Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
ronald1956
02 September 2025, 23:04:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
02 September 2025, 22:44:07
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud)
door
Pauldg
02 September 2025, 22:32:13
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
02 September 2025, 22:28:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Mark D.
02 September 2025, 22:20:05
ACTS containerwagens
door
Michiel 80
02 September 2025, 22:11:41
Veevervoer ss/ ns
door
prutser
02 September 2025, 22:10:10
Station Roodeschool
door
Torikoos
02 September 2025, 21:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
02 September 2025, 21:43:43
NS-1000 in spoor-1
door
arnout
02 September 2025, 21:16:37
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
door
Mcn1986
02 September 2025, 21:14:41
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen
door
Ferdinand Bogman
02 September 2025, 20:27:51
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
02 September 2025, 20:15:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Wummeke
02 September 2025, 20:07:22
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
02 September 2025, 19:27:57
NS 8400 van Werps
door
prutser
02 September 2025, 19:14:30
TEE / Rheingold
door
VictorPM
02 September 2025, 18:25:53
Da's Daz 2
door
BartvD
02 September 2025, 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
02 September 2025, 17:35:15
Minder wissels
door
1200blauw
02 September 2025, 17:31:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Sofie
02 September 2025, 16:01:51
NS-6000 in Spoor-1
door
FritsT
02 September 2025, 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
02 September 2025, 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
02 September 2025, 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
02 September 2025, 13:50:51
Raadplaatje
door
grossraumwagen
02 September 2025, 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
02 September 2025, 12:49:19
27 september Afscheid ICR
door
Thom
02 September 2025, 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Eric B
02 September 2025, 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
02 September 2025, 11:18:18
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
De bouw van Schellenbach
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Vorige
-
Volgende
-
1
...
8
9
[
10
]
11
12
...
27
Omlaag
Auteur
Topic: De bouw van Schellenbach (gelezen 124963 keer)
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1848
Discussie is gezond
Re: De bouw van Schellenbach
«
Reactie #135 Gepost op:
22 May 2017, 18:29:47 »
Het hoogtepunt is bereikt van de helix:
Nu nog wat afwerken en bedraden
Ik heb eigenlijk meer zin in de laag die na de laatste schaduwlaag komt, de Underground laag
Daarover later meer
Gelogd
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
Wim1969
Offline
Berichten: 1608
Re: De bouw van Schellenbach
«
Reactie #136 Gepost op:
22 May 2017, 18:43:40 »
Indrukwekkend
Gelogd
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....
En hopen lol
W. Thomas
Offline
Berichten: 1240
145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
Re: De bouw van Schellenbach
«
Reactie #137 Gepost op:
22 May 2017, 19:07:26 »
Flinke helix
Wel wat weinig opstelsporen.
Ziet er indrukwekkend uit.
Gelogd
Keine Minsch dä es perfek'
Voor al mijn treinen foto's
http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1848
Discussie is gezond
Re: De bouw van Schellenbach
«
Reactie #138 Gepost op:
22 May 2017, 20:01:40 »
Tnxs, en er komt nog een helix net zo hoog als deze
Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk
Gelogd
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1848
Discussie is gezond
Re: De bouw van Schellenbach
«
Reactie #139 Gepost op:
15 June 2017, 22:07:43 »
Deze week weinig tijd voor ombouwwerk, warm weer, vergadering met de rayonhoofden, twee workshops en ook nog wat family time maken dat er ook wel weer wat aan de baan gesleuteld kan worden. Zo heb ik de Helix voorzien van ledstrips en staat hij op zijn plaats en rijden inmiddels de eerste treinen er weer vrolijk overheen.
Ledstrips op een stukje styreen strip van de gamma
Best een bult licht
Helix op zijn plek
Ik heb de eerste treinen nu rijden over de nieuwe helix en zo kan ik weer verder gaan bouwen. Nu is de linker wisselstraat aan de beurt van het bovenste schaduwstraat. Dusss wordt vervolgt
Gelogd
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1848
Discussie is gezond
Re: De bouw van Schellenbach
«
Reactie #140 Gepost op:
17 June 2017, 00:04:41 »
Avond,
Vanavond maar even wat tijd uitgetrokken om de linker wisselstraat aan te leggen.
