Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls  (gelezen 52709 keer)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2917
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #30 Gepost op: 10 april 2015, 22:48:48 »
 "In de beperking toont zich de meester" is een ouud gezegde maar hier absoluut van toepassing (y)

Mooi dat 0m.... heb zelfs nog wat UTZ-spul liggen...Hmmm ::) ;D

Mvg,

Tis
********

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #31 Gepost op: 08 december 2015, 19:10:28 »
Zeker een mooie baan, ik zie weinig verschil met deze andere meester:



Albulamuseum, Bergün, zomer 2012
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #32 Gepost op: 08 december 2015, 21:00:00 »
Ik zie dit draadje voor het eerst: die foto's op de eerste pagina van origineel en model  :o   (y)

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls: het vervolg
« Reactie #33 Gepost op: 19 maart 2016, 22:17:47 »
Het heeft even geduurd, maar toch een voortgangsverslagje.: tenslotte moeten er twee kamers gevuld worden.......

De belangrijkste gebeurtenis van de afgelopen tijd was van bouwkundige aard. De tunnelingang op de onderstaande foto zou aansluiten op een gat in de muur: aan de andere kant zou een zelfde constructie komen, zodat treinen dan keurig konden doorrijden. Echt handig was dat niet, omdat je dan geen idee hebt wat er aan de andere kant van de muur allemaal ontspoort, dus je zou in gezwinde spoed via de deur aan de overkant naar de andere kamer moeten lopen/rennen. Daarom is er uiteindelijk, onder het toeziend oog van de overbuurman, een timmerman 'in ruste', toch maar een wat grotere doorgang gemaakt. 



Dat had echter wel consequenties voor de verdere inrichting van de geplande modelbaan door de beide kamers. Doordat het station Stuls nu zijn definitieve plaats aan de andere kant van de kamers heeft, konden de, deels al jaren geleden gebouwde, segmenten voor Filisur nu eindelijk op hun poten gezet worden. Daarvoor  was het wel nodig deze (52) verstelbare poten eerst te fabriceren: dat was dus even doorwerken. Overigens bleken twee segmenten toch wel erg kromgetrokken, waarschijnlijk door een wat ongelukkige manier van opslaan. Geen idee of dat nog bijtrekt, anders moeten er twee nieuw gebouwd gaan worden.
Enfin, alle segmenten voor Filisur zijn los tegen elkaar aangezet, en de rails is er op uitgelegd. Tot dat moment was het nog niet 100% zeker dat ik het station daadwerkelijk zou kunnen realiseren, want ik wilde met name in de lengte niet teveel concessies doen. Het eindresultaat verraste me een beetje, want uiteindelijk bleek dat er nauwelijks ingekort hoeft te worden: van inrij- tot uitrijwissel wordt de lengte 9 meter. Daarmee zijn ook 'echte' treinlengtes te realiseren (die bij dit smalspoorbedrijf, zeker in de tachtiger jaren, wel een stuk korter zijn dan bij normaalspoorbedrijven).





Ter vergelijking een foto uit de eind-negentiger jaren van het echte station:



Dat heeft echter wel consequenties voor Stuls: dat moet nu een stukje opschuiven door de grote opening naar de andere kamer, omdat de noordelijke uitrijkant van Filisur extra ruimte in de kamer vraagt. En daardoor zijn de bakken, die oorspronkelijk bedoeld waren als verbinding van Stuls naar de andere (zuid)kant van Filisur helaas niet meer bruikbaar. Die zullen dus afgebroken worden: eigenlijk zo'n beetje alles wat na de tunnelingang te zien is op de eerste foto. 
Maar zoals een groot filosoof ooit al eens is zei: elk nadeel heeft z'n voordeel. Helemaal tevreden was ik toch al niet meer over deze bakken: het ging om mijn eerste bouwactiviteiten in spoor 0 en inmiddels doe ik dat toch wat anders. Het nieuw te bouwen verbindingsstuk zou wat meer conform het grote voorbeeld kunnen worden, bijvoorbeeld de Stulser Tobel, die in dit traject ligt. Bovendien zou ik in het bestaande Stuls (dat wel ongeveer 20% verkort is), toch nog een klein segmentje met een flauwe bocht kunnen plaatsen, waardoor het meer de realiteit benadert.

