Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
De Hondsrugbaan door Noordernet
Vandaag om 20:38:51
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
  

Auteur Topic: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls  (gelezen 52230 keer)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #45 Gepost op: 26 maart 2016, 20:48:02 »
Nat maken met een plantenspuit en tegen spannen..vochtig maken regelmatig herhalen. Tegen spannen meer als de kromming die eruit moet. Regelmatig tafelbladen weer relatief vlak gekregen op deze manier..

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #46 Gepost op: 27 maart 2016, 20:23:24 »
e_p, mijn overbuurman en nu Martin: nog los van alle vakkennis is drie keer scheepsrecht, dit moet gaan lukken. Vanmiddag het blad van de bak voor het eerst nat gemaakt en tegengewicht aangebracht....
Ben benieuwd!
Groet!  Frans

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #47 Gepost op: 05 juli 2016, 21:36:42 »
We zijn inmiddels ruim drie maanden verder (altijd leuk om de waarschuwing weer te zien): het tegenspannen heeft wel degelijk geholpen, dus ik kan verder bouwen met de bestaande bakken. Dank voor de tips!

Stuls wordt (nog steeds) verplaatst naar zijn nieuwe plek en daarvoor zijn alle modules ontkoppeld. Dat bood de mogelijkheid om wat foto's te maken met de camera tussen de bakken in plaats van er voor. Extra voordeel: foto's zijn genadeloos dus je ziet direct waar toch nog verbeteringen moeten worden doorgevoerd. Een paar beelden van hoe het er nu uitziet:

blik op het washuisje en het toilettengebouwtje:



pad richting het trafohuis en de weg naar Stuls (in het echt een hele lange klim....)



blik op de achterkant van het toilettengebouw vanuit het pad naar het trafohuis.



pad richting Bergün (minder steil omhoog, maar toch gauw anderhalf uur lopen....)



(Grotere foto's op Flickr: https://www.flickr.com/photos/swisstrakman/28033007181/in/album-72157626366098796/)

Groet!  Frans
Groet!  Frans

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
    • RhB-Modelbaan
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #48 Gepost op: 06 juli 2016, 09:24:32 »
Ha Frans,

Het is altijd weer genieten van jouw plaatjes. Vooral die tweede foto: ik zie ons daar zo lopen!
We zijn net terug van een weekje Filisur. De gebouwen in Stugl/Stuls staan er nog. Maar ik vraag me wel af hoelang de niet meer gebruikte gebouwen aan de Albulalijn nog blijven staan. Lakwerk wordt hier en daar niet meer onderhouden en het ziet er dan niet goed meer uit. Hopelijk vallen de gebouwen ook onder de Unesco-Welterbe-Status zodat deze ook onderhouden blijven.
De Albulalijn blijft onveranderd overweldigend mooi!

met groet, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #49 Gepost op: 06 juli 2016, 11:30:00 »
 ::)
Je bent zo besmet met een variant modelspoor virus  (y)

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #50 Gepost op: 24 september 2016, 19:52:09 »
Klein tussendoortje: een hele warme dag in juli 2009, net buiten Stuls, en een vos die zich van geen kwaad bewust was.... (Het model is recent uitgebracht door Hauser).......



Groet!  Frans
Groet!  Frans

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #51 Gepost op: 25 september 2016, 12:28:37 »
Leuk!

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #52 Gepost op: 23 januari 2017, 23:19:37 »
Heren,

Een paar berichtjes terug heb ik gemeld dat ik begonnen ben met de bouw van Filisur. Bij de eerste (niet de beste) wissel ben ik al tegen een probleem aangelopen, waardoor ik inmiddels behoefte heb aan wat technisch/mechanisch advies van handige medebouwers. Het probleem is als volgt:

Bij het grote voorbeeld ligt de meest zuidelijke wissel (in de richting van Bergün) precies op een viaduct: zie de onderstaande foto.



Het nabouwen van dat detail levert het probleem op. Ik hoop dat het onderstaande schetsje het een beetje verduidelijkt.



In eerste instantie heb ik een Cobalt wisselmotor op positie A gemonteerd en de steldraad (0,8 mm federstahldraht) verlengd met ongeveer 15 cm: aan het eind heb ik die draad onder een hoek van 90 graden omhoog gebogen en door het oogje van de wisselstelstang gestoken.
Als ik zonder wissel proefdraai krijg ik keurig de maximale uitslag zoals getekend in het bovenaanzicht: niets aan het handje.
Met de wissel op zijn plaats beginnen de problemen. De oorzaak is wel duidelijk, zoals uit het tekeningetje onder (links van het midden) moet blijken: er ontstaat weerstand en de maximale uitslag wordt niet meer gehaald door torsie van de draad. Ik zie het opstaande stuk draad keurig naar binnen meebuigen tijdens het draaien van de motor, zonder dat de wissel tongen echt meebewegen.
Ik heb geprobeerd de draad te fixeren: dat levert weliswaar iets meer beweging in de wisseltongen op, maar betrouwbaar wordt de wissel nog allerminst.
Ik overweeg nu de wissel op positie B te plaatsen. Dat zal net lukken met de boog van het viaduct, maar de afstand van de motor tot de wissel is nog altijd een centimeter of 12-13. Ik vermoed dat ik met 0,8 mm draad ook hier in de problemen kom, maar ik ben de hoek van 90 graden met de bijbehorende ellende in ieder geval kwijt.
De motor dichter bij de wissel in het viaduct inbouwen is geen optie: los van het plaatsgebrek is dan vervanging bij storingen zonder grondig sloopwerk niet meer mogelijk.

Dat brengt mij bij mijn vraag: heeft iemand op dit forum misschien een goed alternatief idee? Zolang ik geen 100% betrouwbare oplossing heb wacht ik nog even met verder bouwen.

Alvast dank bij voorbaat!  Frans
Groet!  Frans

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #53 Gepost op: 23 januari 2017, 23:29:48 »
Onder de wissel een haakse overbrenging,en dan de motor een kwartslag draaien
Dan trk je aan de langge draad of duwt hem
De korte haakse draad zal dan makkelijker om gaan ,en meer kracht kunnen overbrengen

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #54 Gepost op: 23 januari 2017, 23:54:47 »
Dag Frans,

Hetzelfde probleem heb ik dus ook, en probeer dat op een soortgelijke wijze als vorige spreker op te lossen, maar ga nog een stapje verder: inderdaad die haakse overbrenging: een scharnierend driehoekje met 3 gaatjes, dan daaraan een stelstang, gelagerd in een Ms buis, onder het trace door, zover gevoerd dat je de ruimte hebt om daaraan de motor te bevestigen.
Ik heb daartoe de bij mij gebruikte 9mm plaat van een groef voorzien waarin de Ms buis geplaatst is.
Zo heb je helemaal geen speling op afstand, kan je te allen tijde bij de motor en kan je wissel op de gewenste positie blijven.
Zorg er wel voor dat die haakse overbrenging degelijk is, want daar kan je natuurlijk later niet meer bij.
Een alternatief is natuurlijk deze overbrenging verticaal naar onder het viaduct door te voeren, dan blijft alles bereikbaar, maar heb je een zichtbaar hefboompje bovengronds.

Groeten, Michiel.
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #55 Gepost op: 24 januari 2017, 01:24:52 »
Circuitron RTM is misschien een oplossing

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #56 Gepost op: 24 januari 2017, 07:41:20 »
In een soortgelijke situatie heb ik het volgende gedaan. Nu betreft dit wel handmatige aandrijving op afstand (type Hamsart):

Het buisje zit vast in de houten klosjes (afstand wisseltong-aandrijving is ongeveer 8cm).