Als eerste heb ik alles op maat gezaagd en voorzien van 2mm kurk.
Daarna heb ik de wissels op hun plek gelegd en lekkere grote 10mm gaten geboord voor de bediening van de wissel dmv een servo.
Als laatste alles vastgeniet en gelijmd met Hema hobbylijm. De OC32 en TM44 voor de besturing hebben ook een plekje gekregen. Er komen nog 6 relaisprinten bij voor polarisatie.
En als afsluiter even wat anders:
Gewoon omdat het kan
Het schaduwstation krijgt 6 sporen als voorsortering van de bovenplaat. Zodoende hoef ik niet zo lang te wachten voordat er een trein boven is
Gelogd
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
spoorzeven
Offline
Berichten: 5584
Re: De bouw van Schellenbach
«
Reactie #141 Gepost op:
17 June 2017, 09:50:31 »
Citaat van: martindomburg op 15 June 2017, 22:07:43
warm weer, vergadering met de rayonhoofden,
Die twee zou ik nou nooit bij elkaar gedacht hebben
Gelogd
Groet, Frank
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1848
Discussie is gezond
Re: De bouw van Schellenbach
«
Reactie #142 Gepost op:
26 June 2017, 14:41:30 »
Middag,
Deze week niet veel tijd voor ombouwwerk door een aantal prive aangelegenheden en voorbereidingen op Houten. Daarom tussendoor een beetje werken aan de linker wisselstraat.
Er zijn een paar wissels bij gekomen voor wat extra opstelsporen en daarna heb ik de elecronica gemonteerd.
2x TM44 voor 8 blokken
1x OC32 voor de wissels en relais
6x HPP4 relaisprint voor puntstukpolarisatie en blokschakeling.
\4x SP04R om de 16 TG9e servo's stabiel te sturen.
Later als de plaat op zijn plek zit krijgen de OC32 en TM44hun voeding en communicatie
Daarnaast heb ik de servo's alvast gemonteerd.
1 servo kan nog niet worden geplaatst want die komt op een dwarsliggen te staan.
De volgende stap wordt het aanbrengen van de polarisatie van de wissels. Als dat gedaan is kan deze plaat op zijn plek en aangesloten worden op de linker helix.
En dan beginnen we even opnieuw met de rechter helix, daar komt exact hetzelfde kunstje als aan de linkerkant
Als die klaar is kunnen de twee delen verbonden gaan worden middels 6 opstelsporen
Groetjes
Gelogd
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1848
Discussie is gezond
Re: De bouw van Schellenbach
«
Reactie #143 Gepost op:
08 July 2017, 00:05:32 »
Avond,
Tussen al het werken door helaas geen tijd gevonden voor updates, nu moet het dan toch echt even gebeuren. Want er is veel progressie geweest in een korte tijd. In twee avonden had ik de wissels bedraad en aangesloten op hun relaiskaarten. Ook de voedingsschakelingen van de wisselstraten en de blokbedrading van de eerste 6 blokken. Ik wil natuurlijk wel rijden straks.
IMG_0185
by
Martin Domburg
, on Flickr
IMG_0184
by
Martin Domburg
, on Flickr
IMG_0183
by
Martin Domburg
, on Flickr
IMG_0180
by
Martin Domburg
, on Flickr\
IMG_0172
by
Martin Domburg
, on Flickr
De sporen lopen alvast wijd uit van 28 mm hartafstand naar 33 bij de bochten.
IMG_0187
by
Martin Domburg
, on Flickr
IMG_0191
by
Martin Domburg
, on Flickr
Na al dat draadjes geweld werd het tijd om de plaat op zijn plek te zetten en de helix met de wisselstraat te verbinden. Wederom heb ik de rails weer gelijmd met Hema hobbylijm op het kurk.
IMG_0200
by
Martin Domburg
, on Flickr
IMG_0197
by
Martin Domburg
, on Flickr
IMG_0196
by
Martin Domburg
, on Flickr
En een stripje led erboven en klaar ik kees.
