Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Geoline wissels elektrificeren  (gelezen 18917 keer)

Yuri166

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #15 Gepost op: 21 december 2014, 17:36:58 »
Klopt Louis, bij mij juist hetzelfde. Ik zit ook aan mezelf  te twijfelen, vandaar dat ik het hier naar voren breng. Maar het feit dat ik er ook een goed werkende bij heb, en ik alles juist hetzelfde doe met de overige 3, waarvan er ook nog eens een maar half werkt, denk ik toch dat er een slechte partij in omloop is...

@Calimero, de wet van Ohm ken ik. Wel een goede tip om de spanning even te meten tijdens de bekrachtiging... Maar kan me haast niet voorstellen dat dat een probleem is. Maar meten is weten. (als je weet wat je meet...  ;))

Mooie tip van die ringtrafo. Is zeker interessant, al moet ik toe geven dat ik nergens de bedrijfsspanning kan vinden van die aandrijvingen...  :-\ Dacht eens gelezen te hebben van 12 tot 24 Volt, maar het staat nergens... Niet in de gebruiksaanwijzing, niet op de site van Roco en niet op de aandrijvingen zelf...  ???
Maar maak me sterk dat ze 18V zouden moeten kunnen slikken...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #16 Gepost op: 21 december 2014, 17:46:18 »
Kan het zijn dat de aandrijving scheef in het wissel zit, waardoor er iets klemt? Als je de ingebouwde aandrijving met de hand probeert heen en weer te zetten, voel je dan ergens weerstand?

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #17 Gepost op: 21 december 2014, 17:52:14 »
@yuri : De test laat duidelijk zien dat het probleem niet in de wissel zelf zit. De voedingsspanning is krap, wellicht iets te laag bij belasting.

@Calimero : Leuke trafo, maar 120VA zonder kortsluitbeveiliging is vragen om problemen. Dat ding laat alles in rook opgaan, dik 6A is (onbeveiligd) veel te veel.

@LouisH : Jouw opmerking doet me denken aan een kleine vervorming van de aandrijving als die vastgeschroefd is. Het je de schroefjes heel strak aangedraaid ? Kun je eens testen met de schroefjes een tikje losgedraaid en kontroleer of de aandrijving wel netjes vlak ligt.

Sander

Yuri166

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #18 Gepost op: 21 december 2014, 18:08:11 »
Hallo Sander,

Die voedingsspanning is aan de lage kant... Ok, daar kan ik mee leven. Dan zou hij bij een trafo met een hogere spanning wel moeten werken. Welke trafo kan je aanraden? En welke spanning is wenselijk?

Ik heb trouwens net even geprobeerd te meten of er spanningsval is tijdens bekrachtiging, maar ik denk dat mijn (goedkope) metertje dat niet aan kan. Die heeft meer tijd nodig. Hij geeft zelfs meer aan, maar daar geloof ik niet in.
Wel, en dat is wat frustrerend, is het probleem tussen de twee wissels nu omgedraaid... De goede aandrijving geeft nu problemen, en de slechte doet het goed... Ik snap er niets meer van...

Hoe dan ook, ik zou het toch eerst met een hogere spanning willen proberen voordat ik de boel terug stuur.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #19 Gepost op: 21 december 2014, 18:27:00 »
Yuri,

Omdat de goede en slechte wissel nu weer veranderen, denk ik ook een beetje aan een externe oorzaak. Hoe schakel je de wissels ? Doe je dat bijvoorbeeld met zo'n groen schakelkastje ? Die dingen hebben vaak de meest prullerige kontaktlipjes.

Welke spanning geadviseerd wordt weet ik niet. Mijn baan wordt digitaal geschakeld en de decoder regelt voor mij de spanning.

Sander

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #20 Gepost op: 21 december 2014, 18:27:23 »
@Calimero : Leuke trafo, maar 120VA zonder kortsluitbeveiliging is vragen om problemen. Dat ding laat alles in rook opgaan, dik 6A is (onbeveiligd) veel te veel.

Ben ik met je eens !
Maar het is mogelijk wel een mooi ding voor extern gevoede wissel/schakel decoders ?
Ik begreep dat daar ook vaak iets van een voeding bij zit (of wenselijk is) zodat er geen
of minder "dure" digitale stroom voor nodig is.
Groet, Ronald.

Yuri166

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #21 Gepost op: 21 december 2014, 18:58:45 »
Yuri,

Omdat de goede en slechte wissel nu weer veranderen, denk ik ook een beetje aan een externe oorzaak. Hoe schakel je de wissels ? Doe je dat bijvoorbeeld met zo'n groen schakelkastje ? Die dingen hebben vaak de meest prullerige kontaktlipjes.

Welke spanning geadviseerd wordt weet ik niet. Mijn baan wordt digitaal geschakeld en de decoder regelt voor mij de spanning.

