Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: De bouw van Schellenbach  (gelezen 116851 keer)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #150 Gepost op: 14 september 2017, 08:54:06 »
Misschien is het een simpel idee, maar kan je op de overgangen geen compensatie rail stuk gebruiken?
Zo'n uitschuifbaar stukje spoor.



Bij demontage van je klimspiraal even los maken.
Spiraal terugschuiven en ipv veel frustratie bij uitlijnen gewoon de railtjes weer "uitschuiven".
Nope de overgangen zijn alles behalve recht :) daarom ook deze issues.

Maar heh, no compromise

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #151 Gepost op: 06 mei 2018, 11:54:08 »
Heugdelijk moment vandaag toen de eerste treinen arriveerde in het bovenste opstellaag van het schaduwproject. Daarmee is dit project van ruim 4 jaar eindelijk ten einde!!!! (Mocht tijd worden)

Gisteren ben ik druk geweest met het aansluiten van de relais en de blokken. Nadat ik de boel had ingeregeld vandaag iTrain 4.1 verder ingesteld en toen kon er gereden worden.

Helemaal vlekkeloos gaat het nog niet, veel contactverlies door lange stilstand en lijmresten maken dat ik nog wel wat te doen ga hebben de komende week.

IMG_20180430_133529 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180430_133522 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180430_133516 by Martin Domburg, on Flickr

Met deze uitbreiding kunnen er nog ruim 20 stammen bijgezet gaan worden voordat de 3 schaduwlagen en de helixxen zijn gevuld.

Maar de komende week poetsen, rijden, hikups oplossen en ondertussen plannen voor de eerste scenerylaag met ondergronds station :)

Schellenbach V4 Underground by Martin Domburg, on Flickr


Ik denk nog wel aan een lus om de twee stijgende delen te verbinden met elkaar.

Groetjes
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #152 Gepost op: 06 mei 2018, 11:54:47 »
Het feestje is compleet, ik heb lekker veel gereden en vooral ook treinen toegevoegd aan het geheel. Ik zal binnenkort eens een paar leuke foto's ervan posten.

Maar dat is niet alles, ik heb van de week hout gehaald om te gaan starten met het Underground project!! En vanavons nadat ik de beurs van Houten had ingepakt maar eens een beetje begonnen met aftekenen.

IMG_20180504_231235 by Martin Domburg, on Flickr

Het linker deel waar het station zich bevind. Links komt het geheel uit de helix en loopt direct tegen een dubbelsporige aftakking aan naar het ondergrondse station. Na de aftakking stijgen de twee sporen om helemaal rechts op 8 cm hoogte de eerste zichtbare scenerylaag te betreden. Maar er zit nog een aftakking naar boven. Deze enkelsporige aftakking stijgt niet maar sluit aan op de wisselstraat bij de rechterhelix. ZOdat ik een soort bypass heb gemaakt tussen de twee helixxen in.

IMG_20180504_231240 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180504_231243 by Martin Domburg, on Flickr

Vanuit die rechter helixs komt er een overloop situatie waarbij de treinen die in de helix links rijden ipv recht over die wissels weer in de juiste richting komen naar de scenery. Daar sluit dan ook die bypass aan. Die sporen van de overloop stijgen ook naar het linkerdeel toe en komen daar eveneens op 8cm hoogte het zichtbare deel binnen.

IMG_20180504_231249 by Martin Domburg, on Flickr

Die delen van het linker stuk liggen al klaar om gezaagd te worden.

Deze rijstroken zaag ik uit 5mm triplex en worden voorzien van kurk. Deze worden straks gedragen op 8mm spanten die om de 40 cm geplaatst gaan worden.

Zooo, van de week maar eens wat gaan zagen, lekker weekje vakantie :)
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #153 Gepost op: 06 mei 2018, 11:58:09 »
Zo ff dit draadje bijgewerkt. Heb hier al een tijdje niet gepost maar de tussenliggende berichten kan je hier lezen:

Draadje N-Spoorforum

Gisteren is me toch gevraagd om hier weer te gaan posten dus gaan we dat maar weer oppakken. Inmiddels ben ik begonnen met het uitzagen en aftekenen van de spanten.

Tevens heb ik Markenburg opdracht gegeven om het ondergronds station (Schellenbach Bahnhof Sud) te ontwerpen en vorm te geven. Ik heb daar hoge verwachtingen van!!

Groetjes
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #154 Gepost op: 06 mei 2018, 12:41:01 »
Heel, heeeeel erg indrukwekkend  :o  Ik vind het heel leuk om te zien dat de een zich helemaal verdiept in een bepaald tijdperk, de ander in scenery en hier weer een wereld van elektronica  :)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #155 Gepost op: 06 mei 2018, 12:42:36 »
Tnxs, ja scenery.... Een avontuur die aan wil gaan. Verlaat de veiligheid van de electronen en stap nu vol in de wereld van sprietjes :)

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #156 Gepost op: 07 mei 2018, 19:15:28 »
Het is werkelijk te warm om te gaan spelen met soldeerbouten en ander fijn gereedschap. Dan de tijd maar nuttig besteden aan de modelbaan :)

De gehele linker deel van de eerste laag is nu aangebracht. Leuk karwei dat spelen met spanten :)

IMG_20180507_001736 by Martin Domburg, on Flickr
Alles aftekenen en dan heel druk gaan zijn met de decoupeerzaag en wat vlinderboortjes.

IMG_20180507_105220 by Martin Domburg, on Flickr
De spantdelen van het gedeelte boven de helix

IMG_20180507_105213 by Martin Domburg, on Flickr
De rijstroken voorzien van kurk, even laten drogen ondertussen.

IMG_20180507_105216 by Martin Domburg, on Flickr
De spantdelen gezaagd.

En nu de boel gaan monteren. Als eerste het deel van de helix:

IMG_20180507_171448 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180507_171451 by Martin Domburg, on Flickr
Was nog wel een best gepuzzel om de constructie stabiel en stevig te maken zonder dat het de casette helix belemmert om eruit te schuiven. Maar het is me gelukt :)

IMG_20180507_171455 by Martin Domburg, on Flickr

Het stijgende deel heeft even een fixatie zodat hij niet te hoog komt voor de wisselstraat erboven. Resulteert wel erin dat hij daarna stijl moet klimmen (2,5%) om over de exit van de helix te komen.

IMG_20180507_133902 by Martin Domburg, on Flickr
De eerste wisselstraat met de aftakking vooraan naar het ondergronds station, en achterin een smalle aftakking die naar de andere wisselstraat loopt als bypass. Na die aftakking gaat het dubbelspoor stijgen.

IMG_20180507_171501 by Martin Domburg, on Flickr

Leuk geheel zo!!! Als alles is aangelegd en rijd kan de bovenplaat erop. Als ook het station is geplaatst overigens. Daarna word de voorkant afgewerkt met scharnierende panelen zodat ik altijd overal bij kan komen later.

Nu verder met het rechter gedeelte, heb de smaak nu lekker te pakken.

Groetjes

 (y)
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Rich M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #157 Gepost op: 07 mei 2018, 23:16:52 »
Martin, ik heb je draadje doorgelezen, wat een mooie schaduwbaan  ;)

over die bovenleiding, ga aub er mee door, een baan met een trein die tegen de waslijn aanstaat is zoveel mooier en natuurlijker dan eentje die het niet doet.  (y)
Rich

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #158 Gepost op: 10 mei 2018, 15:17:32 »
Moet je helaas teleurstellen, bovenleiding rijden in schaal N is gewoon niet betrouwbaar. 9 van de 10 keer rijs de loc netjes door, maar dan blijft hij ineens ergens hangen. Tevens vind ik de slijtage erg groot, dan maar panto naar beneden :)

Ja het is lekker zo'n week vakantie, even niet ombouwen en andere werkzaamheden. Heb nog best wel wat progressie gemaakt.

Als eerste heb ik twee scharnierende panelen gemonteerd. Een korte voor de 14 TM44 blokkaarten , en een lange voor de OC32 modules.
Ik kan de printen aan beide zijden van het paneel plaatsen en zo altijd erbij kunnen voor firmware updates e.d.

IMG_20180510_102307 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180510_102330 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180510_102315 by Martin Domburg, on Flickr

Deze is bedoeld voor de OC32 modules, en de onderstaande voor de TM44 blokkaarten

IMG_20180510_102344 by Martin Domburg, on Flickr

Daarna heb ik de rijstroken van het rechtergedeelte afgetekend, uitgezaagd en voorzien van 2mm kurk. Even wat passen en meten en vervolgens de spanten aftekenen en zagen en een ochtendje monteren gaf het volgende resultaat:

IMG_20180510_134321 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180510_134256 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180510_134314 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180510_134305 by Martin Domburg, on Flickr

Nu rest alleen nog het spantwerk voor boven de rechter helix. Die ga ik volgende week aanpakken, als het werk het toelaat.
Maar ben nu wel gedreven, wil rails leggen :)

Groetjes
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #159 Gepost op: 17 mei 2018, 14:12:00 »
Gisteravond de hele avond weer hard gewerkt aan de baan. Ondertussen is Markenburg bezig met het ontwerpen van het ondergronds station, begint al erg leuk te worden!!

Ik heb inmiddels bijna alle rails liggen, alleen het stuk links van de wissels naar de helix moet ik nog maken. Echter waren de nietjes op   :roll: zal je altijd zien.

Even een overzicht:

IMG_20180514_214051 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180514_214036 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180517_094214 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180517_094229 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180517_094306 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180517_094314 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180517_094219 by Martin Domburg, on Flickr

Zoals gezegd werkt Markenburg aan een gedetaileerd model van een modern ondergronds station. Ik heb van hem de maten gekregen van het perron en met een 3D geprinte mal gemoten of alles gaat passen.

IMG_20180517_094244 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180517_094251 by Martin Domburg, on Flickr

Laat maar komen dat station :) hopelijk kan ik over een paar weken het ontwerp laten zien hier.

Groetjes
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #160 Gepost op: 01 juni 2018, 02:14:40 »
De afterdays na Station N-Spoor, veel naregelen, administratie, bestellen, verzenden, heet weer. pfff fijn dat ik een mobiele airco heb sinds vandaag. Vanavond ook weer even tijd gevonden om verder te gaan met de modelbaan! Even tijd om te ontspannen want ik ben weer in mijn element: bedraden

IMG_20180531_212921 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180531_212915 by Martin Domburg, on Flickr

Vorige week had ik tussen alle pauzeuurtjes de tijd genomen om alle 12 servo's te plaatsen. Maar vanavond was het tijd om toch echt te gaan beginnen met bedraden. Ik heb twee HPP4 modules in elkaar gesoldeerd met een kleine verandering, haakse schroefterminals. Een verkeerde bestelling van de terminals leverde me haakse op in plaats van normale. Maar ergens werkt het wel prettig, ik kan beter zien of de draden goed in de terminals steken. Afijn, de linkerzijde zijn alle wissels van polarisatie voorzien (ook het kruis) en aangesloten op de relais.

IMG_20180601_013725 by Martin Domburg, on Flickr

Na de wisselstraat had ik weinig zin meer om te solderen en ben ik begonnen met het trekken van kabels. Ben nog lang niet klaar maar heb al wel de draden gelegd voor de twee vertrekseinen met voorsein die in het station komen te staan, de HPP4 is bedraad en heb ik de kabels voor de SP04r printjes aangelegd. Ook heb ik een begin gemaakt met de Dinamo RS485 communicatie bus en de koppeling tussen de OC32 RS485 bus. De Dinamo bus heeft een leuke twist, vanaf deze laag ga ik over op een nieuwe RM-U interface, ik ga dus werken met twee Dinamo centrales. Om twee redenen: ik ga net over 16 adressen heen, en ik wil testen of het werkt in iTrain. Het schijnt te werken :twisted: Ik hoef er niet heel veel voor te doen, alleen maar een clockbus verbinding tussen de laatste TM44 van RM-U 1 naar de eerste TM44 van RM-U 2.

IMG_20180601_013743 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180601_013728 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180601_013736 by Martin Domburg, on Flickr

Helaas was de UTP kabel op, ik wil nog een preventieve verbinding leggen naar de nog te bouwen afdeling boven de vriezer. De TM44 modules (4 stuks) van deze laag worden verdeeld en komen boven de twee helixen, daar komt een berg op die afneembaar word. En wat er nodig gaat zijn voor de raffinaderij boven de vriezer heb ik nog niet bedacht. De blokkaarten voor het zichtbare deel wat hier bovenop komt, zal gemonteerd worden op de kleine scharnierplaat rechts. De scharnierende plaat waar nu alle kabels opleggen word gebruikt om alle OC32 modules te huisvesten.

