Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Langstraatspoorlijn modulebaan  (gelezen 91572 keer)

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #75 Gepost op: 02 juni 2016, 20:56:36 »
Weer een update.

Allereerst de boerderij voor de nieuwe module gaan bouwen. Wederom met een sober interieur aangezien je er vrijwel niets van ziet.

Let ook even op de schilderijen. Foto van stoomloc op halve zolenlijn en de Moerputtenbrug







Het geraamte staat:


Nu met de muren erop. De vitrage van de bovenramen is van simpel verbandgaas gemaakt.




Over het dak heb ik lang getwijfeld. Wilde eerst een oude grasmat spuiten in zandkleur en deze erop plakken. Zie onder voor proefstukje.


Uiteindelijk toch besloten om de standaard bijgeleverde dakplaten te gaan gebruiken. Ik heb er overigens een mal van gemaakt en "het grasmat" dak ligt gespoten op zolder. Die kan ik er altijd nog opplakken. Er zit dan wel meer relief in en oogt wat fraaier denk ik.





Vervolgens ook meteen maar met de module begonnen: De koeien hebben inmiddels een plekje gevonden. :)


Ik moet nog stofzuigen om de overtollige vezels weg te halen:


Akkerland is ook klaar:


Sloot in de maak. Het riet moet nog geknipt worden:


Overzichtsfotos (beetje donker helaas)




Gedeelte naar het industriestuk inmiddels ook een stukje begrasd:


Helaas weer met vals licht vanuit het dakraam:


Voor de panden foamboard van stoeptegels voorzien om onder de gebouwen te gaan plaatsen:


Toekomstig Waalwijk stationsgedeelte (Station staat er even niet op)


Foto van de brug met rijdende trein (weer niet handig voor de foto helaas ; beetje onscherp)


Tot zover weer de update.

gr
Teun






Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #76 Gepost op: 04 juni 2016, 08:49:59 »
Mooi Teun  (y)
Als ik mijn mening mag geven vind ik de orginele dakplaten voor een lasercut best mooi,maar daar zit wat je zelf ookal zegt geen relief in.
Misschien kun je hier iets mee?
http://www.floodland.nl/aim/info_boerderij_1.htm

P.s Ook leuk dat je een foto van de moerputtenbrug in het huis plaats die ik geschoten heb  ;D

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #77 Gepost op: 04 juni 2016, 21:21:41 »
Hoi Jamie,

Bedankt voor de tip. Ik wist dat ik het ergens gelezen had maar wist niet meer waar. Over de standaard grasmat als dak was ik ook niet echt tevreden dus zal de elektrostat er maar eens bijpakken.

Nog een klein ander probleempje...mijn artitec stoomloc van de 3700 serie loopt met de voorste wielen (de twee kleinste wielen) in een meegebogen Tillig wissel  tegen de tongen in uit de rails. Het lijkt net of ze met te weinig druk tegen de rails drukken. Het is ook maar op 1 wissel en alle andere locs geen probleem. Waar kan het aan liggen?

Gr Teun

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #78 Gepost op: 04 juni 2016, 23:19:49 »
Hallo Teun,

Wat betreft het ontsporen, zou je eens kunnen kijken op de site van Artitec:
http://www.artitec.nl/index.php/nl/technische-hulp/speciale-instructies/category/stoomlocomotief-ss700-ns3700

Er staat een PDFje met instructie voor het wijzigen van de ophanging van de voorste bogie(meer druk op de rails).

Ik heb zelf  ook af en toe een ontsporing van de loopwielen en dan blijkt het meestal een vervuiling van het wieloppervlak te zijn.
Even poetsen met een wattenstaafje met wasbenzine blijkt dan voldoende te zijn.