Sander

Ik heb even "snel" een bedieningspaneel in elkaar gegooid. Het gaat nu om een tijdelijk baantje, dus dit was het meest praktische. Voor het schakelen zelf gebruik ik een schakelkastje van Piko. Maar de bijgeleverde aansluitingen heb ik in de verpakking gelaten, dat is prut. Ik heb de draden in vergulde contactpinnen gesoldeerd, en de passing is strak. Wel gaan ze daarvandaan naar een Fleischmann contactpaneeltje om het iets eenvoudiger te maken de boel te wisselen, en het semi-permanente paneel ook na kerst in ere te kunnen laten. Hier een plaatje:



Ik zag bij Conrad deze trafo: https://www.conrad.nl/nl/bv06035-krachtige-transformator-24-va-404293.html
Of is 24VAC weer te veel van het goede?

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #22 Gepost op: 21 december 2014, 19:11:03 »
Yuri,

Die Conrad trafo lijkt mij niet geschikt. De uitgangsspanning is 12V of 24V. De 12V is te laag en de 24V is beslist te hoog. Zoals ik al schreef, ik weet niet welke spanning geadviseerd wordt - je zult moeten wachten op een reactie van een ander.

Vermoedelijk is deze Conrad trafo beter :
Zie https://www.conrad.nl/nl/bv01089-krachtige-transformator-30-va-404290.html

maar eerlijk gezegd lijkt Conrad erg duur met de trafo's. Op de modelspoor beurzen koop je voor veel lagere prijzen.

Sander

LouisH

  • Gast
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #23 Gepost op: 21 december 2014, 19:14:32 »
Het lijkt er op dat het probleem bij mij is opgelost  ;D. Ik heb de zwarte draad nu aangesloten op de rode (i.p.v. de gele) aansluiting van mijn Marklin 32 Va trafo. Als ik de snelheidregelaar precies halverwege zet dan is de werking perfect (meerdere keren getest). Als ik de snelheidsregelaar verder zet dan is het probleem weer terug. Het lijkt er dus op dat het een kwestie is van de juiste spanning.

Ik hoop dat ik zo op een duidelijke (wegens gebrek aan technische kennis wellicht ook kinderlijke) manier heb aangegeven wat volgens mij het probleem is.

Misschien heeft u er iets aan.

groet
Louis
   

Yuri166

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #24 Gepost op: 21 december 2014, 19:23:03 »
Dank Louis,

Kan je eens meten bij welke spanning(sbereik) de aandrijving goed werkt? En bij welke spanning niet meer?

@santerdam, ik zal inderdaad eens op een beurs moeten komen neuzen. Komt er helaas te weinig van. Ik wacht even af welke spanning als beste geadviseerd wordt.

LouisH

  • Gast
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #25 Gepost op: 21 december 2014, 19:32:04 »
Sorry Yuri166, maar ik beschik niet over een spanningsmeter.

groet
Louis

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
    • DutchRoco
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #26 Gepost op: 21 december 2014, 19:33:39 »
Er is bij Roco enige tijd geleden een foutje gemaakt met de bedrading van het kleine draadje met de twee stekkers.
Er is een verkeerde aansluiting bij de kleine stekker, ik denk dat het nu ook zo is.
Mogelijk is er nog oude voorraad geleverd of er is nog voorraad geweest bij de winkel.

De zwarte draad moet bij beide aan de middelste aansluiting zitten en daar is soms een ander kleur aan gesoldeerd.
Meet de draden maar eens door en kijk of beide middelste met elkaar verbonden zijn

Doe er een foto bij van een fout gesoldeerde aansluiting




Gr Piet
DutchRoco
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #27 Gepost op: 21 december 2014, 19:57:43 »
Piet, ik veronderstel dat dat kleine stekkertje dan kortsluiting maakt bij 1 wisselstand.
Dan zou Yuri kunnen kijken wat er gebeurt als dat stekkertje niet ingestoken is.

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
    • DutchRoco
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #28 Gepost op: 21 december 2014, 20:11:07 »
Klaas,

er is geen kortsluitng maar er werk dan maar een van de twee spoeltjes in de aandrijving en het afschakel contact werk niet goed in de aandrijving waardoor een geratel kan ontstaan, is afhankelijk van welke kant er wordt geschakeld

B.v.  de zwarte draad zit aan beide spoelen en de rode bv links en de groen rechts zwarte is gemeenschappelijk.

gr piet
« Laatst bewerkt op: 21 december 2014, 20:15:36 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Yuri166

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Geoline wissels elektrificeren
« Reactie #29 Gepost op: 21 december 2014, 21:40:36 »
Bedankt voor de info Piet!

Ik had toch even een eureka-moment. Maar de ontnuchtering volgde snel. Na even meten was al snel duidelijk dat het goed zit. Los van het feit dat ik de grote stekker er al afgeknipt heb, zit de zwarte draad op de kleine stekker wel degelijk aan het middelste pinnetje...

Ik ga toch inzetten op een hogere spanning. Dus als iemand de optimale spanning weet...?