Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:47:41
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 15:40:32
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
Vandaag om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:26:17
Omgeving Frankfurt am Main door Hlv53
Vandaag om 15:24:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 15:20:14
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 15:09:34
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:04:26
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:42:43
Pendel module Viessmann 5214 door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:29:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:24:39
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 14:19:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 13:54:17
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 13:53:55
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 11:25:25
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Benelux795
Vandaag om 11:14:56
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 11:10:10
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 11:05:41
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 10:58:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 10:57:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:52:46
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 10:02:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 09:42:43
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:18:58
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 08:51:09
West-Brabantse modelspoordagen door spoorijzer
Vandaag om 08:49:19
NL-baan in Canada door mass am see
Vandaag om 08:42:00
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse door Besselspoor
Vandaag om 08:23:52
  

Auteur Topic: De bouw van Schellenbach  (gelezen 127543 keer)

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #105 Gepost op: 04 June 2016, 14:24:32 »
Peter bedoeld dat ze de voedingsspanning en de te meten spanning niet gelijk hebben doorverbonden op het printje .

Dit is niet gedaan omdat je tot 100 volt kan meten , en je voedingsspanning maar tot max. 30 volt mag gaan .

Maar als beide spanningen toch onder de 30volt blijven , zou je inderdaad deze aan elkaar kunnen knopen .
(gezien de tolerantie van het metertje , zal het met een eventuele afwijking wel loslopen )

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #106 Gepost op: 04 June 2016, 16:07:47 »
Ik heb dit weekend even onvoldoende tijd; zal er komende week eventueel nog wel op terugkomen.

Gr. Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #107 Gepost op: 02 November 2016, 23:23:46 »
het is eindelijk zover! Op last van de dokter weer wat structuur gegeven aan mijn leven en daar hoort tijd voor mijn eigen ook bij. Dus vanavond moest het dan ook echt gebeuren, de schuur opnieuw ingeruimd en de modelbaan leeg geruimd!!!

Wat een werk, er stonden nu al ruim 30 stammen op de baan. Maar het is zover:


De baan is leeg!!!!


En meteen het eerste slachtoffer tevoorschijn getoverd! De eerste helix.

De helixen draaien nu al een jaar en zo onderhand zijn me een paar dingen op gaan vallen:

- Lijmresten kunnen na een aantal maanden ineens opduiken en gaan liggen zeuren, ergernis nummer 1
- Echt maar dan ook echt goed reinigen voor je ATF gebruikt is wel prettig
- Ik moet iets met de overgangen, er vanuitgaan dat deze blijven zitten is niet slim

Dus ik ga ermee aan de slag. Alle rails goed reinigen en ontdoen van lijmresten als eerste.
De overgangen ga ik zekeren d.m.v. kistsluitingen, dezelfde als op de DTS Demobaan gebruikt worden. Zodoende weet ik altijd dat de overgang uitgelijnd blijft.

Ook ga ik de draadeinden inkorten en voorzien van koppelmoeren zodat de volgende helix erop kan en weer afneembaar is.

Dan het laatste project: Pantovangers!!!!
Ik kreeg ooit de tip om punaises in het hout te drukken en daaroverheen een 1mm of 1,5mm koperdraad te solderen. Dat ga ik zeker experimenteren.

Dus er komt eindelijk weer beweging in de baan. 1 ding is zeker, het gaat pas weer helemaal in bedrijf als het derde Schaduwstation en de rest van de helix klaar zijn!!!!! Ben er klaar mee  :lol:

cheerz
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #108 Gepost op: 09 November 2016, 23:07:30 »
Vanavond een avondje in de schuur doorgebracht....... Ja ik ben echt aan het klussen geweest  :shock:

Als eerste heb ik de helix ontdaan van de overlengte draadeinden. Ik gebruik M8 koppelmoeren om de tweede helix te koppelen aan deze helix. Hiervoor heb ik de draadeind afgeslepen op de helft van de koppelmoer.


Nu kan ik straks de tweede helix opbouwen op de bestaande en deze toch afkoppelen mocht er wat mis gaan onderin de eerste helix.