Groet,
Gerrit

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #79 Gepost op: 05 juni 2016, 21:24:25 »
Hallo Gerrit,

Dank voor de tips. De aanpassing die Artitec zelf voorstelt had direct al het gewenste effect.  (y)

Gr
Teun

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #80 Gepost op: 03 oktober 2016, 23:14:58 »
Het bouwseizoen is weer begonnen. Vandaag alle folie van de modules gehaald en alles nagelopen. Ik kwam daarbij toch onverwacht nog wat tegen.. door de warmte deze zomer op zolder waren 4 lange railsegmenten op de moduleovergangen losgekomen. Deze heb ik dus opnieuw moeten solderen aan de messing schroeven maar dit was zo gefixed. Tevens nu wat meer ruimte gelaten zodat de boel toch uit kan zetten. Gelukkig nog niet voorzien van ballast en ben dus blij dat ik alles even heb laten rusten. Voor wat betreft de wissels stonden alle Conrad wisselmotoren nog goed en liggen de tongen mooi aan tegen de railstaven. Zit echter met twee Tillig hele engelse wissels (korte versie 228 mmm lang) waarbij de conrad wisselmotor niet sterk genoeg zijn. Per kan zit er 1 wisselmotor.  Zie pijl in tekening voor bevestiging.

Nu kan ik per kant twee wisselmotoren gebruiken maar vraag me dan nog steeds af of e.e.a. sterk genoeg is. Per kant in het midden (zie vraagteken in tekening) de boel loshalen en apart aansturen is volgens mij niet mogelijk. Er zit namelijk te weinig materiaal tussen de twee gaatjes. De motoren zitten overigens aangesloten op Digikeijs DR4018. Wat is nu slim...Tortoise of Tillig wisselmotor of iemand een ander idee? Dit moet ik eerst oplossen voordat ik dit stuk ga ballasten. Ik ontkom er niet aan en blijf dit uitstellen.


Voor de rest zijn alle ontsporingsproblemen met mijn artitec Locs (3700-serie) nu ook opgelost. Vandaag weer uitvoering proefgereden.
Overigens ook bedacht om wat meer spoorsloten te maken. Dat gaat vrij makkelijk door in de isolatieplaten met een scherp mes onder een hoek van 45 graden de dijk eruit te halen.



En zo ziet het er dan uit. Eigenlijk ziet het er niet uit maar komt goed. Nog even de zijkanten opnieuw bruin maken, water erin gieten en dan begrassen.
.

Morgen meteen ook nog even houten of kunststof profielen halen die ik op de uiteinden van het schaduwstation ga bevestigen met schroeven. Ik wil niet dat mijn treinen van de modulebak kunnen vallen in het kader van "dat overkomt mij niet". In onderstaande afbeelding kan je goed zien dat bij een eventuele ontsporing op het buitenste spoor de trein zo 1m40 naar beneden kan vallen. Ik heb een lichte voorkeur voor kunststof omdat ik dat in de hoeken mooi mee kan buigen met het spoor.



Volgende week weer een update. Tips over de wisselaandrijving voor de hele Engelse wissel hoor ik dus graag.

gr
Teun
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2016, 23:17:07 door Edsko Hekman. Reden: Breedte plaatjes aangepast »

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #81 Gepost op: 04 oktober 2016, 09:33:24 »
Misschien 2 Tortoises gebruiken? Die zijn vele malen sterker en blijven ook kracht uitoefenen in de eindstand (mits je de spanning erop laat staan).
Vriendelijke groet, Servé.

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #82 Gepost op: 11 oktober 2016, 20:18:11 »
Het probleem met de twee Tillig Engelse wissels in mijn baan is voor nu opgelost. Heb zelfs geen andere aandrijving aangeschaft.  :)

Ik had een keer ergens op dit Forum een bericht gelezen dat het verenstaal door middel van een hefboommechanisme ook het wissel kan bedienen. Ik heb daarvoor een plaatje styreen van 2,5 mm gebruikt en daar een gaatje in geboord. Daar gaat het verenstaal door heen. Omdat ik de Conrad aandrijving niet te zwaar wilde belasten heb ik het eerst geprobeerd met dunner verenstaal en dat werkt prima...het wissel gaat nu goed om. Heb wel de polarisatie nu moeten aanpassen, omdat door het hefboommechanisme links-> rechts wordt en vica versa.

Simpel maar doeltreffend. Als de Conrad aandrijving niet duurzaam blijkt te zijn gaan er alsnog Tortoises in.

