Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

VERPLAATST: Stukje verenstaal gezocht tussen 0.6 en 1 mm diameter door Duikeend
16 april 2024, 23:44:28
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Quinzeedied
16 april 2024, 23:30:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 april 2024, 23:14:45
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
16 april 2024, 23:11:37
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
16 april 2024, 23:09:43
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
16 april 2024, 23:02:10
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
16 april 2024, 23:00:53
Station Roodeschool door Huup
16 april 2024, 22:51:55
Raadplaatje door Pauldg
16 april 2024, 22:50:46
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Frank 123
16 april 2024, 22:46:18
bovenleiding Mader door saskia
16 april 2024, 22:34:31
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
16 april 2024, 22:25:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
16 april 2024, 22:25:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
16 april 2024, 22:18:00
Tuinspoor en zo door RK
16 april 2024, 22:01:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
16 april 2024, 21:48:29
US diorama in H0 door JohnRobertGrunn
16 april 2024, 21:43:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
16 april 2024, 21:23:27
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
16 april 2024, 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
16 april 2024, 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
16 april 2024, 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
16 april 2024, 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
16 april 2024, 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
16 april 2024, 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
16 april 2024, 20:45:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
16 april 2024, 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
16 april 2024, 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
16 april 2024, 19:53:46
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
16 april 2024, 19:14:57
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
16 april 2024, 19:02:56
  

Auteur Topic: De bouw van Schellenbach  (gelezen 116732 keer)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #30 Gepost op: 18 juni 2015, 23:55:09 »
Vandaag even met wat nieuws bezig geweest naast rails leggen (nog 6 sporen te gaan). Want over een paar weken komt de nieuwe iTrain 3.3 uit en daar zitten een paar gave nieuwe features in. 1 Daarvan is wel mijn favo en die heb ik met de nieuwe software van de OC32 getest. Met de nieuwe software van de OC32 kan je nu ook van een uitgang een ingang maken. Zou je denken wat heb ik eraan? Je kan dan met een schakelaar of drukknop of reedcontact whatever acties door de OC32 laten uitvoeren. Een van die acties is feedback. Dit is een stukje terugkoppeling aan de software over de stand van een uitgang. Wat is er nu zo verrekte handig aan? Ik heb nu 3 drukknopjes op de baan geplaatst, elke drukknop activeert een knop in iTrain waaronder het commando om alles te starten, te stoppen of te pauzeren. Ik kan nu dus met 1 druk op de knop de alle treinen starten of stoppen.

Maar dat was niet het enigste, de OC32 kan nu middels een dure term "xtended adressing" 16x 96 oc32's modules aansturen op 1 bus. Ook die integratie in iTrain heb ik vanavond getest en het werkt prettig.

Maar goed genoeg gelult over itrain en de OC32, morgen gaan we weer braaf spoortjes leggen hoor :)
Daarna nog een stuk of 8 relaisprinten bakken en een heleboel draadjes trekken  :?

Groetjes
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #31 Gepost op: 19 juni 2015, 05:16:55 »
Grootgrondbezitter .........
Luxeprobleem .........

;) :P

Succes Martin!!

Michel
(via mobiel)


ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6137
  • ***
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #32 Gepost op: 19 juni 2015, 08:32:00 »
Kan je geen dynamisch schaduwstation maken met enkele lichtsluisjes, dat scheelt heel wat blokken maken en bedraden? Met twee sluisjes per sporenwajer ben je dan klaar.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #33 Gepost op: 19 juni 2015, 09:18:57 »
Hoeft niet Ruud. Door relais toe te passen kan je een hele waaier  aansturen met 1 Dinamo blokuitgang.  Daarbij heb je toch de blok aansturing nodig om te kunnen rijden. Daarin zit Stroomdetectie verwerkt.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #34 Gepost op: 21 juni 2015, 20:04:55 »
Vandaag heb ik een flinke mijlpaal bereikt!!! Dus weer tijd voor een update:

De afgelopen week ben ik tussen de bedrijven door bezig geweest om het schaduwstation dicht te leggen met Peco Code 80 rails. En vandaag is het dan eindelijk gelukt! Zie hier het resultaat:











Ondertussen heb ik ook de wissels ingevoerd in iTrain, een klein overzicht van het schakelboord voor SS3:



Komende week ga ik starten met de bedrading, dat zal een beste karwei worden. Daarbij moet ik nog 8 HPP4 relaisprinten solderen en plaatsen voor de blokschakelingen.

