Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Keska
Vandaag
om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop
door
Marco Staartjes
Vandaag
om 14:47:12
Zoekfunctie ?
door
nighttrain1
Vandaag
om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Peter Kleton
Vandaag
om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald.
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:25:44
FFA koelwagen
door
Duoblock
Vandaag
om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
sncf231e
Vandaag
om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Rick
Vandaag
om 13:24:51
Punt- en hartstukken
door
1200blauw
Vandaag
om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Bahn-AG
Vandaag
om 12:42:50
US diorama in H0
door
moonlicht
Vandaag
om 12:40:54
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
gdh
Vandaag
om 11:55:50
7 april De Karel on tour
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein)
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:19:47
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens
door
henk
Vandaag
om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken
door
Jelmer
Vandaag
om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen...
door
Rsd1000
Vandaag
om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Jelmer
Vandaag
om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
De bouw van Schellenbach
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
27
Omlaag
Auteur
Topic: De bouw van Schellenbach (gelezen 116494 keer)
Michel van den Hof
Offline
Berichten: 1490
Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: De bouw van Schellenbach
«
Reactie #15 Gepost op:
02 maart 2015, 09:17:49 »
(Y)
Gelogd
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1642
Discussie is gezond
Re: De bouw van Schellenbach
«
Reactie #16 Gepost op:
11 maart 2015, 23:06:13 »
Tis flink druk hier. Van de week een BR23 van FLM voorzien van een ESU Loksound micro V4.0 inclusief buffercondensator en drijfwerkverlichting. Vandaag heb ik Domburg Train Support ingeschreven bij de KvK. Was wel leuk want ik kreeg te horen dat mijn opzet uniek is want ze hebben er geneens een hokje voor bij de Belastingdienst...... :lol:
Anyhoer,
Zaterdag was de baan veshuist naar Le Garage. Zondagmiddag na een bezoek aan Ontrax en vanavond heb ik er even aan gewerkt en zie daar de baan staat:
De beschadigingen vallen 100% mee. Een demontage en verhuizing is nooit goed voor je baan. Ik heb de baan redelijk in elkaar weten te bouwen en hoefde enkel op een paar plekken het kurk te herstellen.
Wel heb ik de baan omgedraaid ten opzicht van eerdere plannen. De helixen sluiten nu aan de achterzijde aan ipv aan de voorzijde. Dit komt later beter uit. Tevens omdat de achterste balk er scheef onder zat ivm een scheve muur op de vorige locatie. Nu heb ik de poten erin verzonken en is hij overal 80 cm breed.
Wel verwacht ik nog wat werk te krijgen aan het leggen van de rails De demontage van de oude rails hebben de kurk niet veel goeds gedaan. Dat is een probleem voor later. Want de volgende keer ga ik de achterwand verder aanbrengen en kan ik beginnen met de infrastructuur herstellen.
Als de bedrading helemaal klaar is komt er een hoge plint voorlangs zodat de lelijke balken niet meer zichtbaar zullen zijn, die zijn me nu een doorn in het oog maar goed ik moet er nog ff onder kunnen komen.
Best happy wetende dat er weer gebouwd word na bijna een jaar stilstand. Komend weekend hoop ik btw een verslag te kunnen maken van de ombouw van de BR23. Op de facebook pagina van Domburg Train Support staan al wat foto's en filmpjes hiervan.
Groetjes
Gelogd
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1642
Discussie is gezond
Re: De bouw van Schellenbach
«
Reactie #17 Gepost op:
15 maart 2015, 16:53:27 »
Vandaag heb ik even een uurtje gevonden om wat aan de baan te doen. Ik heb vandaag de stroomvoorziening in orde gemaakt. Een jaar geleden had ik de verbouwing reeds voorzien en een extra groep vanuit de meterkast richting de garage gemaakt. Deze heb ik afgemonteerd op een werkschakelaar
Aan de andere zijde zit een spanningsslof met overspanningsbeveiliging
Op de grijze klemmen heb ik de kabel naar de frieslijst afgemonteerd. Op de achterzijde komt de RM-U controller en de OC32 welke de dag/nacht simulatie moet gaan verzorgen.
Woensdag begint de helse taak om de infrastructuur te herstellen.
Groetjes
Gelogd
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?
Michel van den Hof
Offline
Berichten: 1490
Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: De bouw van Schellenbach
«
Reactie #18 Gepost op:
15 maart 2015, 17:51:47 »
Mooie vooruitgang Martin.