Ook besloten om wat meer spoorsloten te maken. Daarvoor eerst de oevers met wat hobby spatels "bekleed" met de basislaag. Daarvoor gebruik ik onderstaande pot en meng de kleur altijd bij met klein beetje bruin (Van Karwei: tubes mengkleuren)


Je krijgt dan dit resultaat:


Ik gebruik deze vuller ook om het grondoppervlak van meer relief te voorzien. Het gaat dus ook op de kurklaag tussen de sporen. Dit moet je altijd doen voor het ballasten. Voor de vorm al even wat ballast erbij gestrooid:

[img wdth=800]https://images.beneluxspoor.net/bnls/CAM00139_1.jpg[/img].

Het is nu een kwestie van meters maken.

Ook voor de klinkerwegen op mijn modelbaan heb ik besloten af te stappen van de reliefplaten die ik wilde gebruiken. Ga nu toch voor klei. Dat is veel meer natuurgetrouw en kan ik goed weatheren. Ik heb van het weekend een bestelling geplaatst bij Railnscale voor een rol die je door een dunne laag klei kunt halen om het patroon van de weg er in te drukken. Aangezien ik bij beide stationswegen circa 4 meter moet doen scheelt me dit veel uren. Het is sneller en nauwkeuriger als volledig met de hand inkerven.


gr
Teun




 


« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2016, 00:10:53 door NS264. Reden: grootte foto\'s Width! »

Langstraatspoorlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #83 Gepost op: 30 oktober 2016, 22:41:21 »
Vandaag maar eens begonnen aan het ballasten van het emplacement Waalwijk. Dat blijft een secuur werkje. Na een uur met een klein kwastje alles netjes te hebben gemaakt meteen maar even de boel verlijmd met flexibele lijm van Anita decor. Onder de eerste drie foto's nadat de lijm net is ingedruppeld. Nog een beetje saai allemaal maar morgen de schroeven eruit en de boel bijwerken. Daarna de airbrush erover en het groen aanbrengen langs het spoor met de Grassmaster.







Gr
Teun


Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #84 Gepost op: 31 oktober 2016, 10:07:33 »
Leuk!
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #85 Gepost op: 01 november 2016, 20:26:27 »
zijn die wisselstellers functioneel?

ziet er verder super uit.  :laugh:
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #86 Gepost op: 02 november 2016, 18:01:10 »
Mooi teun  (y)
Waalwijk had een hoog armsein/uitrijsein op spoor3 staan richting Drunen en op spoor1 richting Kaatsheuvel-Capelle. (Boek De Halve Zolenlijn in beeld van Paul Henken blz 91 waalwijk situatie 1928)
Ga je die ook plaatsen op je amplagement?
Naar mijn weten waren de twee verstgelegen hoofdbaanwissels in Waalwijk aan de Drunense en Kaatheuvel-Capelle zijde bediend met trekdraden en armseinen tot jaar 1958 met de handelinrichting op het perron in de buitenlucht, maar dat weet ik niet 100% zeker.



De wisselstellers zien er top uit,vergeet niet op de kloot het handvat om te buigen ;-)
De meeste wisselstellers op de langstraatlijn hadden een voorkeurstand zwart/wit met grendel.
De zwarte zijde hoort boven de grond te hangen.
Die beste man staat daar bij wissel 6 te wachten tot het rangeerdeel voorbij is om het wissel weer terug in zijn voorkeurstand te leggen en te vergrendelen.
(in dit geval rechtsleidend ri Laadspoor)
Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 02 november 2016, 22:13:31 door Jamie »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7045
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #87 Gepost op: 02 november 2016, 18:16:20 »
Prachtig (y)
Die kereltjes voor de treurbuis, gaaf.
Die kleiroller levert ook mooi resultaat.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2331
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #88 Gepost op: 02 november 2016, 19:30:34 »
Zie dit draadje voor het eerst...wat een baan (y) Ik ben ook wel benieuwd naar die klei roller, scheelt veel stempelen.
Succes verder.

Groet, Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 941
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Langstraatspoorlijn modulebaan
« Reactie #89 Gepost op: 05 november 2016, 23:21:33 »
Leuk,
Halve zolenlijn, ik fiets wel eens op het traject , dat nu fiestpad is.
Wat me in de eerste instantie boeide, is : waar komt het model van de brug over de moerputten vandaan ?
Verder veel bewondering voor de bouw.

De groeten van Rob