Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 23:27:03
Rails roestig verven door Ronald Halma
Vandaag om 23:21:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 23:03:40
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
Vandaag om 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
Vandaag om 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:05:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
Vandaag om 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
  

Auteur Topic: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model  (gelezen 69437 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4208
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #60 Gepost op: 05 January 2015, 17:44:22 »
'4 fach geschlitzt'e buffers bij Weinert.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #61 Gepost op: 05 January 2015, 18:32:25 »
Als je dan toch bezig bent kan je er ook nog een Doppelhaken-Kupplung bij kopen en een veiligheidskettinkje aan de draaistellen.

FredH

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #62 Gepost op: 05 January 2015, 18:50:24 »
Een nieuw jaar is toch ook een nieuw boekenfonds?  ??? Er staat er een op het Nulspoorforum te koop:

ISBN 978 90 71513 68 8 De Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij, Jacq. van der Meer, € 27,50

Lijkt me een 'Must have'.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #63 Gepost op: 05 January 2015, 18:53:53 »
Zou ik dan maar gauw doen , want hij was wel heel erg gauw uitverkocht .

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #64 Gepost op: 05 January 2015, 22:10:22 »
En echt een super mooi boek (y)
Zit in de top 10 meest geraadpleegde naslagwerken bij mij.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11621
    • Mijn fotoarchief
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #65 Gepost op: 05 January 2015, 22:13:13 »
Het is een mooi boek idd, al zijn de foto's wel erg donker afgedrukt. Hopelijk is dat beter geregeld bij het boek over de SS.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6036
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #66 Gepost op: 05 January 2015, 22:15:39 »
Hij is bij de NVBS nog nieuw verkrijgbaar zag ik...
Spoor 0 adept

FredH

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #67 Gepost op: 06 January 2015, 09:25:15 »
En op Boekwinkeltjes.nl staan er ook nog een paar, waaronder een vrijwel nieuwe voor 25 euri.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6036
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #68 Gepost op: 13 January 2015, 22:31:14 »
In de tussentijd ben ik hier ook nog ff mee bezig geweest. Op een paar kleine aanpassingen na is het model vrij vlot te bouwen, alleen blijf ik me verbazen hoe Philotrain het soms bedacht heeft. Bij wijze van proef heb ik de draaistellen in elkaar gevouwen. Zoals ik het gewend ben zitten bij kits vouwlijnen in messing vaak aan de binnenkant. Als ik dat echter met de draaistellen doe (en dat heb ik dus met 1 gedaan), dan past het allemaal van geen kant. Vouw ik het de andere kant op, dan past het prima. Het gekke is dat ik dat met het chassis ook al had. Nou ja, ga die draaistellen toch niet gebruiken in verband met de kortsluitgevoeligheid, maar goed, voor de show ziet het er wel ff leuk uit, het ding staat nu tenminste op zijn wielen.

Het eerste wat ik nu ga doen is de deuren verbouwen. Wieltjes aan de zijkant er af en dan iets fabrieken zodat ze netjes aan de onderkant zitten. De geleiderail ook even aanpassen en dan de boel op de plek solderen. Niet de grootste klus, maar wel 1 die secuur moet gebeuren, heb namelijk geen reserveonderdelen. Nou ja, maar eens zien wat ik er van kan maken...
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6036
Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #69 Gepost op: 29 January 2015, 23:52:15 »
Dusch... Op Rijswijk begonnen met het verbouwen van een deurtje. Dat was gemakkelijker gezegd dan gedaan. Met een mesje de wielen van de zijkant van de deur gehaald en ook van de rails losgesneden. Dan hou je dus een piepklein vormeloos ding over, zonder enige vorm van bevestigingsmateriaal, wat dus als wiel aan de onderkant van de deur moet gaan dienen. Op het moment suprême stond er in Rijswijk net 1 of ander ventje met een beugel en veel slurpgeluiden recht in mijn licht, zodat ik niets meer zag. Wieltje scheef, boel weer loshalen, opnieuw beginnen. Enfin, om een lang verhaal lang te maken, na veel proberen zat het aardig goed. Helaas was de rails nu wat te lang, dus de hele handel moest weer losgemaakt worden en opnieuw aan elkaar gesoldeerd. Daar vanavond dus eens goed voor gaan zitten. Als eerste maar eens de profieltjes van de zijwanden op lengte gemaakt, die waren nu nog te lang. Toen de rails opnieuw bevestigd en daarna de boel gaan nabewerken. Wat gebeurt er? Juist het buitenste wieltje laat los, zowel van de deur als van de rails. $#%¥*! De hele halve avond aan het prutsen geweest om het dingetje weer enigszins goed bevestigd te krijgen. Het was verdorie goed, waarom moet ik altijd tot het uiterste gaan met dat nabewerken! Niemand had het gezien, alleen ik wilde het weer eens tot in de puntjes in orde hebben. Op die schaal onzichtbaar, maar het gaat om het idee zeg maar. Stom, stom, stom, nu zit het nog minder als dat het oorspronkelijk was. Enfin, gelukkig geldt ook hier weer, op deze schaal (en straks in het zwart gespoten) eigenlijk onzichtbaar, het zit gewoon goed. Maar ik weet het, en dat irriteert me. Ik zal nooit een echte kitbouwert worden, veel te veel dingen waar ik me aan erger. Maar goed, het is gelukt en het is zoals ik het hebben wil:





