Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 15:02:49
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls  (gelezen 52220 keer)

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
    • RhB-Modelbaan
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #60 Gepost op: 24 september 2017, 16:26:59 »
Lijkt me een goede oplossing Frans,

Ben benieuwd naar de verdere afwerking.
En ik kijk weer naar al het moois wat in schaal 0 mogelijk is.

Met groet, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #61 Gepost op: 24 september 2017, 21:19:54 »
Hallo Frans,

Sorry maar via spoor nul forum kan ik niet reageren op jou bouwkunst in spoor 0  (y) Maar wil even zeggen dat ik jou bouw met veel aandacht blijf volgen. Ben erg benieuwd hoe straks allemaal uitziet.

Met spoorse groeten,

bernard

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #62 Gepost op: 03 november 2017, 10:08:02 »


Misschien is dit nog een nuttig adres voor je. Meneer uit Zevenaar is een absolute kenner van het station en omgeving.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #63 Gepost op: 03 november 2017, 18:16:57 »
Dank! De link tussen dansen en Rhätische Bahn zou ik nooit gelegd hebben, ondanks het feit dat de RhB tegenwoordig over een pianowagen beschikt.... :)
Groet!  Frans

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #64 Gepost op: 12 november 2017, 21:02:42 »
mijn thuisbaan in segmenten: op dit moment is het station Stuls, dat wat hogerop ligt en vanuit Chur rijdend ná Filisur komt, vrijwel af
Mooie vorderingen!

Toen ik de naam tegenkwam, had ik er geen idee van dat jij hier mee bezig bent (geweest).


De foto stamt uit een reeks, o.a. hier te vinden. In de voormalige wachtkamer van station Filisur bevindt zich een aantal tableaus .... (althans, bevond zich daar in 2017).
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #65 Gepost op: 12 februari 2018, 18:07:21 »
Mijn bezoek aan het (wat mij betreft geslaagde) 01 treffen in Maarn afgelopen zondag heeft me er toe gezet om hier maar weer eens even kort de voortgang met Filisur te melden.

Inmiddels is alle rails in Filisur gelegd: het station zelf heeft een lengte van 8 meter, zonder dat het uitloopspoor aan de linkerzijde (op de foto het achterste spoor rechts aan de voorkant , als iedereen nog begrijpt wat ik bedoel?) is meegerekend. Dat spoor loopt parallel aan de bocht richting Tiefencastel. Met de bochten aan beide zijden erbij is de totale lengte 11 meter.

(Gezien vanuit de richting Tiefencastel/Davos)


(Gezien vanuit de richting Stuls)


De eerstvolgende nog uit te voeren werkzaamheden bestaan uit het aanleggen van de rechterbocht, inclusief het Val Nava viaduct (van vóór de renovatie); daarnaast moet in de linkerbocht het spoor richting Davos nog stijgend uitgevoerd gaan worden, en het spoor richting Tiefencastel moet nog (iets) gaan dalen.

Het vervelendste werk blijft toch het aansluiten van alle bedrading. Voor mij is dat echt het meest vreselijke werk dat in de modelbouw denkbaar is  :( . Gelukkig is de werkplek dusdanig ingericht dat het uiteindelijk wel te overleven valt  ;).

   

