Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 19:17:47
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Rob Ellerman
Vandaag om 19:16:11
Een Rotterdams gebouw door BartvD
Vandaag om 18:59:50
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 18:56:54
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 18:55:58
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door odaoda
Vandaag om 18:50:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 18:48:33
Minder wissels door AP3737
Vandaag om 18:12:15
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen 15 en 16 November. door Keska
Vandaag om 17:54:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 17:54:10
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:52:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:42:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:52
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door hmmglaser
Vandaag om 17:34:17
Fleischmania Nostalgia door Sikko
Vandaag om 17:26:50
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
Vandaag om 17:15:10
LIMA IRM Cardanassen door Bierwagen
Vandaag om 17:11:38
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
Vandaag om 17:04:52
Verlichting inbouwen in LS 96 026 Messwagen van de Rurtalbahn door Peter45
Vandaag om 16:21:03
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:20:34
Veevervoer ss/ ns door TonM
Vandaag om 15:07:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 15:03:16
vervangen draaistel Trix wagon door grossraumwagen
Vandaag om 14:50:28
PB Models, ICR-rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 14:17:41
ACTS containerwagens door fissy
Vandaag om 13:29:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Sven
Vandaag om 13:17:05
The Summer of 69 door spoorijzer
Vandaag om 12:37:49
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:19:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:24:47
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:53:29
  

Auteur Topic: De bouw van Schellenbach  (gelezen 125025 keer)

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1678
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #105 Gepost op: 04 June 2016, 14:24:32 »
Peter bedoeld dat ze de voedingsspanning en de te meten spanning niet gelijk hebben doorverbonden op het printje .

Dit is niet gedaan omdat je tot 100 volt kan meten , en je voedingsspanning maar tot max. 30 volt mag gaan .

Maar als beide spanningen toch onder de 30volt blijven , zou je inderdaad deze aan elkaar kunnen knopen .
(gezien de tolerantie van het metertje , zal het met een eventuele afwijking wel loslopen )

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #106 Gepost op: 04 June 2016, 16:07:47 »
Ik heb dit weekend even onvoldoende tijd; zal er komende week eventueel nog wel op terugkomen.

Gr. Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #107 Gepost op: 02 November 2016, 23:23:46 »
het is eindelijk zover! Op last van de dokter weer wat structuur gegeven aan mijn leven en daar hoort tijd voor mijn eigen ook bij. Dus vanavond moest het dan ook echt gebeuren, de schuur opnieuw ingeruimd en de modelbaan leeg geruimd!!!

Wat een werk, er stonden nu al ruim 30 stammen op de baan. Maar het is zover:


De baan is leeg!!!!


En meteen het eerste slachtoffer tevoorschijn getoverd! De eerste helix.

De helixen draaien nu al een jaar en zo onderhand zijn me een paar dingen op gaan vallen:

- Lijmresten kunnen na een aantal maanden ineens opduiken en gaan liggen zeuren, ergernis nummer 1
- Echt maar dan ook echt goed reinigen voor je ATF gebruikt is wel prettig
- Ik moet iets met de overgangen, er vanuitgaan dat deze blijven zitten is niet slim

Dus ik ga ermee aan de slag. Alle rails goed reinigen en ontdoen van lijmresten als eerste.
De overgangen ga ik zekeren d.m.v. kistsluitingen, dezelfde als op de DTS Demobaan gebruikt worden. Zodoende weet ik altijd dat de overgang uitgelijnd blijft.

Ook ga ik de draadeinden inkorten en voorzien van koppelmoeren zodat de volgende helix erop kan en weer afneembaar is.

Dan het laatste project: Pantovangers!!!!
Ik kreeg ooit de tip om punaises in het hout te drukken en daaroverheen een 1mm of 1,5mm koperdraad te solderen. Dat ga ik zeker experimenteren.

Dus er komt eindelijk weer beweging in de baan. 1 ding is zeker, het gaat pas weer helemaal in bedrijf als het derde Schaduwstation en de rest van de helix klaar zijn!!!!! Ben er klaar mee  :lol:

cheerz
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #108 Gepost op: 09 November 2016, 23:07:30 »
Vanavond een avondje in de schuur doorgebracht....... Ja ik ben echt aan het klussen geweest  :shock:

Als eerste heb ik de helix ontdaan van de overlengte draadeinden. Ik gebruik M8 koppelmoeren om de tweede helix te koppelen aan deze helix. Hiervoor heb ik de draadeind afgeslepen op de helft van de koppelmoer.