Voorlopig blijven de kabels nog los liggen. Ik heb draagpunten op 30 cm zitten en op zich is dat goed genoeg. De draden liggen rustig en ontspannen. Ikga later als alles is aangesloten enkele kabelwegen voorzien van spiroband (op de foto zie te al een stukje zitten)

Ik heb 5 kabelwegen gecreëerd in de spanten. Van voor naar achter:

1. Servo kabels (verleng en SP04R)
2. Communicatie DInamo / OC32
3. Aansturing accessoires (zoals seinen, relais en verlichting)
4. Voedingen Dinamo en OC32
5. Bedrading van de blokken

Ik houd de bedrading van de blokken expres zover mogelijk uit de buurt van de servo sturing. PWM kan storend werken op een servo  :D Op elke houten plaat komt een aardrail, die ga ik gebruiken als sterpunt om de voedingsspanningen te verdelen. Zo heb ik een efficiënte, geordende en storingsvrije netwerk van draden en kabels.

Om vanaf een kabelweg naar de eindbestemming te gaan maak ik gebruik van bindruggen, die ik vastniet op het hout. Hierin kan draad vrij en soepel liggen zonder dat het los bungelt.

Van het weekeinde maar weer eens verder hiermee, er word namelijk flink gereden om de baan goed rijdend te krijgen met de open dag :)

Groetjes Martin
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #161 Gepost op: 02 juni 2018, 09:43:34 »
Weer tijd voor een update:

Gisteren toen de kleine sliep heb ik een tijdelijke bypass aangelegd zodat ik straks ook de sporen naar de scenery kan testen en rondrijden.

IMG_20180602_000330 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180602_000323 by Martin Domburg, on Flickr

De rails liggen los zodat ik het straks makkelijk kan hergebruiken.

Tevens heb ik de eerste 8 blokken bedraad, de voedingen aangelegd van de voedingen naar twee sterpunten en vandaar naar de componenten die niet op de boards komen te zitten. En ook de communicatie afgemaakt, nu zitten alle kabels en draden erin die erin moeten komen. Gelijk maar een stukje begonnen met afwerken via spiroband.

IMG_20180602_000309 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180602_000300 by Martin Domburg, on Flickr
Hier komen de eerste twee blokkaarten

IMG_20180602_000254 by Martin Domburg, on Flickr
Deze manier van bekabelen werkt erg snel en prettig! Heb nu alles mooi overzichtelijk en gescheiden van elkaar.

Als laatste heb ik de twee stationsporen uitgelijnd en de voetjes voor de bovenleidingportalen gemonteerd

IMG_20180602_000243 by Martin Domburg, on Flickr

Dit was nodig om Markenburg van de exacte maten te voorzien voor het ondergronds station. Ik kreeg van Mark de eerste 3D onterpen toegemaild, dat beloofd echt heel mooi te worden!

Basis principe 3D by Martin Domburg, on Flickr

Stationdoorsnede principetekening 3D by Martin Domburg, on Flickr

Echt heel gaaf om te zien zo, ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

Het lijkt erop dat er binnenkort gereden kan worden. Ik moet nog even geduld hebben tot de Dinamo componenten weer beschikbaar zijn maar tot die tijd heb ik nog een kleine werklijst:

- rechter wisselstraat polariseren
- 6 blokken bedraden aan de rechterzijde
- voedingen plaatsen en sterpunten aansluiten
- pcb boards voorbereiden
- draden afwerken
- rails schoonmaken en ontdoen van lijmresten
- Seinen plaatsen

dusssss..... morgen klaar  :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #162 Gepost op: 02 juni 2018, 10:23:48 »
Wat een werk! :o Eigenlijk wel maf als je je bedenkt wat een tijd en materiaal en geld in zo'n baan gaat zitten, hè? Eigenlijk zijn we allemaal hartstikke gek ;D ;)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #163 Gepost op: 02 juni 2018, 10:43:00 »
Zijn we eigenlijk ook, but hey *** it. Ik speel met treintjes :)

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #164 Gepost op: 02 juni 2018, 13:29:49 »
Voorlopig speel je meer met kabels,hout,schroeven,metaal en een hoop electronica  ;D  ;)
Maar petje af voor dit monsterproject in deze kleine schaal  (y)
Ik zou gillend gek worden van een hoop van wat ik in dit draadje zie  :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0