BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => RhB / FO / MGB, Zwitsers smalspoor => Topic gestart door: Nullem op 29 december 2014, 21:11:39

Titel: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Nullem op 29 december 2014, 21:11:39
Het moet er maar eens van komen.....

Het afgelopen jaar heb ik in dit forum wat vaker rondgekeken en inmiddels de nodige ideeën, tips en adresjes opgedaan. Reden genoeg om me een paar maanden terug maar eens aan te melden en voor te stellen. En onder het motto "een beetje nemen, dan ook een beetje geven" wil ik vanaf nu ook hier, in dit draadje, verslag gaan doen van mijn bouwactiviteiten. Misschien beleeft een enkeling er plezier aan of doet hij zelfs ideeën op: wie weet.........

Ik bouw inmiddels al een paar jaar in spoor 0, 0m om precies te zijn, in schaal 1:45 met finescale rails en een spoorbreedte van 22,2 mm. Bemo levert inmiddels ook modellen in deze schaal. (In een ver verleden was er nog het merk Utz, (later Roco, daarna AlpinLine) in schaal 1:43,5 met een spoorbreedte van 22,5 mm en met wielen als pizzasnijders.)
Hoe ik met het spoor 0 virus geïnfecteerd ben geraakt en waarom ik nu bouw wat ik bouw, staat beschreven in mijn voorstelling http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60147.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60147.0.html).
Dat ik uiteindelijk besloten heb te gaan bouwen in deze schaal is voor een groot deel te danken (wijten?) aan Ferro Suisse, die een meer dan uitstekende kwaliteit kunststof rails op de markt bracht. Vóór die tijd was je gedwongen om alle rails zelf te bouwen en dat had ik mezelf nooit toevertrouwd.

Eén ding heb ik de afgelopen jaren wel geleerd, in spoor 0 nog belangrijker dan in H0 of N, en dat is om me thematisch te begrenzen en consequent niets meer te kopen of te bouwen dat buiten het vastgestelde thema valt. Ik beperk mij tot het "stamnet" van de Rhätische Bahn in Graubünden en dan nog alleen tot materieel uit de periode 1985 - 2003, dat gereden heeft op een specifiek traject, de Albulabahn.
Ik bouw mijn thuisbaan in segmenten: op dit moment is het station Stuls, dat wat hogerop ligt en vanuit Chur rijdend ná Filisur komt, vrijwel af. Dit station bestaat uit 5 segmenten. Alleen de bovenleiding moet nog geplaatst worden: de masten zijn al wel gebouwd. Van het baanvak naar Filisur zijn 4 van de 6 segmenten af. Als sluitstuk moet dan het oude Filisur, van vóór de ombouw uit 2003, ontstaan. Maar dan zijn we al weer -tig jaar verder. 

Om te beginnen maar een paar plaatjes van dit station Stuls, naast foto's van het origineel. Je krijgt zo in ieder geval een indruk van waarmee ik bezig ben. Sowieso vind ik foto's ideaal om kritisch naar de eigen bouwactiviteiten te kijken: ze zijn genadeloos en laten ieder foutje zien waar je normaal overheen kijkt. Zo vind ik het om de een of andere reden allemaal nog te schoon, dus daar moet ik nog wat aan doen. Voor ideeën van anderen ben ik zeker in.

(https://farm9.staticflickr.com/8673/15500127124_314c6f58b2_b_d.jpg)

(https://farm8.staticflickr.com/7532/16096654596_6a634bc9fe_b_d.jpg)

(https://farm8.staticflickr.com/7542/16096647206_c7b9dc3946_b_d.jpg)

(https://farm8.staticflickr.com/7575/15500116964_9305bd68ce_b_d.jpg)

(https://farm8.staticflickr.com/7571/16121713292_6162890b7c_b_d.jpg)

(https://farm9.staticflickr.com/8673/16120527381_5ebb9a79ed_b_d.jpg)

(https://farm9.staticflickr.com/8586/15936371719_55c87b5c00_b_d.jpg)

(https://farm9.staticflickr.com/8667/15500114364_8fb680a5af_b_d.jpg)

(https://farm9.staticflickr.com/8608/16122433775_be7f32f547_b_d.jpg)

(https://farm8.staticflickr.com/7509/15936367499_9ec030093a_b_d.jpg)

(https://farm8.staticflickr.com/7515/15935159690_d5d361542d_b_d.jpg)

(https://farm9.staticflickr.com/8655/16120531301_0ed5ef9774_b_d.jpg)

Wordt vervolgd met baanplan, bouwplaatjes en wat er nog meer bij hoort.................

Groet!  Frans
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Swiss_fan op 29 december 2014, 21:21:53
Ziet er geweldig mooi uit!
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: roadster36 op 29 december 2014, 21:42:17
Mooi Frans,
Jij hebt oog voor de details  (y)
Van de foto`s die je hebt nog even een achtergrond fotoshoppen dan is het top
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Robert_N-Nm op 29 december 2014, 21:48:07
Mooi hor. Zelf ook per ongeluk op 0m gestuit in het afgelopen jaar waardoor het nu een combinatie is van N-spoor (Zwitsers, zowel SBB/BLS als RhB) en 0m.

Kom maar op de plannen en plaatjes. Dan kan ik daar weer inspiratie vandaan halen.

MvG
Robert
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Wim1969 op 29 december 2014, 22:08:33
zeer fraai, complimenten (y)
Titel: Re: Arduino als DCC decoder met 16x functie- en/of 6x servo uitgangen
Bericht door: RudyB op 29 december 2014, 22:21:04
Dat is echt van hoog nivo! Heel erg mooi gemaakt.
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Maurice K op 29 december 2014, 22:22:40
TOP... erg mooi gebouwd en leuk om dit thema in schaal 0 te zien.
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: JanHdH op 29 december 2014, 23:35:21
Hallo Frans,

Erg mooi afgewerkte modelbaan.De 0m rails van Ferro Suisse die nu ook door Bemo geleverd worden zijn inderdaad erg goed, eigenlijk beter dan enig ander fabricaat spoor 0 normaalspoor rails.Met name de wisseltongen functioneren veel beter dan die van de Lenz wissels voor spoor 0.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Silvolde op 29 december 2014, 23:49:24
Erg mooi Frans. Ik neem dat jij gezien het thema de Schmalspur Digest uitgaven van Ferro Suisse ook kent.

Zelf heb ik nooit de overstap naar 0m kunnen maken en bij h0m/h0mz met een uitstapje naar de BRB gebleven.

Fijne jaarwisseling gewenst.

Groet, Rob
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Gastheerg op 29 december 2014, 23:56:05
Tegen m'n kookmaatjes zeg ik altijd.............er is altijd iemand die lekkerder kookt........
Tegen m'n fietsmaatjes zeg ik altijd...........er is altijd iemand die harder fietst......

Tegen................ ieder snapt hem denk ik wel!

Onze taal is dan wat beperkt en maak graag gebruik van wat uitdrukkingen van m'n Italiaanse vrienden: BELISSIMA, BRAVISSIMO

Echt heel mooi en deze beperking (slechts enkele gebouwen en maar een stukje rails) laat zien dat een beperking geen beperking hoeft te zijn.

HEERLIJK om te zien!
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Ronald Halma op 30 december 2014, 01:02:57
Mooi, mooi, mooi Frans (y)
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Patrick1975 op 30 december 2014, 07:17:22
 (y)
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: g-j op 30 december 2014, 09:08:11
Net samen met mijn zoon je bouwwerken bewonderd. Zelf hij als niet trein-geïnteresseerde was onder de indruk. Onvoorstelbaar knap gedaan! Beetje een raadplaatje, zoek de weinige verschillen.

In model mis ik alleen je rugzak en wandelstok op de picknick bank.

Met vriendelijke groet, Gert-Jan
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Swiss-Bas op 30 december 2014, 10:13:44
Hoi Frans.

Erg mooi gemaakt.
zitten vast heel wat uurtjes in.

Groetjes Bas
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Sven op 30 december 2014, 10:32:37
Ik kan uiteraard alleen maar beamen wat de heren hierboven verkondigen, erg mooi.

Dat het allemaal zo schoon oogt lijkt me logisch, maar ook duidelijk: het hout van het origineel is verweerd en het gras niet zo strak en eenkleurig groen. Ik zou minstens met lichtgrijs wat droogborstelen op het gebouw. Gras heb ik weinig ervaring mee.
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: tothebeach op 30 december 2014, 10:33:24
In model mis ik alleen je rugzak en wandelstok op de picknick bank.
Viel mij ook op.  ;D
Mooie baan, mooi staaltje van modelbouw (y)

Groet,
michel
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Huib op 30 december 2014, 10:33:36
Fraai gedaan Frans. Levensecht.

Groeten!

Huib
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: MB6400 op 30 december 2014, 10:55:35
Hoi Frans,

dat ziet er al mooi uit.  (y)
Verder kan ik me aansluiten bij Sven dat eea er zoals je zelf zegt wat "schoon" uitziet.
Voor wat betreft het hout geven je eigen foto's de best impressie. Als je de bruine kleur welke er al op zit mengt met licht grijs (geen wit) en beige tinten en deze met een bijna droge kwast per plank een beetje vlekkerig opbrengt, kom je meer in de richting van het hout op de foto's. De betonnen fundering van het gebouw is bij jou bv grijs terwijl op de foto de originele kleur wit geweest lijkt te zijn. De kun je op eenzelfde manier bewerken maar dan met grijstinten.
Voor wat betreft het gras kun je wellicht eens kijken naar de baan van Martin.

0m spreekt me ook er aan en ben dan ook erg benieuwd de railtraktor welke Bemo heeft aangekondigd. Past deze ook in jouw thema ?

Heb je misschien ook iets van een sporen plan ?

Succes en ik ben benieuwd naar het vervolg.

groeten,
Marc
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Jan Bennink op 30 december 2014, 11:04:31
Prachtig gedaan Frans!

Het is alweer 18 jaar geleden dat ik (besmet met het Bemo-RhB-virus) jaarlijks in de omgeving van Filisur te vinden was.
Daarna kwam dat er niet meer van en de RhB verdween uiteindelijk thuis ook.

Maar als ik dit zie krijg ik direct heimwee! Ik blijf de bouw volgen.

met groet, Jan
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: frederik19630 op 30 december 2014, 12:04:54
fraai werk met oog voor detail!

Als het over weathering gaat vind ik de serie van Emmanuel Nouallier in Eisenbahn Journal van eenzaam nivo.
(inspiratie kan ik het niet noemen, zoiets komt mij niet uit de vingers binnen afzienbare tijd)

fred
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Stoker op 30 december 2014, 12:10:46
    Hallo Frans

Prachtig nagebouwd aan de hand van de foto's en wat een oog voor detail (y)
Ben benieuwd naar het vervolg.

