Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door IJmc
Vandaag om 17:42:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 17:34:35
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Ronnor
Vandaag om 17:21:32
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:50:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:36:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
  

Auteur Topic: De bouw van Schellenbach  (gelezen 116961 keer)

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #105 Gepost op: 04 juni 2016, 14:24:32 »
Peter bedoeld dat ze de voedingsspanning en de te meten spanning niet gelijk hebben doorverbonden op het printje .

Dit is niet gedaan omdat je tot 100 volt kan meten , en je voedingsspanning maar tot max. 30 volt mag gaan .

Maar als beide spanningen toch onder de 30volt blijven , zou je inderdaad deze aan elkaar kunnen knopen .
(gezien de tolerantie van het metertje , zal het met een eventuele afwijking wel loslopen )

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #106 Gepost op: 04 juni 2016, 16:07:47 »
Ik heb dit weekend even onvoldoende tijd; zal er komende week eventueel nog wel op terugkomen.

Gr. Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #107 Gepost op: 02 november 2016, 23:23:46 »
het is eindelijk zover! Op last van de dokter weer wat structuur gegeven aan mijn leven en daar hoort tijd voor mijn eigen ook bij. Dus vanavond moest het dan ook echt gebeuren, de schuur opnieuw ingeruimd en de modelbaan leeg geruimd!!!

Wat een werk, er stonden nu al ruim 30 stammen op de baan. Maar het is zover:


De baan is leeg!!!!


En meteen het eerste slachtoffer tevoorschijn getoverd! De eerste helix.

De helixen draaien nu al een jaar en zo onderhand zijn me een paar dingen op gaan vallen:

- Lijmresten kunnen na een aantal maanden ineens opduiken en gaan liggen zeuren, ergernis nummer 1
- Echt maar dan ook echt goed reinigen voor je ATF gebruikt is wel prettig
- Ik moet iets met de overgangen, er vanuitgaan dat deze blijven zitten is niet slim

Dus ik ga ermee aan de slag. Alle rails goed reinigen en ontdoen van lijmresten als eerste.
De overgangen ga ik zekeren d.m.v. kistsluitingen, dezelfde als op de DTS Demobaan gebruikt worden. Zodoende weet ik altijd dat de overgang uitgelijnd blijft.

Ook ga ik de draadeinden inkorten en voorzien van koppelmoeren zodat de volgende helix erop kan en weer afneembaar is.

Dan het laatste project: Pantovangers!!!!
Ik kreeg ooit de tip om punaises in het hout te drukken en daaroverheen een 1mm of 1,5mm koperdraad te solderen. Dat ga ik zeker experimenteren.

Dus er komt eindelijk weer beweging in de baan. 1 ding is zeker, het gaat pas weer helemaal in bedrijf als het derde Schaduwstation en de rest van de helix klaar zijn!!!!! Ben er klaar mee  :lol:

cheerz
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #108 Gepost op: 09 november 2016, 23:07:30 »
Vanavond een avondje in de schuur doorgebracht....... Ja ik ben echt aan het klussen geweest  :shock:

Als eerste heb ik de helix ontdaan van de overlengte draadeinden. Ik gebruik M8 koppelmoeren om de tweede helix te koppelen aan deze helix. Hiervoor heb ik de draadeind afgeslepen op de helft van de koppelmoer.


Nu kan ik straks de tweede helix opbouwen op de bestaande en deze toch afkoppelen mocht er wat mis gaan onderin de eerste helix.


De tweede klus was het aanbrengen van koffersluitingen om de helixlaag strak aan de vaste baan te koppelen.

Voorheen was dit los en dat bleek geen succes. Ook strips hielpen niet om de helix strak op zijn plek te behouden. Lang liep ik te worstelen hoe ik dit op zou gaan lossen aangezien de helix straks 6 exits heeft naar de vaste baan. Het antwoord vond ik in koffersluitingen. Ze zijn wat prijzig maar ze centreren in elkaar middels een punt. Door de sluiting aan te trekken straks heb ik een strakke aansluiting op de vaste baan en hebben de lagen geen invloed meer op elkaar.

