Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Martijn193
Vandaag om 07:25:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:59:04
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: Langstraatspoorlijn modulebaan  (gelezen 91435 keer)

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #90 Gepost op: 11 november 2016, 23:54:27 »
@Robkop: de brug komt van Markenburg. Eigenlijk is het de brug bij Waalwijk maar brugdelen zijn gelijk aan Moerputtenbrug. De Moerputtenbrug is geel en ik heb bij Markenbrug de brug dus in een andere kleur karton laten laseren. De brug is overigens zeer sterk. Plaatste daar eerst mijn vraagtekens bij maar hij ligt nu ruim 1,5 jaar en er is niks kromgetrokken of doorgezakt.


@Jamie: die trekdraden komen er ook nog wel hoor  ;D  . Wil alles nu eerst grofweg eens af hebben. Ben nu drie jaar bezig en het best een groot project voor 1 persoon. Wil na deze winter Waalwijk in ieder geval ook (basis) klaar hebben. Kan daarna blijven finetunen en veranderen.

Voor wat betreft de weg ben ik gisteren begonnen met de klinkerweg te rollen. Dat gaat erg goed. Gisteren ruim 1,5 meter kunnen doen. Stappenplan: Eerst de DAS klei (terracotta kleur) beetje kneden en rollen ter grootte van een frikadel. Dan met klein speelgoedrollertje van mijn zoontje uitrollen over gehele lengte. Dan door de roller met steenpatroon een vulpen steken en langzaam over het stuk klei rollen. Overtollige klei met scherp (nat) mes wegsnijden en nog 1x narollen. Het stuk klei ligt overigens ook in de witte houtlijm. Daarna procedure herhalen en nieuwe stuk klei precies laten aansluiten bij reeds gelegd stuk. Je krijgt dan onderstaand (nu nog maagdelijk en steriel) resultaat:





Zodra alles goed droog is e.e.a. inwassen met verdunde grijs/zwarte verf. Ook de randen van de weg moet ik nog bijwerken hoewel daar straks door begroeiing weinig meer van te zien is.

Aan de weg en tegen de rails komt aan die kant ook deels nog een laad en losplaats van granieten keien. Ook met DAS klei maar dan met een andere roller.

gr
Teun


Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #91 Gepost op: 12 november 2016, 09:42:27 »
Mooi resultaat  :D  Is die klei nog gevoelig voor scheuren wanneer hij opdroogt?

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 939
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #92 Gepost op: 13 november 2016, 19:05:28 »
Teun,
De brug bij Waalwijk ri Drunen heb ik wel eens gefietst. Ik had al zo iets van herkenning.
Dat deze bij Markenburg in het assortiment zit , was bij mij niet bekend.
Moet ik es in de gaten houden.
Thx en succes met het bouwen .
De groeten van Rob

MiHe

  • Offline Offline
  • Berichten: 273
  • Enjoy !
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #93 Gepost op: 14 november 2016, 19:49:48 »
Knap werk Teun ! Mooi om een baan dicht bij huis zien ontstaan...

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 939
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #94 Gepost op: 22 november 2016, 18:05:50 »
Bij Omroep Brabant ook aandacht voor het (vervlogen) spoor in Brabant
Het voorbeeld van deze lijn maar ook het Duitse lijntje en Bels lijntje.,
Zie http://www.omroepbrabant.nl/?news/2578371223/Kriskras+op+zoek+naar+sporen+van+sporen.aspx
De groeten van Rob

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #95 Gepost op: 30 juli 2017, 16:45:36 »
Door drukte op het werk helaas de afgelopen maanden niet veel kunnen doen. Heb echter niet stilgezeten. Eerst maar eens een proefstukje gemaakt om de weg te verouderen met poeders. Dat is goed gelukt. Vanavond ga ik alle wegdelen zo behandelen:



Vervolgens ook al begonnen met het maken van een aantal bomen voor langs de spoorlaan. Seizoen wordt de Herfst dus vandaar de kleurstelling. Zijn zelfbouwbomen van Heki met Blatterflor. De voet van de stam haal ik er overigens nog af. Ga ze met een pinverbinding in de ondergrond vastzetten zodra het begrasd is.



E.e.a. moet dus begroend worden en tussen de bomen komen nog hoge struiken. Hier het begin:



Ook al weer het Stationsgebouw van Drunen en een loods gebouwd. Station van Drunen is mijn beste bouwsel tot nu toe, compleet met interieur, regenpijpen, naambord en dak dat rij voor rij is gelegd. Het betreft een aangepast Markenbrug produkt. Ik vond de daken namelijk te vlak:






Rij voor rij.....bouwen van het dak duurde even lang als de rest van het station in elkaar zetten:



Resultaat:




En de loods (nog niet voorzien van naam overigens en op foto los op fundering gezet aan verkeerde kant):




Ben nu ook bezig met de perons te maken. Wilde dat eerst van hout doen maar later toch besloten Styreen strips te gebruiken:
Boven en onderkant. Op 1 plaats lijkt er een zonk in te zitten en dat is ook zo. De bestrating loopt daar naar beneden straks naar het overpad naar het andere perron



Drie basisdelen klaar.
 