De tweede klus was het aanbrengen van koffersluitingen om de helixlaag strak aan de vaste baan te koppelen.

Voorheen was dit los en dat bleek geen succes. Ook strips hielpen niet om de helix strak op zijn plek te behouden. Lang liep ik te worstelen hoe ik dit op zou gaan lossen aangezien de helix straks 6 exits heeft naar de vaste baan. Het antwoord vond ik in koffersluitingen. Ze zijn wat prijzig maar ze centreren in elkaar middels een punt. Door de sluiting aan te trekken straks heb ik een strakke aansluiting op de vaste baan en hebben de lagen geen invloed meer op elkaar.

Op de foto zie je de contradelen, het scharnierdeel komt op de vaste baan. Dan is de boel goed af te koppelen. De witte stekker rechts wordt nog vervangen door een sub-d in een beugel :)

Dan de derde klus, de pantograaf opvang installatie!

Ik heb een houten portaal gezaagd met een doorgang hoogte van 5 cm. Deze zal de pantograaf met een 1,5mm koperdraad op gaan vangen.







Om de koperdraad in de helix te geleiden tot het punt dat de pantograaf los is van het hout heb ik allemaal blote punaises in het hout gedrukt. Volgende week ga ik deze vertinnen en soldeer ik het koperdraad hier tegenaan. Na de laatste punaise zal het draad verlopen in het hout en zo verdwijnen.

Ben erg benieuwd of dit gaat werken!!!! Spannend

Volgende week weer verder :)

Groetjes Martin
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #109 Gepost op: 23 November 2016, 22:56:17 »
Er is weer een update, vanavond maar weer eens lekker geknutseld aan het pantograaf opvangidee die ik ooit van een klant heb gekregen. Ik weet ff niet meer wie het was maar wie het ook was, bedankt hiervoor.

Een appeltje eitje om te maken, vorige keer heb ik laten zien dat ik de punaises op wat strategische plekken in het dak heb gedrukt. Vandaag heb ik dar een 1,5mm koper draad langsop gesoldeerd. Eerst de punaises ingevet met S65 en vertint, vervolgens de draad bevestigen en uitlijnen.

Al met al was ik met een klein uurtje klaar met het solderen en het resultaat is veelbelovend mag ik zeggen:







De pantograaf wordt netjes opgevangen en als hij vrij komt van het draad verdwijnt het koper in het plafond.
Volgende keer de rails opschonen en dan ga ik eens testrijden :)

Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #110 Gepost op: 24 November 2016, 11:21:16 »
Er is weer een update, vanavond maar weer eens lekker geknutseld aan het pantograaf opvangidee die ik ooit van een klant heb gekregen. Ik weet ff niet meer wie het was maar wie het ook was, bedankt hiervoor.

Geen dank, Ik heb je ooit een link naar een draadje op dit forum gestuurd. Ik ben geen klant en zal het niet worden, tenzij je Selectrix aan je assortiment gaat toevoegen  ;D

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #111 Gepost op: 24 November 2016, 11:48:17 »
Hoi Gerard,

Bedankt kerel!!

Btw, ik heb gewoon selectrix hoor. In de vorm van Rauthenhaus en ESU. Ook testen met SX is mogelijk.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #112 Gepost op: 24 November 2016, 11:54:02 »
Wist ik niet. Kom de volgende keer in Houten wel even buurten. Kijken wat je precies hebt. Je wordt dan wel concurent van mijn normale leverancier in Houten.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #113 Gepost op: 24 November 2016, 12:41:17 »
Hoho concurrent vind ik een vies woord. Ik gun iedereen een stukje van de koek de onderscheiding zit m in de service vindt ik.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk

Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #114 Gepost op: 24 November 2016, 13:10:53 »
Krijg ik twee 10 en als leverancier. Tenminste als waar is wat ik over je lees.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. "Concurent" moet je ook niet te zwaar nemen, maar ik begrijp wat je bedoeld. Tot op Houten Digitaal (ik ga ervan uit dat je daar staat).

Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #115 Gepost op: 24 November 2016, 13:26:55 »
Absoluut, ja bij dit keurmerk kan je niet sjoemelen met de recensies.