Het gekke vind ik dat de deur niet vast zit aan het rijtuig, op de 1 of andere manier past dat net niet. Maar goed, die paar minuscule kiertjes, dat heb je bij die rijtuigen van Fleischmann met die bewegende deurtjes ook. Hierdoor blijft de boel een beetje fragiel, maar door de uitstekende traptreden pak je het rijtuig nooit aan de onderkant van de deurtjes beet. Geen man overboord dus. Nou, in uren 8 uur verder, op naar deur nummer 2.
« Laatst bewerkt op: 29 January 2015, 23:57:39 door Tomasso »
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #70 Gepost op: 30 January 2015, 00:23:19 »
Je weet toch wel dat er tin te koop is met verschillende smeltpunten?
Dan heb je die ellende niet.
En niet zo neulen hoor, het ziet er prima uit voor een niet echte kitbouwert.
Ik zal je morgen op dat andere forum ff een plaatje laten zien ;D
« Laatst bewerkt op: 30 January 2015, 00:26:03 door roadster36 »

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #71 Gepost op: 30 January 2015, 07:24:58 »

En plaatje of stripje achter de deur waarmee je de deur iets dikker maakt is geen optie?
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6036
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #72 Gepost op: 30 January 2015, 08:41:19 »
Zit er al, maar kan eens de boel lossolderen en kijken of ik het iets anders kan doen...
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6036
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #73 Gepost op: 02 February 2015, 19:28:11 »
Ondertussen maar eens nagedacht en tot de conclusie gekomen dat met een kleine ingreep de boel steviger en mooier wordt. Die deur bestaat uit 2 messing plaatjes op elkaar, dit om dikte te creëeren, aangezien de deur anders wel erg dun werd. Normaliter zat de rail gewoon meegeetst aan de deur en was het 1 geheel. Door dat gerommel van mij is er een fragiele constructie ontstaan, omdat de boel nu met microscopische kleine beetjes soldeer aan elkaar hangt. Wat ik ga doen, nog ff die deur uit elkaar halen, in het achterste plaatje 2 sleufjes maken waar straks 2 dunne stripjes in komen te vallen. Die stripjes soldeer ik ook vast aan de achterkant van de rail, met een kleine tussenruimte tussen de deur en de rail. Echter, doordat er op die achterste messing plaat ook nog een echte deru wordt gesoldeerd zie je daar dus niks van. Op die dunne messing stripjes soldeer ik dan iets wat op een wiel lijkt en die valt dan precies tussen de eh 'opdek'deur en de rail. Zo heb ik de boel lekker stevig en is alles mooi weggewerkt en heb ik toch mijn wieltjes aan de onderkant. Hufterproof en wel. Kijk, daar houdt het nederlandsche volk van ;D
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« Reactie #74 Gepost op: 02 February 2015, 19:46:14 »
ik heb het 3 x gelezen en ik snap r nog steeds geen hout van. ;D
doe maar plaotjes ast klaor is.