Even wat anders:
Point of view vanaf de helix op het onderste schaduwlaag
IMG_20170705_210132
by
Martin Domburg
, on Flickr
Point of view vanaf de helix op het middelste schaduwlaag
IMG_20170705_210119
by
Martin Domburg
, on Flickr
Point of view vanaf de helix op het bovenste schaduwlaag
IMG_20170705_210125
by
Martin Domburg
, on Flickr
Nu de boel inregelen en testen en dan kan ik dit hele verhaal gaan herhalen aan de rechterzijde van de modelbaan
Joepie........ leuk he zo'n hobby whahaha
Gelogd
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
trainiac
Offline
Berichten: 79
Re: De bouw van Schellenbach
«
Reactie #144 Gepost op:
08 July 2017, 08:45:23 »
Zeer indrukwekkend Martin
Gelogd
met de groeten van Harry
Mijn HO baan in segmenten
Mijn N baan in segmenten
nkob
Offline
Berichten: 2053
Re: De bouw van Schellenbach
«
Reactie #145 Gepost op:
18 July 2017, 19:46:26 »
gisteren een loc gebracht voor groot onderhoud
gastvrije ontvangst en mogen kijken bij de baan
fotos doen geen recht aan de werkelijkheid .
ik ben meer een boompjesman en geen techniekman maar het was indrukwekkend .
dank je martin
groetjes
kees
Gelogd
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: De bouw van Schellenbach
«
Reactie #146 Gepost op:
18 July 2017, 20:20:00 »
Ongelofelijk.
Kwestie van volhouden zie ik.....
Groet Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1848
Discussie is gezond
Re: De bouw van Schellenbach
«
Reactie #147 Gepost op:
05 August 2017, 22:26:31 »
Nu de laatste helix wegens tijd en financieel gebrek even op zijn gat ligt ben ik begonnen met het defenitief plannen van het thema en bijbeorend baanplan voor het zichtbare deel en dus ook de modelbaan. Mijn vorige ideeën gaven me toch niet het goede gevoel wat ik zocht en met name de uitvoering bracht me aan twijfels.
Tijdens de vakantie had ik genoeg tijd om eens door oude bladen te neuzen en kwam ik op een flinke inspiratie uit doe me direct enthosiast maakte. Het thema word industrie en exact zoals ik het graag wil hebben.
Als eerste beginnen we met de exit banuit de helixen van het Schaduwdeel:
Schellenbach V4 Underground
by
Martin Domburg
, on Flickr
Links mondt het direct uit in een aftakking naar een ondergronds station "Stadt Schellenbach Underground" Dit wordt een modern station overigens net als het gehele scene van de baan tydperk 5. Het rijdend materiaal niet hoor, dat varieert lekker van 3 naar 6 en van NS naar OBB via DB, DR en SBB. Wel heck even amaricans can drive the tracks.
Aan de beide zijden klimmen de sporen naar 8 cm hoogte voor de eerste verdeling.
Schellenbach V4 Stijgsporen
by
Martin Domburg
, on Flickr
Hier zie je de ondergrondse uitmonden in de achterdemuurse. Hier hebben de beide sporen aftakking naar het goederendeel. De gros van de treinen gaan achterlangs via 1,8% klim naar het stationsniveau.
Hier komt de gekkigheid
Schellenbach V4 scenery
by
Martin Domburg
, on Flickr
Pontificaal door het beeld loopt een verhoogte paradespoor op 18 cm hoogte door het beeld. Deels over een spoordijk, deels met taluddelen en brugdelen. Achter deze dijk/talud met pilaren doorkijk gevend geheel, komend diverse pandjes met een stamlijntje die soms wel soms niet zichtbaar zal zijn. Gewoon leker speels dus.
Het paradespoor kent een 3 sporig station "Stadt Schellenbach Sud-Ost" welke een inhaalspoor heeft en twee perronsporen. De perronlengte is 1,5 meter.
Voor dit talud langs bevindt zich de "shortcut" de dubbelsporige aftakking die voorlangsloopt gescheiden van de talud middels een MCC wegdek en wat scenes. De shortcut begint en eindigd met een serie wissels die het mogelijk maken om goederentreinen et rangeererein op te loodsen waar deze worden uitgerangeerd naar een containeroverslag (et bewegende kraan), een kolenmijn links en een laad-losperron rechts.