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2017, 10:54:20 door tothebeach. Reden: tekst en illustratie gewijzigd »

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #57 Gepost op: 27 januari 2017, 13:49:19 »
@ Jerry, Martin, Michiel en Michel,

Hartelijk dank voor het meedenken en de aangedragen oplossingen.
Ik begrijp dat ik, mocht oplossing B ook falen, naar een haakse overbrenging moet. Mijn simpele buigen van de draad voldoet inderdaad niet. (De oplossing van Michel biedt trouwens ook nog mogelijkheden.) De Tortoise RTM oplossing van Martin http://www.circuitron.com/index_files/tortoise.htm gaat, hoewel elegant, niet lukken denk ik: de aandrijfdraad voor het mechanisme onder de wissel komt namelijk haaks op de railstaven te staan en onder het viaduct heb ik alleen de lengterichting beschikbaar. Om dezelfde reden vervalt het Cobalt alternatief https://www.dccconcepts.com/product/cobalt-right-angle-adapters-with-mounting-hardware-3-pack/. Ik ga in ieder geval verder rommelen.
(Ik heb mijn oorspronkelijke oplossing trouwens ook nog even in H0 getest met de halve afstand. Dan heeft de Cobalt motor geen probleem om de tongen van een Peco H0m wissel aangedrukt te houden. Waarmee weer een nadeel van spoor 0 aangetoond is. :))

Groet!  Frans
Groet!  Frans

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #58 Gepost op: 11 maart 2017, 20:50:31 »
Kleine update:
Na enig experimenteerwerk met de wisselaandrijving blijkt oplossing B (althans in mijn handen) de meest praktische te zijn: door gebruik te maken van verschillende diktes staaldraad kunnen de wisseltongen goed tegen de rails gedrukt worden. Doordat de 'wisselmotoraandrijfstang' (leuk voor scrabble, maar niet geaccepteerd bij wordfeud) in de holle onderkant van de verbindingsdraad naar de wissel geschoven wordt is bij een eventuele storing de motor ook makkelijk te vervangen. In een duurtest van twee weken lijkt het omzetten van de wissel functioneel te werken.
Daarnaast heb ik middels eigen en internetfoto's, met ondersteuning door andere Filisur-adepten, in kaart kunnen brengen waar welke bielzen lagen: op het emplacement waren zowel houten bielzen (groen), rechte stalen bielzen (blauw) en gebogen stalen bielzen (rood) te vinden.



Deze zijn allemaal te verkrijgen binnen het Ferro Suisse railsassortiment. Komende week gaat er een aanvullende bestelling voor de stalen bielzen uit en daarna kan het echte bouwen beginnen.

Groet!  Frans
Groet!  Frans

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #59 Gepost op: 24 september 2017, 11:55:16 »
Kleine update na bijna 6 maanden:

Ik heb de wisselmotor uiteindelijk onder het viaduct geplaatst (oplossing B van hierboven): een haakse plaatsing gaf toch teveel problemen, mede door de constructie van de bak. Die moest trouwens nog dwars doormidden gezaagd worden ter hoogte van het dalstuk, omdat de ruimte daarvoor toch te klein bleek om het originele viaduct realistisch na te bouwen: het dal is ruim 10 cm langer gemaakt. Zoals hierboven al beschreven, was 0,8 mm veerstaaldraad met een lengte van ruim 15 cm niet meer in staat de wisseltongen te bewegen, laat staan dat de aandrukkracht tegen de rails voldoende was. Daarom heb ik uitgebreid zitten experimenteren met verschillende diktes van dat draad, in combinatie met (holle) messing buisjes. Dat heeft geresulteerd in een overbrenging die bestaat uit twee in elkaar geschoven delen. Mocht de motor ooit de geest geven en vervangen moeten worden, dan kan dat nu tamelijk probleemloos. Het geheel heeft inmiddels een paar weken testen doorstaan.



Bij het proefplaatsen van het ruwe viaduct bleek al meteen, dat het aanbrengen van de steenstructuur op "locatie" een probleem zou worden. Die werkzaamheden zijn dus ook maar meteen "op de werktafel" uitgevoerd. Het ingebouwde resultaat staat op de volgende foto: duidelijk is (nog) te zien waar het betreffende segment verlengd is.



Het uiteindelijke resultaat tot nu toe: de wisselstraat van het zuidelijke deel van het station (richting Stuls/Bergün) is al gelegd. Op dit moment ben ik met het middendeel van het station bezig: eens zien waar ik over weer een half jaar ben aangekomen.



Groet!  Frans
Groet!  Frans