Op de foto zie je de contradelen, het scharnierdeel komt op de vaste baan. Dan is de boel goed af te koppelen. De witte stekker rechts wordt nog vervangen door een sub-d in een beugel :)

Dan de derde klus, de pantograaf opvang installatie!

Ik heb een houten portaal gezaagd met een doorgang hoogte van 5 cm. Deze zal de pantograaf met een 1,5mm koperdraad op gaan vangen.







Om de koperdraad in de helix te geleiden tot het punt dat de pantograaf los is van het hout heb ik allemaal blote punaises in het hout gedrukt. Volgende week ga ik deze vertinnen en soldeer ik het koperdraad hier tegenaan. Na de laatste punaise zal het draad verlopen in het hout en zo verdwijnen.

Ben erg benieuwd of dit gaat werken!!!! Spannend

Volgende week weer verder :)

Groetjes Martin
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #109 Gepost op: 23 november 2016, 22:56:17 »
Er is weer een update, vanavond maar weer eens lekker geknutseld aan het pantograaf opvangidee die ik ooit van een klant heb gekregen. Ik weet ff niet meer wie het was maar wie het ook was, bedankt hiervoor.

Een appeltje eitje om te maken, vorige keer heb ik laten zien dat ik de punaises op wat strategische plekken in het dak heb gedrukt. Vandaag heb ik dar een 1,5mm koper draad langsop gesoldeerd. Eerst de punaises ingevet met S65 en vertint, vervolgens de draad bevestigen en uitlijnen.

Al met al was ik met een klein uurtje klaar met het solderen en het resultaat is veelbelovend mag ik zeggen:







De pantograaf wordt netjes opgevangen en als hij vrij komt van het draad verdwijnt het koper in het plafond.
Volgende keer de rails opschonen en dan ga ik eens testrijden :)

Groetjes
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #110 Gepost op: 24 november 2016, 11:21:16 »
Er is weer een update, vanavond maar weer eens lekker geknutseld aan het pantograaf opvangidee die ik ooit van een klant heb gekregen. Ik weet ff niet meer wie het was maar wie het ook was, bedankt hiervoor.

Geen dank, Ik heb je ooit een link naar een draadje op dit forum gestuurd. Ik ben geen klant en zal het niet worden, tenzij je Selectrix aan je assortiment gaat toevoegen  ;D

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #111 Gepost op: 24 november 2016, 11:48:17 »
Hoi Gerard,

Bedankt kerel!!

Btw, ik heb gewoon selectrix hoor. In de vorm van Rauthenhaus en ESU. Ook testen met SX is mogelijk.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #112 Gepost op: 24 november 2016, 11:54:02 »
Wist ik niet. Kom de volgende keer in Houten wel even buurten. Kijken wat je precies hebt. Je wordt dan wel concurent van mijn normale leverancier in Houten.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #113 Gepost op: 24 november 2016, 12:41:17 »
Hoho concurrent vind ik een vies woord. Ik gun iedereen een stukje van de koek de onderscheiding zit m in de service vindt ik.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #114 Gepost op: 24 november 2016, 13:10:53 »
Krijg ik twee 10 en als leverancier. Tenminste als waar is wat ik over je lees.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. "Concurent" moet je ook niet te zwaar nemen, maar ik begrijp wat je bedoeld. Tot op Houten Digitaal (ik ga ervan uit dat je daar staat).

Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #115 Gepost op: 24 november 2016, 13:26:55 »
Absoluut, ja bij dit keurmerk kan je niet sjoemelen met de recensies.

