Doel:€250.00
Donaties:€92.50

Per saldo:€-157.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door JaJo
Vandaag om 10:59:34
Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk door eric den boer
Vandaag om 10:59:20
De laatste dag van een 1700 door Vislijn
Vandaag om 10:53:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 10:47:14
Fleischmann draaischijf 6052 door zuylen
Vandaag om 10:43:02
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Floris Dilz
Vandaag om 10:23:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door henk
Vandaag om 10:22:36
1/32 schaal, 'Papier Berken" door peterha
Vandaag om 10:00:10
Digitale centrale: Roco z21 of Digikeijs DR5000? door MdBruin
Vandaag om 09:55:37
Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn door Nullem
Vandaag om 09:39:55
65 018 van de SSN/VSM door Illya Vaes
Vandaag om 09:39:32
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 09:24:19
Vensterbankbaan (H0-Märklin) door Ruud-64
Vandaag om 09:19:19
Vensterbankbaan (H0-Märklin) door Nils
Vandaag om 08:44:36
De Hondsrugbaan, H0 door mass am see
Vandaag om 08:35:34
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door moonlicht
Vandaag om 08:16:14
Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4 door Coliebollie
Vandaag om 06:58:02
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 05:02:01
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door grove den
18 september 2019, 23:50:56
Projekt 083-338 door prutser
18 september 2019, 23:48:54
Wat is er in het Spoorwegmuseum deze week geopend? door Peter Kleton
18 september 2019, 23:08:24
Roco BR215 decoder door henk
18 september 2019, 22:51:10
2-3 nov 2019 modelbouwweekend in het Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep door Edsko Hekman
18 september 2019, 22:46:44
Märklin/Hamo MotorPost ontspoort op Fleischmann Profi-rails. Suggesties? door PietB
18 september 2019, 22:31:32
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door sdz1976
18 september 2019, 21:37:14
Show je realistische treinsamenstelling door 1200blauw
18 september 2019, 21:30:38
Treingestuurd rijden en bezetmelders door oebert
18 september 2019, 21:27:09
Voegen van lasercut modellen door Hendrik Jan
18 september 2019, 21:18:42
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
18 september 2019, 21:14:26
BR93 slippende koppeling door Norway13
18 september 2019, 21:03:11
  

Auteur Topic: De bouw van Schellenbach  (gelezen 52364 keer)

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1491
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #15 Gepost op: 02 maart 2015, 09:17:49 »
(Y) :D

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #16 Gepost op: 11 maart 2015, 23:06:13 »


Tis flink druk hier. Van de week een BR23 van FLM voorzien van een ESU Loksound micro V4.0 inclusief buffercondensator en drijfwerkverlichting. Vandaag heb ik Domburg Train Support ingeschreven bij de KvK. Was wel leuk want ik kreeg te horen dat mijn opzet uniek is want ze hebben er geneens een hokje voor bij de Belastingdienst......  :lol:

Anyhoer,

Zaterdag was de baan veshuist naar Le Garage. Zondagmiddag na een bezoek aan Ontrax en vanavond heb ik er even aan gewerkt en zie daar de baan staat:







De beschadigingen vallen 100% mee. Een demontage en verhuizing is nooit goed voor je baan. Ik heb de baan redelijk in elkaar weten te bouwen en hoefde enkel op een paar plekken het kurk te herstellen.

Wel heb ik de baan omgedraaid ten opzicht van eerdere plannen. De helixen sluiten nu aan de achterzijde aan ipv aan de voorzijde. Dit komt later beter uit. Tevens omdat de achterste balk er scheef onder zat ivm een scheve muur op de vorige locatie. Nu heb ik de poten erin verzonken en is hij overal 80 cm breed.

Wel verwacht ik nog wat werk te krijgen aan het leggen van de rails De demontage van de oude rails hebben de kurk niet veel goeds gedaan. Dat is een probleem voor later. Want de volgende keer ga ik de achterwand verder aanbrengen en kan ik beginnen met de infrastructuur herstellen.

Als de bedrading helemaal klaar is komt er een hoge plint voorlangs zodat de lelijke balken niet meer zichtbaar zullen zijn, die zijn me nu een doorn in het oog maar goed ik moet er nog ff onder kunnen komen.

Best happy wetende dat er weer gebouwd word na bijna een jaar stilstand. Komend weekend hoop ik btw een verslag te kunnen maken van de ombouw van de BR23. Op de facebook pagina van Domburg Train Support staan al wat foto's en filmpjes hiervan.

Groetjes
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #17 Gepost op: 15 maart 2015, 16:53:27 »
Vandaag heb ik even een uurtje gevonden om wat aan de baan te doen. Ik heb vandaag de stroomvoorziening in orde gemaakt. Een jaar geleden had ik de verbouwing reeds voorzien en een extra groep vanuit de meterkast richting de garage gemaakt. Deze heb ik afgemonteerd op een werkschakelaar



Aan de andere zijde zit een spanningsslof met overspanningsbeveiliging



Op de grijze klemmen heb ik de kabel naar de frieslijst afgemonteerd. Op de achterzijde komt de RM-U controller en de OC32 welke de dag/nacht simulatie moet gaan verzorgen.

