Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aandrijving metro gezocht door Remco vM
Vandaag om 00:32:12
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
21 October 2025, 22:52:33
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door PeterV
21 October 2025, 22:52:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Rob Ellerman
21 October 2025, 22:50:41
Raadplaatje door R1954
21 October 2025, 22:36:58
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans1963
21 October 2025, 22:25:44
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
21 October 2025, 21:58:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 October 2025, 21:57:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
21 October 2025, 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
21 October 2025, 21:43:51
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
21 October 2025, 21:28:29
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Bennis
21 October 2025, 21:28:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
21 October 2025, 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
21 October 2025, 20:51:01
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
21 October 2025, 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
21 October 2025, 19:37:55
ik mis al een poos door jerrytrein
21 October 2025, 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
21 October 2025, 19:14:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
21 October 2025, 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 October 2025, 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
21 October 2025, 18:51:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
21 October 2025, 18:41:12
Veevervoer ss/ ns door klusser
21 October 2025, 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
21 October 2025, 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
21 October 2025, 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
21 October 2025, 15:26:17
Märklin 2025 door Quinzeedied
21 October 2025, 15:09:34
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
21 October 2025, 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
21 October 2025, 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
21 October 2025, 11:39:54
  

Auteur Topic: De bouw van Schellenbach  (gelezen 127664 keer)

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #45 Gepost op: 13 July 2015, 06:01:57 »
Ook nog tijd om te werken Martin? ;)

Michel
(via mobiel)


Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #46 Gepost op: 13 July 2015, 06:40:44 »
Nee, heb vakantie :P

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #47 Gepost op: 13 July 2015, 06:58:15 »
Oh ja. Dat bestaat ook nog ... ;)

Michel
(via mobiel)


Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #48 Gepost op: 15 July 2015, 00:05:15 »
Ola mensen,

Vandaag was het een klein feestje bij mij in de schuur want Alwin (hoontje) is mij een dag komen helpen met de bouw van Schellenbach. Samen hebben we het project letterlijk naar een hoger niveau gebracht door de laag van het tweede schaduwstation aan te leggen. Daarnaast hebben we ook de twee helixen helemaal voorbereid.


Alwin druk aan het werk



En hij heeft er nog schik van ook. Ik heb hem geholpen met de plaatsing van de 12mm multiplex en de versteviging hiervan. Daarna heeft hij alles voorzien van kurk en achterwand. Het ligt er echt mega strak bij allemaal, daar kan een mooi schaduwstation gebouwd worden!!!



Ondertussen ben ik verder gegaan met het voorbereiden van de twee helixen. De beide helixen hebben een totale hoogte van 75 cm maar voor nu hoef ik aan beide zijden maar 32,5 cm te overbruggen. Hiervoor ga ik 6 lagen aanbrengen aan weerszijden van 120x60 cm. Dit zal een hellingspercentage gaan geven van net geen 2 procent  8-)

Als materiaal gebruik ik 6mm populieren multiplex



Door een mal te maken kan ik meerdere lagen tegelijk zagen

Als bodem heb ik 12mm multiplex die Alwin heeft voorzien van een stevige balken bodem. Hierdoorheen steken per helix 12 8mm draadeinden.

Het eindresultaat inclusief eerste laag







Ik ga op de helix geen kurk leggen. Waarom niet? a) is me teveel werk en teveel snijafval b) heb gezien dat in de helix er m.i.z. minimaal verschil is in geluid tussen wel/geen kurk c) scheelt toch weer 3mm hoogte waardoor hopelijk de panto's omhoog kunnen blijven.

En ook meteen het eindresultaat van de nieuwe SS







De komende tijd ga ik me weer druk houden met rails leggen en draadjes trekken  :|  :mrgreen: Joepie

Groetjes Martin
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #49 Gepost op: 15 July 2015, 00:24:38 »
Wordt een prachtig monster heren. (Y)

Michel
(via mobiel)


Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #50 Gepost op: 15 July 2015, 01:12:29 »
Tnxs kerel. Tis best een projectje :p

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #51 Gepost op: 15 July 2015, 06:08:49 »
Hoeveel treinen zal de baan uiteindelijk herbergen?

Michel
(via mobiel)


Jurgie

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #52 Gepost op: 15 July 2015, 10:27:56 »
Ziet er goed uit. Wat is de grote van de heliks als ik vragen mag?

Jurgie
Testlbaan schaal n analoog zonder topic

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #53 Gepost op: 15 July 2015, 10:57:50 »
@ Michel
Zo'n 60-70 stammen moeten hier kunnen rijden straks.

@jurgie
De helix is 120x60 cm

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #54 Gepost op: 15 July 2015, 11:33:05 »
miNiatur Wunderland ........ :)

Michel
(via mobiel)


Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #55 Gepost op: 19 July 2015, 12:14:40 »
De eerste helix is gereed, heerlijk zo'n vakantie :)

Het opbouwen viel niet mee, 12 draadeinden van 1 meter en bij elke laag 2 moertjes per draadpen. Dankzij een handige tip met een pvc buis een verlengde moerendraaier gemaakt. Dat werkte goed. Maar het afstellen van de hoogtes is een beste kriem. Met name gaat dat om de bepalende eerste laag. Omdat de draadeinden niet precies even ver van elkaar staan heb ik maar 4 stelpunten die exact zijn, de andere zijn te berekenen maar niet precies genoeg. De punten ertussen heb ik op het oog moeten richten. Ik ben tevreden maar wacht wel de eerste testen even af of het zo goed is verdeeld.

De onderlinge hoogte tussen de lagen heb ik gezet op 56 mm, hierdoor kunnen pantografen vrij omhoog staan zonder het hout te raken. Dit geeft een stijgingspercentage van 2,1 % wat acceptabel is voor mijn lange slepen.





Ik heb de 6 lagen verdeeld in 8 blokken op aanraden van Maurits. Zijn idee vond ik wel interessant. De bovenste en onderste laag hebben in elke richting een blok. De 4 tussenlagen hebben per twee lagen een blok.

Het resultaat



Nu nog een bovenleiding vanger plaatsen bij de ingang en de blokken afwerken op een Sub-D connector en we kunnen gaan testen. Gaan de testen goed dan ga ik verder met de tweede helix.

Groetjes!
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #56 Gepost op: 19 July 2015, 12:23:21 »
VAKWERK! (y) (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
  • Nooit uitgeklust....
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #57 Gepost op: 19 July 2015, 22:38:48 »
Da's een indrukwekkend ding!  :o :o
Ziet er goed uit.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #58 Gepost op: 20 July 2015, 19:33:27 »
Ben de afgelopen dagen druk doenden geweest om de helix te perfectioneren. Vooral het afstellen van de helix gaf wat hoofdbrekens. Maar met dank aan de hulp van de MC de Spoorstaaf leden is hij nu perfect afgesteld.





Wat nog wel verbeterd moet gaan worden is de pantograaf vanger. Hiervoo heb ik heel simpel een stukje VD draad 2,5mm uitgericht. Helaas blijkt dat te grof waardoor panto's moeite hebben om gevangen te worden.





Deze ga ik nog eens vervangen door een 1,5 mm om te kijken hoe dat gaat.

Hier nog een mooi filmpje van de eerste perfecte meters. Je ziet een triple-tractie G2000 met en 2,2 meter lange ketelsleep en een Husa 1621 met een 2,5 meter lange containersleep.

Filmpje kiekn

Nu nog eenzelfde helix bouwen voor de linker zijde

Cheerz
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #59 Gepost op: 20 July 2015, 19:44:20 »
Super Martin. Heel weg mooi.

Michel
(via mobiel)