          Groetjes  Jan.
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: René op 30 december 2014, 12:28:09
Fraai werk, Frans. Dat beloofd heel wat moois te worden.
Hoewel ik al weer een paar jaar niet meer met Bemo H0m rijdt blijft het thema Rhatische bahn nog steeds prikkelen. Dit blijf ik in de gaten houden.
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Nullem op 02 januari 2015, 15:54:24
Heren!

Op de eerste plaats dank voor alle reacties: stimuleert mij om verder te gaan. De kritische opmerkingen van Sven en Marc neem ik ter harte, ga ik mee aan de slag. Sluit aan bij wat ik ook al vond. Als er meer kritische kanttekeningen zijn, graag! Laat ze horen, het kan er alleen maar beter van worden. Zo vind ik bijvoorbeeld de regenpijpen aan het stationsgebouw nu toch te grof, zeker als je ze bijv. vergelijkt met Buitenlust van Huib.
@ Marc:
Citaat
de railtraktor welke Bemo heeft aangekondigd. Past deze ook in jouw thema
Zeker, hoewel hij in het echt nooit op eigen kracht naar Stuls kon komen. Aan dat Bemomodel zit trouwens een grappig detail: als je hem straks koopt met geluid krijg je een exemplaar met openstaande ramen. Koop je hem zonder geluid, dan zijn de ramen dicht (!). De speaker zit namelijk in het machinistenhuis en met dichte ramen hoor je het geluid nauwelijks. Naderhand inbouwen van geluid wordt dus wat problematisch.....

Alvast even een idee van het sporenplan, waar om gevraagd werd:

(https://farm8.staticflickr.com/7008/6583460845_152b2fe755_b_d.jpg)

Ik verkeer in de wel erg gelukkige omstandigheid dat ik twee ruime kamers ter beschikking heb. (De kinderen zijn inmiddels uit huis, dat is wel noodzakelijk.) De totale ruimte is ongeveer 14 bij 4,5 meter. Het project lijkt wat ambitieus, maar ik hoop de baan toch net af te hebben als ik naar het bejaardenhuis moet, als die er tegen die tijd nog zijn tenminste. De breedte van de segmenten schommelt tussen de 60 en 80 cm.
Oorspronkelijk zou er aan de onderkant een gat in de muur komen, maar inmiddels ben ik er van overtuigd dat er toch een deur moet komen. Moet vrij simpel te doen zijn, want het wandje is een systeemwandje. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je met je trein kunt meelopen, als je dat wilt....
De foto's hierboven zijn van Stuls, dat nu op de bovenleiding en wat details na af is. Het spoor rechts, in de tweede kamer, richting Filisur is al voor ongeveer tweederde af, hoewel ik eerlijk gezegd al weer begonnen ben om het landschap aan te passen: al bouwende doe je nieuwe ideeën op en dan ben je ineens niet meer tevreden over eerdere details. Binnenkort aan de hand van weer wat foto's een voorbeeld van wat ik bedoel....

Groet!  Frans
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Hendrik Jan op 02 januari 2015, 16:08:22
Is je hoed al over je ogen gezakt?
Nee?

Mooi,
dan steek ik er nog een veer in. (y)

grützi
Hendrik Jan
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Martino op 02 januari 2015, 18:51:43
Als rhb spoorder doet dit mijn hart sneller kloppen...prachtig! Ik kan alleen maar dromen van een dergelijke ruimte en mijn kinderen zijn voorlopig nog niet de deur uit! Dus ik hou het bij HO m....ook mooi!
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: ingenium op 02 januari 2015, 19:51:59
Geeuw... Al gezien op het Zwitserse forum...   ;)

Prachtig Frans! Werkelijk schitterend!   (y)
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Swiss_fan op 03 januari 2015, 10:31:39
@ Ingenium, welk forum is dat precies?
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: ingenium op 03 januari 2015, 10:52:29
http://www.modell-bahn.ch/forum/
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Nullem op 16 januari 2015, 16:45:38
Even kleine update tussendoor:
Ik ben toch maar bezig geweest met viesmaken. Het heeft even geduurd voordat ik een acceptabele techniek had en ik weet nog steeds niet of het toch niet beter kan. Probleem is dat het hout waaruit het station gelaserd is heel zacht is en snel beschadigd raakt. Wat ik nu gedaan is drybrushen conform Marc en Sven en het effect waar nodig weer wat temperen door het gebruik van Vallejo washes. Daarmee maak ik ook de verschillen in houtkleur. Het geheel ziet er al beter uit als in de eerste foto's maar ik mis nog een beetje de "milocomarty-vingertjes".
De regenpijp heeft het drybrushen niet ongeschonden doorstaan en de betonnen fundering moet sowieso ook nog wat viezer worden, maar daar laat ik het dan maar bij, denk ik.

(https://farm8.staticflickr.com/7505/15671237524_b8a398e68a_h_d.jpg)

Ik kreeg overigens nog een vraag over de bierkratten: daar zitten natuurlijk echte flessen in. Koelen is ook mogelijk; net als in het echt in de bron.....

(https://farm8.staticflickr.com/7480/15976542618_02da2d6b2a_o_d.jpg)

Groet,  Frans
Titel: Een beetje verbouwen....
Bericht door: Nullem op 10 april 2015, 11:41:45
Het gaat er op lijken dat dit draadje een dooreenander wordt van rijp en groen; hopelijk drukt dat de leespret niet teveel.
Ik ben al weer een tijdje aan het rommelen met een al langer bestaand stukje baan. Onwillekeurig moest ik denken aan het draadje "de niet perfecte modelbaan", dat al weer een aantal maanden terug even "hot" was: leuk om te volgen. Perfectie is voor wat ik allemaal frutsel eigenlijk een non-issue. Voor mij is de kern: ben ik tevreden over wat ik gebouwd heb of niet. En daarbij valt het me steeds vaker betrekkelijk  tevredenheid eigenlijk is. Was ik met bepaalde bouwsels uitermate content toen deze aanvankelijk "af" waren (want niets is ooit helemaal af), in de loop der tijd wordt dat steeds minder: details beginnen te storen en zelfs te ergeren. Dat is dan het moment dat de sloophamer tevoorschijn komt.
(Waarschijnlijk komt het ook, omdat dit eigenlijk het eerste (en waarschijnlijk ook het laatste) project is waarmee ik zo lang bezig ben: naar mate de bouw vordert leer je nieuwe technieken, word je handiger en pik je nieuwe ideeën uit fora (zoals dit) mee. Met onvrede over de oudere delen als gevolg.)
 
Een voorbeeldje van wat ik op dit moment aan het uitspoken ben:
Ergens in 2010 ben ik begonnen aan gebogen segmenten, die in de toekomst de verbinding moeten gaan vormen tussen Stuls en Filsur.

(http://farm5.static.flickr.com/4130/5047529386_b122db373e_b.jpg)

Styrodur was toen nog niet echt mijn ding, dus werden de segmenten klassiek opgetrokken uit een houten frame, horrengaas en gipsverband. Omdat ik toch wat aan het gewichtsbeperking wilde doen heb ik (toen voor het eerst) deels gebruik gemaakt van Heki rotsfolie.

(http://farm5.static.flickr.com/4111/5047528808_dd3ee47709_b.jpg)

De rest werd ingegipst met Alabastine en met een bot beiteltje tot rotsen omgevormd. Ook werden twee steunmuurtjes (uit mallen van Spörle) ingebouwd. Tenslotte werd de kleur geuniformeerd.

(http://farm5.static.flickr.com/4146/5047528396_0e05a1f6f5_b.jpg)

Bovendien moest de overgang tussen Heki en het "handmade" rotswerk natuurlijk niet te zien zijn: (zoekplaatje: waar is de overgang??....)

(https://farm9.staticflickr.com/8009/7621955776_5d1c8ce858_h_d.jpg)

Het betreffende segment werd voorzien van een weg die met twee haarspeldbochten tamelijk steil (ongeveer 11%) naar boven liep: (leek me leuk, op dat moment....)

(http://farm5.static.flickr.com/4154/5047529186_891be7950b_b.jpg)

Zelfs de afwateringsgoten in de weg had ik aangebracht. Enfin: het landschap werd verder afgewerkt, de weg geasfalteerd, overwegsignalering geplaatst, wat boompjes geplant en "klaar was Frans". (Nou ja, verkeersborden en ander klein grut zou ik dan t.z.t. nog wel plaatsen.....)

(https://farm8.staticflickr.com/7323/9983007595_bea1119e5c_b_d.jpg)

(https://farm3.staticflickr.com/2844/9983007065_6d5d08c492_b_d.jpg)

Op het eerste gezicht was ik eigenlijk heel tevreden, maar na verloop van tijd begonnen bepaalde details me te storen:
De muurtjes bijvoorbeeld: die liggen eigenlijk in de rotsen, in plaats van er voor. En daar zijn er twee van in dit segment.
De overweg: in het echt is zo'n overweg al sinds de 70-er jaren niet meer te vinden op de Albula lijn. Je vindt er ofwel onbewaakte overwegen zonder lichten, ofwel bewaakte met lichten, maar dan ook altijd met bomen; alleen verlichting komt gewoon niet meer voor. Voor de indruk heb ik daarom een kartonnen ahob geplaatst: en dan zie je dat alles toch eigenlijk weer net te krap gebouwd is en zo'n overweg hier echt volledig overdone is.
En dan de weg: plaatselijk nog geen 4 meter breed, haarspeldbochten met een draaicirkel van krap 8 meter en volledig geasfalteerd? In de omgeving van Davos kom je dat incidenteel wel tegen, omdat het daar wat dichter bevolkt is, maar in het bijna lege Albuladal?
Reden te meer om de weg maar eens aan te passen en tegelijk de muurtjes te verwijderen.

(https://farm9.staticflickr.com/8708/17096590275_e83bdf866b_o_d.jpg)

Een verharde grindweg dus, hier tijdens de bouw...

(https://farm9.staticflickr.com/8762/16889190797_3b9af7786b_o_d.jpg)

Door de bomen en het bos....:

(https://farm9.staticflickr.com/8783/17070629666_ccc213d964_o_d.jpg)

Het begin is er: de tevredenheid is weer een beetje terug. Af is het nog lang niet: draadjes als "geknoei met groen" en mijn eigen kennismaking met de greenkeeper zijn er inmiddels de oorzaak van, dat ik ook de ondergrond nog verder onder handen wil nemen.....

Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: T.Spat op 10 april 2015, 22:48:48
 "In de beperking toont zich de meester" is een ouud gezegde maar hier absoluut van toepassing (y)

Mooi dat 0m.... heb zelfs nog wat UTZ-spul liggen...Hmmm ::) ;D

Mvg,

Tis
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: SimonSt op 08 december 2015, 19:10:28
Zeker een mooie baan, ik zie weinig verschil met deze andere meester:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02908.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02908.jpg)

Albulamuseum, Bergün, zomer 2012
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Rondje_HO op 08 december 2015, 21:00:00
Ik zie dit draadje voor het eerst: die foto's op de eerste pagina van origineel en model  :o   (y)
Titel: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls: het vervolg
Bericht door: Nullem op 19 maart 2016, 22:17:47
Het heeft even geduurd, maar toch een voortgangsverslagje.: tenslotte moeten er twee kamers gevuld worden.......

De belangrijkste gebeurtenis van de afgelopen tijd was van bouwkundige aard. De tunnelingang op de onderstaande foto zou aansluiten op een gat in de muur: aan de andere kant zou een zelfde constructie komen, zodat treinen dan keurig konden doorrijden. Echt handig was dat niet, omdat je dan geen idee hebt wat er aan de andere kant van de muur allemaal ontspoort, dus je zou in gezwinde spoed via de deur aan de overkant naar de andere kamer moeten lopen/rennen. Daarom is er uiteindelijk, onder het toeziend oog van de overbuurman, een timmerman 'in ruste', toch maar een wat grotere doorgang gemaakt. 

(https://farm2.staticflickr.com/1466/24022852411_fdca5b1468_h_d.jpg)

Dat had echter wel consequenties voor de verdere inrichting van de geplande modelbaan door de beide kamers. Doordat het station Stuls nu zijn definitieve plaats aan de andere kant van de kamers heeft, konden de, deels al jaren geleden gebouwde, segmenten voor Filisur nu eindelijk op hun poten gezet worden. Daarvoor  was het wel nodig deze (52) verstelbare poten eerst te fabriceren: dat was dus even doorwerken. Overigens bleken twee segmenten toch wel erg kromgetrokken, waarschijnlijk door een wat ongelukkige manier van opslaan. Geen idee of dat nog bijtrekt, anders moeten er twee nieuw gebouwd gaan worden.
Enfin, alle segmenten voor Filisur zijn los tegen elkaar aangezet, en de rails is er op uitgelegd. Tot dat moment was het nog niet 100% zeker dat ik het station daadwerkelijk zou kunnen realiseren, want ik wilde met name in de lengte niet teveel concessies doen. Het eindresultaat verraste me een beetje, want uiteindelijk bleek dat er nauwelijks ingekort hoeft te worden: van inrij- tot uitrijwissel wordt de lengte 9 meter. Daarmee zijn ook 'echte' treinlengtes te realiseren (die bij dit smalspoorbedrijf, zeker in de tachtiger jaren, wel een stuk korter zijn dan bij normaalspoorbedrijven).

(https://farm2.staticflickr.com/1581/25133040564_bf31c0a18e_b_d.jpg)

(https://farm2.staticflickr.com/1597/25133045954_44ff2c2206_b_d.jpg)

Ter vergelijking een foto uit de eind-negentiger jaren van het echte station:

(https://farm1.staticflickr.com/617/20830650411_daf6bb642a_b_d.jpg)

Dat heeft echter wel consequenties voor Stuls: dat moet nu een stukje opschuiven door de grote opening naar de andere kamer, omdat de noordelijke uitrijkant van Filisur extra ruimte in de kamer vraagt. En daardoor zijn de bakken, die oorspronkelijk bedoeld waren als verbinding van Stuls naar de andere (zuid)kant van Filisur helaas niet meer bruikbaar. Die zullen dus afgebroken worden: eigenlijk zo'n beetje alles wat na de tunnelingang te zien is op de eerste foto. 
Maar zoals een groot filosoof ooit al eens is zei: elk nadeel heeft z'n voordeel. Helemaal tevreden was ik toch al niet meer over deze bakken: het ging om mijn eerste bouwactiviteiten in spoor 0 en inmiddels doe ik dat toch wat anders. Het nieuw te bouwen verbindingsstuk zou wat meer conform het grote voorbeeld kunnen worden, bijvoorbeeld de Stulser Tobel, die in dit traject ligt. Bovendien zou ik in het bestaande Stuls (dat wel ongeveer 20% verkort is), toch nog een klein segmentje met een flauwe bocht kunnen plaatsen, waardoor het meer de realiteit benadert.

Kortom: mogelijkheden en dus ook werk zat. Ik hoef me (zelfs) na mijn pensionering nog niet te vervelen.

Groet!  Frans
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Daniels op 19 maart 2016, 23:53:24
Hoi Frans,

Wat een ontzettend mooi land schap zo rond Station Stuls.

Veel succes met je bouwactiviteiten!

Groet,

Daniël

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: JanHdH op 20 maart 2016, 23:08:59
Hallo Frans,

Ziet er fraai uit.Ga je de modules van het station van Ardez hier ook nog op aansluiten?Jammer van die krom getrokken modules.Wanneer ze verder krom trekken kan je ook een stukje van de Furka-Oberalp Bahn maken of de Schöllenenbahn waar ik nog plannen voor heb.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schoellenenbahn.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schoellenenbahn.jpg)

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Eegtrain op 21 maart 2016, 07:55:08
Ik blijf dit graag volgen, erg realistisch!  (y)

Groeten Jake
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Nullem op 21 maart 2016, 21:15:00
Heren!

Dank voor de reacties.
Ik blijf echter zitten met een praktische vraag, die misschien door de echte houtverwerkers in dit forum kan worden beantwoord. Ik heb inmiddels een plaat van het multiplex teruggevonden, waaruit een paar jaar terug de segmenten gebouwd zijn: nog krommer dan de kromgetrokken segmenten. Je kunt er bij wijze van spreken (bijna) hoepels van zagen........
Is er een trucje om de kromme segmenten weer recht te krijgen, bijvoorbeeld natmaken? Of moet ik ze echt als afgeschreven beschouwen? Andere tips misschien??...............

Groet!  Frans
 
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: ingenium op 21 maart 2016, 21:45:09
Uithuilen en opnieuw maken.
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Daniels op 21 maart 2016, 21:52:46
Heb je een foto van die modules Frans?, misschien is je constructie niet star genoeg geweest.
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: e_p op 21 maart 2016, 21:58:05
Als er zoveel werk in zit zou ik inderdaad proberen het hout nat te maken, te fixeren in de oorspronkelijke staat. Heb je veel gips( vocht) gebruikt?
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: ingenium op 21 maart 2016, 22:17:17
Het is in de opslag fout gegaan lees ik.

Op een slechte fundering bouw je geen huis.
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Nullem op 25 maart 2016, 14:40:18
Heren!
Dank weer voor de reacties..........
@ Daniels: Het verschil tussen voor en achter is redelijk te zien op de laatste foto's, tussen de 3e en de 4e module vanaf de voorkant. (Ik ben trouwens wel een beetje jaloers op jouw onderbouw.) @E-P: het hout is dus nog volkomen "maagdelijk", er is nog niets op aangebracht. Meestal doe ik een beitsje voordat ik echt begin met afwerken.
In overleg met de overbuurman-timmerman ga ik de modules toch maar aan elkaar vastzetten: volgens hem bestaat er een gerede kans dat het bijtrekt, desnoods met wat vocht. Eventueel komt er een extra dwarslat onder voor grotere starheid: omdat ik nu weet waar de wissels komen te liggen is dat een mogelijkheid. (Meestal plaats ik die dingen namelijk precies op de plek waar de steldraad voor de wissel door de plaat heen zou moeten.) Het duurt nog even voor ik hier echt zal gaan bouwen, dus we kunnen het even aankijken. Mocht niets helpen, dan zal ik toch ingenium's idee moeten opvolgen. We zullen zien..........

Groet!  Frans
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: bernhard67 op 25 maart 2016, 18:31:54
Hoi Frans,

leuk om weer een berichtje van jou te lezen van de bouw vorderingen van jou OM filisur naar Stuls, Ben benieuwd hoe het verder gaat,

gr bernard
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Daniels op 25 maart 2016, 22:58:22
Ik ben gewoon jaloers op dat landschap dat ik op jouw baan zie.

Gewoon die bakken eens tijdje laten staan, misschien wat gewicht erop leggen.
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Martin Welberg op 26 maart 2016, 20:48:02
Nat maken met een plantenspuit en tegen spannen..vochtig maken regelmatig herhalen. Tegen spannen meer als de kromming die eruit moet. Regelmatig tafelbladen weer relatief vlak gekregen op deze manier..
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Nullem op 27 maart 2016, 20:23:24
e_p, mijn overbuurman en nu Martin: nog los van alle vakkennis is drie keer scheepsrecht, dit moet gaan lukken. Vanmiddag het blad van de bak voor het eerst nat gemaakt en tegengewicht aangebracht....
Ben benieuwd!
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Nullem op 05 juli 2016, 21:36:42
We zijn inmiddels ruim drie maanden verder (altijd leuk om de waarschuwing weer te zien): het tegenspannen heeft wel degelijk geholpen, dus ik kan verder bouwen met de bestaande bakken. Dank voor de tips!

Stuls wordt (nog steeds) verplaatst naar zijn nieuwe plek en daarvoor zijn alle modules ontkoppeld. Dat bood de mogelijkheid om wat foto's te maken met de camera tussen de bakken in plaats van er voor. Extra voordeel: foto's zijn genadeloos dus je ziet direct waar toch nog verbeteringen moeten worden doorgevoerd. Een paar beelden van hoe het er nu uitziet:

blik op het washuisje en het toilettengebouwtje:

(https://farm8.staticflickr.com/7281/28076704306_d107e1cd21_b_d.jpg)

pad richting het trafohuis en de weg naar Stuls (in het echt een hele lange klim....)

(https://farm8.staticflickr.com/7390/28033007181_6c7e58fdb1_b_d.jpg)

blik op de achterkant van het toilettengebouw vanuit het pad naar het trafohuis.

(https://farm8.staticflickr.com/7704/27495689943_ae8e7921de_b_d.jpg)

pad richting Bergün (minder steil omhoog, maar toch gauw anderhalf uur lopen....)

(https://farm8.staticflickr.com/7430/27495691223_ff137ca207_b_d.jpg)

(Grotere foto's op Flickr: https://www.flickr.com/photos/swisstrakman/28033007181/in/album-72157626366098796/ (https://www.flickr.com/photos/swisstrakman/28033007181/in/album-72157626366098796/))

Groet!  Frans
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Jan Bennink op 06 juli 2016, 09:24:32
Ha Frans,

Het is altijd weer genieten van jouw plaatjes. Vooral die tweede foto: ik zie ons daar zo lopen!
We zijn net terug van een weekje Filisur. De gebouwen in Stugl/Stuls staan er nog. Maar ik vraag me wel af hoelang de niet meer gebruikte gebouwen aan de Albulalijn nog blijven staan. Lakwerk wordt hier en daar niet meer onderhouden en het ziet er dan niet goed meer uit. Hopelijk vallen de gebouwen ook onder de Unesco-Welterbe-Status zodat deze ook onderhouden blijven.
De Albulalijn blijft onveranderd overweldigend mooi!

met groet, Jan
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: jerrytrein op 06 juli 2016, 11:30:00
 ::)
Je bent zo besmet met een variant modelspoor virus  (y)
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Nullem op 24 september 2016, 19:52:09
Klein tussendoortje: een hele warme dag in juli 2009, net buiten Stuls, en een vos die zich van geen kwaad bewust was.... (Het model is recent uitgebracht door Hauser).......