Woensdag begint de helse taak om de infrastructuur te herstellen.

Groetjes
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1491
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #18 Gepost op: 15 maart 2015, 17:51:47 »
Mooie vooruitgang Martin.

Mvg, Michel

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #19 Gepost op: 07 april 2015, 16:18:51 »
Afgelopen paasweekend ben ik weer een eind opgeschoten. Ik heb de afgelopen 3 weken weinig tijd gehad in verband met drukte bij Train Support. Erg veel ombouwwerk van H@ns en andere klanten en ook zakelijk leuke dingen gedaan. Zo kan ik MCC Modelcarparts als Dinamo dealer toevoegen aan mijn lijst. Een ook de voorbereidingen van de mobiele ombouwservice ging veel tijd kosten. Daarnaast ben ik een eigen relaisprint aan het ontwikkelen en smd buffercondensatorshakeling voor in locomotieven Erg leuk en moet ook gebeuren, tja bedrijfje gaat toch voor  :D

Maar goed dan nu de voortgang van Schellenbach:

Het gaat niet lang meer duren voordat ik verder kan met rails leggen. Inmiddels zijn de gele buisjes weer aangebracht en is ook de bekabeling aangelegd. (let ff niet op de bende, hier word oorlog gevoerd)





Zoals jullie kunnen zien is de electronica voor het gehele schaduwstation en helixen aangelegd. Beide helixen krijgen elk een eigen blokkaart TM-H i.c.m. CD16. Voor alle drie de schaduwniveau's heb ik genoeg aan 3 blokkaarten. Dit omdat ik de relaisschakeling toe ga passen waarmee ik 1 blokuitgang kan gebruiken voor meerdere sporen. Hiervoor ben ik een relaisprint aan het ontwikkelen die tevens geschikt is voor wisselpolarisatie en wisselstraatschakelingen.

Om het geheel te voeden heb ik 4 voedingen:
- 5/12 VDC voor de blokkaarten
- 7,5 VDC voor de OC32 en attributen
- 15 VDC Rijspanning voor het schaduwstation
- 15 VDC Rijspanning voor de helixen

De draden voor de rijspanning zijn uitgevoerd in 1,5 mm2 en de overige spanningen in 1 mm2. Elke voedingsspanning heeft zijn eigen kleur. Daarnaast is elke print dmv de GND op de print zelf verbonden met de aarde van het net en zijn ook alle GND van de voedingen aan elkaar verbonden via de aarde van het net.

Zodoende elimineer ik elke kans op magnetisch veld storingen.

Als laatste loopt er vanaf de RM-U een UTP cat 5e datakabel langs elke OC32 en TM-H voor de communicatie.

En dan mag het hele zwikkie aagesloten worden




Hier is de RM-U te zien (links) en rechts de OC32 welke de dag- nachtsimulatie moet gaan voorzien


De distributie van de voedingsspanningen. Door de bekabeling vanaf een punt in ster uit te voeren blijven de amperages over elke ader het laagst.

De zwarte blokjes zijn zekeringhouders. Elke VP is afgezekerd dmv glaszekeringen. Ondanks dat de voeding zich bij sluiting of overbelasting zelf uitschakeld is het ook fijn als je de spanningen separaat van elkaar kan afschakelen.





Op deze rommelplek komen straks de relaisprinten die nu worden ontworpen. Elk relais bestaat uit 4 relais met elk twee wisselcontacten en zal uitgebracht worden onder de naam HPP4. Maar daarover meer info zodra de eerste afgeleverd worden.

Komende woensdag gaan we hiermee verder, dan hoop ik de laatste 4 tm-h's aan te kunnen sluiten. Dan even testen en het linker wisseldeel opnieuw inregelen.

Word vervolgt  :mrgreen:
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

JaJo

  • Online Online
  • Berichten: 10294
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #20 Gepost op: 07 april 2015, 18:06:54 »
Dat ziet er prachtig uit Martin! (y)
Wat een klus.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 695
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #21 Gepost op: 07 april 2015, 22:20:47 »
Mooi werk, en overzichtelijk. (y)
groet,

Ivo vS

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1491
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #22 Gepost op: 07 april 2015, 23:07:46 »
Allemaal top Martin. Dat je nog tijd hebt van leven ........  ;)

Mvg, Michel

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #23 Gepost op: 16 april 2015, 23:12:33 »
Avond,

Het schiet al weer lekker op in "Le Garage", eindelijk gaan we verder waar we waren gebleven. Het gehele linker wisselstraat is opnieuw ingeregeld en hersteld:



Tevens aan de voorzijde een aansluiting voor ijk- en opstelspoor gemaakt met een extra aansluiting naar een toekomstig opstelstation voor losse locs.