Ik ben in Houten, Hal 3 achterin An de rechterzijde

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk

Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1011
  • Metrop-Märklin
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #116 Gepost op: 24 November 2016, 20:23:59 »
resultaat is veelbelovend mag ik zeggen:

Ik heb een linkje vanaf de buren gezet naar deze boven geleiding met punaises.
Grappige vondst, zelfs al heb je hem van een ander (Gerard v.d. S.?).
Heb je daarvoor echt zoveel punaises, en zo dicht op elkaar, nodig?

Bij Stummiforum ken ik wel een draadje van iemand die punaises gebruikt in combinatie met koperen bloembinddraad als derde rail (typerend Marklin rijder met weinig geld).
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #117 Gepost op: 24 November 2016, 20:38:12 »
Nee is niet persee nodig, zolang de draad maar mooi blijft hangen is het goed. Maar hé wat kost een punaise nou :)

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk

Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #118 Gepost op: 30 November 2016, 23:06:26 »
Het is weer tijd, de hoogste tijd, bier en chips te voorschijn want de wekelijkse update is nu al 3x op rij gelukt!!! Whahaha

Magoe, vanavond heb ik dus weer wat werk verricht aan de helix. Weliswaar maar anderhalf uur maar toch. Ik heb de tweede pantovanger gemonteerd op de helix.
Deze pantovanger pakt de exit van de helix op en dit maal nog weer iets anders. De voorste ring heb ik laten verzinken in het hout zodat ik de bocht niet helemaal om hoef te gaan. De pantograaf laat na de bocht pas een gat vallen van 3mm tot het hout, daarvoor is het net 1mm en als hij dan in de bocht een koperdraad tegenkomt is het niet gegarandeerd een succes.

Ik heb de koperdraad dus verzonken in het hout zodat de pantograaf rustig het draad op kan pakken.


Het is uiteindelijk niet de mooiste afwerking geworden maar er mag wel bij vermeld worden dat dit de 12e poging was ofzo, van telkens los en vast solderen word het draad en zijn omgeving niet beter van. Iets met een perfectionist, een soldeerbout en een oplossing   :lol:







De helix begint af te geraken. Volgende week wil ik de sub-d verbindingen in orde maken, ook speel ik nog met de gedachten om een ledstrip te plaatsen voor werkverlichting. Mara of ik helemaal rond ga of een paar keer verticaal..... ben ik nog niet over uit.

Als het elektrische deel over is dan ga ik proefrijden in de helix en ervoor zorgen dat echt alle lijmresten verdwenen zijn.

Waarom zoveel moeite? Ik heb nog zo'n gevaarte en er komen nog 2 helixen bovenop van 4 omwentelingen elk. Dat word het komende project!!! Het moet dus perfect wezen want een storing of ontsporing verhelpen kost heel veel tijd. De helix word dan afgekoppeld en uitgeschoven, gedemonteerd en als de storing is verholpen weer terug geplaatst. Dat wil ik dus minimaliseren!!!

Volgende week maar weer een beetje verder knutselen.

Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #119 Gepost op: 22 December 2016, 23:50:02 »
Vanavond maar weer wat tijd vrij gemaakt om verder te gaan met de helix. Begint me steeds meer te kriebelen nu om naar de scenery toe te werken.


Als eerste heb ik alle verbindingen afgewerkt op een sub-d en netje voorzien van een behuizing.

De volgende stap is het aanbrengen van de werkverlichting. Ik wil eigenlijk wat ledstrips aanbrengen in de helix. Nu zit ik er aan te denken om op de 6 binnenste draadeinden een rechtopstaande strook te monteren met daarop een stuk ledstrip.

Iemand suggesties?



verder ben ik druk aan het testrijden, ik heb de pantovangers nu redelijk voor elkaar. Heb het getest met een Piko 1200, Minitrix BR 103, Fleischmann BR 189 en een Minitrix 1621. Al moet ik wel bij de 1600 de pantograaf gaan begrenzen want die springen loodrecht omhoog.....

Ik ben tevreden, nu nog de gebreken aan railcontacten oplossen, er zitten her en der nog wat lijmresten die issues geven.

Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?