Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 10:32:52
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
  

Auteur Topic: TT-baan Heinenoord  (gelezen 94664 keer)

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #375 Gepost op: 18 september 2018, 16:30:04 »
Hallo allemaal,

Het is alweer zes dagen geleden dat ik iets gepost heb.... dus hoog tijd om weer even wat bij te "kletsen".

In eerste instantie had ik gedacht de baan aan te sturen met mijn laptop. Maar toen ik besloot om ook wat webcams te gaan inzetten om "onzichtbare" wissels in het oog te kunnen houden ging dat idee van tafel. Er moest dus een PC komen. In eerste instantie leek een gekregen 16 jaar oude Pentium 4 voldoende. Voor iTrain was dat ook wel gelukt maar om tegelijker tijd ook de webcams aan te hebben staan was een te grote belasting. Een paar avondjes op Marktplaats voor onderdelen leverde de spullen op die ik wilde hebben. De PC opbouwen duurde ook weer een paar avonden en zo ben je dus zomaar zes dagen verder ;)

De treinenkamer is het op één na kleinste vertrek in ons huis en er is dus geen plaats voor een bureau... De kast van de PC is geen probleem maar waar de monitor moet komen is nog even de vraag. Waarschijnlijk wordt de monitor opgehangen aan de muur, dat lijkt de minst ruimte innemende oplossing... maar is het ook mooi? Ik heb een beugel besteld en ga het in ieder geval proberen...



Om een idee te krijgen heb ik de monitor even op de spoorbaan gezet. Waarschijnlijk komt ie ongeveer op die plek maar dan nog vijftien tot twintig centimeter hoger. Om de computer te bedienen maak ik gebruik van een draadloos toetsenbord met mousepad. Werkt mooi en neem weinig ruimte in beslag.

Ik heb gekozen voor een 19,5" breedbeeld monitor om met name in iTrain een goed overzicht te hebben. Daarnaast speelde de afleesbaarheid op afstand natuurlijk ook mee. De afstand van de rand van de baan tot aan de voorzijde van de monitor is nu 95 cm. Dat lijkt dus wel te lukken.



Naast iTrain wil ik ook kunnen switchen naar het webcam programma om de onzichtbare wissels te kunnen zien, na wat eerste testjes ben ik best tevreden  moet alleen nog bedenken hoe ik de verlichting ga regelen.



Ik maak gebruik van het gratis programma iSpy waarmee je meerdere camera's tegelijkertijd kunt gebruiken. (voor info zie http://www.ispyconnect.com) Ik denk dat ik nog twee extra camera's ga bestellen om alle verborgen delen goed in beeld te krijgen.

Nu ik toch bezig was met de techniek heb ik ook een "SPROG decoder programmer" gekocht (voor info zie http://www.sprog-dcc.co.uk)  Deze sluit je aan op PC of laptop en je kan je decoders programmeren. Morgen komt de voeding binnen en gaan we het snel proberen. In ieder geval is het programmeer spoor al klaar :)



Al met al dus een hoop technische zaken ik kan haast niet wachten tot ik hiermee klaar ben en eindelijk weer wat meer met treinen kan gaan doen  ;D

Wordt vervolgd !
« Laatst bewerkt op: 19 september 2018, 02:05:01 door Almar »
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22196
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #376 Gepost op: 18 september 2018, 17:20:42 »
Lekker bezig Almar  (y) (y)
En spy er maar lekker op los  ;)

Kijk nu al weer uit naar de volgende update!
Met vriendelijke groet,
Wim

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #377 Gepost op: 19 september 2018, 01:43:29 »
Hallo allemaal,

Mijn net gebouwde PC is updates aan het binnenhalen, Spotify zorgt voor de muziek, en met een lekker biertje in de buurt ben ik nog maar wat gaan fröbellen  ;D

Het programeerspoor wat ik vanmiddag even snel in elkaar gezet had vond ik eigenlijk wat saai (en ik wilde ook wel even wat anders doen tussendoor..). Dus heb ik vanavond nog maar even wat aan de aankleding gedaan. De houtlijm is nog niet helemaal droog maar het idee komt denk ik wel over.



