Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
  

Auteur Topic: Langstraatspoorlijn modulebaan  (gelezen 90939 keer)

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #225 Gepost op: 30 december 2021, 12:31:37 »
Weer een update.

Inmiddels zijn ook de stelconplaten voor rondom de loods/tussen het spoor gereed. Ik heb het "stalen" frame op een dunne houder (2mm karton) geplakt en vervolgens afzonderlijk de betonnen gedeelten stuk voor stuk in het "stalen" frame gelijmd. Dit was best een flinke klus. Aangezien de ondergrond basis wit van kleur was heb ik de randen van het basiskarton alsmede daar waar de gaatjes/oogjes zitten voor de platen zwart/roestbruin gemaakt (met een viltstift) alvorens alles te gaan verlijmen.

Zie onder het resultaat in stappen

basiskarton met verlijmd frame:




Op naden en plekken waar basiskarton zichtbaar blijft zwart/bruin aangestipt met viltstift; dit hoeft niet netjes te gebeuren:





Vervolgens de platen zelf erin verlijmd:








Meteen nog even een vraag...moeten de platen tegen de buitenzijde van de spoorstaven aansluiten of moet er wat ruimte zijn? Weet eigenlijk niet wat in de praktijk het meest voorkomt:




Overigens ook de vraag of iemand wellicht nog een Esu Loksound decoder heeft liggen voor een Piko 2297??? Heb nog een nieuwe 2297 op de kop weten te tikken zonder demper maar de Esu decoder 56368 is nergens meer te krijgen. Heb deze liever dan de opvolger decoder van Piko (PI56468 ) maar als het niet anders kan dan wordt het toch gewoon die variant.

De loc:





gr
Teun


Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #226 Gepost op: 04 januari 2022, 18:33:39 »
De verlichting van de huizen is inmiddels aangesloten. Nu bezig met het plaatsen van schuttingen en daarna weer begrassen en struiken aanbrengen. Ik heb de huizen op een dunne stijve zwarte plaat aangebracht waar ook de stoep, tuinen en schuttingen op geplaatst zijn. Zo kan ik dit achterste deel op de module eenvoudig losnemen om bijvoorbeeld op de keukentafel aan te werken en de details aan te brengen. Let ook even op de cm ruimte tussen schutting en achterzijde (daar wordt de achtergrondplaat in gestoken). Deze extra cm loze ruimte gaat straks nog meer dieptewerking genereren en verbergt meteen de harde overgang van module naar achterwand.




gr
Teun


PS: ik zoek nog 3 Artitec stootblokken gebouwd of ongebouwd wegens uitbreiding spoor rondom de loods. Als iemand nog iets heeft liggen:





« Laatst bewerkt op: 04 januari 2022, 18:37:20 door Langstraatspoorlijn »

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #227 Gepost op: 05 januari 2022, 15:04:59 »
vraag is of je met die platen in het echt over de bevestiging van de rail komt. Indien je dat aanneemt, dan vind ik aansluiten mooier.

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #228 Gepost op: 05 januari 2022, 18:04:25 »
Inmiddels de keuze gemaakt.... Ik laat de stelcon platen aansluiten tegen de zijkant van de railstaaf. De kop van de railstaaf ligt dan gelijk met de bovenkant van de stelconplaat. Is inderdaad ook het meest fraai.
Overigens heb ik de Artitec stootjukken en de sounddecoder van mijn Piko 2200 lok inmiddels kunnen bemachtigen :)

Wordt binnenkort weer vervolgd.

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #229 Gepost op: 12 januari 2022, 23:03:14 »
Weer een update..

Laatste stukje schutting kunnen plaatsen. Je kijkt hier vanuit een hoek die je nooit ziet. De zwarte rand zit tussen schutting en achtergrond en geeft straks extra diepte:




De stelconplaten heb ik inmiddels ook op de rails vastgezet...de loods heb ik voor de werkzaamheden even losgenomen.





Ook de overweg heeft eindelijk de houten balken tussen het spoor ..de hekjes moeten nog geplaatst worden. Ook de wisselsteller van het wissel naar de loods is geplaatst




Omdat ik wil voorkomen dat in de loods (van karton) straks een loc door de achterwand rijdt heb ik zoals eerder gemeld 3 spoorstaven aan elkaar gesoldeerd en de overlengte door de houten ondergrond gestoken en goed verlijmd. Hier gaat geen loc meer doorheen"





De loods weer terug op zijn plek




Overzicht van de hoek van de baan waar ik nu mee bezig ben




Bestrating rond de woningen is ook klaar. Moet nu de achtertuintjes nog voorzien van planten en gras maar ga dat tegelijkertijd doen met de rest van deze hoek.





De stelconplaten naast de loods. Ik heb de omgeving net grof aangewerkt tot aan de stelconplaten. Zodra dat droog is kan ik de grove korrels in het landschap eenvoudig verwijderen door er met je hand over te gaan. De artitec stootjukken zijn inmiddels binnen en zijn ook al bijna klaar om gemonteerd te gaan worden.








Op onderstaande foto zie je goed dat de sporen dood lopen tegen de achtergrond. Dit wordt straks nog gemaskeerd. De sporen zijn wel aangesloten op de ringleiding zodat de locs gewoon van stroom voorzien worden (en ik dus wel diverse functies gewoon kan bedienen. Hier komen straks allerlei diesellocs te staan




Overigens had ik vandaag nog een momentje en gaat ook bij mij niet alles altijd goed. Ik schoot uit met een schroevendraaier en brak de wisselsteller verbinding van een gemonteerd wissel. Gelukkig had ik nog een reserve liggen en kon ik e.e.a. wisselen. Kostte echter wel zeer veel tijd deze avond.





Overigens lagen er op het laatst in de Langstraatspoorlijn ook al bielzen van beton. Ik heb destijds spoor gekocht en twijfel nog of ik bepaalde stukken wellicht toch nog ga vervangen door deze exemplaren. Dan krijg ik meer variantie op de baan (ook ballast is dan wat anders). Ik rijd nu echter op Tillig rails en Peko sluit niet precies aan. Ik zou eigenlijk de railstaven eruit moeten trekken en deze vervangen door de Tillig railstaven. Dan sluit het beter/mooier aan.






Overigens kreeg ik ook nog wat vragen van de sporen achter de module. Ook daar is nog werk te verrichten. Deze laat ik gewoon geschroefd zitten (want uit het zicht) maar de rand van de baan krijgt een opstaande rand (om te voorkomen dat bij een ontsporing loks en wagons naar beneden donderen:






Tot zover weer.

gr
Teun






Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #230 Gepost op: 14 januari 2022, 16:22:54 »
Teun ,
Op welke stukken lagen er rails met betonbielsen?
Ik kan me niet herinneren daar iets van gezien te hebben.
Ik zal het boek er nog s op naslaan.
Verder veel lof voor jouw mooie langstraatbasn
De groeten van Rob

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #231 Gepost op: 14 januari 2022, 21:22:04 »
Dank voor het compliment. Ik doe alles alleen en ben al best blij met het resultaat dat er tot nu toe is geboekt. De baan is (eigenlijk te) groot. Kost gewoon enorm veel tijd.

Ik heb zeer veel foto's van de Langstraatspoorlijn. Denk wel 300 maar een aantal kan/mag ik wegens copyrechten niet plaatsen. Er hebben op het laatst op het grootste deel van het tracé wel betonnen dwarsliggers gelegen op het hoofdspoor. In het fotoboek van Paul Henken over de Langstraatspoorlijn zie je de betonnen dwarsliggers bijvoorbeeld bij Raamsdonk terug maar ook bij Waspik en tal van andere plekken zijn er foto's met genoemde dwarsliggers.

Stuk Langstraatspoorlijn ter hoogte van de voormalige spoorkruising bij Oosterhout Weststad:





Detail spoor dwarsliggers bij Station Waspik:





Foto's uit het boek van Paul Henken zijn uiteraard niet geplaatst maar in dat boek zie je op bijvoorbeeld pagina 72 en 98, en 150 duidelijk de betonnen dwarsliggers

gr
Teun

« Laatst bewerkt op: 14 januari 2022, 21:47:26 door Langstraatspoorlijn »

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #232 Gepost op: 15 januari 2022, 17:00:16 »
Allereerst nog even een foto van het spoorhuis waarin mijn tante heeft gewoond in Geertruidenberg. Ze heeft de foto destijds gemaakt en ik heb m even gescand. Het is een oude foto dus de kwaliteit is niet zo heel goed...geeft wel een mooie indruk van het emplacement van destijds. Het Station van Geertruidenberg heb ik overigens in styreen nagebouwd en staat nu doelloos ergens in een kast. Het spoor op de voorgrond takt af naar de tankfabriek. Van dit alles is inmiddels in werkelijkheid niets meer terug te vinden.





Vanmiddag ook weer wat aan de modelbaan kunnen doen. Inmiddels is het lege stuk voorzien van een eerste laag begroeiing...Ziet er meteen anders uit. Nog wel wat steriel allemaal maar onderstaand een indruk



















De tuinen van de huizen moeten ook nog aangelegd worden.
Volgende keer ballasten en de stootblokken plaatsen.

gr
Teun





« Laatst bewerkt op: 15 januari 2022, 17:05:31 door Langstraatspoorlijn »

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #233 Gepost op: 16 januari 2022, 21:48:57 »
We hebben de smaak te pakken.
De bouwsetjes van de stootjukken van Artitec zijn in Nederland nergens meer te krijgen. In Duitsland heeft Spielwaren Werst nog een aardige voorraad liggen. Ik heb er zelf ook wat meer afgenomen omdat ze in de aanbieding waren (net iets meer dan 3 euro) en e.e.a. dan pas opweegt tegen de verzendkosten. Deze kitjes vind ik mooier dan de complete setjes die Artitec tegenwoordig levert en zijn zeer snel te bouwen. Onderstaand hetgeen je nodig hebt:

-platbektangetje om het aluminium recht te buigen
-een vijltje om de gietnokjes op bevestiging van de balk weg te vijlen
-mesje om de balken uit het resin te snijden
-schuurpapier (fijne korrel) om de vliezen van de balken weg te schuren
-secondenlijm (middel)
-verf (zwart, wit rood). Ik gebruik meestal de Humbrol spuitbusjes want die geven een zeer fijne nevel maar ze zijn bijna nergens meer te krijgen




Bovenop het aluminium ziet je hier nog het gietnokje dat nog weggevijld moet worden





Daarna alles in een badje om voor het spuiten e.e.a. goed te ontvetten





Als 'spuitcabine" gebruik ik een doos. Om de kleine delen tijdens het spuiten goed op zijn plek te houden gebruik ik breed schilderstape dat ik rond plak en dan plat bevestig in de doos
(er ligt ook nog een overweg vloer in die zwart gespoten moest worden)





Even later





Dit weekend ook het laatste stukje spoor van ballast voorzien. Normaliter gebruik ik een plantenspuit met alcohol om daarna vervolgens met Anita Decor lijm het ballast vast te zetten. Dat is met de kartonnen modellen in de buurt niet handig om daar flink te gaan sprayen. De stelconplaten en wat andere delen zijn eerst met plastic afgedekt alvorens ik aan de gang kon gaan. Dit is het resultaat.





Alles is netjes geworden en ook maar meteen met secondelijm de stootjukken geplaatst. Let even op hoe fijn deze zijn in vergelijk met standaard spul van bijvoorbeeld Marklin.






Nu alles lekker even laten drogen.








gr
Teun



basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2243
  • DB Tijdperk III
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #234 Gepost op: 17 januari 2022, 13:38:24 »
De stootjukken zien er zeker beter uit dan die van Märklin ;D
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #235 Gepost op: 17 januari 2022, 16:58:47 »
Voor een Nederlandse baan zijn er geen mooiere exemplaren vind ik zelf.  :) Nadeel is wel dat je ze simpelweg met een zware trein er echt wel uit rijdt (net als in het echt). Ik denk dat Artitec daarom tegenwoordig de stootblokken levert op een "plaatje van rails" dat 1 geheel vormt met het stootblok zelf. Die zou je dan zelfs vast kunnen zetten op de ondergrond.

Hierbij nog een plaatje van een los stootblok dat ik gisteren heb gemaakt...naast de loods komen straks wat spoorse attributen te staan zoals wat wisselstellers en o.a. dus ook onderstaand stootblok. Zoals gezegd zijn ze maar 3 euro en voor zover ik kan nagaan alleen nog maar bij dat bedrijf in Duitsland verkrijgbaar dus mocht iemand nog interesse hebben. Geloof niet dat Artitec ze nog opnieuw gaat uitbrengen.





gr
Teun

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #236 Gepost op: 17 januari 2022, 17:30:00 »
Ziet er schitterend uit!  (y)

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #237 Gepost op: 17 januari 2022, 19:38:45 »
Mooi dat je de stootblokken Artitec 10.269 nog hebt kunnen bemachtigen, en zeker voor een goede prijs.
‘t illustreert wel weer dat je binnen de modelspoorwereld wel goed op de hoogte moet zijn & blijven over materiaal dat is, werd en wordt uitgebracht. Dan heb je soms nog ‘s een mazzeltje.
Ze staan er in ieder geval met de juiste uitstraling, goed bij.
De groeten van Rob

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #238 Gepost op: 17 januari 2022, 21:21:45 »
@Rob; helemaal waar wat je zegt.  Bij mij ontstaan dit soort situaties omdat ik denk het nog niet nodig te hebben. Zo ging ik laatst ook bijna de mist in omdat ik nog een ESU sounddecoder voor mijn Piko 2200 Loc moest hebben. Soms moet je gewoon niet te lang wachten. Geldt ook voor het spul dat Artitec uitbrengt..vaak allemaal eenmalige serie en dan is het op. Dan moet je op marktplaats maar net geluk hebben maar vaak wordt het dan ook weer tegen bijna dezelfde nieuwprijs (of hoger) aangeboden.  Altijd lastig dit soort dingen. Is ook een kwestie van geld willen uitgeven aan het juiste materiaal op het juiste moment.

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #239 Gepost op: 23 januari 2022, 20:16:24 »
Inmiddels ook met de tuintjes aan de slag gegaan. De rand van de border is gemaakt van grote luciferhoutjes die ik zwart heb gespoten. De eerste planten/struiken staan er ook reeds in.










en ook de was hangt reeds :)





En ook van Gend en Loos rijdt reeds door de straten




Onderweg naar de loods die ook bijna in gebruik genomen kan worden




Letterlijk in het laatste avondzonnetje vanavond even nog wat foto's gemaakt van de lange stationsstraat
















En ook een kleine kapel die ik niet zo mooi vond staat helemaal in een hoek verstopt





Allemaal maar gekheid natuurlijk. De baan is bijna klaar. Ben nu alles aan het opruimen want ik ben ook goed in het maken van troep. Daarna begint het detailleren en het opbouwen van scenes.

gr
Teun



« Laatst bewerkt op: 23 januari 2022, 20:24:22 door Langstraatspoorlijn »