Daarnaast ben ik me gaan oriënteren op het koppelen van de treinen. De echte puristen in deze schaal zweren natuurlijk bij de originele koppelingen, maar dat gaat mij te ver :-\.  Bij normaalspoor is het misschien nog te doen (twee buffers en maar één haakje in het midden), maar bij 0m wordt het al een ander verhaal (één buffer in het midden en twee haakjes aan weerszijden). Om met een speciale pincet deze koppelingen te gaan losmaken en vastmaken tussen een stationsgebouw, bomen en bovenleiding door is vragen om ellende. Gelukkig hebben de verschillende leveranciers al jaren terug besloten om naast de originele koppeling ook een Kadee koppeling mee te leveren. En Bemo heeft zich, ook gelukkig, daaraan geconformeerd. De Kadee koppeling is (ook) bij mij dus de standaard geworden. Maar ervaring met (voor-)ontkoppelen en koppelen had ik eigenlijk nog niet. Dat moest dus getest worden. De belangrijkste vraag was al snel: permanentmagneten onder de baan of toch maar elektromagneten? In het verleden is er elders in dit forum al veel over geschreven. De belangrijkste bezwaren: lichte wagons kunnen naar de magneet toe rollen als ze ijzeren assen hebben en mocht een trein zo stoppen dat twee wagons net boven zo'n magneet staan, dan zou hij wel eens gesplitst kunnen verder rijden.
Ik heb inmiddels een flink aantal magneten uitgeprobeerd, waaronder de 308. Erg enthousiast werd ik er niet van: enkelen waren te sterk, de meesten te zwak. maar heel toevallig bleek er één magneet behoorlijk bruikbaar te zijn. Ik heb een filmpje gemaakt van mijn ervaringen hiermee. De volgende stap is op zo'n magneet eens 'in het ecchie' in te bouwen en te kijken of de eigenschappen nog steeds zo goed zijn. Van het wegroleffect en splitsen van treinen heb ik in deze testfase in ieder geval geen last gehad.

https://youtu.be/Xa4vUQZO-B4

Wordt t.z.t. vervolgd, groet!  Frans

Groet!  Frans

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #66 Gepost op: 12 februari 2018, 19:02:58 »
Mooi klusje Frans en wat een prachtige ruimte zeg. Had ik ook maar tien strekkende meter :P.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #67 Gepost op: 30 december 2018, 19:59:21 »
De vorige update is inmiddels al weer bijna een jaar geleden, tijd dus om geïnteresseerden even bij te praten.

De ontkoppelmagneten voor Kadee (zie filmpje hierboven) bleken ook op de langere duur functioneel en zijn nu op alle relevante plekken op het station ingebouwd: dat maakt straks vrijwel alle rangeerbewegingen uit het grootbedrijf mogelijk. Hoewel: het afstoten van wagens vanaf het (stijgende) rechter hoofdspoor laat ik achterwege: er is nog geen model van een rangeerder, die het remwiel kan aandraaien.... En het schijnt dat dit sinds halverwege de negentiger jaren van de vorige eeuw officieel verboden is...

De digitale Cobalt wisselmotoren hebben wel voor enige vertraging gezorgd: ze bleken perfect te werken met een Intellibox II, maar toen deze gemakshalve werd omgeruild met de Intellibox I werd het een en al ellende. Alle belevenissen zijn terug te vinden in dit digitale draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=83006.0. Bij deze nogmaals dank aan iedereen die toen meegedacht heeft. Dat is ook het mooie van dit forum.
Een bijkomend probleempje (voor mij als digi- en electrobeet) was de stroomvoorziening van de 'hosentrager' in het station. Uiteindelijk heb ik die kortsluitvrij gekregen door het gebruik van een 'dual frog juicer', een ideaal speeltje https://www.weichen-walter.de/ww-onlineshop/product_info.php?products_id=65#horizontalTab2   

De volgende stap was het vinden van een programma waarmee ik het sporenplan op een laptop kon afbeelden en waarmee ik dan meteen de wissels (en in de nabije toekomst ook de seinen) kon bedienen. Er is heel wat software te koop, maar eigenlijk altijd met een hoeveelheid functionaliteit die ik (waarschijnlijk) nooit zal gebruiken. Door stom toeval kwam ik weer eens terecht op de website van Railware. In een heel ver verleden, nog in het Windows 95 tijdperk, heb ik ooit een licentie van dit programma gekocht. Het was toen al vrij prijzig, en dat gold zeker ook voor upgrades. Die kocht ik dus niet en na Windows 98 bleek het programma niet meer te kunnen werken en heb ik het nooit meer gebruikt. Maar met name het schakelbord in dit programma voor wissels en zo vond ik toen al heel mooi. Wie schetst dan ook mijn verbazing dat dit onderdeel uit het (prijzige) Railware programma als freeware te downloaden is onder de naam Railware Switch. Ook hier liep ik natuurlijk weer tegen probleempjes op.  Zo wil het programma een dedicated seriële comport hebben voordat je het kunt installeren. Da's lastig onder Windows 10. En na installatie moet je het ook nog eens aan de praat krijgen. Maar met behulp van een virtuele-comport- via-usb-adapter heb ik de boel zowaar aan de gang gekregen met zowel de Intellibox I als II. Onderstaand een plaatje van het stationsplan van Railware. Klikken met de muis op de wissel doet de wissel omlopen, de rijrichting wordt aangegeven op scherm. Voor mij een ideale oplossing.