Ik ben in Houten, Hal 3 achterin An de rechterzijde

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #116 Gepost op: 24 november 2016, 20:23:59 »
resultaat is veelbelovend mag ik zeggen:

Ik heb een linkje vanaf de buren gezet naar deze boven geleiding met punaises.
Grappige vondst, zelfs al heb je hem van een ander (Gerard v.d. S.?).
Heb je daarvoor echt zoveel punaises, en zo dicht op elkaar, nodig?

Bij Stummiforum ken ik wel een draadje van iemand die punaises gebruikt in combinatie met koperen bloembinddraad als derde rail (typerend Marklin rijder met weinig geld).
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #117 Gepost op: 24 november 2016, 20:38:12 »
Nee is niet persee nodig, zolang de draad maar mooi blijft hangen is het goed. Maar hé wat kost een punaise nou :)

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #118 Gepost op: 30 november 2016, 23:06:26 »
Het is weer tijd, de hoogste tijd, bier en chips te voorschijn want de wekelijkse update is nu al 3x op rij gelukt!!! Whahaha

Magoe, vanavond heb ik dus weer wat werk verricht aan de helix. Weliswaar maar anderhalf uur maar toch. Ik heb de tweede pantovanger gemonteerd op de helix.
Deze pantovanger pakt de exit van de helix op en dit maal nog weer iets anders. De voorste ring heb ik laten verzinken in het hout zodat ik de bocht niet helemaal om hoef te gaan. De pantograaf laat na de bocht pas een gat vallen van 3mm tot het hout, daarvoor is het net 1mm en als hij dan in de bocht een koperdraad tegenkomt is het niet gegarandeerd een succes.

Ik heb de koperdraad dus verzonken in het hout zodat de pantograaf rustig het draad op kan pakken.


Het is uiteindelijk niet de mooiste afwerking geworden maar er mag wel bij vermeld worden dat dit de 12e poging was ofzo, van telkens los en vast solderen word het draad en zijn omgeving niet beter van. Iets met een perfectionist, een soldeerbout en een oplossing   :lol:







De helix begint af te geraken. Volgende week wil ik de sub-d verbindingen in orde maken, ook speel ik nog met de gedachten om een ledstrip te plaatsen voor werkverlichting. Mara of ik helemaal rond ga of een paar keer verticaal..... ben ik nog niet over uit.

Als het elektrische deel over is dan ga ik proefrijden in de helix en ervoor zorgen dat echt alle lijmresten verdwenen zijn.

Waarom zoveel moeite? Ik heb nog zo'n gevaarte en er komen nog 2 helixen bovenop van 4 omwentelingen elk. Dat word het komende project!!! Het moet dus perfect wezen want een storing of ontsporing verhelpen kost heel veel tijd. De helix word dan afgekoppeld en uitgeschoven, gedemonteerd en als de storing is verholpen weer terug geplaatst. Dat wil ik dus minimaliseren!!!

Volgende week maar weer een beetje verder knutselen.

Groetjes
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #119 Gepost op: 22 december 2016, 23:50:02 »
Vanavond maar weer wat tijd vrij gemaakt om verder te gaan met de helix. Begint me steeds meer te kriebelen nu om naar de scenery toe te werken.


Als eerste heb ik alle verbindingen afgewerkt op een sub-d en netje voorzien van een behuizing.

De volgende stap is het aanbrengen van de werkverlichting. Ik wil eigenlijk wat ledstrips aanbrengen in de helix. Nu zit ik er aan te denken om op de 6 binnenste draadeinden een rechtopstaande strook te monteren met daarop een stuk ledstrip.

Iemand suggesties?



verder ben ik druk aan het testrijden, ik heb de pantovangers nu redelijk voor elkaar. Heb het getest met een Piko 1200, Minitrix BR 103, Fleischmann BR 189 en een Minitrix 1621. Al moet ik wel bij de 1600 de pantograaf gaan begrenzen want die springen loodrecht omhoog.....

Ik ben tevreden, nu nog de gebreken aan railcontacten oplossen, er zitten her en der nog wat lijmresten die issues geven.

Groetjes
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?