Kortom: mogelijkheden en dus ook werk zat. Ik hoef me (zelfs) na mijn pensionering nog niet te vervelen.

Groet!  Frans
Groet!  Frans

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #34 Gepost op: 19 maart 2016, 23:53:24 »
Hoi Frans,

Wat een ontzettend mooi land schap zo rond Station Stuls.

Veel succes met je bouwactiviteiten!

Groet,

Daniël

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk


Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #35 Gepost op: 20 maart 2016, 23:08:59 »
Hallo Frans,

Ziet er fraai uit.Ga je de modules van het station van Ardez hier ook nog op aansluiten?Jammer van die krom getrokken modules.Wanneer ze verder krom trekken kan je ook een stukje van de Furka-Oberalp Bahn maken of de Schöllenenbahn waar ik nog plannen voor heb.



Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #36 Gepost op: 21 maart 2016, 07:55:08 »
Ik blijf dit graag volgen, erg realistisch!  (y)

Groeten Jake

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #37 Gepost op: 21 maart 2016, 21:15:00 »
Heren!

Dank voor de reacties.
Ik blijf echter zitten met een praktische vraag, die misschien door de echte houtverwerkers in dit forum kan worden beantwoord. Ik heb inmiddels een plaat van het multiplex teruggevonden, waaruit een paar jaar terug de segmenten gebouwd zijn: nog krommer dan de kromgetrokken segmenten. Je kunt er bij wijze van spreken (bijna) hoepels van zagen........
Is er een trucje om de kromme segmenten weer recht te krijgen, bijvoorbeeld natmaken? Of moet ik ze echt als afgeschreven beschouwen? Andere tips misschien??...............

Groet!  Frans
 
Groet!  Frans

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #38 Gepost op: 21 maart 2016, 21:45:09 »
Uithuilen en opnieuw maken.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #39 Gepost op: 21 maart 2016, 21:52:46 »
Heb je een foto van die modules Frans?, misschien is je constructie niet star genoeg geweest.

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #40 Gepost op: 21 maart 2016, 21:58:05 »
Als er zoveel werk in zit zou ik inderdaad proberen het hout nat te maken, te fixeren in de oorspronkelijke staat. Heb je veel gips( vocht) gebruikt?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #41 Gepost op: 21 maart 2016, 22:17:17 »
Het is in de opslag fout gegaan lees ik.

Op een slechte fundering bouw je geen huis.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #42 Gepost op: 25 maart 2016, 14:40:18 »
Heren!
Dank weer voor de reacties..........
@ Daniels: Het verschil tussen voor en achter is redelijk te zien op de laatste foto's, tussen de 3e en de 4e module vanaf de voorkant. (Ik ben trouwens wel een beetje jaloers op jouw onderbouw.) @E-P: het hout is dus nog volkomen "maagdelijk", er is nog niets op aangebracht. Meestal doe ik een beitsje voordat ik echt begin met afwerken.
In overleg met de overbuurman-timmerman ga ik de modules toch maar aan elkaar vastzetten: volgens hem bestaat er een gerede kans dat het bijtrekt, desnoods met wat vocht. Eventueel komt er een extra dwarslat onder voor grotere starheid: omdat ik nu weet waar de wissels komen te liggen is dat een mogelijkheid. (Meestal plaats ik die dingen namelijk precies op de plek waar de steldraad voor de wissel door de plaat heen zou moeten.) Het duurt nog even voor ik hier echt zal gaan bouwen, dus we kunnen het even aankijken. Mocht niets helpen, dan zal ik toch ingenium's idee moeten opvolgen. We zullen zien..........

Groet!  Frans
Groet!  Frans

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #43 Gepost op: 25 maart 2016, 18:31:54 »
Hoi Frans,

leuk om weer een berichtje van jou te lezen van de bouw vorderingen van jou OM filisur naar Stuls, Ben benieuwd hoe het verder gaat,

gr bernard

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #44 Gepost op: 25 maart 2016, 22:58:22 »
Ik ben gewoon jaloers op dat landschap dat ik op jouw baan zie.

Gewoon die bakken eens tijdje laten staan, misschien wat gewicht erop leggen.