(https://farm9.staticflickr.com/8024/29185310143_c1313601cf_z_d.jpg)

Groet!  Frans
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Daniels op 25 september 2016, 12:28:37
Leuk!
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Nullem op 23 januari 2017, 23:19:37
Heren,

Een paar berichtjes terug heb ik gemeld dat ik begonnen ben met de bouw van Filisur. Bij de eerste (niet de beste) wissel ben ik al tegen een probleem aangelopen, waardoor ik inmiddels behoefte heb aan wat technisch/mechanisch advies van handige medebouwers. Het probleem is als volgt:

Bij het grote voorbeeld ligt de meest zuidelijke wissel (in de richting van Bergün) precies op een viaduct: zie de onderstaande foto.

(https://farm1.staticflickr.com/605/32448727026_9df02ba355_b_d.jpg)

Het nabouwen van dat detail levert het probleem op. Ik hoop dat het onderstaande schetsje het een beetje verduidelijkt.

(https://farm1.staticflickr.com/700/32366857191_fa8e999853_b_d.jpg)

In eerste instantie heb ik een Cobalt wisselmotor op positie A gemonteerd en de steldraad (0,8 mm federstahldraht) verlengd met ongeveer 15 cm: aan het eind heb ik die draad onder een hoek van 90 graden omhoog gebogen en door het oogje van de wisselstelstang gestoken.
Als ik zonder wissel proefdraai krijg ik keurig de maximale uitslag zoals getekend in het bovenaanzicht: niets aan het handje.
Met de wissel op zijn plaats beginnen de problemen. De oorzaak is wel duidelijk, zoals uit het tekeningetje onder (links van het midden) moet blijken: er ontstaat weerstand en de maximale uitslag wordt niet meer gehaald door torsie van de draad. Ik zie het opstaande stuk draad keurig naar binnen meebuigen tijdens het draaien van de motor, zonder dat de wissel tongen echt meebewegen.
Ik heb geprobeerd de draad te fixeren: dat levert weliswaar iets meer beweging in de wisseltongen op, maar betrouwbaar wordt de wissel nog allerminst.
Ik overweeg nu de wissel op positie B te plaatsen. Dat zal net lukken met de boog van het viaduct, maar de afstand van de motor tot de wissel is nog altijd een centimeter of 12-13. Ik vermoed dat ik met 0,8 mm draad ook hier in de problemen kom, maar ik ben de hoek van 90 graden met de bijbehorende ellende in ieder geval kwijt.
De motor dichter bij de wissel in het viaduct inbouwen is geen optie: los van het plaatsgebrek is dan vervanging bij storingen zonder grondig sloopwerk niet meer mogelijk.

Dat brengt mij bij mijn vraag: heeft iemand op dit forum misschien een goed alternatief idee? Zolang ik geen 100% betrouwbare oplossing heb wacht ik nog even met verder bouwen.

Alvast dank bij voorbaat!  Frans
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: jerrytrein op 23 januari 2017, 23:29:48
Onder de wissel een haakse overbrenging,en dan de motor een kwartslag draaien
Dan trk je aan de langge draad of duwt hem
De korte haakse draad zal dan makkelijker om gaan ,en meer kracht kunnen overbrengen
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: mwdb op 23 januari 2017, 23:54:47
Dag Frans,

Hetzelfde probleem heb ik dus ook, en probeer dat op een soortgelijke wijze als vorige spreker op te lossen, maar ga nog een stapje verder: inderdaad die haakse overbrenging: een scharnierend driehoekje met 3 gaatjes, dan daaraan een stelstang, gelagerd in een Ms buis, onder het trace door, zover gevoerd dat je de ruimte hebt om daaraan de motor te bevestigen.
Ik heb daartoe de bij mij gebruikte 9mm plaat van een groef voorzien waarin de Ms buis geplaatst is.
Zo heb je helemaal geen speling op afstand, kan je te allen tijde bij de motor en kan je wissel op de gewenste positie blijven.
Zorg er wel voor dat die haakse overbrenging degelijk is, want daar kan je natuurlijk later niet meer bij.
Een alternatief is natuurlijk deze overbrenging verticaal naar onder het viaduct door te voeren, dan blijft alles bereikbaar, maar heb je een zichtbaar hefboompje bovengronds.

Groeten, Michiel.
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Martin Welberg op 24 januari 2017, 01:24:52
Circuitron RTM is misschien een oplossing
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: tothebeach op 24 januari 2017, 07:41:20
In een soortgelijke situatie heb ik het volgende gedaan. Nu betreft dit wel handmatige aandrijving op afstand (type Hamsart (http://hamsart.blogspot.nl/2013/06/mechanische-wisselsturing.html)):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselaandrijving_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselaandrijving_6.jpg)
Het buisje zit vast in de houten klosjes (afstand wisseltong-aandrijving is ongeveer 8cm).

Groet,
michel
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Nullem op 27 januari 2017, 13:49:19
@ Jerry, Martin, Michiel en Michel,

Hartelijk dank voor het meedenken en de aangedragen oplossingen.
Ik begrijp dat ik, mocht oplossing B ook falen, naar een haakse overbrenging moet. Mijn simpele buigen van de draad voldoet inderdaad niet. (De oplossing van Michel biedt trouwens ook nog mogelijkheden.) De Tortoise RTM oplossing van Martin http://www.circuitron.com/index_files/tortoise.htm (http://www.circuitron.com/index_files/tortoise.htm) gaat, hoewel elegant, niet lukken denk ik: de aandrijfdraad voor het mechanisme onder de wissel komt namelijk haaks op de railstaven te staan en onder het viaduct heb ik alleen de lengterichting beschikbaar. Om dezelfde reden vervalt het Cobalt alternatief https://www.dccconcepts.com/product/cobalt-right-angle-adapters-with-mounting-hardware-3-pack/ (https://www.dccconcepts.com/product/cobalt-right-angle-adapters-with-mounting-hardware-3-pack/). Ik ga in ieder geval verder rommelen.
(Ik heb mijn oorspronkelijke oplossing trouwens ook nog even in H0 getest met de halve afstand. Dan heeft de Cobalt motor geen probleem om de tongen van een Peco H0m wissel aangedrukt te houden. Waarmee weer een nadeel van spoor 0 aangetoond is. :))

Groet!  Frans
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Nullem op 11 maart 2017, 20:50:31
Kleine update:
Na enig experimenteerwerk met de wisselaandrijving blijkt oplossing B (althans in mijn handen) de meest praktische te zijn: door gebruik te maken van verschillende diktes staaldraad kunnen de wisseltongen goed tegen de rails gedrukt worden. Doordat de 'wisselmotoraandrijfstang' (leuk voor scrabble, maar niet geaccepteerd bij wordfeud) in de holle onderkant van de verbindingsdraad naar de wissel geschoven wordt is bij een eventuele storing de motor ook makkelijk te vervangen. In een duurtest van twee weken lijkt het omzetten van de wissel functioneel te werken.
Daarnaast heb ik middels eigen en internetfoto's, met ondersteuning door andere Filisur-adepten, in kaart kunnen brengen waar welke bielzen lagen: op het emplacement waren zowel houten bielzen (groen), rechte stalen bielzen (blauw) en gebogen stalen bielzen (rood) te vinden.

(https://farm3.staticflickr.com/2008/32160589163_99eae82ae4_b_d.jpg)

Deze zijn allemaal te verkrijgen binnen het Ferro Suisse railsassortiment. Komende week gaat er een aanvullende bestelling voor de stalen bielzen uit en daarna kan het echte bouwen beginnen.

Groet!  Frans
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Nullem op 24 september 2017, 11:55:16
Kleine update na bijna 6 maanden:

Ik heb de wisselmotor uiteindelijk onder het viaduct geplaatst (oplossing B van hierboven): een haakse plaatsing gaf toch teveel problemen, mede door de constructie van de bak. Die moest trouwens nog dwars doormidden gezaagd worden ter hoogte van het dalstuk, omdat de ruimte daarvoor toch te klein bleek om het originele viaduct realistisch na te bouwen: het dal is ruim 10 cm langer gemaakt. Zoals hierboven al beschreven, was 0,8 mm veerstaaldraad met een lengte van ruim 15 cm niet meer in staat de wisseltongen te bewegen, laat staan dat de aandrukkracht tegen de rails voldoende was. Daarom heb ik uitgebreid zitten experimenteren met verschillende diktes van dat draad, in combinatie met (holle) messing buisjes. Dat heeft geresulteerd in een overbrenging die bestaat uit twee in elkaar geschoven delen. Mocht de motor ooit de geest geven en vervangen moeten worden, dan kan dat nu tamelijk probleemloos. Het geheel heeft inmiddels een paar weken testen doorstaan.

(https://farm5.staticflickr.com/4169/34277204461_2baf9aeb0d_b_d.jpg)

Bij het proefplaatsen van het ruwe viaduct bleek al meteen, dat het aanbrengen van de steenstructuur op "locatie" een probleem zou worden. Die werkzaamheden zijn dus ook maar meteen "op de werktafel" uitgevoerd. Het ingebouwde resultaat staat op de volgende foto: duidelijk is (nog) te zien waar het betreffende segment verlengd is.

(https://farm5.staticflickr.com/4395/37175532916_ea1ca82c14_b_d.jpg)

Het uiteindelijke resultaat tot nu toe: de wisselstraat van het zuidelijke deel van het station (richting Stuls/Bergün) is al gelegd. Op dit moment ben ik met het middendeel van het station bezig: eens zien waar ik over weer een half jaar ben aangekomen.

(https://farm5.staticflickr.com/4401/37175539766_7eda52b25b_b_d.jpg)

Groet!  Frans
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Jan Bennink op 24 september 2017, 16:26:59
Lijkt me een goede oplossing Frans,

Ben benieuwd naar de verdere afwerking.
En ik kijk weer naar al het moois wat in schaal 0 mogelijk is.

Met groet, Jan
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: bernhard67 op 24 september 2017, 21:19:54
Hallo Frans,

Sorry maar via spoor nul forum kan ik niet reageren op jou bouwkunst in spoor 0  (y) Maar wil even zeggen dat ik jou bouw met veel aandacht blijf volgen. Ben erg benieuwd hoe straks allemaal uitziet.

Met spoorse groeten,

bernard
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Hans Reints op 03 november 2017, 10:08:02
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/paul_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/paul_2.jpg)

Misschien is dit nog een nuttig adres voor je. Meneer uit Zevenaar is een absolute kenner van het station en omgeving.
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Nullem op 03 november 2017, 18:16:57
Dank! De link tussen dansen en Rhätische Bahn zou ik nooit gelegd hebben, ondanks het feit dat de RhB tegenwoordig over een pianowagen beschikt.... :)
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Te 2/2 op 12 november 2017, 21:02:42
mijn thuisbaan in segmenten: op dit moment is het station Stuls, dat wat hogerop ligt en vanuit Chur rijdend ná Filisur komt, vrijwel af
Mooie vorderingen!

Toen ik de naam tegenkwam, had ik er geen idee van dat jij hier mee bezig bent (geweest).
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/ch/rhb_stugl.jpg)

De foto stamt uit een reeks, o.a. hier (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68674.0) te vinden. In de voormalige wachtkamer van station Filisur bevindt zich een aantal tableaus .... (althans, bevond zich daar in 2017).
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Nullem op 12 februari 2018, 18:07:21
Mijn bezoek aan het (wat mij betreft geslaagde) 01 treffen in Maarn afgelopen zondag heeft me er toe gezet om hier maar weer eens even kort de voortgang met Filisur te melden.

Inmiddels is alle rails in Filisur gelegd: het station zelf heeft een lengte van 8 meter, zonder dat het uitloopspoor aan de linkerzijde (op de foto het achterste spoor rechts aan de voorkant , als iedereen nog begrijpt wat ik bedoel?) is meegerekend. Dat spoor loopt parallel aan de bocht richting Tiefencastel. Met de bochten aan beide zijden erbij is de totale lengte 11 meter.

(Gezien vanuit de richting Tiefencastel/Davos)
(https://farm5.staticflickr.com/4738/38592894575_cfc9be64d2_b_d.jpg)

(Gezien vanuit de richting Stuls)
(https://farm5.staticflickr.com/4736/38592894185_70a3cedff4_b_d.jpg)

De eerstvolgende nog uit te voeren werkzaamheden bestaan uit het aanleggen van de rechterbocht, inclusief het Val Nava viaduct (van vóór de renovatie); daarnaast moet in de linkerbocht het spoor richting Davos nog stijgend uitgevoerd gaan worden, en het spoor richting Tiefencastel moet nog (iets) gaan dalen.

Het vervelendste werk blijft toch het aansluiten van alle bedrading. Voor mij is dat echt het meest vreselijke werk dat in de modelbouw denkbaar is  :( . Gelukkig is de werkplek dusdanig ingericht dat het uiteindelijk wel te overleven valt  ;).

(https://farm5.staticflickr.com/4633/25608106378_0fc07f7e6f_z_d.jpg)   (https://farm5.staticflickr.com/4606/38893931324_8f8c1ddaf5_z_d.jpg)

Daarnaast ben ik me gaan oriënteren op het koppelen van de treinen. De echte puristen in deze schaal zweren natuurlijk bij de originele koppelingen, maar dat gaat mij te ver :-\.  Bij normaalspoor is het misschien nog te doen (twee buffers en maar één haakje in het midden), maar bij 0m wordt het al een ander verhaal (één buffer in het midden en twee haakjes aan weerszijden). Om met een speciale pincet deze koppelingen te gaan losmaken en vastmaken tussen een stationsgebouw, bomen en bovenleiding door is vragen om ellende. Gelukkig hebben de verschillende leveranciers al jaren terug besloten om naast de originele koppeling ook een Kadee koppeling mee te leveren. En Bemo heeft zich, ook gelukkig, daaraan geconformeerd. De Kadee koppeling is (ook) bij mij dus de standaard geworden. Maar ervaring met (voor-)ontkoppelen en koppelen had ik eigenlijk nog niet. Dat moest dus getest worden. De belangrijkste vraag was al snel: permanentmagneten onder de baan of toch maar elektromagneten? In het verleden is er elders in dit forum al veel over geschreven. De belangrijkste bezwaren: lichte wagons kunnen naar de magneet toe rollen als ze ijzeren assen hebben en mocht een trein zo stoppen dat twee wagons net boven zo'n magneet staan, dan zou hij wel eens gesplitst kunnen verder rijden.
Ik heb inmiddels een flink aantal magneten uitgeprobeerd, waaronder de 308. Erg enthousiast werd ik er niet van: enkelen waren te sterk, de meesten te zwak. maar heel toevallig bleek er één magneet behoorlijk bruikbaar te zijn. Ik heb een filmpje gemaakt van mijn ervaringen hiermee. De volgende stap is op zo'n magneet eens 'in het ecchie' in te bouwen en te kijken of de eigenschappen nog steeds zo goed zijn. Van het wegroleffect en splitsen van treinen heb ik in deze testfase in ieder geval geen last gehad.

https://youtu.be/Xa4vUQZO-B4 (https://youtu.be/Xa4vUQZO-B4)

Wordt t.z.t. vervolgd, groet!  Frans

Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Dennis van Leuverden op 12 februari 2018, 19:02:58
Mooi klusje Frans en wat een prachtige ruimte zeg. Had ik ook maar tien strekkende meter :P.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Nullem op 30 december 2018, 19:59:21
De vorige update is inmiddels al weer bijna een jaar geleden, tijd dus om geïnteresseerden even bij te praten.

De ontkoppelmagneten voor Kadee (zie filmpje hierboven) bleken ook op de langere duur functioneel en zijn nu op alle relevante plekken op het station ingebouwd: dat maakt straks vrijwel alle rangeerbewegingen uit het grootbedrijf mogelijk. Hoewel: het afstoten van wagens vanaf het (stijgende) rechter hoofdspoor laat ik achterwege: er is nog geen model van een rangeerder, die het remwiel kan aandraaien.... En het schijnt dat dit sinds halverwege de negentiger jaren van de vorige eeuw officieel verboden is...

De digitale Cobalt wisselmotoren hebben wel voor enige vertraging gezorgd: ze bleken perfect te werken met een Intellibox II, maar toen deze gemakshalve werd omgeruild met de Intellibox I werd het een en al ellende. Alle belevenissen zijn terug te vinden in dit digitale draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=83006.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=83006.0). Bij deze nogmaals dank aan iedereen die toen meegedacht heeft. Dat is ook het mooie van dit forum.
Een bijkomend probleempje (voor mij als digi- en electrobeet) was de stroomvoorziening van de 'hosentrager' in het station. Uiteindelijk heb ik die kortsluitvrij gekregen door het gebruik van een 'dual frog juicer', een ideaal speeltje https://www.weichen-walter.de/ww-onlineshop/product_info.php?products_id=65#horizontalTab2 (https://www.weichen-walter.de/ww-onlineshop/product_info.php?products_id=65#horizontalTab2)   

De volgende stap was het vinden van een programma waarmee ik het sporenplan op een laptop kon afbeelden en waarmee ik dan meteen de wissels (en in de nabije toekomst ook de seinen) kon bedienen. Er is heel wat software te koop, maar eigenlijk altijd met een hoeveelheid functionaliteit die ik (waarschijnlijk) nooit zal gebruiken. Door stom toeval kwam ik weer eens terecht op de website van Railware. In een heel ver verleden, nog in het Windows 95 tijdperk, heb ik ooit een licentie van dit programma gekocht. Het was toen al vrij prijzig, en dat gold zeker ook voor upgrades. Die kocht ik dus niet en na Windows 98 bleek het programma niet meer te kunnen werken en heb ik het nooit meer gebruikt. Maar met name het schakelbord in dit programma voor wissels en zo vond ik toen al heel mooi. Wie schetst dan ook mijn verbazing dat dit onderdeel uit het (prijzige) Railware programma als freeware te downloaden is onder de naam Railware Switch. Ook hier liep ik natuurlijk weer tegen probleempjes op.  Zo wil het programma een dedicated seriële comport hebben voordat je het kunt installeren. Da's lastig onder Windows 10. En na installatie moet je het ook nog eens aan de praat krijgen. Maar met behulp van een virtuele-comport- via-usb-adapter heb ik de boel zowaar aan de gang gekregen met zowel de Intellibox I als II. Onderstaand een plaatje van het stationsplan van Railware. Klikken met de muis op de wissel doet de wissel omlopen, de rijrichting wordt aangegeven op scherm. Voor mij een ideale oplossing.

(https://farm2.staticflickr.com/1900/42614745340_0d197d049d_b_d.jpg)

En aangezien de technische kant nu op orde is kan ik eindelijk verder met wat ik eigenlijk het leukste van modelbouw vind: landschapsbouw. Inmiddels staat me ook voor ogen hoe het hoofdspoor aan de rechterkant (in het groot de richting naar het zuiden, naar Stugl/Stuls) er uit zal gaan zien: in de eerste grote bocht ligt daar het Val Nava viaduct: als je hier onderdoor loopt begint er een vrij steile klim richting de ruine Greifenstein. Qua formaat laat dit viaduct zich nog redelijk op schaal nabouwen.

(https://farm5.staticflickr.com/4831/45804808374_207d07c313_z_d.jpg)

Ik ben inmiddels begonnen met de ruwbouw van dit viaduct. In de praktijk blijkt een geloofwaardig viaduct in een boog nog best lastig: het begint al met de boogstraal, die bij mij niet groter dan 1,30 meter kan zijn. Die boogstraal heb ik dus eerst 1:1 uitgetekend:

(https://farm8.staticflickr.com/7811/46490734671_1830e82816_z_d.jpg)

 Vervolgens heb ik rails gelegd en met een standaardwagen en een potloodje aan de zijkant de overhang (aan de binnen- en buitenkant) bepaald: gaat toch om een volle extra centimeter aan weerszijden, waardoor het viaduct bijna 2 cm breder moet worden om te voorkomen dat wagons tegen het hekwerk aan zullen lopen. Dankzij overhangende tredpaden aan beide zijden van het viaduct  kan de breedte best wel gecamoufleerd worden en zal het eindresultaat (althans voor mij) acceptabel zijn. Het leven bestaat uit compromissen, nietwaar?

(https://farm8.staticflickr.com/7849/32618073698_35ba76f162_z_d.jpg)

De ruwbouw staat nu: om een indruk te geven van de grootte heb ik er een Bemo cementwagen in schaal H0m bij gezet.

(https://farm8.staticflickr.com/7918/45804808404_0126e8a69d_z_d.jpg)

Ergens in 2019 weer een vervolg? Alvast de beste wensen allemaal, Frans
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Daniels op 30 december 2018, 20:19:29
Beste wensen alvast Frans!

En veel succes met het viaduct, ik ben erg benieuwd!
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Nullem op 30 januari 2019, 22:20:33
zes momentopnames...
Gipsen, gipsen, gipsen..... en krassen, krassen, krassen...
Ik kan me inmiddels voorstellen hoe een middeleeuwse monnik zich gevoeld moet hebben bij het schrijven van bijbels...
Het viaduct weegt inmiddels 5 kilo...
En nog lang niet klaar...

(https://c2.staticflickr.com/8/7880/33056189628_f2dba3dba0_h.jpg)

Modelbouw is afzien, soms..........
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Daniels op 31 januari 2019, 10:42:26
Maar ...dan ziet het er ook werkelijk schitterend uit straks!

Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Nullem op 12 februari 2019, 13:26:21
Inmiddels een kleine 8000 stenen gekrast....
En het vervelende van Zwitserse viaducten is dat ze met 'bruchstein' gebouwd zijn, dus 'voor het net' wordt nu iedere steen van een ruwe laag voorzien.
Ik ben nu bijna op de helft, heerlijke bezigheidstherapie.....

(https://farm8.staticflickr.com/7880/46346822954_77c35d8aee_h_d.jpg)

(https://farm8.staticflickr.com/7861/33195507808_984c806a93_h_d.jpg)

(Voor de vergelijking heb ik er een H0m Berninawagentje bij gezet...)
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Bert van Gelder op 12 februari 2019, 13:44:06
 8.000?

Respect. Ziet er nu al heel fraai uit!!

Gr, Bert
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Martino op 12 februari 2019, 14:41:03
Mooi perspectief zo...met die HOm wagen!
Ziet er schitterend uit!!!
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Wim1969 op 12 februari 2019, 18:20:59
Indrukwekkend  (y) (y)
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: bernhard67 op 12 februari 2019, 21:49:50
Hallo,

Respect zeer mooie kunst werkje .

`met spoorse groeten,

bernhard
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Hendrik Jan op 12 februari 2019, 23:00:51
RSI-klus.

Respect!
Hendrik Jan
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Nullem op 20 mei 2019, 11:55:09
Allereerst dank voor het medeleven bij mijn kras en smeeractiviteiten: alle 8000+ stenen zijn inmiddels aangebracht. Ik heb inmiddels een grote bewondering gekregen voor al die losse stenenleggers in dit forum zoals Tulpendaal en anderen in dit forum. Overigens heb ik een eenvoudige manier om problemen met je vingers tijdens het krassen zoveel mogelijk te voorkomen: twee trimduimrubbertjes (iedere hondenbezitter met een harige hond weet wat ik bedoel) in een werkhandschoen doen wonderen dan.

De volgende stap waren de dekplaten van het viaduct: deze granieten platen zijn in werkelijkheid 60 bij 100 cm. Was het viaduct recht geweest, dan was de oplossing simpel geweest: gewoon een rechte strook met inkepingen. Maar vanwege de radius was dit niet mogelijk. Het meest praktische was om de stenen als paar te snijden. Ik had het advies gehad om hiervoor eens balsahout te gebruiken maar dat bleek in mijn handen niet erg geslaagd: te zacht en te snel beschadigd/kapot. Dus weer gewoon terug naar het oude vertrouwde vliegtuigtriplex. Voor de steunbalken, die de granieten dekplaten op hun plaats houden, heb ik gekozen voor Evergreen vierkantprofielen, die ik met een mesje op de juiste lengte gesneden heb. Achteraf zou ik het nu anders gedaan hebben: voor een ander projectje ben ik inmiddels in de weer met Forexplaat: dat is echt ideaal spul en dat zou terugkijkend ook uitermate geschikt geweest zijn voor de dekplaten en de balken.

(https://live.staticflickr.com/65535/46960046795_3603ac39d6_h.jpg)
 
Nadat alle platen en balken op hun plaats gelijmd waren, moesten de twee bovenleidingmasten bevestigd worden: geen Rhätische Bahn zonder bovenleiding tenslotte, ook in 0m! Het blijft altijd even pielen om de uitleggers op zo'n viaduct op de juiste plaats en vooral hoogte te krijgen, maar dankzij een goede mal is het toch redelijk te doen.

(https://live.staticflickr.com/65535/47824087092_6c41d94726_b.jpg)

De volgende stap was het inkleuren van het witte Alabastine: ik heb voor een wat vaalbruine kleur gekozen als basislaag, die nu langzaam 'vergrijsd' moet gaan worden. De foto van het origineel, die ik een aantal posts terug geplaatst heb, is van het zojuist gereviseerde viaduct en daarom nog veel te lichtgrijs. Rond de eeuwwisseling was de kleurstelling aanzienlijk meer verweerd en bruinzwart. Wat dat betreft heeft Michiel de kleuren bij zijn station Filisur (Albulabahn in H0m) prachtig getroffen.

(https://live.staticflickr.com/65535/47876256011_0cd31575cd_h.jpg)

Nog even een klein probleempje leek het hekwerk te gaan worden. Het mooiste hekwerk voor de viaducten wordt geproduceerd door Pirovino in Zwitserland. Helaas was zijn  toeleverancier van het messing gietwerk een tijdje terug failliet gegaan. De hekken waren dus een hele tijd niet meer leverbaar. Sinds kort echter is het probleem gelukkig opgelost, dus ik moet binnenkort maar weer eens die kant op om e.e.a. op te halen en het viaduct verder af te werken.
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: nkob op 20 mei 2019, 12:03:19
levensecht !!
groet kees
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Nullem op 18 september 2019, 15:47:59
Het is alweer een tijdje terug dat ik hier wat schreef. Inmiddels is de oorspronkelijke bak waarop het viaduct moet komen aangepast. Hij was namelijk aanvankelijk helemaal vlak omdat er een camping gedacht was, maar dit viaduct is een veel reëlere en daarom logischere afsluiting van het stukje van Filisur naar Stuls. De komende tijd moet ook dit deel (net als de rest van de baan) verder afgebouwd gaan worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/navabak.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/navabak.jpg)

Dat er niet heel veel op 0 gebied gebeurd is, komt omdat ik eigenlijk even een beetje vreemd gegaan ben, naar mijn oude jeugdliefde:

Om dat uit te leggen ga ik even off-topic dus, maar in een eigen draadje mag dat wel, toch?
Ik heb al heel lang met de gedachte gespeeld om een (fantasie) Zement/Kieswerk bij de Rhätische bahn te bouwen. Al heel snel had ik spoor 0 afgeschreven voor zo'n project, maar voor een modulebaan was dit een leuk onderwerp. En omdat het bleef kriebelen, ben ik toch maar aan de slag gegaan:
het eerste voorzichtige overzicht staat in onderstaande foto:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/02a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/02a.jpg)

De afgelopen weken heb ik e.e.a. verder (af?)gebouwd:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/02dd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/02dd.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/02ee.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/02ee.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/02ff.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/02ff.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/02gg.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/02gg.jpg)

Er valt nog wel het een en ander aan op te merken, misschien dat ik de detaillering nog wat verder doorzet. De aansturing van de wissels vindt overigens net als Filisur plaats met Railware, zoals al eerder in dit draadje beschreven.
De bedoeling is dat deze module op de Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen in Katwijk/Valkenburg te zien zal zijn in de wagonhal, het blijft tenslotte smalspoor.

En zo durf ik met een gerust hart verzekeren, dat de volgende bijdrage weer geheel on topic zal zijn.
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Wim1969 op 18 september 2019, 17:56:20
Damn, gaaf weer.... indrukwekkend in meer opzichten. Hoe groot is deze baan, en natuurlijk makkelijk verplaatsbaar neem ik aan (y) ;D
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Martino op 18 september 2019, 18:01:43
Heel gaaf! Imposante gebouwen hoor...
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Haradigi op 18 september 2019, 18:55:54
Heel netjes,

groet
Harald
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Nullem op 19 september 2019, 14:19:49
Heren, dank voor jullie reacties.
De (h0) module bestaat uit 3 delen van elk 85 bij 50 cm. Dus niet echt groot, zeker niet als je inmiddels aan spoor 0 gewend bent. Voordeel van dit tussenprojectje was dat ik meteen ervaring opgedaan heb met Sculptamold (voor de heuvels) en Forex platen (tussen en naast de 'ingebouwde' rails): dat gaat nu zeker ook 'in het groot' toegepast worden....
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Nullem op 17 november 2019, 22:20:28
Terug on topic: 0m....

Een van de problemen waar ik al heel lang tegenaan hik is het weatheren van het Val Nava viaduct, dat ik hierboven beschreven heb.
In het echt is het viaduct vrij recent helemaal gerenoveerd en schoongemaakt: het heeft nu een lichtgrijze kleur.

(https://live.staticflickr.com/65535/49080390238_e3a1236340_c_d.jpg)

Maar aangezien ik Filisur van voor de verbouwing in 2003 nabouw, zal ook de omgeving van voor die tijd moeten zijn en dus ook het viaduct. In die tijd was al het steenwerk al vele tientallen jaren niet meer schoongemaakt en inmiddels zwaar verweerd. De hoofdkleur was een van bruine tinten doortrokken donkergrijs tot zwart aan toe. In het verleden had ik al eens geprobeerd om een klein viaductje zo'n kleur te geven maar het eindeffect was dat er een soort donkere vlek volledig misplaatst in het modellandschap stond waar je met enig afgrijzen naar keek...
Inmiddels is me duidelijk waarom dat gebeurde: in de werkelijke 1:1 omgeving is er sprake van een geweldig groot landschap, met daarin ergens een steunmuur of viaduct. Dat is een hele andere situatie dan in model: daar wordt een steunmuur of viaduct gebouwd met een klein beetje landschap er omheen. Je zult je kleurstelling dus onvermijdelijk moeten aanpassen. Het blijft experimenteren in de hoop dat het eindresultaat enigszins harmonisch past in de baan en tegelijk een realistische indruk maakt.
Ik ben daarom maar eens begonnen om het viaduct een uniforme okerbruine kleur te geven..

(https://live.staticflickr.com/65535/49080316161_ae5b962ae6_c_d.jpg)

De achterliggende gedachte was om deze kleur langzaam te gaan vergrijzen en het geheel een donkerdere kleur te geven, waarbij het bruin nog net sporadisch zichtbaar zou zijn. Het resultaat staat in de twee foto's hieronder.

(https://live.staticflickr.com/65535/49079788218_4f19dcfacd_c_d.jpg)

(https://live.staticflickr.com/65535/49080330286_4fabed0207_b_d.jpg)

Het resultaat is een lichtere kleur dan in werkelijkheid, maar de illusie van verwering is in mijn ogen toch voldoende aanwezig. De kalksporen onder de bogen mogen misschien nog wat versterkt worden, maar het lijkt er op dat ik deze techniek en de daardoor verkregen kleurstelling ook bij de verdere bouw van de (vele) muren kan gaan gebruiken.

We bouwen vrolijk voort, groet!   Frans   
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: mwdb op 17 november 2019, 22:42:45
Halo Frans,

Ik vind het heel mooi geworden en mijns inziens heb je de juiste keuze qua kleuren gemaakt.
Zoals meestal, is het zinvol om in model en met name binnenshuis, de kleur wat lichter (helderder) te houden dan dat je in werkelijkheid ervaart.
Het viaduct is heel realistisch geworden, ik ken het goed want ik heb het zelf in schaal H0 nagebouwd met nagenoeg dezelfde techniek. Ik herken dat kleurdilemma dus maar al te goed!

Groet, Michiel.
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Wim1969 op 18 november 2019, 18:04:54
 (y) prima kleur als de foto's kleurecht zijn, precies goed zo (y)
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Patrick1975 op 18 november 2019, 19:02:25
Wat gaaf (y) Ik zou ook niks meer aan de kleur doen.
Kijk uit naar de vorderingen.
Gr.Patrick
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Nullem op 26 november 2019, 15:48:23
Dank voor jullie reacties: mijn laatste twijfel over de kleurstelling is wel weg nu.

Vanuit een andere hoek kreeg ik een vraag over het (ontbreken van het) voegwerk: eerlijk gezegd heb ik daar helemaal niet aan gedacht. (Bij mijn vergelijkbare HOm bouwsels vroeger viel het ook nooit op.) Pogingen om achteraf nog wat aan het voegwerk te doen verliepen desastreus, dus dat kan ik bij dit viaduct maar beter vergeten. Bij de volgende muren ga ik dit wel meenemen in de eerste fase van het inkleuren.

Groet! Frans
Titel: even een tussendoortje
Bericht door: Nullem op 22 december 2019, 17:22:40
Soms heb je van die momenten dat het bouwen aan de baan even niet wil lukken en dat je er geen zin en/of lol in hebt. Gelukkig gaat dat meestal vanzelf weer over, maar het is wel handig als je dan een of ander tussendoorklusje hebt waar je wel even plezier aan kunt beleven.

Zo heb ik al jaren een aantal Kiss goederenwagons in mijn bezit van het type dat Bemo onlangs heeft uitgebracht: Gbk-v. Deze waren indertijd bedoeld voor AlpinLine spoorders, maar de verkochte aantallen waren dermate laag dat ze er ook weer snel mee gestopt zijn. Als ik me het goed herinner, waren deze wagens rond de 100 euro per stuk en ik was vooral gecharmeerd van de versies met een reclamewand. Een vergelijking met de nieuwe Bemo wagens levert een aantal interessante waarnemingen op: zo blijken de kappen vrijwel exact dezelfde maten te hebben: kennelijk heeft Kiss ook in schaal 1:45 gebouwd, hoewel AlpinLine 1:43,5 was. De kappen zijn ook alleszins acceptabel bedrukt. Het onderstel daarentegen is uitermate spartaans uitgevoerd en veel te hoog. Verder zijn leidingwerk en hangrepen veel te grofstoffelijk en meer in schaal G uitgevoerd. Een foto zegt meer dan 1000 woorden:

(https://live.staticflickr.com/65535/49258938721_2231d3df7f_h_d.jpg)

In de bovenste foto worden Bemo (links) en Kiss (rechts) vergeleken. Let op het hoogteverschil en zaken als remleidingen e.d. In de onderste foto staan de twee andere originele kiss reclamewagens afgebeeld.

Zo rees bij mij de vraag: zou je een Kiss kap op een Bemo onderstel kunnen plaatsen? De Bemo kap is keurig op het onderstel geschroefd, dus die waren snel van elkaar gescheiden. Bij de Kiss wagon was dat wat lastiger: geen schroeven te zien en ook geen klemlipjes o.i.d. De kap leek (en bleek na enig speurwerk ook) gelijmd aan het onderstel. Met behulp van een cirkelzaagje heb ik kap en onderstel gescheiden en de binnenkant van de kap netjes glad gemaakt. Alle uitstekende delen aan de binnenkant moeten verwijderd worden en dan blijkt dat de kap keurig geklemd kan worden op het Bemo onderstel. Alle handgrepen dienen eveneens verwijderd te worden en vervangen door Bemo/zelf gebogen handgrepen. De remleidingen kunnen ook weg, want die worden vervangen door de Bemo leidingen die al vanuit de fabriek op het onderstel zijn aangebracht. De elektrische aansluiting wordt hergebruikt: hier heb ik de plastic leiding vervangen door een stukje gummidraad.
In de onderstaande foto zijn deze onderdelen (sterk vergroot) in detail te zien:

(https://live.staticflickr.com/65535/49258938711_a007067edb_c_d.jpg)

van links naar rechts een Kiss remleiding, een Kiss handgreep, een Bemo handgreep, een Kiss elektrische aansluiting, idem van Bemo en tenslotte Kiss met een gummidraad.

Gebleven zijn de kleine handgrepen op de deuren: het verwijderen en vervangen zou m.i. meer gaan opvallen dan wanneer ik het zo zou laten. Ook niet vervangen: het wagonnummer op het chassis, dat normaliter toch al nauwelijks te zien is. Wat wel nog gedaan moet worden: een deursluiting-imitatie. Ik heb een leverancier op het oog. De Bemo sluiting is te fragiel om over te zetten (en bovendien nog nodig).

Het eindresultaat staat in de derde foto: Bemo en Kiss gebroederlijk op eenzelfde onderstel. De beide andere reclamewagens staan er onder. Op het eerste gezicht valt het niemand op dat dit oorspronkelijk hele andere wagens waren.

(https://live.staticflickr.com/65535/49258938771_a1b6696978_h_d.jpg)

Voor de Bemo kappen die overgebleven zijn heb ik overigens ook een bestemming, maar dat wordt een wat lastiger ombouw. Om even in raadsels te spreken: met een aangepaste Gbk-v kap op een Lb-v onderstel maak je een Gb: misschien binnenkort in dit theater?.. ;D

Groet!  Frans
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Nullem op 11 januari 2020, 23:15:18
Kort voortgangsverslagje:

Ik ben inmiddels begonnen aan de bouw van een Gb wagon van de RhB. De na de Kiss ombouw overgebleven Bemo Gbk-v kap is ontdaan van alle min of meer losse aanhangsels en aanclipsels en daarna verzaagd. Zie de foto:

(https://live.staticflickr.com/65535/49368686968_fe3dc65c0f_c_d.jpg)

De kap moet namelijk een kleine 12 mm langer worden om een Gb te kunnen zijn. Voor het onderstel wordt gebruik gemaakt van een Lb containerwagen (links op de foto). Deze Lb is niets anders dan het overgebleven onderstel van een overbodig geworden en derhalve gesloopte Gb, waar aan beide zijkanten een extra stalen balk is gelast met steunpunten voor de container. (De Rhätische Bahn is een meester in het hergebruik van oud en overtollig materieel.) Deze uitbreiding van de zijkanten dient dus verwijderd te worden om het onderstel in de oude staat terug te brengen. Daarnaast zijn nog wat kleine aanpassingen aan de kopse kanten noodzakelijk.
De onderste foto geeft een beeld van de huidige stand:

(https://live.staticflickr.com/65535/49369361737_ccd3e9370d_h_d.jpg)

de Gb in opbouw wordt links geflankeerd door een Bemo Lb containerwagen (die t.z.t. ook gestript zal gaan worden) en rechts door een Bemo Gbk-v wagon, met een kortere asafstand dan de Gb. Er is dus nog wel wat te doen: het onderstel moet nog passend gemaakt worden in de breedte, daarna kunnen de deuren en de geleiders teruggeplaatst worden, het dak moet nog verlengd worden, er dient een houten bodem in de wagon geplaatst te worden en tenslotte dient het balkon geplaatst te worden. Daarnaast opnieuw spuiten en van de juiste opschriften voorzien. Maar het klusje is leuker dan ik aanvankelijk dacht....
Nu maar hopen dat Bemo dit model niet als nouveauté voor 2020 gaat aankondigen....
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Daniels op 12 januari 2020, 06:59:08
Lekker bezig Frans!

Deed het niet even pijn om die zaag er zo in te zetten? Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat!

Groet,

Daniël
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Nullem op 26 januari 2020, 14:37:25
Ha Daniël, mijn reactie is wat traag maar ik wilde eerst weer wat kunnen laten zien: het is een kwestie van de pijngrens verleggen: je begint met weatheren, dan een freesje erbij om de plankenstructuur nog wat verder te verouderen en voor je het weet zet je de slijpschijf in een wagon.

De Gb is inmiddels wat verder gevorderd: het balkon is wel een dingetje: dat wijkt af van de huidige Bemo goederenwagons, dus dat wordt op dit moment met messing profieltjes gesoldeerd. Geen idee of printen hier een goed alternatief zou kunnen zijn.

(https://live.staticflickr.com/65535/49443732446_f261cc04b4_c_d.jpg)

In de tussentijd heb ik een andere Gbk-v omgebouwd tot Xk 9323 Schweisserwagen, met deur aan de balkonkant en een overgang. De uitgangswagen is niet 100% correct, zo moet er in ieder geval nog een 'sprengwerk' aangebracht worden: dan is de gelijkenis in ieder geval ruim 99%. (De originele Gbk-v die voor deze wagen gebruikt is (in 1:1) 10 mm korter, bijvoorbeeld.

(https://live.staticflickr.com/65535/49443732491_a4ea2339f4_c_d.jpg)

Een derde ombouw staat er ook aan te komen, voorlopig nog even als een soort mockup: Een Xk 9338 containerwagen op basis van een E open bakwagen.

(https://live.staticflickr.com/65535/49443956462_008973f42b_c_d.jpg)

De container zal met Evergreen platen gebouwd worden. Daarnaast moeten er voor alle nieuwe wagons nog opschriften gemaakt worden. Spoor 0 geeft zo een nieuwe dimensie aan het zelf bouwen. Het is wel te hopen dat Bemo ze nu niet als nouveauté gaat aankondigen....

Groet, Frans
Titel: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Daniels op 26 januari 2020, 15:40:58
Mooi werk Frans!

Ik ben nu bij de eerste stap “weatheren” aangekomen. Dus voordat ik ga dremelen....

Met een resinprinter krijg je dat soort hekjes wel netjes geprint denk ik. Maar van messing zal het wat steviger zijn denk ik.

Moet het overigens zo een worden? Die heb ik gisteren op de foto gezet.

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200126/0143d795056abeca338918e655fd1dac.jpg)
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Nullem op 27 januari 2020, 15:21:36
Klopt idd. Een serie van 4, die in 1995 omgebouwd is uit goederenwagens.
Wat me trouwens opviel was het opschrift Landquart. Volgens Fincke en Schweers stond er Samedan. Dus ik ben even op internet gaan zoeken en inderdaad deze wagens met beide plaatsnamen te vinden. Kennelijk zijn ze ergens tussen 2000 en 2005 van Samedan naar Landquart verhuisd. 
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Nullem op 25 maart 2020, 22:33:19
Kleine update:
De Xk heeft inmiddels zijn 'sprengwerk' gekregen en is nu af. Ook de Gb is voorzien van alle aanhangsels; treden, handgrepen en hekwerk bij het bordes. Dat hekwerk was nog wel een dingetje. Het is gesoldeerd met gebruik van messing L profielen, stroken van 1,0 en 1,5 mm breed en draad van 0,8 mm, nadat ik eerst een mal gemaakt had. Het eindresultaat is nog niet bepaald een gezellenstuk waarmee ik zou mogen toetreden tot het gilde van meestermessingbouwers in dit forum, dat is me wel duidelijk. Bovendien blijkt het achteraf een kleine 3 mm te hoog. Maar aangezien ik nog twee Gb's wil ombouwen, komt er ook voor deze Gb t.z.t. een hekwerk V2 met de juiste maten. Bijkomend voordeel is dat er dan ook een RhB remhendel van messing gietwerk geplaatst wordt, in plaats van het plastic hendeltje nu.
Op dit moment is het nog even wachten op de opschriften voor de definitieve afronding....

(https://live.staticflickr.com/65535/49698920237_2fce9a46c3_c_d.jpg)

(https://live.staticflickr.com/65535/49698614561_473047ea09_c_d.jpg)

Nu eerst weer eens verder bouwen aan de baan zelf: het stuk tussen Filisur en het Val Nava viaduct wordt aangepakt...

 
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Nullem op 29 april 2020, 13:27:49
Eindelijk ben ik er weer eens aan toegekomen om aan de baan zelf verder te bouwen. We zijn inmiddels 5 zakken Sculptamold verder en het stuk tussen het tunneltje aan de zuidkant van Filisur en het Val Nava viaduct ziet er nu uit als een soort maanlandschap van 210 bij 180 cm.

(https://live.staticflickr.com/65535/49832516113_f53077e794_c_d.jpg)

Hier maakt de baan een bocht van 90 graden, hoewel dat op de foto door de perspectivische vertekening niet helemaal duidelijk te zien is.
Het viaduct zelf ligt in de boog. De boogstraal is 130 cm, groter was vanwege de ruimte niet mogelijk. Het gevolg is wel dat het viaduct bijna een centimeter breder geworden is dan het origineel, omdat ik anders problemen zou krijgen met het profiel van de vrije ruimte: personenwagons met een lengte van 40 cm schuren nu niet tegen het hekwerk.
In het gat linksvoor moet nog een betonnen huisje komen, dat een pompinstallatie voor de plaatselijke waterleiding bevatte. In het echt is het inmiddels alweer historie..

Het is trouwens voor het eerst dat ik zo uitgebreid gebruik maak van Sculptamold. Geïnspireerd door Wim Wijnhoud heb ik het voor het eerst voorzichtig gebruikt op mijn H0m cementmodule. Ik ben inmiddels overtuigd aanhanger, hoewel ik niet helemaal kan zonder Alabastine, wat ik in het verleden altijd gebruikt heb. Je moet er even mee leren werken: prettig is dat je het nog heel lang kan nabewerken voordat het droog en uitgehard is. Ideaal voor het geven van structuur aan bergen. En daarnaast blijft (in ieder geval bij mij) de werkplek veel schoner.

Ik zit nog wel met een praktisch probleempje: ik twijfel namelijk of de rails in de bocht iets moet ophogen aan de buitenkant. Ik denk dat het qua aanzicht mooi zou staan maar wat mij tegenhoudt zijn de finescale wielen en met name het rijgedrag van de zesassige locs van de serie Ge 6/6 I en Ge 6/6 II. Die zijn behoorlijk ontsporingsgevoelig dus de rails moet echt perfect liggen. En er komt vrijwel direct na het viaduct een module overgang. Als mensen daar nog goede ideeën over hebben, graag!
Wordt t.z.t. weer vervolgd...

Groet!  Frans
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Davos op 29 april 2020, 16:56:14
Hoi Frans,
Een mooie voortgang laat je zien en (dus) goede ervaringen met Sculptamold.
Was in overweging om daar ook wat mee te gaan doen...

Ik heb mijn 2 180 graden bogen met 110/120 cm boogstraal verhoogd (volgens norm) met 1,5 mm profielhout.
De Bemo GE 4/4 II bleek gevoeling bij het op- en afrijden van de verkanting en deze loopt geleidelijk op (en af) met 0,5 mm en 1 mm profieltjes van elk 50 cm lang.

Groet,
Jos
Titel: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Daniels op 29 april 2020, 22:27:19
Hoi Frans,

Het ziet er indrukwekkend uit zo!

Wanneer ik verder ga met mijn boog ga ik op aanraden van Jos ook eens experimenteren met verkanting van de boog. Ik heb er totaal nog geen ervaring mee hoe het materieel zoch hierop gedraagd.
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Wim1969 op 30 april 2020, 13:45:51
Fraai, mooi glooiend zo (y)

5 zakken Sculptamold... hoe dik breng je dat aan, klinkt als veel..
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Nullem op 01 mei 2020, 13:16:17
Heren, weer hartelijk dank voor jullie commentaar.

Als ik afga op de ervaring van Jos is het dus niet verstandig om hier een verkanting te maken, hoogstens een minieme verhoging.  De verkanting zou namelijk moeten doorlopen op een moduleovergang en dat lijkt me met finescale extra problematisch en dus niet slim.

Wat betreft het Sculptamold gebruik: de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat die 5 zakken inclusief het cementwerk in H0m uit een aantal items geleden zijn. Maar verder heb ik geen idee of ik het (te?) veel gebruik: ik heb wel het idee dat ik niet echt zuinig ben.
Voor de stukken waar straks een gras-en-aarde laag moet komen is de opgebrachte dikte een kleine 3 mm, schat ik. Gaat goed op styrodur, ik moet wel oppassen bij het gebruik van horrengaas, dat ik ook nog gebruik: dan is 3 mm niet helemaal  'deukvast'.
Het grootste verbruik gaat echter in de rotsen zitten: sommige stukken zijn zelfs een tot twee cm dik. De reden is dat ik, na het modelleren en uitharden, de boel nabewerk met een grof freesje, waarmee ik tot soms een cm diep weer weghaal. Dat levert bij mij de meest geslaagde rotsstructuren op: andere manieren zijn in mijn handen minder succesvol. Het is een soort repeterend proces: rotsen aanpassen, beetje verf, eventueel weer wat Sculptamold (of Alabastine) er bij, weer wat aanpassen, weer wat verf etc., etc..
Op de foto even de tussenstand van nu:

(https://live.staticflickr.com/65535/49840448288_c91ea16000_b_d.jpg)

Ook hier zie ik alweer wat noodzakelijke aanpassingen.
Tips zijn altijd welkom!

Groet!  Frans
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Wouter_ op 07 mei 2020, 19:31:24
Gaaf Frans! Rotsen zien er erg mooi uit.
Op de foto zit rechts onder een rotsblok dat ik denk te herkennen van een gipsmal, is dat zo? En zo ja gebruik je gips en Sculptamold door elkaar?
Ik heb zelf helemaal geen ervaring met Sculptamold, maar moet dat ook maar eens proberen  :)

Groetjes,
Wouter
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Nullem op 09 mei 2020, 14:42:36
Ha Wouter,

je hebt goede ogen, idd een gipsmal. Links ook trouwens. Gips en Sculptamold gaan perfect samen, je kunt de overgangen naadloos afwerken. Ik zet de gipsmal vast op styrodur met een dot polymax, of ik druk een gipsafgietsel, dat ik aan de onderkant met een laagje Sculptamold ingesmeerd heb, vast in een onderlaag Sculptamold. En je hebt zeeën van tijd om het rustig af te werken....

Groet!  Frans
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Wim1969 op 09 mei 2020, 17:38:17
 (y) mooi, erg mooi, en idd Sculptamold en gips gaan zo prima samen ;)

Op naar t vervolg
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Wouter_ op 09 mei 2020, 18:48:46
Ik ga zeker wat Sculptamold bestellen, want het ziet er erg gaaf uit. Dan maak ik een klein proefstukje ... ben benieuwd!
Groetjes,
Wouter
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Nullem op 10 mei 2020, 13:20:56
Tja, het vervolg......

Dat ziet er momenteel zo uit:    :(

Verzaagd en klaar voor het milieudepot

(https://live.staticflickr.com/65535/49878117932_58baa90400_b_d.jpg)

Ik heb nog geprobeerd om een tunnelportaal te redden, maar dat is niet gelukt:

(https://live.staticflickr.com/65535/49877276903_c00a5457dd_c_d.jpg)

De nieuwe hoekmodule dient voorlopig als opslag voor alle gekapte bomen....

(https://live.staticflickr.com/65535/49878117897_23509a40b3_b_d.jpg)

Maar het lijkt erger dan het is: soms moet je een stapje terug doen om verder vooruit te komen. Deze vier segmenten waren de eerste die ik in 0m gebouwd heb: ze zijn inmiddels meer dan 10 jaar oud...
En zoals dat gaat: door de wat veranderde ideeën passen ze nu qua formaat niet meer in de huidige plannen. Bovendien leer je steeds bij. Het gewicht van iedere bak is bijvoorbeeld nog 30+ kilo, omdat ik dacht dat je bij grotere schalen heel wat steviger moest bouwen. En het belangrijkste: ze voldeden landschappelijk gezien niet meer. Over de rotsen en de wegen was ik nog best tevreden, maar met name de bodembedekking was niet meer van deze tijd: als je kritisch kijkt kun je, even cru gezegd, zien dat het veel over elkaar geplakte stukjes mat zijn. Het fenomeen begrasser kende ik in die tijd nog niet. Zie ook hieronder:

(https://live.staticflickr.com/65535/49877277008_00be48f558_b_d.jpg)

Het heeft lang geduurd voor ik sloopbereid was, maar ach, ik heb nu de foto's nog....
Gelukkig is er nu weer ruimte voor het echte vervolg...

Groet!  Frans
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Wouter_ op 10 mei 2020, 13:41:13
 :o

Dat zal even pijn gedaan hebben, maar wat je zegt.... soms moet je een stap terug om vooruit te kunnen  :laugh:
Ik blijf je volgen! Je nieuwe modules zien er erg goed uit. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Groetjes,
Wouter
Titel: Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
Bericht door: Davos op 10 mei 2020, 16:09:53
Auw....
Maar zoals je al eerder aangaf; ook een ruime ruimte is een keer vol!

En de boog richting Stuls ziet er al prachtig uit...

Groet,
Jos