Ik mis alleen nog een paar TT-mensjes maar die komen er nog wel bij. (lekker hoor even wat knutselen na al die electronica van de laatste week  ;))

Wordt vervolgd... !
« Laatst bewerkt op: 19 september 2018, 01:45:37 door Almar »
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #378 Gepost op: 19 september 2018, 03:22:56 »
Hou Almar,

Leuk idee met dat programeerspoor.  (y)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #379 Gepost op: 19 september 2018, 08:40:32 »
Hoi,

Interessant kastje dat Sprog-ding.
Misschien ook iets voor jou Arduino-techniek.

Je kan er van alles mee aansturen nu je toch die computer in de buurt hebt staan.
Zoals de verlichting bv.

Dan blijft het allemaal zelf te regelen en programmeren, als je het beheerst en anders zitten er genoeg kundige mensen hier om te helpen.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #380 Gepost op: 19 september 2018, 13:03:35 »
Hallo allemaal,

Dank voor jullie reacties, dat maakt het plaatsen van berichtjes erg leuk  (y)  .

@ Koen; het Sprog kastje is voor mij interessant omdat ik met mijn Roco multiMAUS wel beperkt kan programmeren maar niet kan uitlezen. Deze Sprog DCC Decoder Programmer maakt dat allemaal wel mogelijk.
Van de Arduino-techniek weet ik dat het bestaat maar ik heb me er nog niet in verdiept . Het aansturen van de verlichting lijkt me wel interessant. Bedankt voor de tip!

Wordt vervolgd... !
« Laatst bewerkt op: 19 september 2018, 14:10:05 door Almar »
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #381 Gepost op: 24 september 2018, 00:40:18 »
Hallo allemaal,

Na de nodige uurtjes onder de baan doorgebracht te hebben was het vanavond eindelijk zover dat er gereden kon worden!



Het spoor in het station ligt nog los. Later als ik klaar ben met het landschap kunnen de stationssporen definitief gelegd worden.



Het spoor ligt goed, tijdens de eerste test rondjes maar twee aandachtspuntjes gevonden. Ben dus niet ontevreden  ;D



Ook het spoor op de bruggen ligt nog los omdat ik ze wil kunnen uitnemen tijdens het bouwen van het landschap.

Precies een maand nadat ik de draad weer heb opgepakt heb ik net een uurtje lekker zitten spelen en onder het genot van een glas bier genoten van de rijdende treinen!

Wordt vervolgd...
« Laatst bewerkt op: 24 september 2018, 00:44:44 door Almar »
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22196
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #382 Gepost op: 24 september 2018, 09:01:16 »
Hoi Almar,

Goed te zien dat er weer de nodige vorderingen zijn. En ja in onze hobby gaan heel wat uren zitten  ;)
Ziet er weer mooi uit! Valt me op dat er tussen de updates telkens veel gebeurd/gebouwd is. Blijf je in de gaten houden  :police: :D
Met vriendelijke groet,
Wim

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #383 Gepost op: 23 oktober 2018, 20:16:05 »
Hallo allemaal,

Na al weer een paar weken niet gepost te hebben even een berichtje vanuit Haarlo in de Achterhoek waar ik momenteel vakantie vier. De afgelopen periode ben ik vooral bezig geweest met testrijden en mezelf iTrain eigen proberen te maken (valt nog niet mee...). In de vakantie kan ik mijn baan helaas niet meenemen ;D maar gelukkig lagen er nog wat bouw pakketten die gebouwd konden worden. Eenmaal hier bleek ik mijn potloden en een snijmat vergeten te zijn dus de modellen kunnen nog niet helemaal afgewerkt worden. Maar het eerste model, een watertoren van Auhagen, is inmiddels zo ver klaar als ik hier kan realiseren, thuis zet ik nog wat puntjes op de i