Ook hier komt metselwerk tegenaan en op maar eerst de zijkanten weer invoegen> Wat een werk weer maar dit maakt echt het verschil tussen papierlook of net echt:





Tot zover...volgende week meer


NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8513
    • Midland
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #96 Gepost op: 30 juli 2017, 23:44:15 »
Hoi,

Das een tijd geleden, mooie baan aan het worden (y).

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #97 Gepost op: 31 juli 2017, 01:13:39 »
Hallo,

Waarmee voeg jij e.e.a. in? Ik bouw ook veel Markenburg producten (weliswaar in 1:160) en ben steeds bang dat ik de boel beschadig...

Groetjes

Hoontje

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2395
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #98 Gepost op: 31 juli 2017, 02:56:05 »
@Hoontje,

Ik gok erop dat Teun "Anita decor voegpasta " gebruikt.


 ;D ;D

Groeten Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2017, 03:21:08 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2395
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #99 Gepost op: 31 juli 2017, 03:18:53 »
@Hoontje,

Ik heb even door het draadje gebladerd en  het is eerder in dit draadje uitgelegd door Teun; De stenen van het karton voeg ik in met voegenpasta van Anita decor (let op; deze moet je eerst zowat laten uitdrogen om te voorkomen dat het vocht in de voegenpasta in het karton trekt. Ga vervolgens met droge voegenpasta op je vinger over het karton en het blijft in de voegen achter. Op hoeken en randen kan soms iets ongewenst achter blijven. Haal dat weg met een sateprikker of klein pincet.

Groeten Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2017, 03:24:05 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #100 Gepost op: 31 juli 2017, 07:53:53 »
Dank.

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #101 Gepost op: 31 juli 2017, 14:04:29 »
@Ruud B: Thanks.  :)

Voegenpasta van Anita decor direct uit het potje opbrengen brengt inderdaad schade aan...nooit proberen...veel te nat voor het karton. Dus echt uit laten drogen totdat het bijna hard is en dan pas aanbrengen. Moet je even wat gevoel voor krijgen maar als je de slag eenmaal te pakken hebt...

gr
Teun

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #102 Gepost op: 31 juli 2017, 14:29:05 »
Meteen even een vraag aan de mede forumgebruikers. .....Ik rijd met volle tevredenheid met de ROCO Multimaus en ook de wissels worden digitaal door deze controller bediend. Heb echter nog 1 wens maar weet niet zo goed hoe ik dit het best kan aanpakken. Ik heb een 2-sporig schaduwstatation met per spoor circa 13 meter lengte. Er zitten geen wissels in verwerkt. Nu wil ik heel simpel per spoor het geheel in twee secties opknippen. Komt trein A binnen op sectie 1 dan moet ie stoppen en dan rijdt trein B op sectie 2 het schaduwstation uit. Trein A rijdt vervolgens door naar sectie 2 en zo herhaalt zich het tafereel. Kan wellicht gelet op de lengte zelfs 3 secties maken per spoor zodat er nog een dynamischer beeld ontstaat in het rijbedrijf.

Ik zal met blokken moeten gaan werken en bezetmelders maar heb eigenlijk geen idee hoe ik dit met weinig middelen zo goed mogelijk kan bouwen. Kan iemand me op weg helpen of tips geven?

Overigens al wel in de encyclopedie gekeken maar ontkom denk ik niet om e.e.a. via de computer te laten verlopen??



gr
Teun
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2017, 15:01:15 door Langstraatspoorlijn »

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #103 Gepost op: 02 augustus 2017, 08:11:22 »
Ik zou denken : gewoon je schaduwstation sporen doorslijpen in de verschillende blokken, elk van ze'n voeding voorzien, en vervolgens op deze blokken elk ze'n bezetmelder zetten en dit met koploper regelen.
Voor zover ik iets van digitaal ken, heb je dan enkel paar bezetmelders ( nuja,  eentje aangezien je 4 of 6 blokken zal hebben afhankelijk of je de sporen in 2 of 3 opdeelt ) nodig en een PC waar je koploper opzet om het te regelen.


PS : leuk spoorplan trouwens !

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #104 Gepost op: 02 augustus 2017, 10:53:02 »
en dit met koploper regelen.
Volgens mij zit het hem nu net daar en wordt de baan met de hand geregeld. Dan is het niet zo makkelijk "ff" alleen het schaduwstation met een PC te doen.

Maar je kunt dit doen met bezetmelders (welk type je ook wilt) en relais. Eventueel met een microcontroller / Arduino omdat je dit iets meer vrijheid kan geven maar hoeft niet. (Denk aan, vertrek uitstel, toch de trein van het andere spoor laten vertrekken enz. En kan ook een makkelijker aansluiting geven maarja, moet je wel ook programmeren.) Maar ik heb het in het verleden ook gewoon gedaan met alleen relais (al was dat "gewoon"een waaier van vier). Je wilt in principe gewoon een basis blokbeveiliging Ik ben alleen niet in de gelegen om dit op dit moment uit te werken :-[

Maar in aller simpelste vorm zou je een bezetmelder in spoor B kunnen maken die spoor A spanningsloos maakt. En aan het begin van A een melder die spoor B spanningsloos maakt.

Heb je al een idee wat voor bezetmelders je wilt gebruiken? Lichtsluitjes, licht reflectie, stroomdetectie? Zelfsbouw of kopen?


Timo


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox