Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Huup
Vandaag
om 14:29:11
Aachenau West
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:22:46
NS-seinen bij en in een splitsingsstation
door
1200blauw
Vandaag
om 14:20:57
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
TonM
Vandaag
om 14:01:21
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 13:55:17
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
Jelmer
Vandaag
om 13:47:16
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren?
door
Biesje
Vandaag
om 13:03:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:56:19
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings
door
HugoB123
Vandaag
om 12:45:33
maatvoering AKI
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 12:28:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
Vandaag
om 10:11:02
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
Jelmer
Vandaag
om 09:20:08
Eyro Interlaken
door
Bas, Dordrecht
Vandaag
om 08:52:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:19:23
MiWuLa
door
Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart
door
Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc
door
hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Stalen rijtuigen van NS
door
FRIE
21 August 2025, 23:03:50
br 041 334-4 Fleischmann H0
door
saskia
21 August 2025, 22:53:42
Da's Daz 2
door
Huup
21 August 2025, 21:15:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald Halma
21 August 2025, 18:41:26
Trafo regelaar hulp
door
FraWi
21 August 2025, 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
21 August 2025, 17:12:28
RhB H0m, Albulisch
door
Sylvester
21 August 2025, 17:00:00
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
GD
21 August 2025, 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
21 August 2025, 15:22:53
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Tomasso
(Moderator:
Tomasso
) |
Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
21
Omlaag
Auteur
Topic: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model (gelezen 70748 keer)
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4218
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
«
Reactie #60 Gepost op:
05 January 2015, 17:44:22 »
'
4 fach geschlitzt
'e buffers bij Weinert.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Jan den Haan
Offline
Berichten: 524
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
«
Reactie #61 Gepost op:
05 January 2015, 18:32:25 »
Als je dan toch bezig bent kan je er ook nog een Doppelhaken-Kupplung bij kopen en een veiligheidskettinkje aan de draaistellen.
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
FredH
Offline
Berichten: 132
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
«
Reactie #62 Gepost op:
05 January 2015, 18:50:24 »
Een nieuw jaar is toch ook een nieuw boekenfonds?
Er staat er een op het Nulspoorforum te koop:
ISBN 978 90 71513 68 8 De Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij, Jacq. van der Meer, € 27,50
Lijkt me een 'Must have'.
Gelogd
ronald1956
OHMB Team Mitropa
Offline
Berichten: 1677
Tram&Trein NL- H0
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
«
Reactie #63 Gepost op:
05 January 2015, 18:53:53 »
Zou ik dan maar gauw doen , want hij was wel heel erg gauw uitverkocht .
Gelogd
Met vriendelijke groet , Ronald -
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37208.0.html
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
«
Reactie #64 Gepost op:
05 January 2015, 22:10:22 »
En echt een super mooi boek
Zit in de top 10 meest geraadpleegde naslagwerken bij mij.
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11662
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
«
Reactie #65 Gepost op:
05 January 2015, 22:13:13 »
Het is een mooi boek idd, al zijn de foto's wel erg donker afgedrukt. Hopelijk is dat beter geregeld bij het boek over de SS.
Gelogd
Tomasso
Moderator
Offline
Berichten: 6052
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
«
Reactie #66 Gepost op:
05 January 2015, 22:15:39 »
Hij is bij de NVBS nog nieuw verkrijgbaar zag ik...
Gelogd
Spoor 0 adept
FredH
Offline
Berichten: 132
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
«
Reactie #67 Gepost op:
06 January 2015, 09:25:15 »
En op Boekwinkeltjes.nl staan er ook nog een paar, waaronder een vrijwel nieuwe voor 25 euri.
Gelogd
Tomasso
Moderator
Offline
Berichten: 6052
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
«
Reactie #68 Gepost op:
13 January 2015, 22:31:14 »
In de tussentijd ben ik hier ook nog ff mee bezig geweest. Op een paar kleine aanpassingen na is het model vrij vlot te bouwen, alleen blijf ik me verbazen hoe Philotrain het soms bedacht heeft. Bij wijze van proef heb ik de draaistellen in elkaar gevouwen. Zoals ik het gewend ben zitten bij kits vouwlijnen in messing vaak aan de binnenkant. Als ik dat echter met de draaistellen doe (en dat heb ik dus met 1 gedaan), dan past het allemaal van geen kant. Vouw ik het de andere kant op, dan past het prima. Het gekke is dat ik dat met het chassis ook al had. Nou ja, ga die draaistellen toch niet gebruiken in verband met de kortsluitgevoeligheid, maar goed, voor de show ziet het er wel ff leuk uit, het ding staat nu tenminste op zijn wielen.
Het eerste wat ik nu ga doen is de deuren verbouwen. Wieltjes aan de zijkant er af en dan iets fabrieken zodat ze netjes aan de onderkant zitten. De geleiderail ook even aanpassen en dan de boel op de plek solderen. Niet de grootste klus, maar wel 1 die secuur moet gebeuren, heb namelijk geen reserveonderdelen. Nou ja, maar eens zien wat ik er van kan maken...
Gelogd
Spoor 0 adept
Tomasso
Moderator
Offline
Berichten: 6052
Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
«
Reactie #69 Gepost op:
29 January 2015, 23:52:15 »
Dusch... Op Rijswijk begonnen met het verbouwen van een deurtje. Dat was gemakkelijker gezegd dan gedaan. Met een mesje de wielen van de zijkant van de deur gehaald en ook van de rails losgesneden. Dan hou je dus een piepklein vormeloos ding over, zonder enige vorm van bevestigingsmateriaal, wat dus als wiel aan de onderkant van de deur moet gaan dienen. Op het moment suprême stond er in Rijswijk net 1 of ander ventje met een beugel en veel slurpgeluiden recht in mijn licht, zodat ik niets meer zag. Wieltje scheef, boel weer loshalen, opnieuw beginnen. Enfin, om een lang verhaal lang te maken, na veel proberen zat het aardig goed. Helaas was de rails nu wat te lang, dus de hele handel moest weer losgemaakt worden en opnieuw aan elkaar gesoldeerd. Daar vanavond dus eens goed voor gaan zitten. Als eerste maar eens de profieltjes van de zijwanden op lengte gemaakt, die waren nu nog te lang. Toen de rails opnieuw bevestigd en daarna de boel gaan nabewerken. Wat gebeurt er? Juist het buitenste wieltje laat los, zowel van de deur als van de rails. $#%¥*! De hele halve avond aan het prutsen geweest om het dingetje weer enigszins goed bevestigd te krijgen. Het was verdorie goed, waarom moet ik altijd tot het uiterste gaan met dat nabewerken! Niemand had het gezien, alleen ik wilde het weer eens tot in de puntjes in orde hebben. Op die schaal onzichtbaar, maar het gaat om het idee zeg maar. Stom, stom, stom, nu zit het nog minder als dat het oorspronkelijk was. Enfin, gelukkig geldt ook hier weer, op deze schaal (en straks in het zwart gespoten) eigenlijk onzichtbaar, het zit gewoon goed. Maar ik weet het, en dat irriteert me. Ik zal nooit een echte kitbouwert worden, veel te veel dingen waar ik me aan erger. Maar goed, het is gelukt en het is zoals ik het hebben wil:
Het gekke vind ik dat de deur niet vast zit aan het rijtuig, op de 1 of andere manier past dat net niet. Maar goed, die paar minuscule kiertjes, dat heb je bij die rijtuigen van Fleischmann met die bewegende deurtjes ook. Hierdoor blijft de boel een beetje fragiel, maar door de uitstekende traptreden pak je het rijtuig nooit aan de onderkant van de deurtjes beet. Geen man overboord dus. Nou, in uren 8 uur verder, op naar deur nummer 2.
«
Laatst bewerkt op: 29 January 2015, 23:57:39 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
«
Reactie #70 Gepost op:
30 January 2015, 00:23:19 »
Je weet toch wel dat er tin te koop is met verschillende smeltpunten?
Dan heb je die ellende niet.
En niet zo neulen hoor, het ziet er prima uit voor een niet echte kitbouwert.
Ik zal je morgen op dat andere forum ff een plaatje laten zien
«
Laatst bewerkt op: 30 January 2015, 00:26:03 door roadster36
»
Gelogd
sander1985
Offline
Berichten: 1867
Team Mitropa *
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
«
Reactie #71 Gepost op:
30 January 2015, 07:24:58 »
En plaatje of stripje achter de deur waarmee je de deur iets dikker maakt is geen optie?
Gelogd
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda
Tomasso
Moderator
Offline
Berichten: 6052
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
«
Reactie #72 Gepost op:
30 January 2015, 08:41:19 »
Zit er al, maar kan eens de boel lossolderen en kijken of ik het iets anders kan doen...
Gelogd
Spoor 0 adept
Tomasso
Moderator
Offline
Berichten: 6052
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
«
Reactie #73 Gepost op:
02 February 2015, 19:28:11 »
Ondertussen maar eens nagedacht en tot de conclusie gekomen dat met een kleine ingreep de boel steviger en mooier wordt. Die deur bestaat uit 2 messing plaatjes op elkaar, dit om dikte te creëeren, aangezien de deur anders wel erg dun werd. Normaliter zat de rail gewoon meegeetst aan de deur en was het 1 geheel. Door dat gerommel van mij is er een fragiele constructie ontstaan, omdat de boel nu met microscopische kleine beetjes soldeer aan elkaar hangt. Wat ik ga doen, nog ff die deur uit elkaar halen, in het achterste plaatje 2 sleufjes maken waar straks 2 dunne stripjes in komen te vallen. Die stripjes soldeer ik ook vast aan de achterkant van de rail, met een kleine tussenruimte tussen de deur en de rail. Echter, doordat er op die achterste messing plaat ook nog een echte deru wordt gesoldeerd zie je daar dus niks van. Op die dunne messing stripjes soldeer ik dan iets wat op een wiel lijkt en die valt dan precies tussen de eh 'opdek'deur en de rail. Zo heb ik de boel lekker stevig en is alles mooi weggewerkt en heb ik toch mijn wieltjes aan de onderkant. Hufterproof en wel. Kijk, daar houdt het nederlandsche volk van
Gelogd
Spoor 0 adept
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: Philotrain HSM D 1900, van kit tot model
«
Reactie #74 Gepost op:
02 February 2015, 19:46:14 »
ik heb het 3 x gelezen en ik snap r nog steeds geen hout van.
doe maar plaotjes ast klaor is.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
21
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Tomasso
(Moderator:
Tomasso
) |
Philotrain HSM D 1900, van kit tot model