En nu wacht de volgende patient: Wisselstraat nummer 2.... weer 28 servo's en microswitchen



We komen er wel :P

Groetjes
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #24 Gepost op: 20 april 2015, 11:24:42 »
Mooi en strak werk. Benieuwd naar het vervolg en zeler naar wat hierboven komt te liggen (behoudens nog een ander schaduwstation 8) )

even de taalpurist: het is "La Garage", dat heb je met die meertalige Belgen  ;)
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Vaerwegh Dok
Tentoonstelling MODELSPOOR 2019 - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2019

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #25 Gepost op: 14 juni 2015, 19:45:25 »
Ola boys,

Even het stof van dit draadje blazen!!!!

Er zit weer schot in de zaak want er is een mijlpaal behaald!!! De afgelopen week heb ik flink gebuffeld en heb ik het rechter wisselcomplex aangesloten.





Alle 28 wissels zijn voorzien van een servo en een microswitch voor de polarisatie van de hartstukken.

Even een close-up van de wissel met polarisatie:





Het geheel is reeds getest en werkend. Wel moet ik de servo's nog in de OC32 inregelen maar dat gaat tussen het rails leggen door gebeuren. Want inmiddels kan ik geen servo meer zien nu er 56 servo's aangesloten zijn.......



De volgende stap word nu rails leggen!!!! eindelijk. Naast het leggen van de rails moeten ook alle blokken worden bedraad en aangesloten op Dinamo. Omdat ik heel veel opstelsporen zou ik ook heel veel blokken voor Dinamo nodig hebben. Om precies te zijn 36 blokken Maar dankzij een leuke truck in iTrain kan ik zoveel blokken als ik wil aansturen met 1 blokuitgang van Dinamo. Omdat ik wel enige verloop wil hebben heb ik het zo verdeeld dat ik 33 sporen aan kan sturen met 8 blokuitgangen. Dit ga ik doen door middel van relais. Hierover vertel ik later meer.

Wel heb ik de wisselstraten links en rechts aangesloten op de relaiskaarten HPP4. Dit is nodig om de wisselstraten van voeding te voorzien. Omdat elke wisselstraat aan de helixkant keuze heeft uit 3 blokken voor de voeding heb ik per wisselstraat 2 relais nodig.



Tevens heb ik een deel van de kurk vernieuwd omdat dat te beschadigd was om recht te kunnen leggen.



Als laatste nog even een totaal plaatje hoe het er nu bij staat:



Hopelijk volgt er snel weer een update!!!

Groetjes
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #26 Gepost op: 16 juni 2015, 22:32:35 »
Vrienden,

Ik heb inmiddels de smaak te pakken. Zondagavond kon ik het niet laten om toch even wat rails te leggen. Vooral de eerste bocht is spannend.







Waarom spannend? Omdat ik heel eigenwijs toch die bocht erin wilde houden ondanks dat het rond de R2 zou zitten. Ook draait hij kort langs het houtwerk heen. Op zich is het geen probleem. De onderste en bovenste 4 sporen zijn verdeeld in 2 blokken voor treinstellen en trek-duw combinaties. De bocht zit er enkel in voor uitzondering.


Ter vergelijk een R1 bocht erbij

Even een moment van stilte was ook op zijn plaats want voor het eerst in de geschiedenis van Erlebniswelt en Schellenbach zijn de beide wisselstraten met elkaar verbonden.
Tevreden als ik was ben ik gisteren en vandaag uit mijn werk een uurtje aan de gang gegaan en het resultaat is erg goed:







De helft ligt nu en hoeft enkel nog verlijmd te worden. Ik laat de sporen express breed uitwaaien zodat ik gemakkelijker bij de wagens kan komen om wat te corrigeren dan wanneer de sporen strak langs elkaar liggen. Aangezien de ruimte er is....

Met een beetje geluk heb ik zondag alle sporen liggen en kan ik gaan beginnen met het bedraden van de blokken. zou er dan eindelijk wat gaan rijden op Schellenbach?

Hoop het wel..... kan al niet wachten

Cheerz
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1491
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #27 Gepost op: 17 juni 2015, 04:04:03 »
Super voortgang Martin. Succes en veel plezier!!

Michel
(via mobiel)


gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3389
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #28 Gepost op: 17 juni 2015, 08:55:47 »
Martin,

Leg jij je sporen ruw vast met nietjes. Ik zie allemaal kleine stukjes draad tussen de sporen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #29 Gepost op: 17 juni 2015, 09:06:54 »
Hoi Gerard

Ik niet ze eerst op hun plek en ga vervolgens met hema Hobby lijm langs de bielzen.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.