Vanavond begin ik aan de kolenmijn van Faller, modelbouwen in de caravan bevalt prima ;)
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22196
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #384 Gepost op: 23 oktober 2018, 23:03:20 »
Vakantie EN bouwen. Dat is dubbel feest  (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #385 Gepost op: 23 oktober 2018, 23:11:21 »
Kijk, dat is nog eens een mooi en bekend watertorentje :)  (y) Goed bezig

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #386 Gepost op: 24 oktober 2018, 23:33:00 »
Hallo allemaal,

@ Wim, ja vakantie en modelbouwen is zeker leuk, alleen grijp ik regelmatig mis in dit "atelier" in de caravan ;)

@ Jake, inderdaad een watertorentje wat je op de meeste TT banen wel zult tegenkomen, blijft een leuk ding alleen viel mij wel op dat er weinig of niks aan de oude VERO mallen gedaan is. Model is nog niet van de kwaliteit die we tegenwoordig gewend zijn. Maar goed hier en daar wat vijlen en alles past of wordt pas gemaakt ;D Ben je zelf ook al weer aan het bouwen? Ben benieuwd hoever je bent met je banen.

Ik ben gisteravond en vanavond druk bezig geweest aan de kolenmijn van Faller. De eerste geveltjes zitten in elkaar zijn al geschilderd. Thuis zal ik de gevels nog wat nabewerken en verder samenbouwen.



Om deze gevels verder af te werken heb ik de potloden nodig die ik was vergeten...



Op zich ben ik niet ontevreden met het resultaat tot nu toe.
Wordt vervolgd!
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #387 Gepost op: 31 oktober 2018, 22:56:35 »
Hallo allemaal,

De vakantie zit er weer op en ik ben weer thuis waar ik toch wat meer spulletjes voor handen heb. Ik ben verder gegaan met de gebouwen die straks tesamen het industrie hoekje op mijn baan gaan vormen. Het hoekje zal bestaan uit een oude gasfabriek met gashouder, een watertorentje en een mijnschacht met een statisch veldspoor inclusief een laadplatform.

De watertoren is inmiddels op wat kleine details na klaar. Bij alle modellen plaats ik pas op een laat moment details als regengoten, antennes, windvaantjes etc. etc. Dan loop ik de minste kans op beschadigen tijdens bijvoorbeeld het rondschuiven op de baan om de juiste positie te bepalen.

Het watertorentje is inmiddels af, na het laatste plaatje vanuit de caravan heb ik het dak nog aangepast en het gele gedeelte wat de tankopbouw steunt heb ik ook nog wat bijgewerkt



De gasfabriek was al gebouwd maar nog niet bewerkt. In de tijd dat ik 'm bouwde was ik daar eigenlijk nog helemaal niet mee bezig, maar nu ik ervaren heb hoe leuk het is om dit wel te doen moest dat dus alsnog gebeuren.

Met acrylverf, wat potloden en washes in diverse kleuren is het een heel ander gebouw geworden.







De grondplaat wordt verwijderd of ik bewerk het als ik het gebouw ga plaatsen. Ik ben niet ontevreden over het resultaat  :) Morgen ga ik verder aan het mijnschacht gebouw wat een leuk model is om te bouwen.

Wordt vervolgd..
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22196
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #388 Gepost op: 31 oktober 2018, 23:02:34 »
Mooi resultaat Almar  (y)
Ben ook benieuwd naar het eindresultaat van de mijnschacht.
Met vriendelijke groet,
Wim

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: TT-baan Heinenoord
« Reactie #389 Gepost op: 07 november 2018, 13:17:19 »
Hallo allemaal,

Even een berichtje tussendoor; op mijn speurtocht naar een mooie smalspoorloc. kwam ik op de site van Shapeways een prachtexemplaar tegen. Het gaat om een "Max Orenstein 173" op schaal TTf (de f staat voor feldbahn).



Hier in het echt..



.. en hier als 3D print.

Het ziet er super strak uit met enorm veel details, het schilderen zal nog een hele klus worden! Ik ben er super blij mee  ;D

Wordt vervolgd !
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5