Nu kan ik straks de tweede helix opbouwen op de bestaande en deze toch afkoppelen mocht er wat mis gaan onderin de eerste helix.


De tweede klus was het aanbrengen van koffersluitingen om de helixlaag strak aan de vaste baan te koppelen.

Voorheen was dit los en dat bleek geen succes. Ook strips hielpen niet om de helix strak op zijn plek te behouden. Lang liep ik te worstelen hoe ik dit op zou gaan lossen aangezien de helix straks 6 exits heeft naar de vaste baan. Het antwoord vond ik in koffersluitingen. Ze zijn wat prijzig maar ze centreren in elkaar middels een punt. Door de sluiting aan te trekken straks heb ik een strakke aansluiting op de vaste baan en hebben de lagen geen invloed meer op elkaar.

Op de foto zie je de contradelen, het scharnierdeel komt op de vaste baan. Dan is de boel goed af te koppelen. De witte stekker rechts wordt nog vervangen door een sub-d in een beugel :)

Dan de derde klus, de pantograaf opvang installatie!

Ik heb een houten portaal gezaagd met een doorgang hoogte van 5 cm. Deze zal de pantograaf met een 1,5mm koperdraad op gaan vangen.







Om de koperdraad in de helix te geleiden tot het punt dat de pantograaf los is van het hout heb ik allemaal blote punaises in het hout gedrukt. Volgende week ga ik deze vertinnen en soldeer ik het koperdraad hier tegenaan. Na de laatste punaise zal het draad verlopen in het hout en zo verdwijnen.

Ben erg benieuwd of dit gaat werken!!!! Spannend

Volgende week weer verder :)

Groetjes Martin
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #109 Gepost op: 23 November 2016, 22:56:17 »
Er is weer een update, vanavond maar weer eens lekker geknutseld aan het pantograaf opvangidee die ik ooit van een klant heb gekregen. Ik weet ff niet meer wie het was maar wie het ook was, bedankt hiervoor.

Een appeltje eitje om te maken, vorige keer heb ik laten zien dat ik de punaises op wat strategische plekken in het dak heb gedrukt. Vandaag heb ik dar een 1,5mm koper draad langsop gesoldeerd. Eerst de punaises ingevet met S65 en vertint, vervolgens de draad bevestigen en uitlijnen.

Al met al was ik met een klein uurtje klaar met het solderen en het resultaat is veelbelovend mag ik zeggen:







De pantograaf wordt netjes opgevangen en als hij vrij komt van het draad verdwijnt het koper in het plafond.
Volgende keer de rails opschonen en dan ga ik eens testrijden :)

Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #110 Gepost op: 24 November 2016, 11:21:16 »
Er is weer een update, vanavond maar weer eens lekker geknutseld aan het pantograaf opvangidee die ik ooit van een klant heb gekregen. Ik weet ff niet meer wie het was maar wie het ook was, bedankt hiervoor.

Geen dank, Ik heb je ooit een link naar een draadje op dit forum gestuurd. Ik ben geen klant en zal het niet worden, tenzij je Selectrix aan je assortiment gaat toevoegen  ;D

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #111 Gepost op: 24 November 2016, 11:48:17 »
Hoi Gerard,

Bedankt kerel!!

Btw, ik heb gewoon selectrix hoor. In de vorm van Rauthenhaus en ESU. Ook testen met SX is mogelijk.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #112 Gepost op: 24 November 2016, 11:54:02 »
Wist ik niet. Kom de volgende keer in Houten wel even buurten. Kijken wat je precies hebt. Je wordt dan wel concurent van mijn normale leverancier in Houten.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #113 Gepost op: 24 November 2016, 12:41:17 »
Hoho concurrent vind ik een vies woord. Ik gun iedereen een stukje van de koek de onderscheiding zit m in de service vindt ik.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk

Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #114 Gepost op: 24 November 2016, 13:10:53 »
Krijg ik twee 10 en als leverancier. Tenminste als waar is wat ik over je lees.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. "Concurent" moet je ook niet te zwaar nemen, maar ik begrijp wat je bedoeld. Tot op Houten Digitaal (ik ga ervan uit dat je daar staat).

Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #115 Gepost op: 24 November 2016, 13:26:55 »
Absoluut, ja bij dit keurmerk kan je niet sjoemelen met de recensies.

Ik ben in Houten, Hal 3 achterin An de rechterzijde

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk

Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
  • Metrop-Märklin
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #116 Gepost op: 24 November 2016, 20:23:59 »
resultaat is veelbelovend mag ik zeggen:

Ik heb een linkje vanaf de buren gezet naar deze boven geleiding met punaises.
Grappige vondst, zelfs al heb je hem van een ander (Gerard v.d. S.?).
Heb je daarvoor echt zoveel punaises, en zo dicht op elkaar, nodig?

Bij Stummiforum ken ik wel een draadje van iemand die punaises gebruikt in combinatie met koperen bloembinddraad als derde rail (typerend Marklin rijder met weinig geld).
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #117 Gepost op: 24 November 2016, 20:38:12 »
Nee is niet persee nodig, zolang de draad maar mooi blijft hangen is het goed. Maar hé wat kost een punaise nou :)

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk

Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #118 Gepost op: 30 November 2016, 23:06:26 »
Het is weer tijd, de hoogste tijd, bier en chips te voorschijn want de wekelijkse update is nu al 3x op rij gelukt!!! Whahaha

Magoe, vanavond heb ik dus weer wat werk verricht aan de helix. Weliswaar maar anderhalf uur maar toch. Ik heb de tweede pantovanger gemonteerd op de helix.
Deze pantovanger pakt de exit van de helix op en dit maal nog weer iets anders. De voorste ring heb ik laten verzinken in het hout zodat ik de bocht niet helemaal om hoef te gaan. De pantograaf laat na de bocht pas een gat vallen van 3mm tot het hout, daarvoor is het net 1mm en als hij dan in de bocht een koperdraad tegenkomt is het niet gegarandeerd een succes.

Ik heb de koperdraad dus verzonken in het hout zodat de pantograaf rustig het draad op kan pakken.


Het is uiteindelijk niet de mooiste afwerking geworden maar er mag wel bij vermeld worden dat dit de 12e poging was ofzo, van telkens los en vast solderen word het draad en zijn omgeving niet beter van. Iets met een perfectionist, een soldeerbout en een oplossing   :lol:







De helix begint af te geraken. Volgende week wil ik de sub-d verbindingen in orde maken, ook speel ik nog met de gedachten om een ledstrip te plaatsen voor werkverlichting. Mara of ik helemaal rond ga of een paar keer verticaal..... ben ik nog niet over uit.

Als het elektrische deel over is dan ga ik proefrijden in de helix en ervoor zorgen dat echt alle lijmresten verdwenen zijn.

Waarom zoveel moeite? Ik heb nog zo'n gevaarte en er komen nog 2 helixen bovenop van 4 omwentelingen elk. Dat word het komende project!!! Het moet dus perfect wezen want een storing of ontsporing verhelpen kost heel veel tijd. De helix word dan afgekoppeld en uitgeschoven, gedemonteerd en als de storing is verholpen weer terug geplaatst. Dat wil ik dus minimaliseren!!!

Volgende week maar weer een beetje verder knutselen.

Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #119 Gepost op: 22 December 2016, 23:50:02 »
Vanavond maar weer wat tijd vrij gemaakt om verder te gaan met de helix. Begint me steeds meer te kriebelen nu om naar de scenery toe te werken.


Als eerste heb ik alle verbindingen afgewerkt op een sub-d en netje voorzien van een behuizing.

De volgende stap is het aanbrengen van de werkverlichting. Ik wil eigenlijk wat ledstrips aanbrengen in de helix. Nu zit ik er aan te denken om op de 6 binnenste draadeinden een rechtopstaande strook te monteren met daarop een stuk ledstrip.

Iemand suggesties?



verder ben ik druk aan het testrijden, ik heb de pantovangers nu redelijk voor elkaar. Heb het getest met een Piko 1200, Minitrix BR 103, Fleischmann BR 189 en een Minitrix 1621. Al moet ik wel bij de 1600 de pantograaf gaan begrenzen want die springen loodrecht omhoog.....

Ik ben tevreden, nu nog de gebreken aan railcontacten oplossen, er zitten her en der nog wat lijmresten die issues geven.

Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?