Dus stay tuned!!!!
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #35 Gepost op: 21 juni 2015, 20:26:03 »
Meer wissels als Prorail aandurft .............  ;)

 (y)

Succes Martin.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #36 Gepost op: 21 juni 2015, 20:29:29 »
Dit is DomRail, veeeeel beter als ProRail  (y)
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #37 Gepost op: 21 juni 2015, 20:32:00 »
Klinkt eerder omgekeerd.  ::)  :o

Dom Rail .......  ;)  :P

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #38 Gepost op: 25 juni 2015, 23:43:45 »
Groot nieuws!! De eerste meters op Schellenbach zijn een feit. heb er een FILMPJE van gemaakt met de telefoon. Een analoge loc die netjes zijn rondjes rijd over de Peco code 80 rails en wissels.

Inmiddels zijn de eerste 8 relaisblokken al aangesloten en rijden er al 4 treinen hun rondjes om te testen. Zal van het weekend even wat meer informatie doen en wat foto's

Cheerz
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #39 Gepost op: 26 juni 2015, 07:03:21 »
 (y)Knap gemaakt!

De trein rijdt soepeler dan jij filmt. ;) ;)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #40 Gepost op: 26 juni 2015, 07:10:30 »
Yep hihi

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #41 Gepost op: 07 juli 2015, 23:59:05 »
Vrienden,

Het is weer tijd voor een flinke update want dat mijn vakantie is begonnen heeft grote gevolgen voor de modelbaan. Omdat ik drie weken gesloten ben voor Service en Support heb ik flink de tijd in de avonduren voor Schellenbach. Scheelt ook wel weer dat het nu eens klaar moest van mijzelf. En dat is gelukt!!!! Alle blokken zijn aangesloten en ingeregeld!!!



Het totale overzicht



De electronica met de nieuwe voedingsstabelisatie print VSP-DC speciaal ontworpen voor de TM-H. Deze word binnenkort gelanceerd. Hij maakt van 1 voedingsspanning (Vrs) een stabiele 5V en 12V voor de logica.



En natuurlijk war ik de laatste twee weken druk mee ben geweest: een shitload aan draden voor alle 34 blokken



De grote truck in dit schaduwstation zijn de relaisprinten en iTrain. Ik heb in totaal 34 blokken wat in zou houden dat ik (34/8) 5 blokkaarten zou moeten plaatsen. ff 1000,- aan de wand. Natuurlijk zijn de doorgaande sporen (1x doorrijd en 2x keerlus) en het ijkspoor en opstelspoor rechts onder rechtstreeks aangesloten. Maar de overige 29 opstelsporen heb ik verdeeld over 6 blokuitgangen. Daardoor heb ik maar 11 blokken nodig!!! scheelt even 3 blokkaarten.

Hoe werkt dat nu?
Men pakt bijvoorbeeld 4 sporen welke je schakelt over 1 blokuitgang. Het aantal sporen is vrij.
Elk spoor verbind je de A staaf met elkaar en knoop je aan de A uitgang van de blokkaart. De B staaf is verdeeld in 2 melders (B1 en B3) welke je elk naar 1 relais brengt. Elk spoor krijgt zijn eigen relais met twee wisselcontacten.

Mijn eigen relaisprint is dus goed voor het aansturen van 4 sporen. in Itrain geef je de B1 melders hetzelfde adres, de B3 melders hetzelfde adres en de blokken hetzelfde adres. In de blokeigenschappen voeg je het relais toe wat dat blok schakelt en iTrain herkent die 4 sporen als 1 relaisgroep. Zodoende regelt deze dat er altijd maar 1 relais bekrachtigd is. Er kan dus maar 1 trein in die groep rijden.

En het werkt vortreffelijk


De relaisprinten voor dit SS


En nu is het een kwestie van vullen!!!!!!!

Volgende stap: de twee helixen en het tweede SS

Stay Tuned

Groetjes
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #42 Gepost op: 08 juli 2015, 07:47:21 »
Het is weer genieten Martin. Wow. (y) (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #43 Gepost op: 13 juli 2015, 01:17:34 »
Ondertussen ben ik druk geweest om het schaduwstation te vullen zodat er maximaal getest kan worden:







Ik kan nu nog 5 treinstellen kwijt en 1 lange trein.

Tot op heden rijdt alles super, iTrain heeft het helemaal onder controle. Wel heb ik nog een paar to-do-fixes:

1 wissel is niet lekker en die moet ik gaan vervangen
1 servoarm moet opnieuw bevestigd worden
de GND tussen de RMU en Dinamo verbeteren met een 10Ohm weerstand in de Ground

Maar voor de rest ben ik zeer tevreden!!!!

Dinsdag komt Alwin een dagje klussen en dan gaan we beginnen aan de tweede laag en de eerste delen van de twee helixen  8-)

Stay Tuned
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
  • de hondsrug baan
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #44 Gepost op: 13 juli 2015, 01:47:00 »
Fraai erg fraai  (y)


Mvgr Evert en Bas.