En ertussendoor ook nog wat MCC rijdende vrachtwagens
Ik ben hier best wel tevreden over en in mijn hoofd kan ik er al veel leuke scene's mee bedenken en techniek in kwijt!
De komende maanden ga ik trachten tussen het ombouwwerk de rechter helix en aansluiting af te maken waarna er toch echt aan dit project begonnen kan gaan worden.
Groetjes Martin
P.s.: Volgende week begin ik een Blog genaamd Martin's zijspoor. Te volgen via FaceBook, meer informatie volgt nog
Gelogd
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1848
Discussie is gezond
Re: De bouw van Schellenbach
«
Reactie #148 Gepost op:
13 September 2017, 23:09:09 »
Avond vrienden,
Ik heb mezelf weer verplicht 1 avond in de week aan de baan te werken, heerlijk eigenlijk weer gewoon knutselen.
Ik zit met een redelijk probleem welke ik op wil lossen. Door wat niet zo heel goed uitpakkende concepten loopt het bedrijf telkens in de soep:
1: Helixovergangen
2: Bovenleiding
De Helix overgangen blijken goed te werken rtotdat de casette eruit gehaald word. Bij terug plaatsen lukt het me inmiddels niet meer om alle lagen goed uit te lijnen op elkaar. Plaatjes aan de bovenzijde werken niet omdat de helix zonder kurk is en de plaat met kurk. Aan de onderzijde rust de plaat op een balk van 4x4 cm.....
Door de werking van het hout heb ik telkens ontsporingen en dat wil ik niet, ik wil dat de baan een uur kan rijden zonder grote calamiteiten. De techniek is goed, de wissels werken goed, iTrain werkt goed. Die factoren zijn reeds stabiel genoeg. Echter de helixen.....
Wat is mijn idee nu:
Ik ga boutjes M6 aan de onderzijde plaatsen op afstand gezet met een moer, Aan de beide zijden van de overgang en aan zowel de helix als de plaat kant. op die boutjes komt een plaat welke ik met een vleugelmoer tegen de zeskantmoet aan kan klemmen. Zo plaats ik als het ware de plaatjes op afstand van het hout en kan ik toch de railzen op de x-as en y-as uitlijnen. Wellicht doe ik zelfs M8, dara ga ik nog even over nadenken.
Naast dat dus ga ik ook de constructie van de bovenplaat aan de muur veranderen wnat nu lopen treinen vast op de bovenste laag
Daarnaast ben ik ook op de bovenste laag de overgangen gaan vernieuwen, hier werkt ProRail al hard aan het herstel:
Een ander probleem is de bovenleiding, ik begin dat een beetje moe te worden eerlijk gezegd. Heb ik alles nu al 6x opnieuw uitgelijnd alles rijd er mooi doorheen maar er zijn er altijd een paar die af en toe eens blijven haken....... Inmiddels heel frustrerend en het werkt de betrouwbaarheid erg tegen kan ik je vertellen. Ik dnek er momenteel hard aan om het bovenleiding verhaal te verlaten en te accepteren dat straks de panto's naar beneden staan
Maar goed, wordt dus vast wel weer vervolgt soon, ik heb nog steeds het doel om eind dit jaar SS af te ronden.
Groetjes
Gelogd
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
Marco EB
Offline
Berichten: 550
spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
Re: De bouw van Schellenbach
«
Reactie #149 Gepost op:
14 September 2017, 08:16:48 »
Misschien is het een simpel idee, maar kan je op de overgangen geen compensatie rail stuk gebruiken?
Zo'n uitschuifbaar stukje spoor.
Bij demontage van je klimspiraal even los maken.
Spiraal terugschuiven en ipv veel frustratie bij uitlijnen gewoon de railtjes weer "uitschuiven".
Gelogd
mvg
Marco
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Vorige
-
Volgende
-
1
...
8
9
[
10
]
11
12
...
27
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
De bouw van Schellenbach