Mvg, Michel
Gelogd
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1642
Discussie is gezond
Re: De bouw van Schellenbach
«
Reactie #19 Gepost op:
07 april 2015, 16:18:51 »
Afgelopen paasweekend ben ik weer een eind opgeschoten. Ik heb de afgelopen 3 weken weinig tijd gehad in verband met drukte bij Train Support. Erg veel ombouwwerk van H@ns en andere klanten en ook zakelijk leuke dingen gedaan. Zo kan ik MCC Modelcarparts als Dinamo dealer toevoegen aan mijn lijst. Een ook de voorbereidingen van de mobiele ombouwservice ging veel tijd kosten. Daarnaast ben ik een eigen relaisprint aan het ontwikkelen en smd buffercondensatorshakeling voor in locomotieven Erg leuk en moet ook gebeuren, tja bedrijfje gaat toch voor
Maar goed dan nu de voortgang van Schellenbach:
Het gaat niet lang meer duren voordat ik verder kan met rails leggen. Inmiddels zijn de gele buisjes weer aangebracht en is ook de bekabeling aangelegd. (let ff niet op de bende, hier word oorlog gevoerd)
Zoals jullie kunnen zien is de electronica voor het gehele schaduwstation en helixen aangelegd. Beide helixen krijgen elk een eigen blokkaart TM-H i.c.m. CD16. Voor alle drie de schaduwniveau's heb ik genoeg aan 3 blokkaarten. Dit omdat ik de relaisschakeling toe ga passen waarmee ik 1 blokuitgang kan gebruiken voor meerdere sporen. Hiervoor ben ik een relaisprint aan het ontwikkelen die tevens geschikt is voor wisselpolarisatie en wisselstraatschakelingen.
Om het geheel te voeden heb ik 4 voedingen:
- 5/12 VDC voor de blokkaarten
- 7,5 VDC voor de OC32 en attributen
- 15 VDC Rijspanning voor het schaduwstation
- 15 VDC Rijspanning voor de helixen
De draden voor de rijspanning zijn uitgevoerd in 1,5 mm2 en de overige spanningen in 1 mm2. Elke voedingsspanning heeft zijn eigen kleur. Daarnaast is elke print dmv de GND op de print zelf verbonden met de aarde van het net en zijn ook alle GND van de voedingen aan elkaar verbonden via de aarde van het net.
Zodoende elimineer ik elke kans op magnetisch veld storingen.
Als laatste loopt er vanaf de RM-U een UTP cat 5e datakabel langs elke OC32 en TM-H voor de communicatie.
En dan mag het hele zwikkie aagesloten worden
Hier is de RM-U te zien (links) en rechts de OC32 welke de dag- nachtsimulatie moet gaan voorzien
De distributie van de voedingsspanningen. Door de bekabeling vanaf een punt in ster uit te voeren blijven de amperages over elke ader het laagst.
De zwarte blokjes zijn zekeringhouders. Elke VP is afgezekerd dmv glaszekeringen. Ondanks dat de voeding zich bij sluiting of overbelasting zelf uitschakeld is het ook fijn als je de spanningen separaat van elkaar kan afschakelen.
Op deze rommelplek komen straks de relaisprinten die nu worden ontworpen. Elk relais bestaat uit 4 relais met elk twee wisselcontacten en zal uitgebracht worden onder de naam HPP4. Maar daarover meer info zodra de eerste afgeleverd worden.
Komende woensdag gaan we hiermee verder, dan hoop ik de laatste 4 tm-h's aan te kunnen sluiten. Dan even testen en het linker wisseldeel opnieuw inregelen.
Word vervolgt :mrgreen:
Gelogd
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: De bouw van Schellenbach
«
Reactie #20 Gepost op:
07 april 2015, 18:06:54 »
Dat ziet er prachtig uit Martin!
Wat een klus.
Groet Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Ivo vS
H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
Offline
Berichten: 702
More is less....ik doe graag van veel een beetje.
Re: De bouw van Schellenbach
«
Reactie #21 Gepost op:
07 april 2015, 22:20:47 »
Mooi werk, en overzichtelijk.
Gelogd
groet,
Ivo vS
Michel van den Hof
Offline
Berichten: 1490
Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: De bouw van Schellenbach
«
Reactie #22 Gepost op:
07 april 2015, 23:07:46 »
Allemaal top Martin. Dat je nog tijd hebt van leven ........
Mvg, Michel
Gelogd
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1642
Discussie is gezond
Re: De bouw van Schellenbach
«
Reactie #23 Gepost op:
16 april 2015, 23:12:33 »
Avond,
Het schiet al weer lekker op in "Le Garage", eindelijk gaan we verder waar we waren gebleven. Het gehele linker wisselstraat is opnieuw ingeregeld en hersteld:
Tevens aan de voorzijde een aansluiting voor ijk- en opstelspoor gemaakt met een extra aansluiting naar een toekomstig opstelstation voor losse locs.
En nu wacht de volgende patient: Wisselstraat nummer 2.... weer 28 servo's en microswitchen
We komen er wel
Groetjes
Gelogd
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?
Frans Peeters
Offline
Berichten: 1404
Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: De bouw van Schellenbach
«
Reactie #24 Gepost op:
20 april 2015, 11:24:42 »
Mooi en strak werk. Benieuwd naar het vervolg en zeler naar wat hierboven komt te liggen (behoudens nog een ander schaduwstation
)
even de taalpurist: het is "La Garage", dat heb je met die meertalige Belgen
Gelogd
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
- Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1642
Discussie is gezond
Re: De bouw van Schellenbach
«
Reactie #25 Gepost op:
14 juni 2015, 19:45:25 »
Ola boys,
Even het stof van dit draadje blazen!!!!
Er zit weer schot in de zaak want er is een mijlpaal behaald!!! De afgelopen week heb ik flink gebuffeld en heb ik het rechter wisselcomplex aangesloten.
Alle 28 wissels zijn voorzien van een servo en een microswitch voor de polarisatie van de hartstukken.
Even een close-up van de wissel met polarisatie:
Het geheel is reeds getest en werkend. Wel moet ik de servo's nog in de OC32 inregelen maar dat gaat tussen het rails leggen door gebeuren. Want inmiddels kan ik geen servo meer zien nu er 56 servo's aangesloten zijn.......
De volgende stap word nu rails leggen!!!! eindelijk. Naast het leggen van de rails moeten ook alle blokken worden bedraad en aangesloten op Dinamo. Omdat ik heel veel opstelsporen zou ik ook heel veel blokken voor Dinamo nodig hebben. Om precies te zijn 36 blokken Maar dankzij een leuke truck in iTrain kan ik zoveel blokken als ik wil aansturen met 1 blokuitgang van Dinamo. Omdat ik wel enige verloop wil hebben heb ik het zo verdeeld dat ik 33 sporen aan kan sturen met 8 blokuitgangen. Dit ga ik doen door middel van relais. Hierover vertel ik later meer.
Wel heb ik de wisselstraten links en rechts aangesloten op de relaiskaarten HPP4. Dit is nodig om de wisselstraten van voeding te voorzien. Omdat elke wisselstraat aan de helixkant keuze heeft uit 3 blokken voor de voeding heb ik per wisselstraat 2 relais nodig.
Tevens heb ik een deel van de kurk vernieuwd omdat dat te beschadigd was om recht te kunnen leggen.
Als laatste nog even een totaal plaatje hoe het er nu bij staat:
Hopelijk volgt er snel weer een update!!!
Groetjes
Gelogd
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1642
Discussie is gezond
Re: De bouw van Schellenbach
«
Reactie #26 Gepost op:
16 juni 2015, 22:32:35 »
Vrienden,
Ik heb inmiddels de smaak te pakken. Zondagavond kon ik het niet laten om toch even wat rails te leggen. Vooral de eerste bocht is spannend.
Waarom spannend? Omdat ik heel eigenwijs toch die bocht erin wilde houden ondanks dat het rond de R2 zou zitten. Ook draait hij kort langs het houtwerk heen. Op zich is het geen probleem. De onderste en bovenste 4 sporen zijn verdeeld in 2 blokken voor treinstellen en trek-duw combinaties. De bocht zit er enkel in voor uitzondering.
Ter vergelijk een R1 bocht erbij
Even een moment van stilte was ook op zijn plaats want voor het eerst in de geschiedenis van Erlebniswelt en Schellenbach zijn de beide wisselstraten met elkaar verbonden.
Tevreden als ik was ben ik gisteren en vandaag uit mijn werk een uurtje aan de gang gegaan en het resultaat is erg goed:
De helft ligt nu en hoeft enkel nog verlijmd te worden. Ik laat de sporen express breed uitwaaien zodat ik gemakkelijker bij de wagens kan komen om wat te corrigeren dan wanneer de sporen strak langs elkaar liggen. Aangezien de ruimte er is....
Met een beetje geluk heb ik zondag alle sporen liggen en kan ik gaan beginnen met het bedraden van de blokken. zou er dan eindelijk wat gaan rijden op Schellenbach?
Hoop het wel..... kan al niet wachten
Cheerz
Gelogd
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?
Michel van den Hof
Offline
Berichten: 1490
Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: De bouw van Schellenbach
«
Reactie #27 Gepost op:
17 juni 2015, 04:04:03 »
Super voortgang Martin. Succes en veel plezier!!
Michel
(via mobiel)
Gelogd
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: De bouw van Schellenbach
«
Reactie #28 Gepost op:
17 juni 2015, 08:55:47 »
Martin,
Leg jij je sporen ruw vast met nietjes. Ik zie allemaal kleine stukjes draad tussen de sporen.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Martin Domburg
Offline
Berichten: 1642
Discussie is gezond
Re: De bouw van Schellenbach
«
Reactie #29 Gepost op:
17 juni 2015, 09:06:54 »
Hoi Gerard
Ik niet ze eerst op hun plek en ga vervolgens met hema Hobby lijm langs de bielzen.
Groetjes
Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Gelogd
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
27
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
De bouw van Schellenbach