En aangezien de technische kant nu op orde is kan ik eindelijk verder met wat ik eigenlijk het leukste van modelbouw vind: landschapsbouw. Inmiddels staat me ook voor ogen hoe het hoofdspoor aan de rechterkant (in het groot de richting naar het zuiden, naar Stugl/Stuls) er uit zal gaan zien: in de eerste grote bocht ligt daar het Val Nava viaduct: als je hier onderdoor loopt begint er een vrij steile klim richting de ruine Greifenstein. Qua formaat laat dit viaduct zich nog redelijk op schaal nabouwen.



Ik ben inmiddels begonnen met de ruwbouw van dit viaduct. In de praktijk blijkt een geloofwaardig viaduct in een boog nog best lastig: het begint al met de boogstraal, die bij mij niet groter dan 1,30 meter kan zijn. Die boogstraal heb ik dus eerst 1:1 uitgetekend:



 Vervolgens heb ik rails gelegd en met een standaardwagen en een potloodje aan de zijkant de overhang (aan de binnen- en buitenkant) bepaald: gaat toch om een volle extra centimeter aan weerszijden, waardoor het viaduct bijna 2 cm breder moet worden om te voorkomen dat wagons tegen het hekwerk aan zullen lopen. Dankzij overhangende tredpaden aan beide zijden van het viaduct  kan de breedte best wel gecamoufleerd worden en zal het eindresultaat (althans voor mij) acceptabel zijn. Het leven bestaat uit compromissen, nietwaar?



De ruwbouw staat nu: om een indruk te geven van de grootte heb ik er een Bemo cementwagen in schaal H0m bij gezet.



Ergens in 2019 weer een vervolg? Alvast de beste wensen allemaal, Frans
Groet!  Frans

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #68 Gepost op: 30 december 2018, 20:19:29 »
Beste wensen alvast Frans!

En veel succes met het viaduct, ik ben erg benieuwd!

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #69 Gepost op: 30 januari 2019, 22:20:33 »
zes momentopnames...
Gipsen, gipsen, gipsen..... en krassen, krassen, krassen...
Ik kan me inmiddels voorstellen hoe een middeleeuwse monnik zich gevoeld moet hebben bij het schrijven van bijbels...
Het viaduct weegt inmiddels 5 kilo...
En nog lang niet klaar...



Modelbouw is afzien, soms..........
Groet!  Frans

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #70 Gepost op: 31 januari 2019, 10:42:26 »
Maar ...dan ziet het er ook werkelijk schitterend uit straks!


Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #71 Gepost op: 12 februari 2019, 13:26:21 »
Inmiddels een kleine 8000 stenen gekrast....
En het vervelende van Zwitserse viaducten is dat ze met 'bruchstein' gebouwd zijn, dus 'voor het net' wordt nu iedere steen van een ruwe laag voorzien.
Ik ben nu bijna op de helft, heerlijke bezigheidstherapie.....





(Voor de vergelijking heb ik er een H0m Berninawagentje bij gezet...)
Groet!  Frans

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #72 Gepost op: 12 februari 2019, 13:44:06 »
 8.000?

Respect. Ziet er nu al heel fraai uit!!

Gr, Bert

Martino

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
  • RHB fan 1/87 12 mm smalspoor
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #73 Gepost op: 12 februari 2019, 14:41:03 »
Mooi perspectief zo...met die HOm wagen!
Ziet er schitterend uit!!!
Met vriendelijke groet,
Martijn

Rhb modelbaan schaal HO m.
Bemo treinen en rails.
Busch feldbahn HOf treinen en rails.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57908.0.html

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #74 Gepost op: 12 februari 2019, 18:20:59 »
Indrukwekkend  (y) (y)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol