Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:49:50
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door janvanbemmel
Vandaag om 18:38:31
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 18:27:44
Tickets Modelspoordagen 2026 door Theovh
Vandaag om 18:26:18
Project X...... door orientexpress
Vandaag om 18:20:12
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Eelco Storm
Vandaag om 18:10:40
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 16:40:29
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 16:40:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 16:34:17
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Frans Peeters
Vandaag om 16:22:02
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 16:14:15
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AlbertG
Vandaag om 15:46:07
Hoe een schaduwstation automatiseren door Eric v C
Vandaag om 15:21:34
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 15:07:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:00:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door aad52
Vandaag om 13:47:47
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door NS264
Vandaag om 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 11:59:38
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:58:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:31
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 11:06:43
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 10:50:42
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:32:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
08 October 2025, 22:26:30
  

Auteur Topic: Geoline wissels elektrificeren  (gelezen 20100 keer)

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #30 Gepost op: 21 December 2014, 22:54:37 »
Yuri166.

zoals ik al aangaf, eerst doormeten voordat je de stekker er afknipt.

Het het begin verhaaltje nog even doorgelezen (had ik eerst niet gedaan, stom van mij) en wat mij is opgevallen dat je een trafo gebruik waar wisselstroom uitkomt 16Vac.
De wissel aansturing die Roco normaal gebruikt hebben een gelijkstroom uitgang (interne gelijkrichting).
Door de Vac aansturing gaat hij ratelen, zet er een paar diode tussen (gelijkrichter)  en dan zal het probleem zijn opgelost

Maak maar eens een proefopstelling met b.v. 2 batterijen van 9 volt met een paar drukknopjes en dat zal werken, vele malen uitgeprobeerd.
De zwarte middelste draad is de plus en de min loopt via de andere kleuren
Zie bijgevoegde tekening


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 21 December 2014, 22:58:47 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Yuri166

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #31 Gepost op: 21 December 2014, 23:49:29 »
Piet, je bent mijn held van vandaag, en omdat het al zo laat is, ook die van morgen...  ;D

Ik heb de boel nu even aangesloten op de DC kant van de trafo... Maar, dat maakte niets uit...
Even meten, en met de draaiknop in volle uitslag, levert de trafo 16VDC, terwijl er op het dataplaatje 12VDC staat... Met het verhaal van Louis in het hoofd, heb ik de knop een stuk terug gedraaid, en,... jawel, alles werkt naar behoren...  (y) Even meten, en hij levert 12VDC! Helemaal gelukkig.

Morgen snel maar even een 12VDC beltrafootje halen, en een nieuwe aandrijving, want die ene die maar naar een kant werkt, is echt stuk, en gaat dus terug. Maar dat is geen oplossing voor de kerst.

Dus, iedereen super bedankt voor het meedenken.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26826
    • Pagina van klaas
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #32 Gepost op: 21 December 2014, 23:58:44 »
Morgen snel maar even een 12VDC beltrafootje halen,
Bestaan die, 12V en dan ook nog DC?
Met een echte beltrafo kon je nog wel eens een rare verrassing tegenkomen. Dat zijn "zachte" trafo's. D.w.z., onbelast kan de spanning wel 2 keer zo hoog zijn, bij nominale belasting is de spanning gelijk aan wat op het typeplaatje staat, en trek je nog meer stroom, dan stort de spanning helemaal in elkaar.
Dat komt omdat beltrafo's foolproof moeten zijn. Je kan hem secundair kortsluiten, en dat kan je jaren zo laten staan zonder dat je zekering overbelast raakt en zonder dat hij in brand vliegt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Yuri166

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #33 Gepost op: 22 December 2014, 00:11:12 »
Ja, goed punt... 12V zijn ze er zeker... maar DC...
Maakt niet uit, ik vind wel iets. Universele netvoeding oid... Komt wel goed.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #34 Gepost op: 22 December 2014, 00:26:50 »
12V dc is prima uit 16V dc te halen met een 7812 (tot 1A).
Een LM317 zou ook kunnen maar daar komt ietsje meer bij kijken (wel tot 1,5A).
Groet, Ronald.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26826
    • Pagina van klaas
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #35 Gepost op: 22 December 2014, 09:57:00 »
1A is voor de meeste wisselspoelaandrijvingen net niet genoeg. Bovendien is een spanningsregelaar overbodige luxe.
Wat mij in het hele verhaal verbaast is dat het in een bepaald spanningsbereik werkt, maar bij een hogere spanning niet meer. Dat wil er bij mij eigenlijk niet in.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #36 Gepost op: 22 December 2014, 10:33:34 »
Klaas,

Ben het met je eens, dat het bij een hogere spanning niet meer werk snap ik ook niet.
Als het echt veel te hoog is zou de spoel kunnen doorbranden maar dat is weer een ander verhaal.
Heb veel uitgeprobeerd met deze aandrijving maar tot 25 volt nooit problemen gehad.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #37 Gepost op: 22 December 2014, 10:40:09 »
Yuri166,

Of die ene stuk is?
controleer het nog maar eens goed, deze gaan bijna nooit stuk

Kijk ook eens in het volgende draadje, daar staat ook veel over de wisselaandrijving.
Onderwerp is al vaker aan de orde geweest

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41978.15.html


Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

LouisH

  • Gast
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #38 Gepost op: 22 December 2014, 11:18:41 »
Ik heb het nog eens getest en het is niet veranderd:

Op mijn Marklin 6647 trafo (32Va) zit een gele en een rode aansluiting. Volgens de gebruiksaanwijzing is de gele aansluiting voor "constante spanning van 16 volt, voor wissels en verlichting etc." en de rode voor "rijstroom, 0 tot 16 volt, 24 volt momentschakeling". De bruine is de retourleiding voor geel en rood.

Met deze wetenschap sluit ik de Roco 61195 dus aan op geel en bruin, maar dan doen zich de problemen voor zoals eerder beschreven (trillen etc.). Sluit ik de boel aan op rood en bruin, dan is de werking 100%, mits de rijregelaar is afgesteld op 110 tot en met 160 km/h. Daaronder en daarboven komen de problemen weer terug.

Mijn wissels worden geschakeld met de Viessmann 5549.

Zoals u merkt ben ik niet erg technisch, maar anders als hierboven weet ik het niet te omschrijven. In ieder geval heb ik besloten mijn wisselaandrijvingen niet terug te sturen.

groet
Louis

   

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #39 Gepost op: 22 December 2014, 11:55:28 »
Louis,

Het trillen wordt veroorzaakt door de wisselspanning, trafo van Marklin is wisselspanning en als je nu zorgt dat de wisselaandrijving gelijkspanning krijgt dan is dat opgelost.
Of dit via de 5549 kan weet ik niet, ken deze (intern) niet omdat ik ze niet gebruik maar met een gelijkrichter (diode) ertussen moet het kunnen.

Gr piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Yuri166

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #40 Gepost op: 22 December 2014, 12:09:36 »
Yuri166,

Of die ene stuk is?
controleer het nog maar eens goed, deze gaan bijna nooit stuk

Kijk ook eens in het volgende draadje, daar staat ook veel over de wisselaandrijving.
Onderwerp is al vaker aan de orde geweest

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41978.15.html


Gr Piet

Thanks, interessant draadje. Gaat vooral over wel of niet digitaal, dat is bij mij niet aan de orde omdat ik analoog rij. Maar staat zeker voor de toekomst bruikbare info in vwb led-indicatie.

De kapotte aandrijving... Zal hem nog over de spoelen meten, maar denk dat ze niet goed is. Kan natuurlijk altijd een keer gebeuren. In ieder geval doet ie het niet in een richting, en de aansluiting is goed. Het zijn vaak of juist oude of nieuwe dingen die kapot gaan/zijn... Alles er tussen is meestal betrouwbaar. Deze is nieuw... dus...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet goed begrijp dat het bij een hogere spanning niet werkt. Ik kan alleen maar vast stellen. En ik ben niet de enige met die ondervinding. Ik ga straks even een 12VDC voedinkje scoren. Al is het maar voor tijdelijke oplossing. Maar zie niet in waarom het straks ook geen permanente oplossing kan zijn. Als het werkt, werkt het...
Ik zal wel laten weten hoe of wat het geworden is, wellicht dat het voor een ander, Louis, ook een oplossing kan zijn.

Verder, ik ben wel technisch onderlegd. Ben monteur van beroep, maar electronica hoort niet tot de dagelijkse werkzaamheden, de basiskennis is er wel, maar zit soms diep weg gestoken. De suggestie van Calimero gaat mijn pet op dit moment even te boven. Komt wel weer in orde, maar moet me daar eens op mijn gemak in verdiepen. Op dit moment probeer ik alleen het treinbaantje rond de kerstboom op tijd aan de gang te krijgen...  ;D

Yuri166

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #41 Gepost op: 22 December 2014, 12:11:55 »
Louis,

Het trillen wordt veroorzaakt door de wisselspanning, trafo van Marklin is wisselspanning en als je nu zorgt dat de wisselaandrijving gelijkspanning krijgt dan is dat opgelost.
Of dit via de 5549 kan weet ik niet, ken deze (intern) niet omdat ik ze niet gebruik maar met een gelijkrichter (diode) ertussen moet het kunnen.

Gr piet

Ik heb het gisteren met gelijkspanning geprobeerd, en daar trilde hij ook als de spanning te hoog was... Pas toen ik de regelaar terug draaide tot ongeveer 12VDC, werkte het naar behoren.

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #42 Gepost op: 22 December 2014, 13:19:07 »
Louis,

Als ik het allemaal goed heb begrepen dan gebruik jij een trafo van Marklin 6647.
Daar kun je de uitgang spanning mee regelen, zoals je al aangeeft en terug draai naar 12 volt (DC ?)
De uitgang van de trafo 6647 heeft geen DC Maar AC
Zie de info op de transformator Rode vierkantje daar staat AC
Waarmee heb je de DC spanning gemeten en waar?

Mogelijk zie ik het verkeerd, maak het eens duidelijk met b.v. een afbeelden hoe jij het aansluit.



Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 22 December 2014, 13:21:14 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #43 Gepost op: 22 December 2014, 13:22:07 »
Als ik het dus goed begrijp is de crux dus:
1. Je moet DC stroom gebruiken (DC = gelijkstroom)
2. Je moet het spanningsniveau vrij precies op 12V houden

Wat mij een beetje dwars zit is dat we met een datasheet van de 61195 het probleem onmiddellijk hadden kunnen tackelen maar op het www kan ik hier niks van vinden.

Dat je DC moet gebruiken is een val waar ouwe rotten natuurlijk keihard intrappen, maar het is begrijpelijk gezien de moderne digitale aansturing.

Wat een gedoe om een wissel om te zetten

Groeten Henk
« Laatst bewerkt op: 22 December 2014, 16:09:02 door Station W. Reden: toevoeging: misschien weet niet iedereen dat DC gelijkstroom betekent, AC is dus wisselstroom »

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #44 Gepost op: 22 December 2014, 15:04:47 »
Henk,

citaat,  Je moet het spanningsniveau vrij precies op 12V houden

Is beslist niet zo gevoelig, bij mij werkt tussen de 14 en 24 volt DC zonder problemen en mogelijk kan het nog wel iets ruimer.

Het is niet zo moeilijk en ook niet zo'n gedoe

Kijk maar eens in het andere draadje daar heb ik een paar  tekeningen gemaakt waarmee je ook de spanning van de rails (digtaal) kun halen, heb nog wel een paar voorbeelden als het moet.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41978.15.html

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 22 December 2014, 15:08:56 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem