATF zou je zeggen, maar is er een reden geweest om die Dexron II gebruiken.

Gr,  René.
« Laatst bewerkt op: 15 January 2015, 15:28:28 door René H »

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #139 Gepost op: 15 January 2015, 15:39:17 »
Volgens de specificaties zou III stabieler zijn en minder snel oxideren.
Verder blijven de eigenschappen beter bewaard onder thermische last (warmte) en blijft de viscositeit behouden bij hogere temperaturen.

Voor auto's wordt typisch gezegd dat IID en hoger vervangen mag worden door III.
Merk op dat de originele II een organische olie bevatte, en dat IID hygroscopisch is (het trekt water aan).

Ik gebruik III, net als mijn auto ;)

[ Edit: met de hoeveelheden die 'wij' gebruiken zal het vermoedelijk niet uitmaken of het II of III is ]
« Laatst bewerkt op: 15 January 2015, 15:48:49 door E.r.i.k. »

ReneH0

  • Gast
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #140 Gepost op: 15 January 2015, 15:41:30 »
Ok, nou dan ga ik ff een fles ervan halen.
Ben erg benieuwd  :D

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #141 Gepost op: 15 January 2015, 16:55:08 »
De verandering is voor de moderne bkken die met hogere drukken en meer electronica in de bak werken
Ookmde vermogens lopen steeds meer op
Evenals de verversings termijn
verders gewoon bruikbaar voor onze modeltreinen die ook steeds zwaarder en sterker worden
Dus de enorme drukken op de rails zijn dan ook meteen goed afgeschermd  ;)

ReneH0

  • Gast
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #142 Gepost op: 15 January 2015, 17:15:53 »
Nou, na een uurtje gereden te hebben kan ik alleen maar zeggen, ongelooflijk bizar en fantastisch (y)
Verlichting knippert niet meer zo storend, nog wel af en toe bij een wissel.

Mijn slechts rijdende trein rijdt nu gewoon perfect  :o

Dus ja, niet twijfelen maar koop zo'n fles :D

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #143 Gepost op: 15 January 2015, 18:29:51 »
Nu we toch wetenschappelijk en dergelijke bezig zijn,vroeg ik mezelf het volgende af.
Hoeveel mensen die dit nu gebruiken hebben een "afdak met evt verlichting erin" boven hun baan ?
(en hoeveel niet  :P )
Reden voor de vraag ?
Als blijkt dat het niet uitmaakt met stof en dergelijke dan, "moet" je dus ook niet "verplicht" een soort van afsluiting maken zodat er geen stof op je baan komt,omdat dit spul je dan dus altijd de garantie geeft dat je treinen zullen rijden.
Ben benieuwd wat hier de uitkomst van word  :D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #144 Gepost op: 15 January 2015, 20:01:14 »
Ik heb geen afdak boven mijn baan maar of dat iets uitmaakt, weet ik natuurlijk pas over een paar weken/maanden  :)
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #145 Gepost op: 15 January 2015, 20:56:56 »
elke baan heeft een afdak  ;D behalve buiten banen
en ook daar zal het werken

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #146 Gepost op: 15 January 2015, 21:01:16 »
Misschien zelfs wel juist bij buiten banen ?
Groet, Ronald.

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3701
  • N Spoor Freak
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #147 Gepost op: 16 January 2015, 22:16:02 »
Hallo,

Ik dacht ook eerst zo van, ja zal wel ::)
Maar het werkt echt!!!
In eerste instantie merk je nog niet veel maar na een aantal rondjes rijden man je weet niet wat je mee maakt :D
Zelfs de slecht lopende loc's rijden nu ook beter!
Ook de verlichting in de treinstellen (hondekop van Piko) knippert niet meer!
Vind het echt een wonder middel en dan vooral voor de N-rijders is het een uitkomst (y) (y) (y)
En als je last hebt van slippende wielen bij een helling, gewoon even de helling schoonmaken met een poetsgumblokje en hij slipt niet meer, want dan ligt er gewoon iets te veel olie :)
Owja en volgens mij maakt het niet uit welk merk je neemt, als het maar ATF olie is :)
Ik heb deze ATF olie gekocht.

Bedankt Floris voor de tip (y)

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #148 Gepost op: 16 January 2015, 23:09:53 »
 ;D
Jij hebt meteen voorraad aangelegd voor de komende 100 generaties na jou?  ;) (is dit 500 ml? OMG!)

Als je ook wel eens soldeert of "messing bakt": doe mij een klein flesje ATF, krijg je in ruil een flesje geconcentreerd Fosforzuur...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Peter.v.L

  • Online Online
  • Berichten: 284
    • Mijn website
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #149 Gepost op: 16 January 2015, 23:11:04 »
Morgen maar even een heel klein flesje laten vullen bij de dealer, ben benieuwd.... (y)
Lees overal zulke goede ervaringen dat ik niet wil achterblijven, wie wil er nou niet beter rijden met minder poetswerk  ;D, ook op andere forums zijn ze er zeer over te spreken.
Over het aantasten van kunststoffen en zo lees ik ook niet heel veel tegens, en het zit tenslotte niet in een ijzeren fles, dus dat zal ook wel loslopen :P

Groet, Peter.
« Laatst bewerkt op: 16 January 2015, 23:15:39 door Peter.v.L »